Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Zjednoduší něco rovná 15% daň? Nikoliv!

V rámci volební kampaně se nám jedna politická strana snaží namluvit, že složitost našeho daňového systému zjednoduší rovná 15 % daň. Pojďme se podívat na tento návrh zblízka a využijme k tomu "převratné" daňové přiznání, které tato politická strana inzeruje ve svých materiálech i na své internetové stránce.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Pavel C

5. 5. 2002 22:09
Rovna dan je logicka, progresivni je "komunisticka"
Ackoliv nepatrim od "jistych" udalosti priznivcem ODS, myslenka rovne dane je pro me velice zajimava. Ponecham stranou jeji vysi, ale zamerim se na jeji princip. Progresivni danove zatizeni neni nicim jinym, nez dani za uspech. Jakoby si lide, co diky svym schopnostem a umu vydelavaji vetsi castky museli podelit s temi mene uspesnymi. A cim uspesnejsi jsou, tim vice at se "deli" (zdraham se rici 'jsou okradani'). To je podle meho priklad nejvetsiho socialismu az komunismu. Divim se, ze se diskuze na toto tema rozproudila az nyni.... Progresivni dan se zastituje socialnim solidaritou, ale to preci neni v rozporu s rovnou dani! Vzdyt 20% z 50000 je 10x vice, nez 20% z 10000 (nepocitam, ze clovek s prijmem 10000 nejspise nezaplati dan zadnou diky odecitatelnym polozkam). To znamena, ze poplatik s vyssimi prijmy vyrazne vice prispiva (je solidarni) do statniho rozpoctu. Neni vsak OKRADAN za svuj uspech. Z tohoto duvodu spatruji v navrhu ODS skutecnou cestu, kterou by se danove zatizeni melo ubyrat. Pokud by jeste nasel obecnou podporu navrh na spolecne zdaneni manzelu, byly by odstraneny nejvetsi nelogicnosti, kterymi nas danovy system trpi.
0 0
možnosti

Debyl

6. 5. 2002 13:29
Re: Rovna dan je logicka, progresivni je
Myšlenka „rovné“ daně má logiku. Logiku ale nemá rozepisovat se o něčem takovém v reakci na článek, který pojednává o něčem úplně jiném. Máte plná ústa schopností, ale asi postrádáte schopnost rozpoznat, o čem je napsaný text. A v pravopisu také moc nevynikáte. To vaše UBÝRAT…, no promiňte, ale to snad nenapíše ani leckterý cikán s pěti třídami zvláštní školy. Člověka, který dělá takovéto chyby, bych zdanil superprogresivně. Mohl by to brát třeba tak, že tím vrátí státu zbytečně vynaložené náklady na své vzdělání.  
0 0
možnosti

Jan Vranny

15. 4. 2002 10:05
To neni zadny socialismus...
Presne naopak. Jestli si nekdo uplete tri parchanty tak at si na ne vydela. To ze ja mu mam na ne prispivat svoji dani je prave socialismus.
0 0
možnosti

Petr S

10. 4. 2002 15:12
proč až po volbách?
Fakt nechápu, co bránilo ODS předložit tohle přiznání jako běžný kdykoli v minulosti. Přiznání se stejně vloni měnilo, tak mohlo být to čtyřřádkové už pro daně 2001. 1.číslo je zdanitelný zisk - vypočte si každý sám, 2.číslo odčitatelná položka - nebyla by sice předtištěná, ale vypočíst se taky musí dát, 3.je snad ta patnáctka - to by se mohlo úplně vynechat - jednotné procento daně nemáme, tak proč to vyplňovat. Zbývá vypočíst daň v korunách. Vychází mi z toho, že lze i v současném systému zavést navrhované přiznání, dokonce jen o třech řádcích. Všechno ostatní se dá stejně zjistit až při KONTROLE celého účetnictví a všech paragonů a faktur... Fakt nechápu, proč nechtěli všem těm chudákům ušetřit ještě i ten jeden řádek. (IMHO by stačil v přiznání kromě identifikace plátce řádek jediný = DAŇ, ale zakládat kvůli tomu stranu a objíždět náměstí se mi fakt nechce.)
0 0
možnosti

Brouk Prskavec

10. 4. 2002 14:59
Předvolební kočkopes
Dobrý článek, pane Šafránku. Bohužel jsem se k jeho přečtení dostal až dnes, ale na druhou stranu mám to alespoň rovnou i s komentáři, což je docela zábavné.
Plně souhlasím s hlavní myšlenkou vašeho článku. Tvrdit, že se zavedením rovné daňové sazby zjednoduší daňové přiznání, je blamáž. Jen tabulku v zákoně nahradí jedno číslo a zmizí několik odstavců s daňově odečitatelnými položkami. Toť vše. S komplikovaností danového přiznání to nemá co dělat.
Docela mě překvapuje, že je mezi čtenáři Fincentra tolik lidí, kteří nejsou schopni pochopit, co je v článku vlastně napsáno. Ani mně se progresivní zdanění nelíbí, ale o tom přece článek není!!!
Doporučil bych každému, kdo neví, o čem píšete, aby si zkusil jeden rok zajistit část svých příjmů tak, aby musel podat daňové přiznání. Jeho současná podoba je nejen nepochopitelně komplikovaná, ale především celé daňové přiznání včetně spisu s návodem k jeho vyplnění vám nedává návod, jak si s tím poradit. Zmatek nad zmatek a pokud nejste daňový poradce, nemáte šanci. V tom letošním, jak jsem zjistil, nemají jasno ani úředníci FÚ. Člověka pak docela dorazí, když po velikonočním víkendu, který jsem letos z velké části strávil právě nad daňovým přiznáním, otevře noviny a vybafne na něj předvolební agitka s daňovým přiznáním na čtyři řádky. To je nebetyčná drzost a oblbování. Jak taková věc vznikne zavedením rovné daňové sazby? Kdo z těch, kteří mají tento nesmysl na svědomí, viděl daňové přiznání zblízka? Nejspíš nikdo. Chytráci z agentury zajišťující tuto reklamní kampaň asi stěží a politici, kteří možná přiznání sami podávají, mají na takovou práci nejspíš sekretariáty.
Je dobře, že váš článek vyšel. Nejen proto, že poukázal na to, jak se z jablek dělají hrušky a těmi se pak krmí voliči, ale také kvůli ohlasům na něj. Voliči kočkopsů jsou bohužel stále stejně zabednění a nepoučitelní.

xy

10. 4. 2002 11:57
nelze jinak, než ODS pogratulovat
Podle článku a komentářů k němu (některých relativně histerických) mohu ODS pouze pogratulovat. Udělat z komára velblouda a prodat myšlenku, že daň z příjmu je největší problém ČR, to je úspěch. Je zase o krok dál před konkurencí, ale i před zákazníky (voliči). Možná proto vždy ta povolební přezíravost a namyšlenost. Problém obecně nestojí zda progresivní nebo lineární sazby daně z příjmu (zde se omlouvám nadprůměrněpříjmovým poplatníkům - ti to jako problém logicky vidí). Problém je v celém daňovém systému, zejména v sociálním zabezpečení a zdravotním pojištění, částečně v sazbách DPH a až pak ve složitosti DPPO a DPFO. Daňový systém je socialistický, nezřízeně solidární a demotivační. Daňová kvóta je v průměru někde mezi 40 - 45 %, ale pro vysocepříjmové fyzické osoby okolo 60 %. O liberalismu se můžeme bavit až daňová kvóta klesne pod 30 %, státní rozpočet bude alespoň vyrovnaný a míra solidarity bude nejnižší možná. Ale ODS neřešila a podle mne ani nemá chuť řešit skutečné problémy, vybírá si zástupné a pro masy viditelné problémy. Daňová kvóta pod 30 % by znamenala snížení objemu peněz ve státním rozpočtu cca na polovinu a to se mocným samozřejmě nelíbí. Bohužel náš daňový systém vydrží (až na kosmetické úpravy) další volební období.
0 0
možnosti

žabák

10. 4. 2002 12:46
Re: nelze jinak, než ODS pogratulovat a ovečkám tektéž...
Jo, jo je to tak. Každé stádo přihlouplých oveček potřebuje svého baču. Jeden takový, s knírkem a černými brýlemi, teď objíždí jednotlivá města. A na náměstích mává s jednoduchým daňovým přiznáním. A ovečkám se to líbí. Oni tomu snad i věří? Ještě, že komunisté (socialisté) nerozdávají při mítincích klíče od budoucích bytů. To by bylo po volbách větší zklamání. Daňová přiznání budou aktuální až v březnu 2003 a to se na to jaksi zapomene. Budou jiné starosti. Taková je hold politika.
0 0
možnosti

občan

10. 4. 2002 5:58
A máme jasno!
Jak tak koukám na komentáře k tomuto příspěvku, tak se opět potvrzuje, že arogantní příznivci arogantního profesora Klause nesnesou jakýkoliv jiný názor. A ještě se dovolí označovat za liberály. Přitom právě oni ve jménu svého pojetí liberalismu vytunelovali a rozkradli všechno, co se tady rozkrást dalo. Dneska si hrají na velkopodnikatele a kážou o liberalismu. Jako daňový poradce a auditor mohu jen potvrdit názor pana Šafránka, že daňové přiznání, které prezentuje ODS v souvislosti s rovnou daní, je totální nesmysl
0 0
možnosti

Karel

9. 4. 2002 19:26
Čí je to blamáž?
Blamáží je především váš článek, pane Šafránku. Dozvěděli jsme se z něj sice, koho nebudete volit, ale to je asi tak vše... Že rovná sazba neřeší problém daňově uznatelných výdajů, je přece zřejmé a nikdo netvrdí opak. Uznatelné náklady však stejně většinu z nás, kdož máme příjmy ze závislých činností, zas tolik netrápí, jakkoli souhlasím se zjednodušením i této oblasti. Vaše socialistické představy o motivační (např. propopulační) roli daní (viz vaše kritika redukce odpočitatelných položek) jsou dosti výmluvné. (Souhlasím se Zuzkou - níže - a asi ji pozvu na rande...) Ovšem nejsilnější káva je nazvat stanovení rovných daňových pravidel ryzím socialismem. To je fakt blamáž... Ale vaše!
 
0 0
možnosti

Gábina

9. 4. 2002 19:47
Re: Čí je to blamáž?
Karle, nerozčiluj se a pozvi na rande radši mně. Mně připadá ten článek taky děsně hloupej a hloupej je asi i autor. Trochu mindrák, mám dojem. I proto, jak má potřebu reagovat na kritický ohlasy a dovysvětlovat, jak to vlastně myslel. Že mu šlo jen o ten formulář, ale jinak že je rovná daň fakt super. No, asi neumím číst.
Tak se Karle ozvi a na Zuzku kašli!
0 0
možnosti

Pavel

9. 4. 2002 15:38
Jsem pro rovnou daň.
Mám dojem, že myšlenka rovné daně je velice zajímavá. Četl jsem pár úvah pana Petra Macha, pana Rabuschky apod. Všem vřele doporučuji si něco o tom přečíst, konkrétně by to mělo být na stránkách "CEPu".
Jinak co se týče pana Šafránka, nebude ten váš kritický článek tím, že nejvíce se zavedení rovné daně bojí právě finanční a daňoví poradci, kteří by nasledně přišli o svou práci?
0 0
možnosti

Petr Šafránek

9. 4. 2002 19:12
Re: Jsem pro rovnou daň.
Vážený pane, doporučuji Vám si znovu celý článek přečíst! Možná napodruhé pochopíte, že nemám vůbec nic proti rovné dani, naopak jsem jejím příznivcem! Jen mi vadí, když někdo tvrdí, že jednotná sazba daně zjednoduší daňové přiznání na 4 řádky!!! Dále bych Vás rád ujistil, že nejsem daňový poradce a rovná daň naopak bude znamenat více peněz u mých klientů, které budou moci investovat, tedy naopak by mi práce přibyla. Nesmíte si totiž plést pojmy a dojmy!!! Petr Šafránek
0 0
možnosti

S.G.

9. 4. 2002 15:29
Klasika nad klasiku
to fakt jo. Jakmile někdo napíše názor, je mu dávána nálepka liberála, socialisty, antiliberála a podobné bludy. Pan Šafránek napsal čistou pravdu, že takovýto daňový formulář je iluze. Můžeme diskutovat o tom jak by mělY být odečitatelné některé položky, zvýhodněné děti atp. Ale to už je úplně jiný problém. Například děti a daně mají být řešeny v kontextu, jak by měl stát pokud vůbec, podporovat porodnost, jestli jednorázovým "sociálním příspěvkem" nebo daňovou úlevou (dle mého názoru liberální). Ale přestaňte prosím každého, kdo nepadne před návrhem ODS na zadek, označovat za špidloklon. Já jsem pro ODS, ale nic si prosím nenalhávejme.
0 0
možnosti

Josef2

9. 4. 2002 14:46
15% Je nádhera
Který ale nevyjde protože ODS nezíská většinu a s ČSSD se na tom nedohodne. I když přijdu o odpočet z hypotéky a penzijního připojištění tak vydělám spoustu peněz.
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Mně se nic nestane, pojišťovna mi nic nedá. Pět mýtů o životním pojištění

12. dubna 2024

Životní pojištění má podle statistik uzavřené každý druhý Čech. Vyplývá to z dat České asociace...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K výrobě krmiv pro psy a kočky ho přivedla náhoda. Dnes vyváží i do Asie

13. dubna 2024

Vyrábět granule a konzervy pro psy a kočky původně neměl vůbec v plánu. Napadlo ho to až v...

Kdy lidé odmítají fakta a proč pravda často prohrává, vysvětluje psycholog

15. dubna 2024

Schopnost hledat či nacházet pravdu stojí v uvažování lidí většinou až na druhém místě. Proč lidé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Děti ve finančně-vědomostní soutěži uspěly. Jak byste ji zvládli vy?

14. dubna 2024

Česká bankovní asociace spolu s Evropskou bankovní federací uspořádala letos již osmé národní kolo...

Sonda: Stavebko stojí za úvahu, akční nabídky zhodnotí vklady i o 5 %

19. dubna 2024

Stát srazil příspěvek na stavební spoření na polovinu. Od letošního roku přidá střadatelům nejvýš...

Méně peněz na sport, více volna. Jak firmy upravují nabídku benefitů

19. dubna 2024

Schválení vládního konsolidačního balíčku způsobilo na sklonku loňského roku paniku i v oblasti...

Jak nepřijít o peníze. Na co myslet, než ukončíte penzijko

18. dubna 2024

Od července nebudou vypláceny státní příspěvky k penzijnímu připojištění lidem, kterým byl přiznán...

Analýza: Autopojištění zdražuje. Kde a kteří řidiči zaplatí nejvíce?

18. dubna 2024

Oproti roku 2022 se průměrná cena povinného ručení v roce 2023 zvedla o 2,4 procenta na celkových 3...