Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Model, že muž vydělává a žena pečuje, trvá dál

O děti a domácnost se starají stále převážně ženy, kdežto muži rodinu zabezpečují finančně, jejich příjmy bývají vyšší. Muži jsou navíc částečně nespokojeni s podporou rodičovství, zároveň však ani nevyužívají všech výhod, které jim zaměstnavatelé nabízejí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

JuraKot

Emancipovana zena

Podle mne zeny ktere vydelaji dost penez aby uzivily rodinu, vetsinou buduji karieru a na zakladani rodiny nemaji cas.

0/0
13.6.2010 9:21

synli

In other news

Ženy i nadále rodí a kojí... a muži ne. 

0/0
11.6.2010 16:20

sůva

Měli bychom se chovat podle přírody !!

Jedině tak je to správné.Evolučně např. v Africe je nejsilnější lev,král zvířat - vzorné zvíře co se týče rodiny . Rozdělení úloh je u lvů naprosto vzorové.Lvice se stará o mláďata,loví potravu,chrání rodinu , lev spí a když to na něj přijde tak se páří i 60x za den , lvici to bolí a jeho to logicky tak vyčerpá , že zase musí odpočívat a ve všm se spolehnout na lvici . Lidé se přírodě zbytečně vzdalují.....

0/0
9.6.2010 23:40

banned star

Když něco funguje, proč to spravovat?

0/0
9.6.2010 20:47

synli

Re: Když něco funguje, proč to spravovat?

Protože vám to feministky (pardon gender agentury) přikazují. ;-)

0/0
11.6.2010 16:21

RCG

No vsak je to taky pro dite to nejlepsi

0/0
9.6.2010 18:57

voloda44

Dvě třetiny mužů mají na výplatní pásce více

to není až tak moc. normální stav, nepřekvapí

0/0
9.6.2010 18:23

wiliz

.

Klidně budu doma a manželka v práci :-)

0/0
9.6.2010 18:02

-Helena-

U nás je to obráceně

Patříme asi k tomu jednomu procentu - vydělávám zhruba dvakrát víc než partner a navíc pracuji z domova. Takže v praxi to máme tak, že partner je už třetí rok na rodičovské dovolené, o děti se staráme oba, přičemž já ve "volném čase" vydělávám, zatímco on (s pomocí paní na úklid) zajišťuje běžný chod domácnosti. A když pominu sem tam nějaký ten záchvat ponorkové nemoci, tak to normálně funguje a rozhodně bych neměnila. Chci tím říct, že není důležité, který model je nebo není standardní, ale který model vyhovuje konkrétním lidem a jak jsou schopni se dohodnout a spolupracovat...

0/0
9.6.2010 17:09

drtinajan

Re: U nás je to obráceně

Tak to jste opravdu vzácná žena. Mám mezi svými známými čtyři případy kdy tenhle model zkrachoval - tři manželství jsou rozvedená  a čtvrté k rozvodu spěje. Ty ženy byly ve všech případech zezačátku docela spokojené, ale posléze jim muž v domácnosti přestal imponovat coby atraktivní partner pak už se to hroutilo velmi rychle - třeba pod dojmem a za vlivu úspěšných kolegů v zaměstnání. Ten problém je prostě v tom že málokterá žena dlouhodobě takový vztah unese - ale možná se pletu, jen náhodou se to stalo ve všech těchto případech které jsou mi "blízko".

0/0
9.6.2010 17:31

Pořízkovabašta

Re: U nás je to obráceně

Ono to souvisí právě s tím egem na což jste reagoval níže. Protože ať si ženský říkají co chtěj, myslím že právě to mužský ješitný ego jim dává pocit bezpečí. Protože chlap co ho nemá(ego :-) ) není pro žádnou ženu perspektiva do budoucna. Neprosadí se, nemá to totiž zapotřebí=ženská a děti se nebudou mít dobře.... myslím že tohle je o  podvědomí.

0/0
9.6.2010 18:21

-Helena-

Re: U nás je to obráceně

No jo, to bude tím, že já čerpám pocit bezpečí z vědomí, že když jsou moje děti s mým mužem, je o ně postaráno nejlépe, jak to jde. Důkazem toho je např. dnešní reakce dvouletého syna, který spadl z houpačky a rozplakal se s výkřikem "Táátóóó, pomóóc!" (přestože jsem tam byla taky) A obdivuji svého muže za to, jak dokáže být svým dětem oporou i kamarádem a jak přitom neztrácí vůbec nic ze svého "mužství" - jen občas potřebuje nějakou tu vycházku na pivo s kamarády, aby mohl probrat i jiná témata, než jaká se obvykle probírají na pískovišti... :-)

0/0
9.6.2010 22:10

Pořízkovabašta

Re: U nás je to obráceně

Nezbývá než obdivovat. Já bych tohle nemohl, asi bych nesnesl ten pocit že mě živí vlastní žena. A navíc.... říkat si o peníze když chci s kamarády na vycházku :-) To by mi taky vůbec nevonělo.

0/0
9.6.2010 23:47

Subo

...

Boze to jsou zase plky... tento model je dany prirodou a proto je naprosto vyhovujici... A nechte si ty kecy o muzskem egu a podobne...

Zena je ta, ktera se muze rozplynout pri setkani i s cizim ditetem, pred tehotenstvim i pri nem, clovek posloucha same "takove rucicty a nozicty bude mit a takove oblecenicko koupime.." a ja nevim co jeste... Chlapum je tohle vetsinou sumak a trpne to snasi...

Zena je emocne a schopnostne od prirody vybavena k starani se o deti, muz ne...

Muze nema materske pudy, dlouhodoby plac ho muze privest do blazince a podobne...

Obdivuju kazdeho chlapa, ktery to zvladne kdyz musi, treba proto ze mu nic jineho nezbyde... ale takovy co to udela dobrovolne, rad a s nadsenim, je u me s prominutim divny a ma kapku pohnute hormony... Ted to nemyslim jako nejakou urazku, i takovi muzi jsou znam par co radi uklizi a podobne... ale to opravdu neni typicky zastupce "muzstva"

0/0
9.6.2010 14:55

Rizo

v pohode

kde je problem, tento model se za poslednich par tisic let osvedcil, nevidim duvod proc to menit

0/0
9.6.2010 14:46

Natramn

Re: v pohode

Naprosto výstižné R^

0/0
9.6.2010 15:31

dino_na_idnes

Re: v pohode

No, na jednu stranu máte pravdu, na druhou stranu by se v obdobném duchu dalo argumentovat pro lov a sběr (oproti chovu a pěstitelství), případně pro bydlení v jeskyních (oproti stavbě obydlí). Také jde o modely, které úspěšně fungovaly po čas výrazně delší, než je historie civilizovaného člověka.

0/0
13.6.2010 1:28

sporthy

proc ne?

ziji nekolik let ve Svedsku a tam je bezne, ze jde na rodicovskou dovolenou muz, nebo se s manzelkou stridaji, ale v CR by to asi nekteri muzi neprenesli pres sve ego. A to ze zeny vydelavaji mene, za stejnou praci i stejne kvalitne zvladnutou,je pravdaRv

0/0
9.6.2010 13:23

Rizo

Re: proc ne?

ve svedsku je pomerne silny socialni stat, ruzne vyhody a pry i kvoty pro zeny

0/0
9.6.2010 14:44

arivista

Re: proc ne?

akorát v některých případech se ty kvóty pro ženy staly nevýhodnými, tak je zrušili....

0/0
9.6.2010 15:17

Matthew Emmons - spalovač šancí

Re: proc ne?

ženy dostávají za stejnou práci více !!!!!!

0/0
9.6.2010 16:04

- lopenik -

Re: proc ne?

svedsko nas vzor? to je ta zeme, kde platis statu nehorazne dane a stat se za to o tebe postara? bavi vubec nekoho takovy zivot? diky, nechci... svedsko fakt ne...

0/0
9.6.2010 16:20

drtinajan

Re: proc ne?

moje zkušenost je ale taková že takovýto vztah nezvládnou právě spíše ženy, nejde tedy o ego muže ....

0/0
9.6.2010 17:33

Speedo

Re: proc ne?

a hadej, proc si az polovina Svedu bere za manzelku cizinku? protoze s tema emancipovanyma urvanyma furiema a totalne prevracenym systemem rodinnych hodnot se to proste neda. chlapi na severu jsou chudaci diky tezce prosazovanemu matriarchatu. kdykoliv se s nima bavim, tak zavidi, jak to tady funguje, tak ja k je to prirozene.

0/0
18.6.2010 12:50

veskawesi

Himl a proc ne?

co nam tu porad kdo cpe, ze je to nejak spatne? At si kazdej dela co chce, ale takove clanky me hnou vzdycky zluci

0/0
9.6.2010 12:08

pefben2

Re: Himl a proc ne?

Proč ne? Je to těžká rána pro feministky genderistky.... ;-D

0/0
9.6.2010 14:14

Vitoldo

Re: Himl a proc ne?

Ať si ženský dělají co chtěj, ať jsou femiinizovanější, mě je to jedno. Jen si budou muset najít jinýho troubu co jim udělá dítě, já rozhodně nejsem rodinný typ. A to zejména díky povaze dnešních žen.

0/0
9.6.2010 14:54

D.E.S.

no ..

ženy zde píší, za stejnou práci, stejnou mzdu  .... ale dámy ruku na srdce, opravdu děláte stejnou práci jako vaši kolegové ? Opravdu jste stejně dobří ? To bych se bál říct i o mužích, že za stejnou práci stejnou mzdu, natož o ženách ..

0/0
9.6.2010 12:01

nika111

Re: no ..

a proč myslíte, že nejsme ?

setkala jsem se s tím v praxi hodněkrát, že žena dostala míň peněz na stejné pozici než muž - i když byla  zkušenější, vzdělanější a s prokazatelnými výsledky narozdíl od svého mužského protějsku

Jenže problém - o výši platu rozhodují nadřízení - většinou muži :/

Nemá smysl polemizovat, jestli jsou ženy horší nebo lepší pracanti než muži. Ale ženy by za stejně dobře odvedenou práci měly dostávat stejnou odměnu jako muži. Což bohužel věšinou neplatí.

0/0
9.6.2010 13:24

dscs

Re: no ..

zazila jsem v praci mnoho zen-matek. zazila sjem take mnoho jejich (pro okoli ubijejicich) telefonu domu, zda uz robe papalo atd., ochodu pred koncem rpacovni doby, tahani ditete do rpace, protoze je nemocne a ve skolce ho nevezmou. nemoznost pomoci kolegum, kdyz je treba zustat trochu dele, neochota se prizpusobit. atd.

0/0
10.6.2010 21:41

dino_na_idnes

Re: no ..

Mám kolegyni, výbornou programátorku, co se odborné stránky týče, je rozhodně nad průměrem mužů, projekty se o ni perou... Jenže co naplat, mladší dítě je ve školce, odkud ho musí každý den do pěti vyzvednout, starší dítě je sice na základce, ale je docela silný alergik, a tak s ním často běhá po doktorech... Ať dělá, co dělá, objemem odvedené práce se prostě nevyrovná klukům kolem, kteří nemají problém být v práci od sedmi do sedmi, když zrovna hoří termíny (ať už jsou svobodní, či ženáči s dětmi, o něž se starají právě manželky).

Ano, je v pořádku požadavek, aby ženy dostávaly stejný plat za stejnou práci v oborech, kde je možno hodnotit čistě dle splněného úkolu, kde je jasně měřitelný výsledek a pevně daná pracovní doba.

To se ale týká převážně méně kvalifikovaných a hůře placených pozic, u lépe placených míst je často osmihodinový pracovní den jen orientačním údajem kvůli zákonům a nelze se divit, že zaměstnavatel do platu promítne, nakolik se dotyčný/dotyčná může práci věnovat.

0/0
13.6.2010 1:42

kalifkaca

Re: no ..

jsme a navíc jsme výkonější, protože jsme schopné zlvádat více akcí najednou. Na druhou stranu v pozici zaměstnavatele je pro mne muž perspektivnější, protože na mateřskou mi neodejde.

Já chodím do práce a manžel je doma se synem, jinak to momentálně nešlo, a vyměnila bych to hned. Stejně na mne zbývá většina domácích prací.

0/0
9.6.2010 15:07

Aha_jo

Nikdy si nevydělám

stejně jako muž nebo více. Vždy budu mít méně. Nelíbí se mi to, ale jsem s tím smířená. To bych musela vyhrát ve Sportce, abych jednou mohla říct muži, podívej se na moje konto, mám 100mil. a ty jenom 300tis.Myšleno v příkladě. 

0/0
9.6.2010 10:49

Gabriela I.

Re: Nikdy si nevydělám

No a u nás je to naopak, vždycky jsem vydělávala o dost víc než manžel. Když zůstanu doma na mateřské, tak bychom sice provoz domácnosti měli z jeho příjmu celkem v pohodě utáhnout, ale někde pořád hlodá červíček, že dvojnásobný příjem by byl přece jen lepší. Jak nicméně znám muže, tak se raději uskrovní, než aby se musel starat o domácnost, tudíž doma zůstanu já. Samozřejmě to zvládnu, najdu si na tom pozitiva a zkusím se netrápit negativy,  ale že by mě ta představa, zvlášť při mé oblibě domácích prací, bezvýhradně těšila, to fakt nemůžu říct.

0/0
9.6.2010 11:16

myskamiki

boha

tam je podstata VYCHOVAT POTOMKA, ne domaci prace!!! Tak si dite radsi neporizujte, je to zjevne pro matku psychicka zatez a radeji bude v praci. :-/:-/

0/0
9.6.2010 11:31

Gabriela I.

Re: boha

Ale to tak není, to jsme si nerozuměli. To, že ze skutečnosti, že ze mě bude pečovatelka, nemám bezvýhradné potěšení, neznamená, že se úkolu nezhostím zodpovědně. Jenom si prostě uvědomuji, že do role pečovatelky nevklouznu automaticky, ale že mě to při mém založení bude stát i nějaké úsilí a přemáhání, a nevidím na tom jen samá pozitiva a životní jistoty, ale obě strany mince, včetně toho, že čistě ekonomicky by pro nás bylo výhodnější, kdybych se já vrátila do práce a doma zůstal manžel.

0/0
9.6.2010 12:13

Vitoldo

Re: boha

Tady je problém v systému. Ženy berou méně zejména proto, že odchází na mateřskou . Lze si těžko představit zaměstnavatele, který zaplatí drahé školení a výcvik člověku, který klidně na 6 let odejde na mateřskou. Navíc zde není uděláno nic pro to, aby zaměstnavatelé zřizovali dětské koutky, umožnili zkrácený úvazek a vůbec umožnili matkám pracovat i na mateřské. A co si budeme povídat, my chlapi na pečování o dítě nejsme. Tisíce let to po nás nikdo nechtěl a prostě na to nemáme buňky.

0/0
9.6.2010 15:00

Hroznej puberťák

Re: Nikdy si nevydělám

V takové situaci bych doma zůstal zfleku...

0/0
9.6.2010 11:35

Pořízkovabašta

Re: Nikdy si nevydělám

jsem naprosto ohromen!!! Jste už druhá žena v mém životě co mě přesvědčila, že rozumný přístup a ženské pohlaví nejsou 2 naprosto neslučitelné věci :-)R^

0/0
9.6.2010 18:30

Helen_Prag

Re: Nikdy si nevydělám

Taky mi to dost vadí a kromě toho ženy nemají na prac. trhu stejné možnosti, hlavně proto, že nemají možnost dát dítě do jeslí a do školky.

0/0
9.6.2010 11:36

ivoš

Re: Nikdy si nevydělám

Ale fuj, takové komunistické názory?;-D Dítě přece patří do rodiny! Po revoluci se moc politiků radovalo, že se ženy uvolní z práce pro činnost v rodině.

0/0
9.6.2010 12:59

randomofamber

nerovnost platů vs postavení v rodině

Tady je porovnávají jablka a hrušky. Je špatné, že ženy mají za hodinu práce méně peněz než muži. V tomto by si měli být rovni. To ale nemá nic společného s tím zda se starají o děti. Náš druh, je geneticky stavěn tak, aby ženy vychovávali. Mužům pak nezbývá než buď se na ženu vykašlat nebo jí pomáhat ( jídlo, ochrana, peníze,... ). Zde je totiž ten rozdíl nejen ve stavě těla, ale stavbě mozku. Ženy jsou více komunikativní, zvládají paralelní rozhovory, mají široké periferní vidění ( musejí vidět co nejvíce - nebezpečí + hlídat děti ), jsou měkké :-) atd. Muži jsou přesný opak. Jsou stavění tak aby byli co nejlepší válečníci ( expanze - obrana ), uměli lovit atd... ( Muži se pak bohužel s ženami hádají, protože mají na věci různý pohled, ale málokdo si už připustí, že mohou mít pravdu oba, zvláště v současnosti je díky tomuto velký počet rozvodů. Ztrácí se tolerance a pochopení. ) Je to model daný přírodou a pochybuji, že za těch pár desítek let, co se lidé snaží tento model změnit s

0/0
9.6.2010 10:30

randomofamber

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

Je to model daný přírodou a pochybuji, že za těch pár desítek let, co se lidé snaží tento model změnit se v našich genech stane něco radikálního. Nebojujme s tímto modelem, využijme ho.

0/0
9.6.2010 10:30

pravda je nepříjemná, že ano?

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

R^

0/0
9.6.2010 11:49

Vlados2

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

Souhlasím, žena mi neustále vyčítá, že se málo věnuji dětem. Tak si měla vzít ženskou. Hergot to je snad její práce!

0/0
9.6.2010 12:47

ivoš

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

Vlados, proč sis pořizoval děti?

0/0
9.6.2010 12:56

Vlados2

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

Člověče, ani nevím, protože je žena chtěla. Obě. :-))

0/0
9.6.2010 13:20

Vinia

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

Vlados,

Tvoje 1/2 zřejmě nemyslí, abys nechal všeho a převzal plnou péči. Nevím, jak malé děti máš, ale zkus toto: domluv si hlídání u babičky (jestli si netroufáš sám) a normálně manželku na 1/2 dne "vyhoď " z bytu (když přidáš nějaké kapesné, máš +). Uvidíš, že se ti za to odvděčí skvělou náladou, nějakou dobu budeš mít klid (dost možná, že se jí dokonce začne stýskat a vrátí se o hodinu dříve). Ale jestli ti za to žena nestojí, tak si radši otevři pivo a škrábej se při televizi v rozkroku. :-)

0/0
9.6.2010 14:14

- lopenik -

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

presne tak... je jednodussi se vyrovnat s odlisnostmi nez se je nesmyslne odstranit...

0/0
9.6.2010 16:29

Klara L

Re: nerovnost platů vs postavení v rodině

No, ale kdyz se da dohromady zena, ktera tak velmi dobre umi sbirat brusinky, hlidat ohen a zvykat kuze, ze si tim vydela skoro 4x vic trpytivych kaminku nez jeji muz, ktery je lovcem mamutu spise prumernym, tak mohou ten model obratit, ze jo? :-D

0/0
9.6.2010 19:23





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že stát stále přispívá až 2000 Kč/rok na stavební spoření?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.