Diskuze

Vlastní bydlení nebo akcie?

Před tím, než začnete investovat do akcií, měli byste zvážit koupi vlastního domu nebo bytu. Vlastní dům či byt je jediná dobrá investice, kterou drtivá většina z nás zvládne. Existují sice výjimky, ale na vlastním bydlení vyděláte téměř na 100%. Na akcií
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

4. 5. 2001 11:50
V článku nesouhlasím s jednou ...
V článku nesouhlasím s jednou věcí: s hypotézou, že nemovitosti představují dobrý úkryt před ekonomickou recesí. M. Špaček v předchozí reakci naprosto správně argumentuje Japonskem (pokles cen během 90. let až o 70 %) a daly by se najít i jiné příklady, včetně ČR z posledních let. Tak například jedna studie z roku 1997 uvádí, že průměrné měsíční nájemné pražského bytu 3+1 na volném trhu činilo v roce 1996 20300 Kč. To už ale dávno není pravda - volné nájemné je dnes v tomto segmentu mnohem nižší než před 5 lety! V tomto případě však jde spíše o důsledek vyšší konkurence a deregulace než o vliv recese. (Ceny bytů o tolik neklesly - snad kvůli spekulativním očekáváním ohledně vstupu do EU.) Zpravidla ovšem platí, že nemovitosti představují dobrý štít proti inflaci. Pokud jde o výnosy a rizika nemovitostí, v širokém průměru jsou podle většiny statistik obě veličiny o něco nižší ve srovnání s akciemi. Dlouhodobě ceny rezidenčních nemovitostí rostou stejně rychle jako nominální mzdy. Jinak se mi článek líbí, zvláště poslední dva odstavce by se daly rovnou vytesat do kamene.
0 0
možnosti

3. 5. 2001 15:59
Prominte, ale vzdycky jsem mel...
Prominte, ale vzdycky jsem mel predstavu, ze cena nemovitosti je primo umerna vysi najemneho, z teto nemovitosti plynouci. Z toho by pak vyplyvalo, ze pokud najemne klesa, klesa i cena nemovitosti (a samozrejme naopak). A protoze v dobe recese najemne zpravidla klesa a ja se budu stehovat prave v dobe recese (rozumej za praci), dokazu si predstavit, ze budu realizovat prodej se ztratou, popripade (budu-li mit fakt velkou smulu), nepodari se mi prodat nemovitost vubec. A protoze na miste, kam se prestehuji, budu muset nejak bydlet, dokazu si predstavit, ze takova vec dokaze poradne zahybat s rodinnym rozpoctem. Pokud si myslite, ze se to nemuze stat, zkuste porovnat ceny nemovitosti v Praze a napriklad v Moste - pritom stavebni naklady (odmyslime-li ceny pozemku) jsou v obou lokalitach (plus minus autobus) zhruba srovnatelne. Predpovedi, ze ceny nemovitosti vzrostou kvuli vstupu do Evropske unie maji stejnou vypovidaci schopnost, jako ze ze stejneho duvodu vzrostou treba akcie. Mozna ano, mozna ne anebo take jen nekde (v Praze mozna ano, v Humpolci mozna ne). Pokud si vzpomenu na problemy, ktere meli investori, investujici do nemovitosti, treba v Japonsku (na prelomu 80. a 90. let), proc si myslite, ze je investovani do nich mene rizikove nez treba do akcii?
0 0
možnosti

2. 5. 2001 11:39
Možná, že autor nepoužil dobrý...
Možná, že autor nepoužil dobrý nadpis svého článku. Tímto se polemika zůžila na "buď bydlení, nebo akcie". Pořizování nemovitostí ještě neznamená jen bydlení. Dejme tomu, že mám bydlení vyřešeno a mám určité volné finanční prostředky, které chci výhodně investovat. Proč mezi výhodnou investici nezařadit i pořízení nemovitosti? Jistě, záleží na lokalitě, stavu, dostupnosti a samozřejmě i ceně. Už několil let pronajímám chalupu převážně turistům z Holandska. Jedná se o rodiny ze střední vrstvy. Každá druhá rodina se informuje o možnosti pořízení nějaké nemovitosti v ČR. Po vstupu do EU a možnosti pořizování nemovitostí u nás bez nějakých omezení, určitě jejich cena vzroste. Další podpůrný argument pro pořízení nemovitosti vidím v připravované změně zákona o DPH, kdy služby ve stavebnictví budou z 5% převedeny do 22%. I v tomto případě očekávám zvýšení cen nemovitostí. Vím, že většina finančních poradců nemá ve své nabídce investování do nemovitostí a proto to ani klientům nenabízí. Přitom se jedná pouze o navázání vzájemně výhodné spolupráce s renomovanou realitní kanceláří. F. Marek finanční poradce.
0 0
možnosti

2. 5. 2001 21:39
Ano, mate pravdu. Pokud by cla...
Ano, mate pravdu. Pokud by clanek byl postaven "investice do nemovitosti nebo do akcii", bylo by to neco jineho. Byl ovsem postaven VLASTNI bydleni nebo AKCIE. Proto jsem reagoval tak, jak jsem reagoval. Petr Safranek, rodinny financni poradce
0 0
možnosti

2. 5. 2001 11:03
Určitě bych měl raději portfol...
Určitě bych měl raději portfolio několika nemovitostí v hodnotě řekněme 10 miliónů než portfolio z akcií ve stejné hodnotě. Spalo by se mi klidněji a pravidelný příjem plynoucí z nájemného by stačil na dobré živobytí.
0 0
možnosti

2. 5. 2001 9:14
Porovnávání investice do akcií...
Porovnávání investice do akcií a do vlastního bydlení mně,nechť se autor nezlobí, připadá jako porovnávání nákupu jídla a nákupu letadla. Jinak má autor samozřejmě pravdu - do bydlení je třeba investovat nejenom proto, že je to dobrá "investice", ale především proto, že slušné bydlení patří k základním životním potřebám člověka. Teprve ten, kdo bydlí, má zajištěnu ochranu majetku, zdraví a příjmů, by se měl poohlížet po investicích. A v takových případech lze pro většinu lidí doporučit spíše otevřené podílové fondy než přímý nákup akcií. Bydlení a akcie tak stojí na zcela opačné straně spektra rodinných financí. Podíváme-li se na rodinné finance jako na jakýsi "domeček", pak bydlení tvoří jeho základ, zatímco přímý nákup akcií lze označit za luxusní krytý bazén, který si k domečku přistavujeme, až když nevíme, co s penězi... Petr Šafránek, rodinný finanční poradce
0 0
možnosti

2. 5. 2001 9:56
já bych to neviděl tak černě j...
já bych to neviděl tak černě jako vy. Pokud má někdo k dispozici slušnou částku kolem milionu (možná stačí jen půl) a výše, je doporučení autora naprosto legitimní. Pokud totiž nestavíte (nebo nekupujete byt)zrovna v záplavové zóně, nebo na území s vysokou kriminalitou, je tato investice mnohem bezpečnější než zmiňované akcie a její výnosnost je minimálně na srovnatelné výši!
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Podnikání střídaly chyby i ztráty. V Babicích dnes mají úspěšné České tropy

23. března 2024

Podnikatelský příběh Pavlíny Molkové začal před více než třicet lety ve Švýcarsku. „Všimli jsme si...

Vyzkoušeli jsme v testu Partners Banku. Obstála skoro na jedničku

21. března 2024

Na bankovním trhu začala v březnu fungovat nová ryze česká Partners Banka. Na startu oznámila, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...

Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se mění. K lepšímu, či horšímu?

22. března 2024

Stěhování, rozvod, vážná nemoc nebo jen možnost ušetřit na splátkách, to jsou důvody, proč se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Nákup stavebního pozemku na úvěr a bez zástavy? Pomůže stavební spořitelna

28. března 2024

Pořízení stavebního pozemku je dobrá investice. Ať už jako startovací pozice pro děti, pro uchování...

Vyjednávací síla mladých na trhu práce roste, říká personální expertka

27. března 2024

Premium Vyhlídky absolventů jsou nadějné, říká v rozhovoru personální odbornice Jaroslava Rezlerová. Komu...

Akciové trhy i kryptoměny jsou na maximech. Ale vydrží tam?

26. března 2024

Mohlo by se zdát, že globální ekonomika jenom vzkvétá a geopolitická rizika v podobě válek a...

Ignoruje vás kolega v práci? Jak poznat pasivního agresora a jak se mu bránit

25. března 2024

Očekáváte a potřebujete od kolegy spolupráci, místo toho se setkáváte jen s tím, že nedodržuje...