Chraň nás pámbu před Fincentrem a komorou finančních poradců !
Vážená redakce,
četla jsem Váš test finančních poradců a bylo mi až do pláče. Takové dvě renomované instituce, jakými jsou Mladá fronta dnes a její blízký spolupracovník „nezávislé“ Fincentrum, vypustily do světa tak neuvěřitelný blábol, posvěcený navíc komofou finančních poradců! Jak můžete provádět test firem takovýmto způsobem? To, co uvádíte jako odpovědi finančních poradců, je přímým poškozením dobrého jména řady firem a plivnutí do tváře desítek poctivých finančních poradců. Ano, máte pravdu, i finanční poradci pracují za provizi. Tímto způsobem přece prodávají své produkty všechny pojišťovny, které mají minimum zaměstnanců a spoustů provizních prodejců (Česká pojišťovna, Kooperativa, Allianz, Generali…), všechny stavební spořitelny, penzijní fondy, podílové fondy… Finanční produkty si dneska můžete koupit i na každé poště. Zapoměli jste také napsat, že i kmenoví prodejci pojišťoven jsou organizováni systémem MLM. Jsou proto tyto instituce špatné? Ne, nejsou! To by nebyly na trhu, nebyly by podporovány státem a nebyly by páteří ekonomiky. Klient sice jedná s finančním poradcem, ale smlouvu na produkt podepisuje svým jménem přímo s finančním ústavem. Záleží jen na klientovi a na jeho momentální situaci, jaký produkt je pro něho vhodný a který si vybere. Když si kupujete auto, také Vám ho prodává zprostředkovatel, ne výrobce. Prodejce Vám také radí a pomáhá nalézt řešení, i když nemá na vizitce „poradce pro prodej auta“. Každý si to svoje auto nakonec vybere, nejezdíme všichni v jedné značce. To přece není špatně. Každý prodejce něco prodává, měl by tedy znát svůj produkt, jeho výhody i nevýhody, i když o těch nevýhodách nemluví. Znám i řadu prodejců, kteří Vám při dotazu řeknou, že jejich produkt pro Vás není vhodný a doporučí i produkt jiné firmy. Záleželo jim totiž na tom hlavním – na spokojeném klientovi. Řada finančních produktů, které jsou v současné době na trhu, je srovnatelná a liší se jen v nepatrných maličkostech. Tak třeba stavební spoření ve fázi spoření je vpodstatě stejné u všech šesti stavebních spořitelen. Je-li někde nějaká výhoda, je zase vyvážena nějakou nevýhodou, ale podstatné rozdíly neexistují. Rozdíly ale existují při přidělování úvěru. Tak je to i s dalšími produkty. Co mně ale skutečně zarazilo, je struktura odpovědí. To, co v testu vydáváte za rady finančních poradců, to jsou bláboly babky pasoucí kozu na mezi. Pochybuji, že Vám to odpověděli finanční poradci. Mladé dívce, která chce byt, nabízet kapitálové životní pojištění a penzijní připojištění bez stavebního spoření? Nabídnout stavební spoření na cílovou částku 700.000? Nezlobte se, ale za takové bláboly by se musela stydět i ta babka s kozou na mezi! A zkoušet kvalitu finančního poradce tím, že nezná přesné podmínky hypotéky? Vždyť s hypotékou se běžný občan za celý život nedostane do styku, protože na ni nedosáhne! Pokud vím, bylo hypoték za loňský rok v celé republice uzavřeno kolem 6.000. Ani ty Vaše modelové případy přece na hypotéku nedosáhnou!!! Většina poradců se ale pohybuje mezi normálními lidmi, pro které je i kapitálové životní pojištění velkým přepychem a bývá normální, že ho mívají na poměrně nízké částky ve výši kolem 50.000,- Kč, které stejně v případě úmrtí živitele rodiny nic moc neřeší. Spíš bych se ale v testu zaměřila na špatná doporučení, například doporučení rušit kapitálovou životní pojistku třeba po čtyřech letech s nabídkou uzavření nové, jiné a lepší, protože to je pro klienta velmi nevýhodné. Je pravda, že za ty čtyři roky trh nezahálel a objevily se nové, kvalitnější produkty. Ale to nikomu nedává právo navrhovat takovou radu, která klienta poškodí. Pokud vím, takové rady dává hodně poradců, i od renomovaných firem (a bohužel i Vámi vychvalovaný SLON). Opatrnost je nezbytná i u tzv. finančního plánu. Ano, pokud mi má poradce dobře poradit, potřebuje vědět, jaké produkty mám uzavřené (protože řada z nich je dlouhodobých a není dobře, aby byly duplicitní, třeba kvůli poskytování státních podpor) a moje osobní portfolio doplňuje. Je ale na pováženou, když se mne ptá, jestli mám zlato, akcie nebo kam jezdím na dovolenou (je to v jakémsi dotazníku firmy OVB, vyplňovaném při prvním kontaktu klienta s finančním poradcem. Chápu, že je to překlad německého originálu, ale na českém trhu mi toto vyzvídání velice vadí). Jinak ale tyto tzv. plány slouží poradci hlavně ke zjištění, co nemáte, aby Vám mohl doporučit doplnění a optimalizaci Vašich finančních produktů. Pokud je většina prodejců tlačena výší provizí hlavně k uzavírání kapitálového a investičního životního pojištění, může se to zdát řadě lidí jako nemorální. Ale proč je pak toto pojištění odčitatelnou daňovou položkou, podporovanou státem? Nezlobte se, ale mně osobně se velice líbí filosofie firmy ZFP – pojďte a naučte se starat o svoje finance sami. Dělejte si poradce sami sobě, sami vidíte, jak se Vaše rodinná situace postupem doby mění a vyvíjí. Naučte se sami řídit svoje finance. My Vám s tím kvalifikovaně poradíme. Dotyčný se může spolehnout na to, že se má vždycky na koho obrátit. To je důležité například u pojistek, abych třeba neplatila dvakrát, ale plnění by pak následovalo jenom jednou. Některé další produkty v sobě zahrnují i nadstandard (např. penzijní připojištění VOPF zahrnuje pojistku pro případ smrti úrazem ve výši 50.000,- Kč. Nemusím je mít zahrnuto duplicitně v jiné pojistce). Taková filosofie je skutečně vynikající v době, kdy si můžete finanční produkty koupit na každé poště!
A jeden postřeh nakonec: ten test byl objednaný od firmy SLON? Že Vám vždycky vyšli jako nejlepší. Udělali jste této firmě nádhernou neplacenou reklamu. Doufám, že Vám za to svou přízní zaplatí. Čekala bych také, že pan Sluka z firmy Sophia finance nebude srovnávat svou firmu s jinými, ale že to srovnání bude kvalifikované a že bude pocházet z opravdu nezávislého zdroje. Za takový blábol, jaký