Službu Chargeback poskytují prakticky všechny české i evropské banky svým klientům společně s platebními kartami. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Když vás napálí e-shop, díky chargebacku máte šanci na vrácení peněz

  • 22
Když Terezu Macháčkovou požádal přítel o ruku, rozhodla se, že jako první věc začne shánět svatební šaty. Prošla svatební salóny, ale tam šaty většinou jen půjčovali a ona chtěla mít své vlastní. A tak začala brouzdat na internetu a hledat šaty na prodej za rozumnou cenu.

A brzy našla ty pravé. Na stránkách e-shopu amaidtoshine. Krásná barva, perfektní materiál, úžasný střih, navíc šaty měly být ušity na míru. I cena byla přijatelná, 231 eur. „Byla to vlastně láska na první pohled, takže jsem poslala objednávku se svými mírami,“ říká zákaznice. Popis šatů byl v češtině, bližší podmínky v angličtině, ale vypadalo to, že se jedná o britský obchod. Po čtrnácti dnech e-shop poslal e-mail, že k šatům je potřeba koupit i spodničku. A tak i tu nevěsta objednala.

Zhruba po měsíci se ozvala přepravní společnost, že balíček dorazil, ale je nutné jej proclít. „Nechápala jsem, proč bych měla balíček z Velké Británie proclívat, tak jsem do přepravní firmy zavolala a to byl šok. Řekli mi, že šaty přišly z Číny,“ popisuje slečna Macháčková. S proclením jí pomohl její bratr, ona zaplatila pár stovek za clo a šaty měla konečně doma. Když ale balík rozbalila, čekal jí další šok. „Šaty byly doslova slisované, barva neodpovídala obrázku, látka, údajně kvalitní satén, spíše připomínala stanovinu, ze spodničky čouhaly dráty a velikost neodpovídala, navíc z ní běžela oka od pasu až dolů,“ vyjmenovává nevěsta vady zboží. A tak se rozhodla šaty reklamovat.

Reklamaci firma neuznala

Do firmy poslala e-mail. Podle informací na webových stránkách měla být nejprve reklamace schválena a poté bude předána kontaktní adresa, na níž je možné reklamované zboží vrátit. Reklamace ale schválena nebyla, podle prodejce spodničku poškodila přepravní společnost, šaty jsou přesně takové jako na fotografii a peníze vracet nehodlá, ani když se mu zboží vrátí zpět.

„Napsali jsme tedy druhý mail, znovu zopakovali, že spodnička neodpovídá mé velikosti, neodpovídá střih šatů, barva ani materiál, ale už se nám nikdo neozval,“ stěžuje si na postup firmy slečna Macháčková. Nakonec od smlouvy odstoupila, ale ani na tento dopis firma nereagovala.

DTest spotřebitelce doporučil chargeback

„Stránky www.amaidtoshine.com vypadají na první pohled důvěryhodně a lze snadno přehlédnout, že se jedná o prodejce z Hongkongu,“ varuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Chargeback

  • Název pro proces, kterým držitel karty reklamuje prostřednictvím svého vydavatele karty transakci zaúčtovanou u obchodníka.
  • V zásadě jde o ochranu spotřebitele před problémy s nákupem zboží po internetu.
  • Službu poskytují prakticky všechny české i evropské banky svým klientům společně s platebními kartami.
  • Hlavní výhodou pro spotřebitele je, že v případě, že prokáže chybu na straně obchodníka, jeho banka ho v jednání s obchodníkem zastoupí a finanční prostředky mu zajistí zpět na jeho účet.
  • Služba není zahrnuta v české legislativě, pravidla vychází vždy z podmínek stanovených bankou ve spolupráci s poskytovateli platebních karet VISA a Mastercard.

Kdy je možno službu Chargeback využít:

  • Zboží z internetového obchodu nebylo dodáno.
  • Zboží bylo dodáno poškozené.
  • Zboží bylo dodáno v pořádku, ale neodpovídá inzerovanému druhu či typu.
  • Obchodník odmítá akceptovat odstoupení od kupní smlouvy spotřebitele.

Zdroj: Jan Vetyška, Asociace pro elektronickou komerci

Obchodní podmínky a další důležité informace jsou sice pouze v angličtině, ale popisky i texty jsou dokonce v češtině. „Pozorným návštěvnicím ale jistě neunikne, že překlad není příliš zdařilý,“ upozorňuje Zelený. Píše se zde například o „můj zpětná vazba“, strojový překladač se postaral i o „recenze“ od jednotlivých zákaznic, kupříkladu: „Byl jsem ohromen kvalitou tohoto šaty. Za cenu, že je to také stojí za nákup. Velikosti běžet o něco menší, než jsem čekal.“

Když se na dTest obrátila zoufalá slečna Macháčková, navrhli jí poradci jako řešení takzvaný chargeback: „Pokud spotřebitel platí platební kartou a následně se ukáže, že se nechal napálit podvodnou nabídkou, připíše banka kupujícímu peníze zpět a následně si jejich vymáhání po obchodníkovi zajistí sama,“ vysvětluje Lukáš Zelený.

„O možnosti chargebacku jsem do té doby vůbec neslyšela, ale zkusila jsem to,“ popisuje další peripetie svého nákupu Tereza Macháčková. V bance vylíčila celý svůj příběh, doložila všechny dokumenty a do týdne měla své peníze zpět na účtu.

„Dobrý konec jinak špatného příběhu. Asi bych měla pochválit svou banku za přístup,“ shrnuje svou zkušenost Tereza Macháčková. Částku za clo oželela a svatební šaty už vybírá v českém obchodě. A doufá, že její případ bude varovat ostatní: „ Mám vlastně jen jedinou malou radu, důvěřuj, ale prověřuj. Já jsem to podcenila a to jsem přitom velmi opatrný člověk, nechala jsem se zblbnout krásnými fotkami jako malá holka, láska je prostě slepá.“

, pro iDNES.cz