Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Den D: Milion a půl na veterány nedostal, odešel s radou k nezaplacení

aktualizováno 
Jiří Franěk požádal investory ze Dne D hned na začátku o 1,6 milionu a nabídl jim za to 30procentní podíl z jejich investice. Peníze chce použít na nákup a dovoz historických vozidel ze Spojených států a jejich následný prodej v Česku.

Zaměřit se chce hlavně na vozy z 60. a 80. let, především z evropského trhu. Franěk je přesvědčen, že bude mít úspěch a podle něho ho nabízí právě Amerika, kde je takových nepojízdných aut za extrémně nízké ceny opravdu dostatek. "Výhodou je, že máme vlastní dílnu, do které teď investujeme a stavíme ji, takže jsme schopni auta bez problému připravit do prodeje," upřesňuje své záměry Franěk.

Na přehled investorů se podívejte zde

Představuje si, že by ze Států vozil kontejnery naložené auty, která by zprovoznil a následně prodal. Jako příklad pro lepší představivost investorů použil Porsche 911 z roku 1981 se závadou motoru za pořizovací cenu šest až osm tisíc korun.

"Celkové náklady  na dovoz do Česka u jednoho vozu jsou 240 tisíc. Dovezu-li celý kontejner, bude doprava daleko lacinější. Co se týká ceny vozidel u nás, takovéto auto se u nás dá prodat za 300 až 400 tisíc, v zahraničí i o 100 tisíc víc. Požadujeme minimální zisk na autě 30 procent, radši bych řekl 40 procent," vysvětluje Franěk. 

Chce zúročit zkušenosti z počátku 90. let

Jiří Franěk není v oboru žádným nováčkem. Již na počátku 90. let založil rodinnou firmu Auto Doctor. Specializoval se na americké veterány. Z té doby má i zhruba dva tisíce kontaktů na případné zájemce, které by mohl s nabídkou oslovit.

Bohužel během povodní v roce 2002 přišel o všechno. Svou firmu musel znovu postavit na nohy prakticky od nuly, naštěstí nepřišel o žádného zákazníka, naopak se mu podařilo další získat. Díky svým zkušenostem se dostal i do Spojených států, kde dostal tip na projekt, se kterým předstupuje před investory.

Fotogalerie

Po Fraňkově představení projektu si investoři postupně berou slovo a pokládají mu zvídavé otázky. Michaela Rostocka například zajímá, proč by měli lidé kupovat auta právě od něho.

Petra Rychnovská chce vědět, kolik aut už za poslední rok dovezl a uvedl do provozu. A Johna Vanharu zajímá potenciál, kolik aut je Franěk během roku schopen do Česka přivézt a prodat.

Franěk má odpověď na každou otázku. Věří, že lidé budou mít zájem, zvlášť když dostanou auto kompletně i s papíry připravené vyrazit na silnici. Zatím se mu podařilo prodat jen tři auta, ale předpokládá, že bude schopen během roku dovézt a zprovoznit až 20 aut.

Potenciál je jak v Česku, tak v Evropě

Vanhara má ještě jednu otázku: "Je tady vůbec takový trh, najde se 20 zákazníků, kteří budou chtít koupit auto přes vás každý rok?" Franěk se domnívá, že ano, navíc chce prorazit i na evropský trh a oslovit i ruskou klientelu.

Co je Den D

Čtvrtá řada pořadu Den D má opět 13 dílů a uchazeči si v ní mohou říct pěti investorům o částku od 200 tisíc do 3 milionů korun. Investoři pak do jejich nápadů mohou, ale nemusejí investovat.

Částka, o kterou si uchazeč řekne, je neměnná, ale o podílu investorů se dá smlouvat. Investoři totiž vkládají do projektů své vlastní peníze. Pravidla najdete zde.

Z další diskuse mezi investory a Fraňkem však vychází najevo, že v Americe zatím s nikým nespolupracuje a na auta, která už domů přivezl neměl předem domluvené kupce. Zkusil to zkrátka "na blind". Naštěstí se mu je díky rozsáhlé databázi kontaktů podařilo prodat.

Ani v Rusku nemá žádné kontakty, pouze na ruské občany, kteří v Česku žijí. Ovšem on nechce auta prodávat do Ruska, jeho zájem je o rusky mluvící občany žijící v Evropě.

Pro investory je nákup "na blind" velkým rizikem

Konečně dochází i na otázky kolem investice. "Já bych se ještě chtěla zeptat, co plánujete udělat s 1 600 000 korunami?" zajímá Petru Rychnovskou. Franěk má jasno, nakoupí auta, aby mohl naplnit dva kontejnery, což je celkem osm aut. Až je doveze do Česka, auta zprovozní a pokusí se je prodat.

Ovšem Fraňkův záměr - nejdřív auta nakoupit, investovat do nich a pak je prodat - nejde pod nos prakticky žádnému z investorů. Jako první odmítá do projektu investovat Michael Rostock. Podle něho je rozhodně lepší dovézt auta na objednávku. Souhlasí s ním i John Vanhara, který též investovat odmítá: "Bohužel, já v tomhle vidím hrozný risk, že se to prostě koupí dopředu, za miliony auta a pak se nemusí prodat, budou v tom naše peníze. A ty peníze neuvidíme zpátky." Postupně odmítne i zbytek investorů.

Cenná rada: nejdřív konkrétní objednávka, pak auto

Ovšem Petra Rychnovská se s Fraňkem rozloučí cennou radou: "Já si myslím, že by bylo dobré zvážit variantu, proč když máte k dispozici registr aut nabízených v Americe, proč nějaké informace z tohoto registru nedat na vaše webové stránky. Popřípadě oslovit vaše zákazníky, kteří mají o tyto auta zájem. Zjistit, jaké auto by chtěli přivézt a pak, jak říkají kolegové, udělat konkrétní objednávku na to jedno auto a víceméně připravit ho k prodeji pro toho individuálního zákazníka."

  • Jakub Dohnal – Proatopic,  1,5 milionu korun za 10 procent
  • Jiří Franěk – Auto Doctor, 1,6 milionu korun za 30 procent
  • Zuzana Štutchanová, Eva Bučková – Skleněný pilník, milion korun za 20 procent
  • Karel Březina - Happy metro, 1,955 milionu za 70 procent
  • Marián Hrádel, Branislav Biskupič – Offeris, 1,65 milionu za 15 procent


Jak si vybudovat finanční rezervu

měsíců % měsíců
Vypočítat
Měsíčně spořte
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Penzijko, stavebko nebo fondy? Spočítali jsme výnosy oblíbených produktů

Nejprve se rozhodnete, že budete část svých prostředků ze mzdy dávat stranou. Pak si určíte, na co má rezerva sloužit, a v dalším kroku se rozhodnete, kam...  celý článek

Ilustrační snímek
Pět rad, jak nenaletět, když se vydáte do velkého světa investic

Chcete začít investovat, zhodnotit své úspory. Specialista investičních produktů UniCredit Bank Stanislav Hamerník poradí, jak první cestu na burzu zvládnout...  celý článek

Vánoční pohlednice byly krásné, vzácné a drahé.
Vánoční pohlednice a novoročenky stávaly jako kilogram masa

Jako oko v hlavě opatruje historik Jaromír Polášek z frýdecko-místeckého Muzea Beskyd staré vánoční pohlednice a novoročenky. A není divu, vždyť kdysi stály...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.