Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Cenové srovnání s rokem 1989: dnes je opravdu levněji

Před devatenácti lety se Česká republika dostala z područí komunismu. Mnoho lidí tvrdí, že je dnes draho a osmdesátá léta mají za období levnějších nákupů. Na Škodovku se ale tehdy šetřilo 26 průměrných platů, dnes jich stačí mít 10. Ani potraviny tenkrát nebyly nejlevnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vejrikus

Dodatek

Článek sice zajímavý, ale myslim si, že tam trochu chybělo porovnání, kolik lidí mělo a nemělo průměrný plat a jaké mezi tím byly rozdíly. A co vim, tak za komunistů bylo více dotací od státu.... hlavně takovejch těch firemních, že  statkář dostal krmení, vodák dostal vodu... :)...... jinak komunismus je podle mě extremismus a to já vubec nemusim a nesouhlasim s tim, že komunisti (sověti) nás osvobodili tak by měli přežít....dělali taky svinstva a na to by se zapomínat nemělo! Přejmenování by mě stačilo,.....ale co stejně s tim udělam prdku. ŽIVOT JE ŽIVOT

0/0
10.1.2009 11:28

popradčan

Je to pravda.

0/0
26.12.2008 10:51

11111117

Lzivy clanek.

"Nejkupovanějším autem v osmdesátých letech byla Škoda 100 nebo 105. Takové vozy stály 84 600 korun československých, což tehdy obnášelo 26 průměrných platů."-to je pekna picovina,tato cena byla za Favorita na konci 80-tych let.Skoda 100 stala myslim od 33 000,105 asi 50 tisic.No jo,pochybna propaganda tunelarskeho platku za ucelem obklbnout lidi.

0/0
24.12.2008 18:57

11111117

Spinava kapitalisticka propaganda.

Co je to za nesmysl prepocitavat na hrubou mzdu.Chce to prumernou cistou za 8mi hod.prac dobu po odecteni nakladu na bydleni a ty pomery vam hned poskoci.Srovnavaci metoda ve prospech dnesni doby.Na to skoci jen veci neznaly nebo blb.Rv

0/0
24.12.2008 18:50

jakodl

tunelování

novinář který zveřejňuje pouze vybrané ceny a ještě z různých roků je lhář, nebo minimálně manipulátor. Zřejmě v roce 1989 mu bylo 5  a neměl by se do takového porovnání pouštět.

Kdyby zveřejnil graf cen bez komentáře, udělal by lépe. Llidé co jsou chytřejší než on, se v tom vyznají. Porovnejte objem rozkradeného majetku, dotace do bank, státní zadluženost. Autore, styď se.

0/0
6.12.2008 9:52

snickim

Re: tunelování

Hmm, koukám, že jste hodně zapšklá osoba.

Objem rozkradeného majetku se dá těžko porovnat, protože za socialismu kradli téměř všichni plus existoval až naprosto nevyčíslitelný dluh státu, který vznikl tím, že stát neudržoval v alespoň dobrém stavu majetek, který ukradl vlastníkům. Mám na mysli továrny, domy atd.

Pokud někdo tvrdí opak, pak by se měl nad sebou hluboce zamyslet. Takové zatmění mysli mohu přirovnat snad jen k popírání existence koncentračních a vyhlazovacích táborů některými němci.

0/0
11.12.2008 9:55

jakodl

Re: tunelování

jo a o státním dluhu radši mlč!

0/0
26.12.2008 9:24

jakodl

přídavky

porovnejte třeba přídavky na děti nynějších 700, popřípadě 0 Kč

0/0
6.12.2008 9:35

jakodl

byty se ztratily

z porovnání se ztratily ceny bytů, které byly sice s problémy, ale zadarmo

0/0
6.12.2008 9:31

snickim

Re: byty se ztratily

Tuto poznámku nějak nechápu. Pokud Vám dal za socialismu někdo nějaký byt "zadarmo", tak určitě ne do osobního vlastnictví. Nájemní byty jsou i dnes zadarmo. O rozdílech v nájmech autor článku psal.

Bohužel si asi pletete dojmy s pojmy.

0/0
11.12.2008 10:14

Vladimír Vlk

Je jednoduché průměrovat

 Je jednoduché průměrovat. Kolik lidí v procentech však na průměrný plat dosáhne ?Takovéto průměrování je jen záměrné další oblbování lidí.

0/0
5.12.2008 7:05

snickim

Re: Je jednoduché průměrovat

Ale na socialismus to funguje. Tam se měli v průměru všichni špatně, kromě těch co kradli a papalášů.R^

0/0
11.12.2008 9:56

katchule

katchulevtiscali.cz

skvělý video : http://zpravy.idnes.cz/diky-vam-jsem-ve-vate-vzkazuje-bohac-v-klipu-proti-firme-cez-p4u-/domaci.asp?c=A081126_220704_domaci_dp.

0/0
27.11.2008 10:50

Klaus V

Nechápu autora článku

Před zveřejněním takového článku, by bylo seriozní napsat, kolik lidí pobírá ten průměrný plat a kolik lidí má plat do 10 až 12 tisíc hrubého. A po s zdanění ať udělá nové propočty. A když odečte náklady na bydlení, tak ať už takovou statistiku radši nedělá. Jinak to připomíná husákovu propagandu. V globálu bylo všechno a v průměru jsem s vámi snědl polovinu kuřete , i když já sežral celé. Jak někdo napsal, cinkaly jsme za svobodu, a teď se nažralo tak 20 procent hladovejch. Občané dnes nikoho nezajímají, ale hladové jen svoje baťohy na prachy. Pane autore článku zamyslete se. Mně doopravdu nezajímá kolik si toho koupí nějaký zbohatlík, těm málo poctivě zbohatlím se omlouvám. Hodilo by se napsat, pro kolik nás je opravdu

levněji. To by bylo serioznější.[>-]

0/0
23.11.2008 18:10

x

Re: Nechápu autora článku

Pod prumerem 2/3 lidi , nad prumerem 1/3 lidi.

Nadprumerny plat pobira vetsina vyskoskolaku napriklad.

0/0
23.11.2008 23:39

x

Re: Nechápu autora článku

Ssoboda je i v tom ze toto vase ne nijak pravdive prohlaseni na verejnopsti si jiz pro vas neprisla domu STB a nesedite ve vezeni ted jiz ve vysetrovaci vazbe.

0/0
23.11.2008 23:49

snickim

Re: Nechápu autora článku

Ano, máte pravdu. Opravdu není levněji úplně pro všechny. To je ale poslední pravda v tom, co jste napsal. Levněji je pro většinu lidí, jen je tu jeden rozdíl, že někteří se měli za socialismu lépe, protože si nakradli ze státního. To už teď tak nejde, takže si někteří holt pohoršili.

0/0
11.12.2008 10:02

jakodl

Re: Nechápu autora článku

máte tu několik příspěvků, z nichž je jasné že za socialismu Vám bylo 12, ne bo jste žil izolovaně. bylo takzvané rozkrádání majetku v soc. vlastnictví s trestem za 10 000 kč 1 rok. Jaké tresty jsou teď. Zrovna jako trestné činy policajtů. Soudil je vojenský soud s dvojnásobnými tresty. Něco si přečtěte, nebo vzpomeňte a pak pište:

0/0
26.12.2008 9:14

karel

more then just money

Srovnavate nesrovnatelne- rozdil mezi totalitnim rezimem a svobodou se neda vyjadrit v cislech. A uz asi spousta lidi nepamatuje,ze pomerance byly asi tenkrat levnejsi,ale take byly je dvakrat do roka...Pamatuji,ze moje sestry nemohly sehnat vlozky kdyz mely menstruaci..Jestli si stale jeste nekdo zoufa,ze za totace bylo lepe,tak si nejdriv zajdete na psychiatrii a uz tam klidne zustante-magoru ma tenhle narod az az..

0/0
23.11.2008 15:29

Moravan

Není levněji, jen se vše přesunulo

zejména ten průměrný plat vychází možná v Praze, určitě však ne třeba na Blatensku. Dále je to těžké mluvit o nájemném, kdo zdědil po babičce dekret, bydlí stále ještě za třetinu tržního nájemného, kdo zdědil domek, má pouze minimální náklady. Topení a elektřina, benzin a plyn jsou proti dobám totáče mnohem dražší. Je pravda, že už nevydáváme půl platu za pouhé jídlo, to jídlo dnes je však mnohdy jiné, málokdy lepší, třeba cukrovinky, většinou mnohem horší, třeba uzeniny. Většině se vcelku daří nesrovnatelně lépe, je to už také 19 let, co nás ti vykořisťovatelé opustili směrem na východ. Přesto však třeba důchodci mohou mít problémy, zejména pokud musí platit tržní nájemné a otop. Vláda spokojeně shlíží, místo aby se pustila do programů, jako stavba bytů pro seniory ve státní nebo komunální režii, těch pár starobinců máme už přeplněných. Stejně tak startovních jednoduchých bytů pro mládež je příliš málo. Všechno ostatní už se v svobodné společnosti usadí samo.

0/0
23.11.2008 10:18

????

Re: Není levněji, jen se vše přesunulo

benzin je levnejsi nez-li za komancu, nesmite pocitat nominalni, ale realnou hodnotu penze a platu

vzdy se mne libi, jak prijdou ekonomove teoretici diskutovat a maji "vzdy pravdivejsi pravdu, nez-li profesionalove majici pristup nejejn k vedomostem, jenz amaterum chybi, ale maji zaroven pristup k potrebnym informacim, tj. podkladum k provedeni onoho srovnani

0/0
23.11.2008 11:10

NízkéI Q

Re: Není levněji, jen se vše přesunulo

  To je ale síla;-(. V roce 1989 stál 1kubík vody 60hal.+20hal.stočné_dnes 30.Kč. Jeden kubík plynu 50.-haléřů_dnes 13.Kčs. 1metrák hněd.uhlí asi 15,-Kčs_dnes asi 250.-Kč. Bochník chleba 2kg stál 5.60 Kčs dnes to je 2kg chleba průměr 45.-Kč.Průměrná mzda,kterou pobíralo asi 80 procent pracujících 2.200.- Kčs čistého_dnes je průměr 80 procent pracujících 8.500.-Kč.Není co dodat ?????

0/0
23.11.2008 12:08

x

Re: Není levněji, jen se vše přesunulo

"80 procent pracujících 8.500.-Kč"

Tak to je LEZ JAKO VEZ !!!

Presvedcit se o vydelcich muzete zde:

http://portal.mpsv.cz/sz/stat/vydelky/jim

Nejobvyklejsi mzda - bere ji nejvic lidi u nas je jen asi 3000 Kc. 

0/0
23.11.2008 23:53

x

Re: Není levněji, jen se vše přesunulo

OPRAVA :

Nejobvyklejsi mzda - bere ji nejvic lidi u nas je jen asi 3000 Kc - pod prumerem - kolem tech 18 000 a 19000 !!!

0/0
23.11.2008 23:53

snickim

Re: Není levněji, jen se vše přesunulo

No, je co dodat. To co píšete je lež jak věž. Nic víc. Zvlášť ta pohádka o 80% pracujících a 8500Kč. Ta je fakt dobrá. To je totiž praktickz nejnižší dosažený plat nekvalifikované síly a to plat uklízečky.

Pokud by to byla pravda, tak bychom měli v této zemi nádherně uklizeno.

Tyto lži si prosím nechrte pro Rudé Právo.

0/0
11.12.2008 10:10

epiman

zase ten průměr?!

zatímco průměrná mzda před rokem 90 byla odpovídající většině populace, je dnes průměrná hodnota mzdy deformována "outliers", tzn. velmi vysokými příjmy. relevantní by tedy bylo srovnávat mediány hodnot a to by dnešní příjmy dopadly mnohem hůře než ty roku 89. já nostalgicky nevzpomínám na léta před "sametovkou", ale buďme korektní (u novináře by to měla být samozřejmost)

0/0
23.11.2008 6:32

kvik

Re: zase ten průměr?!

Rovnez je nutne pripomenout, ze danove zatizeni populace bylo pred rokem 1989 daleko nizsi nez dnes!

Melo by vam byt konecne jasne, jak vas dnesni propaganda primitivne (ale ucine) manipuluje! 

0/0
23.11.2008 7:05

kvik

Re: zase ten průměr?!

http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/kolik_jsem_si_mohl_koupit

0/0
23.11.2008 7:09

x

Re: zase ten průměr?!

Tak s tim nesouhlasim v procentech hrube mzdy me to pripada znacne podbne a cena vyrobku se jiz bere po zdaneni !!

0/0
23.11.2008 23:46

kvik

Kolik jste si mohli koupiti tehdy a dnes

http://www.czso.cz/csu/tz.nsf/i/kolik_jsem_si_mohl_koupit

zde mate stranku Ceskeho Statistickeho Uradu, kde  muzete snadno zjistiti kolik jste si mohli koupiti z prumerne mzdy od roku 1985 do roku 2006. Pripominam vam, ze dnes kolem 75% robotniku robotuje za podprumer - pred rokem 1989 pracovalo za prumernou mzdu daleko vysi procento zamestnancu.  Dale si uvedomte, ze stranka CSU neudava tehdejsi najmy a ceny zakladne nutnych vydaju, ktere byly v socialistickem obdobi extremne levne v porovnani s dneskem. Pochopte take, ze realna kupni sila utratitelneho prijmu (disposable income) tehdejsi rodiny byla proto podstatne vysi nez dnes.

0/0
23.11.2008 3:48

k1my

kecy

Nevim, kde autor sebral blbost, ze Skoda 100, potazmo 120, stala 84600,-Kcs!!!! Skoda 100 stala od 42 do 47tis.Kcs, S 105-120 max. 59tis.Kcs! Evidentne si to popletl s ceno Favorita, obyc stal onech 84600Kcs, ten"lepsi" 89000Kcs. Jen mlzej, aby momentalne vydatne na.sra.nej narod utloukli takovyma nesmyslnyma kecama.(Y)

0/0
22.11.2008 22:42

marek

DVD v roce 1989 proste nebylo

Dens je zase vzacnost mit gramofon.

0/0
22.11.2008 22:04

x

Re: DVD v roce 1989 proste nebylo

Zato videorekorder na zapade celkem rozsireny v te dobe bylo u nas SUPER LUXUSNI ZBOZI !!!

0/0
23.11.2008 3:03

Archivní Don Simón

bolševíci

nástup - jede vám vlak do Severní Korei. Ten přerostlej Pokémon, co to tam vede od 0 k mínus 100 na vás čeká jako na potravinovou pomoc.;-D Jinak - ten článek a hlavně ty počty moc nesedí, ve skutečnosti je to o mnoho příznivější pro dnešek. Btw - nedali tam třeba elektroniku a oděvy - to by bylo srovnáníčko.;-D

0/0
22.11.2008 17:23

Ol-ine

Re: bolševíci

Bohužel ani ceny energií! To by bylo teprve počteníčko...;-)

0/0
22.11.2008 23:18

johny.desetnik

Snaží se nám zacpat hubu

Občané jsou nespokojeni s vývojem v tomto státě. Politici se nezabývají skutečnými porblémy jako jsou problémy menšin, reformy nereformy atd. Tak nám občas zacpou hubu nějakým pochybným článkem o tom, jak rozvinutá konzumní společnost jsme(Y)

0/0
22.11.2008 15:20

johny.desetnik

Kapitalist. propaganda

A opět jsme u toho. Ceny bydlení zmíněny kdesi na okraj až na posledním místě. Ale hlavně, že byly dražší potraviny a všechno možné:-/. Trochu objektivity by neuškodilo. A mimoto: Neměli bychom se na tu dobu dívat jen a pouze (jak je zvykem) z hlediska materiálního, ale hlavně, co se týče lidsských práv a svobod. To je totiž to, za co se v 89ém cinkalo klíčema.

0/0
22.11.2008 15:13

johny.desetnik

Re: Kapitalist. propaganda

Další kapitolou je MF Dnes a průměrné mzdy. To je opravdu na zvracení toto. 8-oR^ Průměr se hodí, když nereflektuje skutečnost, že soudruzi? Paradoxní je, že ti co nás poučují o zlé době minulé, tak se sami nedokázali vyrovnat se socbolševickým uvažováním ve své hlavě.

0/0
22.11.2008 15:15

x

Re: Kapitalist. propaganda

Nejobvykljsi mzda - bere ji nejvic lidi je jen asi 3000 kc pod prumerem.

 Nad prumerem 1/3 lidi , pod prumerem 2/3 lidi.

0/0
22.11.2008 16:42

x

Re: Kapitalist. propaganda

"ale hlavně, co se týče lidsských práv a svobod. "

A ty jako vyrazne nezlepsily ??? Skoda, ze jsi v te dobe nezil stacil mensi politycky skraloup rodicu a ze stredni skolou, ale i s maturitnim oborem jste se mohl rozloucit.

0/0
22.11.2008 16:46

arid

???

Škoda 105 - 65 000,- Kčs,  rodinný dům svépomocí 75 000,- Kčs

0/0
22.11.2008 6:46

x

Re: ???

Prave ze svepomoci a protekci - napriklad pytel cementu ve stavebninach byl velmi nedostatkovym zbozim. O zajisteni veci pri stavbe, ktere jste si podle zakona nemohli udelat  to bylo podobne - nesli se v podstate legalne sehnat - meli remeslne firmy zcela vycerpane kapacity.

0/0
22.11.2008 16:41

1989

to byl debil, který to psal

tak škoda 100 stála 49 000,- Kčs v roce 1976

škoda 120 stála  67 000 Kčs v roce 1984

škoda favorit  v roce 1989  stála 84 000,-Kčs

a byt družstevní 3x 30000,- a vydelali jsme si na něj za 1 rok  resp. 2

a dnes byt stojí 3 000 000,- takže si na něj vyděláme za 15 let

0/0
22.11.2008 1:30

x

Re: to byl debil, který to psal

Byt duzstevni se splacel v najmu - proste byla tam polozka splatka anity takze to nebyla uplna cena!!!

Ale hlavne jste ho vubec i druzstevni museli dostat prideleny !!! - byl poradnik - a pokud rodice meli byt - tak vam bylo receno, ze se mate i s manzel nastehovat do jedna mistnosti k nima - byt proto neptrebujete nijak nutne !!!

A v poradniku bude az na konci a vzdy se muzou behem let cekani dost pred vas mnohem SOCIALNE NALEHAVEJSI PRIPADY.

 

BYT rozhodne nebyl bezne ke koupi !!! Ato je ten zasadni rozdil !!! Byl k prodeji obcas rodiny domek - na kraji vetsiho mesta celkem bezne i za 300 000 kc - pri prumernem udavnem platu 3 000 Kc hrubeho !!!

0/0
22.11.2008 3:23

Lada

Toto napsal asi nějaký odrostlý puberťák .

Krerý  situaci v r. 89  zná pouze z pohádek nějakého dědečka.

0/0
21.11.2008 15:15

Lada

Který čudla toto napsal , srovnává nesrovnatelné.

A kde je těch 23000.- ????? Jsou to samý kecy .

0/0
21.11.2008 15:12

x

Re: Který čudla toto napsal , srovnává nesrovnatelné.

Staci se podivat na platy vysokoslaku a to i lekaru - je to priblizne 30 % co ma plat vic nez prumer.

0/0
22.11.2008 3:36

x

Re: Který čudla toto napsal , srovnává nesrovnatelné.

Presvedcit se o vydelcich muzete zde:

http://portal.mpsv.cz/sz/stat/vydelky/jim

0/0
22.11.2008 3:49

Dominik

Hlavně byty 2

Proč se nenapíše článek o tomhle? Do rubriky bydlení? Data jsou jasně daná historickými statistikami a lidi by si rádi přečetli, o kolikrát nedostupnější je dnes bydlení než za socialismu, rádi by to srovnali s první republikou......[>-]V

0/0
21.11.2008 12:50

x

Re: Hlavně byty 2

Pred rokem 1989 byl na byt poradnik a to i druzstevni a pokud jste nebyl primo socilani pripad tak jste byl az uplne na jeho konci - doba cekani byla ROKY !!!

0/0
22.11.2008 3:25





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že metodiky bank při schvalování úvěrů se značně liší a jeho schválení ze značně individuální?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.