Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Deset rad, jak se chovat k neslyšícím zaměstnancům

  • 9
Máte-li ve svém okolí či v zaměstnání někoho, kdo trpí sluchovou vadou, měli byste s ním umět komunikovat. Rozhodně nezvyšujte hlas, nebo dokonce nekřičte. To vám v lepším dorozumívání nepomůže.

1. Zrakový kontakt
Před rozhovorem s člověkem se sluchovým postižením navážeme zrakový kontakt. Pokud se na nás nedívá, můžeme jej upozornit lehkým dotykem na rameno, paži nebo předloktí, že s ním chceme hovořit. Zrakový kontakt udržujeme po celou dobu rozhovoru.

2. Zeptejte se na způsob komunikace
Každého člověka se sluchovým postižením se zeptáme, zda chce mluvit, odezírat, psát nebo používat znakový jazyk. Otázku můžeme i napsat. Zjištěnou komunikační preferenci napíšeme na desky neslyšícího pacienta.

3. Mluvte v dobrém světle
Odezírání bez pomoci sluchu není spolehlivá metoda vnímání mluvené řeči, dochází při ní často k omylům. Úspěšnost odezírání je velmi snížena při fyzické či psychické nepohodě. Odezírající osobě předem sdělíme téma hovoru. Mluvíme obráceni čelem k ní, naše tvář musí být osvětlena, nesmíme pohybovat hlavou nebo si zakrývat ústa. Dbáme na zřetelnou výslovnost a mluvíme volnějším tempem při zachování přirozeného rytmu řeči. Zdůrazňujeme klíčová slova. V případě potřeby opakujeme sdělení jinými slovy.

4. Nekřičte
Při hovoru s nedoslýchavým člověkem nezvyšujte hlas a nekřičte. Zajistěte vhodné poslechové podmínky bez okolního hluku.

5. Oslovujte hlavně neslyšícího
Doprovází-li člověka se sluchovým postižením tlumočník či jiná osoba, vždy oslovujte přímo člověka, se kterým jednáte, nikoliv jeho doprovod. O přítomnosti tlumočníka si rozhoduje jenom sám klient se sluchovým postižením. Má na tlumočníka právo.

6. Nejprve vysvětlete, co konkrétně budete požadovat
Člověku se sluchovým postižením předem vysvětlete, jakou spolupráci od něj budeme potřebovat.

7. Klidně použijte papír a tužku
Důležité dotazy raději opakujeme a neváháme ani použít písemnou formu. U neslyšících uživatelů znakového jazyka je bezpečnější počkat na tlumočníka.

8. Požádejte o shrnutí obsahu
Občas požádejte, aby vám člověk se sluchovým postižením svými slovy sdělil, co vám rozuměl (nikdy se neptejte, zda vám rozuměl). Ptejte se vždy po každém důležitém sdělení.

9. Za nedorozumění může sluchové postižení
Při neúspěšné komunikaci pamatujte, že jde o důsledek sluchového postižení. Proto k takovému člověku přistupujte se stejným respektem a ohledem na důstojnost jako k člověku bez postižení. Neprojevujte netrpělivost, neomezujte komunikaci, ale snažte se najít cesty, jak se vzájemně lépe dorozumívat.

10. Buďte shovívaví
Pro získání potřebných znalostí nestačí tento text, protože komunikační preference každé osoby se sluchovým postižením mohou být jiné. Proto je nutno projevit vstřícnost a ochotu přizpůsobit se dorozumívacím možnostem každého člověka se sluchovým postižením.

, jobdnes