Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Platební styk papírově zrychlil, skutečnost ale bývá jiná

Od listopadu platí v České republice nový zákon o platebním styku a díky němu zkrácení lhůty pro převod peněz mezi bankami ze tří dnů na dva. V praxi to ale nemusí fungovat, když svůj příkaz podáte v nesprávný čas.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

poemcz

hnus

tak ceska sporitelna se vyporadala po svem s novým zakonem...nelze posilat penize do jine banky prez internetove bankovnictví ve svátky a o víkendu...fakt dekuji...;-O;-O;-O;-€;-€

0/0
22.11.2009 18:30

Host

Byrokracie

Vůbec nechápu tenhle voproz. Proč to není otázkou vteřin, ale bavíme se o dnech? Nechápu to a ani tomu nerozumím! Kdybych se mělo udělat opravdu něco pro klienty, tak se uzákoní, že převod peněz smí trvat maximálně 10 sekund non stop:-/...

0/0
22.11.2009 11:25

slatin

POkud se jedná o Internetbanking

tak tento systém pracuje 24 denně,celý týden bez ohledu na přítomnost zaměstnance banky. Jedná se o SW zajištění !!! Jenže v bankách sedí tzv hlídači,kteří pečují o to,abyste ty peníze příliš ryche neobdrželi.V době kdy už nejsou a ještě nejsou na účtech, tak slouží bankám jako bezúročný  úvěr. Takže víkendové dny,to je jen výmluva a lobování bank................

0/0
21.11.2009 21:52

Host

kazdej nadava

me se libi jak kazdej nadava na svou banku ze maj velky polatky a kdesi cosi pritom existuji banky bez poplatku bez plateb za kartu co prevedou penize v ramci banky okamzite a do ostatni druhy den... Ale jsme tu v cechach ze tady kazdy jen umi nadavat a ceka az za nej nekdo jiny neco udela a zmeni podminky v bance misto toho aby spatne bance udelal papa a zalozil si ucet jindeRv

0/0
20.11.2009 15:16

Host

Sporitelna zlepsila sluzby

Česká sporitelna mi minulý týden převedla v rámci banky pinize za dva dny. Jeste minuly mesic to bylo skoro okamzite. Asi taky novinka.

0/0
19.11.2009 17:35

Extra Šnek

ČNB je brzda

Není vůbec žádnej důvod, proč by ČNB nemohla fungovat i o víkendu. Bankám je fuk jestli budou přijímat a odesílat i o víkendu.

I když je pravda, že se rychlost značně zvedla - z mBank vše posílám večer a přesto to druhá banka přičítá hned druhý den - ČSOB, RB mám vyzkoušené, nevím jak jiný banky.

0/0
19.11.2009 17:00

Host

Re: ČNB je brzda

S tou ČSOB je to opravdu ověřené?  Mám totiž KB a už mě to štve jak jsou tam ty platby přičítané až pozde večer, přemýšlím přejít právě k ČSOB  (hlavně díky tomu že bych měl blízko pobočku - často vkládám hotovost takže mít poblíž pokladnu je pro mě při změně banky důležité).

0/0
21.11.2009 20:57

Host

ČNB není brzda...

Běž k FIO.cz - vklady na 48 místech v ČR bez poplatku stejně jako výběry, přípis je ten samý den obvykle do 16h jako v jiných bankách a odpis je do 23:50h a druhý den to je v jiné bance (úplně stejně to funguje třeba v Raifce), ale dávej pozor, za směšný poplatek

1,50 Kč (zrychlená platba) můžeš do 12h odeslat peníze a ten samý den jsou v jiné bance !!! (jsou exportovány ve 12:10h do ČNB a ta je ihned předává do dávky cílové banky, která ji nejpozději v 16:30h obdrží)

A běžná platba je bez poplatku (stejně jako m mBance), tj. do 23:50h zadáš a následující pracovní den jsou peníze v jakékoliv jiné bance.

Já tam šel a ušetřil asi 100.000 Kč ročně (dílem úrok a dílem úspora na poplatkách), protože v milé Raifce podnikatelům strhávají za příchozí platby.

Ano, potvrzuji, že i ČObka zkrátila v podstatě o 1 den přípis plateb z jiných bank, musela...

0/0
23.11.2009 16:35

Host

Věděl by někdo co je dobropis?

Předpokládám, že je to suma vrácená na účet nebo složenkou? Došel papír jako dobropis a to vše, čili nevím, kde jsou ty prachy.

0/0
19.11.2009 16:20

Host

Re: Věděl by někdo co je dobropis?

Dobropis je "papír" o tom že ty peníze "přijdou". Pokud jste např. reklamoval zboží, tak dostanete dobropis, ten musíte podepsat (to je vyžadováno zákonem) a pak ty peníze dostanete (v hotovosti, na účet, složenkou, ...)

0/0
20.11.2009 13:19

Host

Re: Věděl by někdo co je dobropis?

Díky. Už jsem se lekl, že je třeba jít s papírem o to žádat do jejich banky.

0/0
20.11.2009 20:25

Host

Re: Věděl by někdo co je dobropis?

pokud k tomu nepřiložili šek nebo poštovní poukázku tak se samotným dobropisem by jste v bance neuspěl

0/0
21.11.2009 20:59

zipx

komu patří peníze na cestě?

po dobu než z jednoho účtu docestují na druhý?

0/0
19.11.2009 15:38

Host

Hm..

u toho jejich "testu" se člověk dobře pobaví. 8 z 10 bodů prý >dobře< ;-D U zkoušky by bylo 9 velmi dobře plus a 8 velmi dobře... Užitek žádný, ale pro pobavení OK. ;-D

0/0
19.11.2009 9:15

skrbling

Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

Technicky dnes nexistuje důvod, proč by veškeré tuzemské a valná část mezinárodních plateb nemohla být zaúčtována okamžitě, resp. během několika minut online a to 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu a to s náklady v řádu halířů. Pokud vím, tak veškeré technické i organizační překážky, které tomu v minulosti bránily, už dávno padly. Proto mi zaúčtování "do 24 hodin" připadá dost směšné. Doufám, že se dožiju dne, kdy to tak bude.

0/0
18.11.2009 19:56

Host

Re: Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

do 24h by mi nevadilo pokud by to bylo vždy z jakékoli banky do jakékoli banky skutečně do 24h, ale tak tomu není  (pokud je cílem mBank, ČS, Raifka, Fio, GE Money tak jsou tam peníze skutečně násl.den, ale pokud je to platba do ČSOB, KB aj. tak je to ještě další 1 den navíc!)

nejvíc mi ale vadí že třeba v KB není možné převádět online mezi účty v KB, je to interní převod který by mohl být umožněn skutečně 24/7 ale pokud zadám příkaz pozde večer provede se až násl.bankovní den (takže při zadání např. v pátek ve 21:30h to bude až v pondělí, i když třeba Raifka by to provedla a připsana na protiúčet ve stejné bance asi ve 21:31,...   fakt trapné jak ty banky všechno prodlužují ..)

0/0
18.11.2009 20:21

Host

Re: Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

Mám FIO, RB, KB. Občas jsem nucen přesouvat to tam i zpět. Nemám problém s tím že by někdo něco blokoval. Jenom ve Fiu se to připisuje až odpoledne.

0/0
18.11.2009 22:10

Host

Re: Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

a to je proto, že Fio nenaplní v ČNB minimální dávku 5000 transakcí, až bude klientů 4x tolik, tak se připíše ráno.

0/0
23.11.2009 16:37

Host

Re: Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

Tak víš jak, když mi řekneš, že chceš poslat mega na jiný účet a bude to tam za dva dny, tak to znamená, že já mám dva dny na hraní si s Tvým mega.. a to je slušná porce :)

0/0
19.11.2009 10:24

Host

Re: Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

ale blbost, když to pošleš se splatností 24.11.2009 z ČSAS do ČSOB, tak k 25.11.2009 to bude připsáno.

bohuzel, banka odesilatele tu posledni pulnoc to neuroci, resp urok si necha pro sebe...

0/0
23.11.2009 16:50

Host

Re: Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

Ano, také bych se toho rád dožil. Těžko říct zda je brzdou ČNB nebo banky. Prakticky je to něco podobně nesmyslného jako kdyby mail ze seznamu na seznam.cz šel hned ale z seznamu.cz na gmail šel do druhého dne;-D

0/0
18.11.2009 22:06

Pejsátko

Re: Proč do 24 hodin, proč ne okamžitě?

V praxi jde mail ze seznamu na seznam několik hodin, ale na gmail to obvykle zvládne během chvíle. ;-)

0/0
19.11.2009 8:40

Host

Realita je (jako vždy) složitější...

...To se dělá (i) na mezibankovním peněžním trhu (v dnešní době není moc použitelný, protože banky na sebe nemají dostatečné limity; a ty co mají, naplní je už ráno okolo 9:00-9:30) a (ii) s využitím trhu krátkodobých dluhopisů - jinými slovy, převážně obchodováním s ČNB. Tento trh funguje do cca 11:00 dopoledne. Poté se už fixuje úroková sazba PRIBOR/PRIBID. Bez řízení likvidity se žádný platební styk nedělá. Takže můžete brečet nad automatizací a úrovní technologie, ale omezení jsou jinde.

0/0
18.11.2009 19:11

Host

Re: Realita je (jako vždy) složitější...

Zvasty,  zvasty,  zvasty !

Vymluvy vseho druhu proc neco nejde si umi najit kazdy

0/0
18.11.2009 19:46

skrbling

Re: Realita je (jako vždy) složitější...

To je spíše tradiční omezení, dnes už nemá zásadní opodstatnění. Kdyby se chtělo, dal by se platební styk bez větších nákladů přeorganizovat. Také neexistuje důvod, proč by trh pokladničních poukázek nemohl být otevřen nonstop, když už na to přijde. Stejně jde o takřka dokonale automatizovanou činnost.

0/0
18.11.2009 20:02

Host

Re: Realita je (jako vždy) složitější...

Předpokládám, že v bance sedí někdo, kdo ty exportní dávky schvaluje, kontroluje... Aby se neodeslal nějaký paskvil...

Minimálně u několika bank toto mám potvrzeno. Opravte mě, jestli se pletu... Narpostá automatizace bez lidské ruky, patrně zatím není možná...

0/0
23.11.2009 23:30

Host

Realita je (jako vždy) složitější...

... než výkřiky laiků, kteří jednou za čas pošlou pár korun z účtu na účet. Uvědomte si, že clearing je pošťák, který přehazuje účetní položky z jednoho bankovního nostro účtu na druhý. To, že to dělá během sekund je jedna věc, co ovšem vyžaduje, aby se takový převod provedl, je druhá věc. Jedná se o tzv. Real-Time Gross Settlement clearing, tedy provádí "převod" ihned, jakmile je na nostro účtu banky dostatek peněžních prostředků. Tedy, na rozdíl od tzv. Automated Clearing House (např. STEP2 clearing pro EUR) vypořádává transakce ihned a nedělá netting na konci účetního dne. K tomu, aby byl dostatek prostředků na účtu banky u clearingového centra ČNB pro provedení převodu, je nutno nějakým způsobem řídit likviditu tohoto účtu včetně zajištění povinných minimálních rezerv...

0/0
18.11.2009 19:09

Host

Re: Realita je (jako vždy) složitější...

Máš pravdu, ale podle reakcí většiny diskutujících mne napadá jediná reakce "holt, některý věci nevysvětlíš...." ;-(

0/0
18.11.2009 20:55

skrbling

Re: Realita je (jako vždy) složitější...

Nemá pravdu, resp. ano, má pravdu vzhledem ke stávajícímu stavu. Nicméně s náklady v řádu pár desítek milionů (čili z bankovního hlediska nula) by se dal zavést online clearing 24/7. Nebrání tomu technicky vůbec nic, neexistuje dnes finanční služba, která není automatizovaná. Ani platební clearing ani peněžní trh ani nic jiného. všechno může fungovat nonstop. Že např. organizované trhy fungují od 9 do 17 je prostě přežitek minulosti, na OTC se obchoduje neustále. Je faktem, že by se musel dost zásadně překopat stávající úzus, jak jsou prováděny platby, ale kdyby se chtělo, všechno by šlo. Čili máte pravdu, tohle fakt nevysvětlí, protože to se vysvětlit nedá. Nicméně, nikdo se do toho moc nehrne, protože ČNB na to netlačí (znamenalo by to postavit úplně na hlavu polovinu věcí, které dosud dělala) a banky vůbec nemají zájem, aby se mezibankovní transakce urychlovaly a zlevňovaly, protože je pro ně nejlepší, když klient posílá platby jen interně.

0/0
18.11.2009 22:32

Host

Re: Realita je (jako vždy) složitější...

... určitě i mezinárodní transkakce (a ted nemyslim Eurozonu)  jsou plně (100%) automatizované?

Nevěřím...

0/0
23.11.2009 23:33

ce4you

14:30 - 15:30 za 100 Kc?

Vi nekdo, co se tuto hodinu deje v CNB, ze tam maji takovouhle palku, aby meli naprosty klid? Jinak podobnym zpusobem fungovat NIX (propojeni ruznych ISP), tak tam je porad maximapne 1 megabit a vsichni surfuji mezi 2-6 hodinou ranni, protoze to je nejlevnejsi...

0/0
18.11.2009 17:33

Host

Re: 14:30 - 15:30 za 100 Kc?

Odstupňování sazeb za platby je jedna z pák na banky, aby platby posílaly v průběhu celého dne a ne večer najednou dávku za celý pracovní den. Proto jsou ráno sazby nejnižší a v průběhu dne stoupají.

0/0
18.11.2009 19:18

ce4you

Re: 14:30 - 15:30 za 100 Kc?

No to je presne naopak, ne? Banky cely den cekaji, aby to pak poslali v noci s nulovou prirazkou... Me slo spis o to, proc CNB nechce, aby se tak delo v tu jednu zminovanou hodinu...

0/0
18.11.2009 19:31

Host

Re: 14:30 - 15:30 za 100 Kc?

Protože účetní den clearingu je 16:00 den D až 16:00 den D+1. Nikoliv od půlnoci do půlnoci. Čím blíže ke konci "pracovního dne" clearingu, tím jsou transakce dražší. Jakmile se udělá end-of-day clearingu, tak se už jede nový účetní den a je třeba systém proporcionálně vytěžovat. Proto je časové pásmo "začátku" účetního dne levnější než časy pozdější.

0/0
18.11.2009 19:48

Host

Re: 14:30 - 15:30 za 100 Kc?

Jsou to kilobajtový položky. Za tu dobu co musí semlít data ze všechn bank na světě si nějakej studentík stáhne film z druhé strany zeměkoule v HD kvalitě

0/0
18.11.2009 22:05

Xladi

Víkendová nečinnost

To je pěkně k ničemu, pokud mám splatnost určitého dne v měsíci, tak musím zadat příkaz minimálně o 5 dní dříve než je nutné z důvodu, že by ten den vyšel na víkend nebo svátek, copak je nemožné zpracovat platby i o víkendech? Banky dohromady vydělávají desítky miliard čistého zisku a kdybych ty peníze vzal a odvezl je osobně tak to bude dříve než elektronicky:-/

0/0
18.11.2009 17:13

Host

Re: Víkendová nečinnost

Nevim, co resis. Predtim to fungovalo UPLNE STEJNE, pouze s tim rozdilem, ze se ti penize hned odepsaly. Dnes ti zustanou na uctu.

0/0
18.11.2009 21:20

Host

Re: Víkendová nečinnost

Vy take pracujete kazdy vikend, ze?

Kdyby mely banky pracovat o vikendech, musely by nabrat o tretinu vic zamestnancu.

A jsou banky a banky. Ty vase miliardy vydelava tak mozna jen velka petka...

0/0
19.11.2009 15:24

Tomach

Re: Víkendová nečinnost

Vazne si myslis ze tu tvoji internetovou platbu si jeste bude cist nejaka bankovni urednice? Prozradim Ti tajemstvi - to uz nedelaj lidi, ale pocitace - ale pssst, nikomu to nerikej! Dokonce to maj tak udelany ze aj udrzbari na pocitace musej delat i o vikendech! To je konspirace!

Jinak banka ktera v CR tezce nevydelava musi byt rizena bud diletantama nebo 3 letyma deckama. S tema poplatkama a prisernejma podminkama ktere ve svete aby jeden pohledal si troufnu rict ze je zazrak pokud banka neni silne profitova (well, jeste za pripadu tunelu, to priznavam)

0/0
21.11.2009 5:54

Host

Re: Víkendová nečinnost

spořitelna vydělala loni 17 miliard Kč jen na poplatcích !!!

tedy asi ne ne vydělala, spíše by to asi mělo být, že 17 miliard byly její tržby za poplatky, ono platy zaměstnanců a ty paláce nějakou miliardu spolknou

ale ČSOB měla celkový zisk jen 1 miliardu tuším

0/0
23.11.2009 16:54

mindwarp.cz

hmm

No, tak mně posílali platbu z jedné firmy (asi z jiné banky) teď 17.11 v 0:15, tedy na samotném začátku dne, státního svátku. Počítám, že v tento den banka vůbec, jako obvykle, nepracovala. Peníze samozřejmě dodnes ještě nepřišly. Tipuji, že to vyjde na pátek odpoledne, bezva. Fakt mě s tímhle štvou, ten systém je elektronický, tak nechápu, proč nemůže fungovat non-stop o víkendech či svátcích. Kromě toho, například přepážky ČS mají takovou otevírací dobu, že člověk se tam po práci nedostane. U nás otevírají v 10 a zavírají ve 14. Super. No, jako idiot teď každou chvíli koukám na účet, jeslti mi peníze přišly nebo ne. Potřebuju je a fakt nevim, kdy je čekat. Štve mě to.

0/0
18.11.2009 14:56

Host

Re: hmm

Nevim, s cim mas problem.

Platba realne byla poslana az dnes (17. byl svatek), takze ti prijde zitra.

0/0
18.11.2009 21:21

Host

Lži, lži a zase lži

Částky do cca 1500 EUR lze dneska technicky převádět po celé EU do 2 minut, stačilo by jenom chtít, ale ono se nechce, protože peníze od odejmutí z účtu odesílatele do připsání na účet adresáta jsou bezprizorní a banky s nimi podnikají. Pohádky o tom, že clearingové centrum to a clearingové centrum ono jsou sice hezké, ale jsou tak 20 let staré, dneska jsme dál. Dneska neexistuje objektivní důvod, aby transakce s těmito malými částkami fyzicky trvaly několik desítek hodin.

0/0
18.11.2009 14:14

Host

Re: Lži, lži a zase lži

existuje: staci se podivat na cenik CNB. Banka by byla uplne nesvepravna, kdyby posilala transakce do clearingoveho centra nekdy jindy nez v dobe s nejmensi sazbou.

0/0
18.11.2009 14:18

Host

Re: Lži, lži a zase lži

Ceny jsou smluvní a bank je v ČR zhruba 10, tedy si mohou ředitele clearingového centra snadno pozvat na kobereček a vytmavit mu to. Jenže ono se nikomu nechce.

0/0
18.11.2009 14:22

Host

Re: Lži, lži a zase lži

to je celý kolotoč:

klientovi se nechce - bance se nechce - ČNB se nechce...

jsem si jistý že kdyby KLIENTI HROMADNĚ chtěli tak banky budou chtít a ve finále ČNB provede co banky chtějí... ale vrátíme se na začátek že klienti vlastně ani nechtejí (jen kecají ale banky žádostmi nikdo nebombarduje)

0/0
18.11.2009 20:41

Host

Re: Lži, lži a zase lži

hehe, ja mel za to ze CNB je nezavisla instituce na kterou nemuze ani vlada ani prezident :-D

o to mene nejaka komercni banka !!

0/0
23.11.2009 16:56

Host

Re: Lži, lži a zase lži

presne tak, asi jedina Fio nabizi za ferovy poplatek 1,50 Kc platbu do 11:50h zrychlenou, tedy odeslanou do Certisu - clearu CNB v 12:00h...

A pokud chcete usetrit, tak se bez poplatku se odesle po pulnoci dalsi den...

0/0
23.11.2009 16:58

mindwarp.cz

Re: Lži, lži a zase lži

Jojo, přesně. Ono se nechce. Když chceš peníze rychle, hezky si musíš tučně připlatit, třeba Western Union. Všechno jsou to jenom výmluvy, ať mi někdo neříká, že je tam nějaký technický problém. Dělá to všechno automat, ne lidé.

0/0
18.11.2009 14:59

Host

Re: Lži, lži a zase lži

Co to melete? EUR platby pres clearing CNB nechodi, ten je jen na tuzemske (korunove) platby.

Zahranicni platby se odesilaji napr. SWIFTem. Aby mohla banka provest prevod do banky cilove, musi s ni mit vymeneny klic. Pri celosvetovem poctu bank je nemozne, aby vsechny banky mely mezi sebou vymeneny klice, tudiz se to posila skrze tzv. korespondenty.

Neco jineho jsou zase platby v ramci EHS.

Nemichejte hrusky s jabkama, kdyz o tom vite kulove. Internet je bohuzel plny takovychto "zasvecenych radilku".

0/0
19.11.2009 15:20





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že můžete nechat peníze úročit a zároveň je kdykoliv vybrat?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.