Diskuze

Hrazení uniformy

Pracoval jsem jako strážný a po skončení pracovního poměru jsem měl obdržet doplatek mzdy 2000 korun. Místo toho jsem obdržel 800 korun a částka 2000 korun mi byla sražena. Prý jsem povinen hradit uniformu, kterou jsem od zaměstnavatele při nástupu obdržel. Ale v pracovní smlouvě ani jinde o jejím hrazení není nic uvedeno. Co mám dělat?
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Tomáš Neugebauer

8. 7. 2003 7:21
Oprava některých údajů
Odpověď na dotaz směšuje dvě oblasti a navíc se odvolává na dnes již neplatný právní předpis. Proto je nezbytné uvést některé údaje na pravou míru.
Je zcela nezbytné rozlišovat osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen "OOPP") a jednotné pracovní oblečení (stejnokroj). Za OOPP se podle zákoníku práce považují ochranné prostředky, které musí chránit zaměstnance před riziky, která nelze odstranit nebo dostatečně omezit technickými prostředky nebo opatřeními v oblasti organizace práce. Dále za OOPP jsou považovány pracovní oděv nebo obuv v prostředí, v němž při práci podléhají mimořádnému opotřebení nebo znečištění. Tyto prostředky je zaměstnavatel povinen bezúplatně přidělit a udržovat je v použitelném stavu. Zaměstnanci nesmí v důsledku jejich používání vzniknout další náklady (zákoník práce § 132 odst. 5). Stejnokroj strážného za obecných podmínek nesplňuje žádný z uvedených požadavků, a proto jej nelze považovat za OOPP.
Navíc v odpovědi je ve vztahu k OOPP uvedena vyhláška MPSV č. 204/1994 Sb. , která je již od 1. ledna 2002 neplatná (vyhláška MPSV č. 498/2001 Sb.) a je nahrazena nařízením vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků.
Stejnokroj strážného je jednotným pracovním oblečením, které plní zejména reklamní, propagační a organizační účely. Proto na něj nelze pohlížet jako na OOPP. Přesto, za jistých okolností, jeho pořízení, jakož i náklady na udržování tohoto oblečení, může zaměstnavatel zahrnovat do svých daňově uznatelných výdajů. Předpokladem je, že zaměstnavatel ve vnitřním předpise nebo smluvní strany v kolektivní smlouvě stanoví povinnost zaměstnanců používat pracovní oblečení pouze při výkonu zaměstnání a vymezí charakter a podobu jednotného pracovního oblečení a všech jeho součástí. Pracovní oblečení nesmí být zaměnitelné s běžným občanským nebo společenským oděvem.
Tomáš Neugebauer
specialista bezpečnosti práce
0 0
možnosti

Olga

5. 2. 2005 21:58
Re: Oprava některých údajů
 Pracuji v pojišťovnictví (OSVČ), mým "pracovním oděvem" je tedy společenské oblečení. Mám nějakou  možnost jak výdaje za mé "pracovní oblečení" použít jako daňově uznatelný výdaj? 
Děkuji.
0 0
možnosti

tatka

3. 7. 2003 12:15
A co prispevek na normalni obleceni?
Jako zamestnanec soukrome firmy chodim v praci ve svem vlastnim obleceni. Ma prace nevyzaduje zadne specialni vybaveni a ni uniformu. Nosim tedy sve obleceni a svoji obuv. Oboje samozrejme "spotrebovavam", peru, atd. Jak je to s narokem na "osatne", ci jinou formu prispevku?
0 0
možnosti

ČoČkin I.

4. 7. 2003 10:43
Re: A co prispevek na normalni obleceni?
Zaměstnavatel má možnost účelově přispět zaměstnanci třeba i na normální oblečení (narozdíl třeba od prémií se pak za účelový příspěvek už neplatí vyšší sociální a zdravotní pojištění) Ovšem není to jeho povinnost, pouze dobrá vůle.
0 0
možnosti