Diskuze

Neodborné brigády jsou za víc peněz, ale do budoucna studentům nepomohou

Absolventi často na pohovorech slýchají, že je firma nepřijme, protože nemají dostatečnou praxi. Jak ale získat praxi, když je nikdo nezaměstná? Začít musí už při studiu. Přinášíme návod, jak během školy získat pracovní zkušenosti, které pomohou při hledání zaměstnání.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

TATRA 613

12. 4. 2010 10:36
idnes píše z nudy

je snad jednoduché sehnat v době krize nějakou lepší brigádu?mnozí studenti jsou rádi asspon za doplnování zoží v hypru.

0 0
možnosti

voloda44

9. 4. 2010 22:32
musím říct

že tahle diskuze mě poprvé za hodně dlouhou dobu mile překvapila. není to dohadování a podobné věci (vyjma vyjímky typu ods minus a pod). díky za názory a zkušenosti, né osobní domněnky. 

jen doplním (z praxe a svého ještě před-přesvědčení), že jsem vš chápal jako rozlet (né, že se vyučím jednomu oboru) a že absolvování znamená pro zaměstnavatele taky to, že daný člověk je schopný něco zvládnout (v širším smyslu slova) a tudíš je to určitá "záruka" co můžu čekat a nakládat na člověka.

žel musím souhlasit, že vzdělání (mimo jiné vzdělání) je degradováno. a to jste ještě asi nezažili poměry na slovensku... :-/

0 0
možnosti

Kozlík_

8. 4. 2010 23:52
Rady na nic

Prý říkal Masaryk, že student má studovat. Já si to rozhodně myslím. Pokud student stíhá půlúvazek, tak buď školu šidí - ale stejně proleze, nebo je škola natolik nenáročná, že to jde. K čemu je dnes škola, když její absolvování nestačí??

Naprosto zhovadilý systém, plno nekvalitních vysokoškoláků - tj. lidí, kteří na vš neměli a lidí, kteří při studiu měli praxi. Ze školy mají leda papír, ale ten má spousta lidí. Tj. v praxi se pak nerozhoduje podle vědomostí (a ty má škola vyjadřovat), ale jinak - dle obliby u šéfa ... Zpět k "dělnickým kádrům"? Nenápadně ano, zdá se.

Já vůbec nechci, aby mě léčil lékař, co měl plno praxe jako medik. Jako medik nemohl dělat nic odborného, ani MUDr bez atestace skoro nic nesmí, další školení, vše se učí pod dohledem starších atestovaných kolegů. Nebo má student práv pomáhat v advokátní kanceláři? Praxí administrativní síly se nic nenaučí, bude se učit jako koncipient - a dál se vzdělávat. Pokud někdo dělá při studiu skutečnou praxi, co bude dělat pak

0 0
možnosti

Kozlík_

8. 4. 2010 23:57
Re: Rady na nic

tak to pouze ukazuje, že jeho budoucí zaměstnání vysokou školu nepotřebuje. Zde je ovšem jeho studium zbytečné, stejně bude dělat práci, co zvládal jako středoškolák.

Než plno nekvalitních vysokoškoláků, kteří pak dělají různé recepční, asistentky či referenty, tak by stačilo méně absolventů. Lidi schopné, kteří budou 5 let skutečně studovat, ne dělat brigády a při tom si zařizovat diplom. Plzeň je jen vrchol ledovce, pokud by rychlokvašky odchodili 5 let studia, nikdo by ani necekl, že nic neumí. O soukromých školách mám mizerné mínění, ale značně degradovaly i školy státní, tj. skutečné.

K čemu jsou  školy, když školní znalosti nestačí kdežto praxe nějakého poskoka se cení? Jen ukazuje, že pozice znalosti nevyžaduje, titul je jen jako ozdoba.

0 0
možnosti

fearmaker

8. 4. 2010 17:34
Jde to

Pokud já vím, tak při právech nebo ekonomce  se dá v oboru při škole praxe dělat celkem bez problémů. Kámoš je na ČVUT ve třeťáku a taky už shání praxi v oboru, takže časově to asi zvladatelné je...

0 0
možnosti

TATRA 613

8. 4. 2010 17:19
velká naivita idnes.

studiu se musí student věnovat po celou dobu studia a nejen v prváku. učení je tolik,že mnohdy není na brigádu ani čas. vyjet na stáž do zahraničí? idnes zapomnělo,že to taky stojí nějaké peníze.

0 0
možnosti

lopucho

8. 4. 2010 21:10
Re: velká naivita idnes.

Idnes zapomnělo, že s tím jsou dost problémy. Protože musíš přerušit studium a školy u nás nechtějí uznávat zkoušky ze zahraničí apod. Je s tím víc problémů než užitku

0 0
možnosti

Ubaram

8. 4. 2010 11:10
problém

Základní problém je v tom, že dnes se automaticky předpokládá že ve všem by měla být vysoká škola. I zdravotní sestra která na mnoha odděleních nakonec nedělá nic jiného, než že přebaluje lidi co neudrží moč a stolici a převrací lidi aby neměli proleženiny a stará se o to, aby dostali správně zabarvenou piluli. A vyplňuje miliardy formulářů.

Tohle má logicky dva negativní dopady. První z nich je to, že vysoká musí být zvládnutelná pro valnou většinu obyvatelstva čímž se logicky musí degradovat její úroveň (čímž pádem se začne očekávat že lidé budou stíhat při studiu pracovat). Druhý a výrazně podstatnější - tím že je VŠ dostupná pro takové množství lidí se z ní stává defakto standard, a obory které ji nemají se začíná strašit (uč se nebo skončíš jako zedník). A přesně proto najednou na kuchaře nechodí lidi co je baví vařit a na zedníky nechodí lidi co je baví stavět, ale chodí tam ti co se nedostali jinam. Právě tohle decimuje řemeslnické obory...

0 0
možnosti

Kozlík_

9. 4. 2010 0:03
Re: problém

Sestra dělá zčásti práci za nižší personál, mýt zadky by měla ta s maturitou či zřízenec, ne Bc/DIS. Dřív stačila maturita, chápu požadavek na Bc/DiS, protože maturita dnes nic není, neznamená žádné vědomosti. Normálně by stačily sestry s maturitou, jen vrchní by si mohly dodělat Bc. Bc sestry by měly dělat kvalifikovanější práci.

Je to degradace vzdělání. Zajímavý paradox, degradace se (doufám) nedotkla moc lékařů, vedle nich jsou "vysokoškolačky" sestry. Přitom jeden léčí, rozhoduje, sestra plní lejstra, myje zadky, píchá injekce. I za totality leckdy šikovný průmyslovák dělal práci inženýra, nebo byl mezi nima malý odstup. Bc sestra jen ukazuje vyprázdnění titulů. Přitom jsem pro studium lidí, ale ti lidé by pak měli dělat kvalifikovanou práci.

0 0
možnosti

radim36

8. 4. 2010 11:07
Problém je v tom,

že množina dnešních vysokoškoláků z dnešní populace je odpovídající součtu množin vysokoškoláků, středoškoláků a nejlepších absolventů učňovských oborů dříve, za "našich" dob. Tomu se přizpůsobili personalisté, vzali součet množin pracovních míst pro tehdejší vysokoškoláky, středoškoláky a ty učně a šmahem na všechny tyto místa dneska předepsali vysokoškolský diplom. Jenže pracovní podmínky a výška platu, to všechno zůstalo stejné jako dřív.....  A  tomu se právě nezpřizpůsobili dnešní vysokoškoláci, prostě některá místa dnes pro vysokoškoláky jsou stejné jako kdysi pracovní místa až pro ty učně.

Rozdíl je taky v tom, že dnešní vysokoškoláci všichni studují kdesi odtrženi od reality v nějakém vysokoškolském kampusu, takže práci toho dřívějšího středoškoláka nebo učně nejsou připraveni vzít,  zatímco dříve průmyslováčtí středoskoláci a učni studovali nejvíc na školách při větších fabrikách , chodili tam  na brigády pracovat a věděli dost přesně, kde po skončení školy skončí.

0 0
možnosti

naroznej

8. 4. 2010 12:09
Re: Problém je v tom,

Naprostý souhlas... jen doplním.

Můj děda studoval ve třicátých letech. Vystudoval střední školu... obchodní akademii a byl někdo. Střední školu tehdy mělo velmi málo lidí a vystudovat ji bylo náročnější , než dnes většinu univerzit.

Moje babička nebyla ničím vyučená a pracovala jako materiálová disponentka ve vlašimské zbrojovce. Před dvěma lety byl inzerát v novinách , že ta samá firma hledá též materiálového disponenta. Podmínkou ale bylo VŠ/SŠ vzdělání.

To jen tak na doplnění, jak to školství v průběhu desetiletí upadlo.  

0 0
možnosti

Michail

8. 4. 2010 10:30
Trochu si rýpnu

Problém absolventů není jen v nedostatečné praxi, to je často jen taková automatická odpověď na odmítnutí zájemce.

Problém je v tom, že absolventi prostě nejsou potřeba. Ve většině odborných oborů je v ČR prostě již dostatek odborných pracovníků a další nejsou potřeba. Tito absolventi si ke studiu zvolili špatný obor. Výsledem je, že buďto je nikdo nepříjme, a pokud ano, tak za plat nekvalifikovaného pracovníka s tím, že tu nejodbornější práci ve firmě budou stejně dělat jiní.

Mají pak na výběr se buďto doučit jiný obor, kde budou ale ve frontě na fleky až za těmi, co to studovali primárně, nebo zahodit titul a vyučit se některému nedostatkovému řemeslu.

Odborné práce není tolik, aby se uplatnili všichni vysokoškoláci. Trh práce je vytřídí.

0 0
možnosti

eso-v-rukavu-rymr

8. 4. 2010 10:37
Re: Trochu si rýpnu

jo, v tomhle je sakra velky kus pravdy. problem je v tom, ze prace rukama neni zrovna in. kazdej chce "delat byznys" nejlepe nekde v kanclu. na tom sice neni nic spatneho, ale vetsina lidi v kanclu opravdu zadnou hodnotu nevytvari. a to rikam jako zkusenej "kancelarskej". nekdy si rikam, ze nejlepsi je umet remeslo, vydelat si dostatecne na obzivu a mit cistou hlavu.

0 0
možnosti

Michail

8. 4. 2010 10:19
Pěknej teoretik

Kdo studoval pořádnou vysokou školu, ví že práce na částečný úvazek při studiu je možná tak poslední rok. Dříve to nejde stíhat bez značného zanedbání studia, což by na pořádné škole mělo znamenat vyhazov.

Ono ale zaměstnání na částečný úvazek je od zaměstnavatele spíše taková charita na zachycení pracovníka o kterého do budoucna stojí. Musí mu vyčlenit stůl, počítač, a jak kvůli omezenému času, tak kvůli zatím nedostatečným zkušenostem stejně nemůže dělat nic pořádného.

Krátkodobá odborná brigára je v naprosté většině případů nemožná, protože vykonávání opravdu odborné práce vyžaduje slušné zkušenosti. Většina odborných pracovníků je opravdu užitečná až po roce práce, konstruktéři a podobní třeba až po 3 letech praxe, z toho minimálně 1 roce práce okolo konkrétního firemního projektu.

Jinými slovy, brigádníci a absolventi nejsou pro takto odbornou práci dostatečně užiteční.

0 0
možnosti

Viper1

8. 4. 2010 10:32
Re: Pěknej teoretik

Já pracoval celých 5 let při studiu podle mne pořádné školy.

0 0
možnosti

naroznej

8. 4. 2010 9:48
nevím

V době kdy jsem studoval bylo nemyslitelné se v prvních dvou třech  letech  věnovat něčemu jinému než škole.

V dalších ročnících už bylo možné mít nějaké brigády , ale určitě ne práci na 100% úvazek.

Tento článek signalizuje úpadek českého vysokého školství , kdy člověku je doporučováno , aby při škole pracoval a práci při studiu je možné zvládnout. Aby byla VŠ kvalitní , poté by student dle mého názoru musel od rána do večera ležet ve skriptech.

Samozřejmě je lepší odborná praxe , než neodborná. Ale i ta neodborná praxe není k zahození. Já sám jsem si přivydělával jako dělník na stavbách.Díky této práci jsem byl v partě "obyčejných" lidí a tyto zkušenosti jsem poté využil , když jsem je po škole řídil. Dále jsem se naučil i trochu ze stavebnictví , což jsem využil při stavbě svého rodinného domu.  

0 0
možnosti

Speedo

8. 4. 2010 12:18
Re: nevím

stare nazory. uz neplati. nabiflovat se neco nazpamet a v praxi nic neumet je proste spatne. je nutne prave pracovat i studovat dohromady.

0 0
možnosti