Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nepravdivá může být až polovina životopisů

Téměř polovina lidí uvádí v životopise vědomě nepravdivé údaje. Zhruba třetina, přesně 31 procent, připustila, že ve své profesní historii dělá mírné úpravy, ovšem jen takové, které neposunují původní význam.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

gnew

České vs anglické označení pozice

Jenže kdo s tím vzletným, rádoby "cool" anglickým označováním každé byť sebemenší pozice asi tak začal, že? Nevím, proč by se měla každá pozice nazývat NĚCO manager a pak z toho vyleze například skladník (ne že by bylo na skladníkovi něco špatného, ale proč nenazývat věci pravými jmény?). Proč bychom měli mít "human resources", když máme "personální oddělení", nebo "public relations" když máme "tiskové oddělení"? Jako by to v té angličtině znamenalo něco jiného či honosnějšího 8-o.

Ty jazyky jsou problém, no. Ono pokud člověk nemá nějaký certifikát, který by vás zařadil do nějaké skupiny, tak se to těžko odhaduje, jestli skutečně jsou vaše znalosti spíš B1 nebo B2 nebo třeba jen A2.

0/0
24.6.2010 18:19

;-)

Sebehodnocení jazykových schopností je nesmysl

Nemá smysl psát do životopisu k jazykům úroveň. To co jeden označí za komunikační schopnost je pro jiného začátečník a pro dalšího velmi  pokročilý. Člověk sám sebe nemůže objektivně zhodnotit. Neříká to nic o jeho znalostech, ale maximálně o jeho sebekritičnosti  a sebevědomí. Přirozeně, že většina lidí raději zaokrouhlí nahoru - kdyby se podhodnotili, tak zbytečně příjdou o šanci práci získat. Znalosti si musí ověřit zaměstnavatel a zjistit, jestli jsou pro něj dostatečné.

0/0
19.6.2010 9:52

sunka007

je to logicke

Ze lide nekdy kecaji do CV je pochopitelne, nebot vetsina personalistu svou praci neovlada a je pasivnich. Az na par vyjimek personalista srovnal pozadavek na pozici(sepsal sef oodeleni) se CV uchazece a protoze odbornym vecem moc nerozumi vychazi z toho jak moc se v % sblizuje poptavka s nabidkou.

Je tedy celkem normalni ze lide upravi CV podle potreb aby prosli hrubym sitem, pri setkani s potencialnim sefem uz muzou byt otevrenejsi.

Pokud by personalisti svou praci neflakali a firma nemele nekdy nesmyslne pozadavky tak lide nemaji duvod kecat do CV. Dnes je to takova hra na "oblbni sveho personalistu"

0/0
18.6.2010 14:45

Lisen

Nepravdivá může být až polovina životopisů

Kapitalismus si to žádá, tak proč mu nevyhovět.

0/0
18.6.2010 10:41

bombai

Úprava C.V.

je normání, a pokud člověk vysloveně nelže, tak na tom nevidím nic špatného.  Uvedu hlavně praxi, která se týká pozice, o kterou se ucházím a ostatním zmíním jen letmo. Jinak mne dorazilo jednání personální agentury. Já se osobně u nich o práci neucházela, ale sama agentura si mne nějak našla, volali,  že mají moje C.V. a že mají velký zájem. Slečna z personálky dorazila o 20 minut později, její předchozí písemný projev v e-mailech byl na "pět"...no nic, popovídali jsme si, slečna házela nadějnými zítřky vpravo vlevo a nic. Když jsem jí za pár týdnů psala, jestli tedy něco, ani se nenamáhala odpovědět. Já zázraky nečekala, ale základy slušnosti, pokud se jim nehodím, tak mi to mohou  říct nebo alespoň  poslat e-mail, že momentálně není žádná vhodná pozice.

0/0
17.6.2010 17:11

Scarlett from Scottland

mě taky občas připadá

že výborná a pestrá praxe je někdy spíše mínusem :-/

0/0
17.6.2010 12:10

Jiný Pohled

Kdy a proč "upravovat" CV

Tady je popsaný příklad, kdy a proč je potřeba trochu upravit životopis a nepsát do něj úplně všechno. Hodně lidem to už pomohlo najít práci, včetně mně.

http://www.bezprace.info/2010/02/vekova-diskriminace-pri-hledani-prace.html

-

Jasně, že se nesmí vymýšlet kraviny a psát, že něco umím (např. jazyky), když je neovládám. Ale neuvádět všechno snad nikoho nemůže urazit. Na jedno místo je i 50 uchazečů, lidi jsou diskriminování kvůli věku, tak ať se personalisté nediví, že i dostat se na pohovor a tam přesvědčit je docela obtížné :-/

0/0
15.6.2010 21:43

Alexandra.Sch

Re: Kdy a proč "upravovat" CV

Ze své zkušenosti musím říci, že jsem se setkala s tím, že jsem "nucena" upravit svůj životopis, protože reakce byla - nemáme zájem, jste překvalifikovaná.

Tak teď v životopise vlastně lžu taky, ubírám zkušenosti a kvalifikaci, abych si zvýšila šanci u potenciálních zaměstnavatelů!!! Docela mě to štve.

0/0
16.6.2010 11:11

Jiný Pohled

Re: Kdy a proč "upravovat" CV

Ano, to je to správné slovo "překvalifikovaný/á". Taky jsem to takhle řešil, že jsem v CV ubíral zkušenosti a znalosti, abych nevypadal moc draze. Ten trh práce je nějaký divný a nerozumím tomu :-(

0/0
16.6.2010 17:04

Lajtnant

nabídka z agentury

Přítelkyni nabídli před několika lety po registraci v agentuře práci na pozici "primář porodnického oddělení". Na to, že vůbec nestudovala medicínu, to byl docela úspěch:-P 

0/0
15.6.2010 14:29

kabalenka

jak se do lesa volá..

Myslím, že až si přestanou firmy vymýšlet v inzerátech, přestanou si lidi vymýšlet v životopisech.

0/0
15.6.2010 12:51

we_ah

Re: jak se do lesa volá..

R^

0/0
15.6.2010 13:56

kpt. Zeman

Re: jak se do lesa volá..

moje rec ;-D

0/0
15.6.2010 15:50

bluespirit

Ony i ty reference

z bývalých zaměstnání mohou být velmi ošidné.

Stalo se mi, že jsem s firmou rozcházel ve zlém - to, co pak osobářce z nové firmy, která jim zavolala, napovídali bylo takové bahno že by mne podle toho nezaměstnali nikdy nikde... Naštěstí se rozhodovali na základě mých znalostí a předvedených výkonů.

0/0
15.6.2010 12:32

kabalenka

Re: Ony i ty reference

no já pokud odcházím, tak se zeptám nadřízeného, jestli mi případně může dát kladné reference. Pokud ne, tak je neuvedu.

0/0
15.6.2010 12:59

individual

Re: Ony i ty reference

Mě se ještě nestalo, aby po mě nový zaměstnavatel nechtěl referenci od mého minulého nadřízeného. A je to tak v pořádku.

0/0
15.6.2010 13:55

Lam0r

Re: Ony i ty reference

Po mě reference nikdo v Praze nikdy nechtěl a to už jsem firem vystřídal několik.

0/0
15.6.2010 14:23

individual

Re: Ony i ty reference

Je pravda, že zaměstnání jsem v životě měnil zatím jen 3x. Jedním z kriterií pro přijetí bylo prokázání dosažených výsledků v předchozím zaměstnání. Teoretické znalosti a dovednosti jsou jedna věc, ale schopnost je v praxi použít a dosáhnout hmatatelných výsledků je věc druhá. Mé zaměstnavatele zajímala hlavně ta druhá. A to bez referencí jak u nadřízeného, tak u obchodních partnerů nešlo.

0/0
15.6.2010 14:36

balloonbalcy8

Re: Ony i ty reference

Většina firem stejně nezjišťuje a nekontaktuje lidi, kteří jsou uvedeni jako reference, protože se mohou dozvědět spoustu "zajímavých a objektivních" věcí a názorů, kvůli kterým ten člověk odešel, viz. příspěvek o kousek výše, vůbec to nemusí být pravda ... Pokud jsou v té firmě rozumní, vědí to a tak s tím neztrácí svůj, ani cizí, čas ...

0/0
15.6.2010 15:09

Téma

Re: Ony i ty reference

po mě chtěli reference v ING, ale nestihli tam ani zavolat, vyrazili mě po 6 pracovních dnech ;-D

0/0
16.6.2010 13:54

anžto

no

ono je dobré upravit životopis dle toho na jakou pozici odpovídám - když jsem třeba hledala v cizině nějakou tu letní práci - tak asi je moc nezajímá, moje kancelářské dovednosti - ale třeba to, že jsem už jsem obsluhovala na festivalu nebo při škole uklízela jako brigádu :-) ale jinak teď zrovna koukám po něčem jiném a občas mám nutkání změnit si datum narození - ale to by zas moc nekorespondovalo se vzděláním atp. protože ženská před třicítkou - to mě na ten pohovor možná ani nepozvou:-/

0/0
15.6.2010 11:41

anžto

Re: no

omlouvám se za tu češtinu:-)

0/0
15.6.2010 11:44

Alokii

Re: no

a ženskou po třicítce už taky ne :-/ takže jedině změnit pohlaví, vzdělání a věk :-P pokud by to šlo, asi bych si nechala změnit totožnost ;-)

0/0
15.6.2010 11:52

anžto

Re: no

no jo jenže mě to štve - protože jaksi většina zaměstnavatelů předpokládá u ženy založení rodiny - co když jsem neplodná? to mám jako smůlu i tak?:-) až jsem si dělala legraci, že tam do nějaké pauzy mezi zaměsnáním napíšu - tady jsem byla na operaci, kde mi brali vaječníky;-D  

0/0
15.6.2010 11:54

Alokii

Re: no

Dřív nebo později tě to štvát přestane, věř mi. A budeš se snažit dostat místo hraním "jejich her" :-/ smutné ale fakt ... vím o čem mluvím  - bohužel :-/

0/0
15.6.2010 12:02

Janulice78

Re: no

joj, to mne uz taky napadlo. ;-D 

0/0
16.6.2010 12:12

Alokii

Neetické zkreslování

V článku je uvedeno že je zkreslování údajů (ne-li přímo falšování) velice neetické. To samozřejmě ano, ale jak dalece je etické vyhlásit konkurz na pozici u které je již předem znám vítěz protože ho prostě už mají a konkurz se dělá jen pro formu, aby se dostálo "právu".  A další zcela "etická" záležitost - kdo nemá ty správné známosti v oboru a dané firmě, ani si neškrtne!! Takže "boj" zaměstnavatelé vs. zaměstnanci při přijetí na "vysněnou" práci byl, je a bude VŽDY ať z jednoho nebo druhého pohledu neetický a plný zákulisních intrik ! bohužel.

0/0
15.6.2010 10:16

balloonbalcy8

Re: Neetické zkreslování

Přesně tak. Upravovat svůj životopis kvůli větší šanci získat zaměstnání je prasárna, ale o co menší prasárna je fakt, že personální firmy se k uchazečům o zaměstnání samy chovají jako prasata?!? Pár výběrových řízení už jsem zažil a to, co byli schopni někteří lidé z personálních agentur provést či naopak neprovést, to mi hlava nebrala ... Takové množství amatérismů a nekvalitní práce od nekvalitních lidí, to by mě ani nenapadlo, že něco takového je možné od tak sebejistých jedinců, kteří se snažili vypadat odborně a po celou dobu dávali najevo svou nadřazenost, protože byli v pozici toho, kdo člověka hodnotí ... Nemůžu říct, že všichni personalisté byli špatní, dokonce jsem měl tu čest se setkat s paní, která dělá v personalistice spoustu let a zastává významné postavení v tomto oboru, v jejím případě to bylo o něčem jiném, protože nebrala lidi, kteří se uchází o nějaké zaměstnání jako "výrobek/zboží" ...

0/0
15.6.2010 11:26

Alokii

Re: Neetické zkreslování

možná by nebylo špatné prověřit personální agentury. Jejich "profesionalita" je opravdu na "vysoké" úrovni. Mám kamarádku, která se registrovala loni v létě do několika personálních agentur (celkem věhlasných jmen),  kdy měla zájem o práci v Praze na pozici která je na netu asi tak 100x denně inzerovaná. A "už" letos v červnu ji přišla první nabídka. Naštěstí se na agentury nespoléhala a už práci má, ale "profesionalita agentur" je přímo úměrná všeobecného přístupu zaměstnavatelů k zájemcům o práci. Ani personalisté ve firmách se neoběžují kolikrát zaslat nicneříkající odpověď, na to že jste jim zasalali svůj CV a budou se ho snažit "posoudit". :-/

0/0
15.6.2010 11:51

balloonbalcy8

Re: Neetické zkreslování

Mohlo by to být zajímavé, alespoň by se v prsa nemohly bít všechny ty pseudoagentury, které jen nabírají uchazeče, dělají si čárky a vlastně ani nic zvláštního pro všechny ty uchazeče nedělají ... To, co píšeš, se stalo jedné mé známé také a mém bratrovi rovněž, po více než roce se jim ozvali, že jsou v evidenci a že by je chtěli pozvat na pohovor. Chápu, že jim třeba ten člověk vzešel po selekci různých parametrů, ale nikdo se jim více než rok neozval, a to včetně zamítavého stanoviska, na co se hlásili a pak jim nabídnou po takové době, že by je rádi viděli ... Oba už samozřejmě práci měli a v jednom případě už o další level výše, jelikož během té doby už stihl i povýšit ...

0/0
15.6.2010 12:24

kabalenka

Re: Neetické zkreslování

personálním agenturám nevěřím. Taky jsem to s nimi zkoušela a splakala. Probíhalo to asi takto: zaujala mě konkrétní pozice, já se na ni ozvala. Oni mě pozvali k nim, tam jsem do jejich papírů takřka přepsala životopis, pak se mě zeptali, co hledám a řekli, když něco bude, tak se ozvou. A už se neozvali. Nebo občas něco nabídli, že mě pošlou klientovi a ozvou se (i kdyby mě nechtěl) a taky nic. Je to banda podvodníků.

0/0
15.6.2010 12:56

individual

Re: Neetické zkreslování

Proč hned ta silná slova?

Prostě jsi mezi ostatními uchazeči nebyla ničím zajímavá a tedy nebyl důvod tě oslovovat.

0/0
15.6.2010 14:00

mattonka

Re: Neetické zkreslování

nevím... já jsem sháněla práci přes agenturu a naprosto v pohodě... do současného zaměstnání jsem se přes agenturu dostala... a i spolupráce s ostatními byla bezproblémová. Návštěva agentury byla mnohem menší ztráta času než povinná návštěva úřadu práce...

0/0
15.6.2010 16:54

pippi.dlouha.puncocha

Re: Neetické zkreslování

Asi jak která agentura. Já sháněla práci před rokem a půl, zaregistrovala jsem se asi u pěti agentur a všechny kromě jedné velice známé sídlící v Praze na Můstku mi nabízely práci. Práci podle svých představ jsem nakonec našla přes jednu neznámou agenturu, do týdne od pohovoru po telefonu jsem absolvovala pohovor v agentuře i dvě kola výběrového řízení a byla přijata. Nemůžu si absolutně stěžovat.

0/0
15.6.2010 12:58

balloonbalcy8

Re: Neetické zkreslování

To jsi asi měla štěstí, protože toho je kolikrát potřeba více, než vlastního umu, dovedností a kvalit, bohužel ... Tak, aby to neznělo jako nepřejícnost, naopak, i já jsem měl kus svého štěstí ...

Tato "známá personální agentura z Můstku" také hrála roli v jednom ze mnou uváděných případů ... No a abych byl objektivní a nemysleli jste si, že plácám do větru, uvedu následující. Tato "agentura" zaregistrovala celou řadu lidí kolem mě, různého věku, pracovních zkušeností, postavení, aby jí téměř nikdo z nich nestál za to, aby s nimi komunikovali jak se sluší a patří a pokud se rozhodli je nevzít do některého výběrového řízení, tak jim to alespoň dali vědět ... Chápu, že to je práce navíc, ze které není žádný profit, ale jednou dělají v tomto businessu, tak potom není jejich práce jen o tom shrábnout provizi za dodání člověka některé firmě ...

0/0
15.6.2010 13:16

pippi.dlouha.puncocha

Re: Neetické zkreslování

Ano, možná jsem opravdu měla štěstí. Kromě té známé jsem také narazila na dvě další, které stály za prd a připadaly mi vysoce neprofesionální (jedna z nich už neexistuje), ale byly minimálně tři, které byly opravdu super a práci jsem si mohla vybírat

0/0
15.6.2010 13:29

balloonbalcy8

Re: Neetické zkreslování

Já bohužel znám celou řadu lidí, kterým personální agentura nezprostředkovala vůbec nic a ještě se k nim chovali jako k věci, o slušnosti už vůbec nemůže být řeč ... A to nemluvím pouze o absolventech bez zkušeností a nebo sebestředných týpcích, co si nevidí na špičku nosu ... I můj kamarád, s dlouholetou praxí v daňových firmách, musel "najít práci" až na základě personalistky, která byla známou jeho příbuzné a dnes už udělal celkem slušnou kariéru ...

0/0
15.6.2010 15:05

pippi.dlouha.puncocha

Re: Neetické zkreslování

Věřím. Ale minimálně já a Mattonka píšící výše jsme důkazem toho, že to může i fungovat.

0/0
16.6.2010 8:26

libl3

Lhát, mlžit a zapírat.

Ten, kdo píše pravdu v životopisu se k práci nedostane, jelikož ten, který lže se dostane přinejmenším na pohovor a potom je to už otázka štěstí.

0/0
15.6.2010 9:49

Alokii

Re: Lhát, mlžit a zapírat.

:-/ bohužel pravda a nic než pravda :-/

0/0
15.6.2010 10:10

doublejay

Znalost jazyků (ověřeno praxí)

Základní znalost - ví že ten jazyk existuje

Dobrá znalost - pozná, že se tím jazykem mluví

Výborná znalost - dokáže odpovědět na otázku (pozná, že se ho ptáte)R^

0/0
15.6.2010 9:26

Lobo se (z)vrací

Re: Znalost jazyků (ověřeno praxí)

Jsem evidentně poctivej blb. Všude jsem psal dobrou znalost angličtiny, přitom jsem tam klidně mohl napsat, že angličtinu zvládám jako rodilý mluvčí a mám výbornou znalost němčiny, francouzštiny, ruštiny a hebrejštiny:-P

0/0
15.6.2010 9:39

Lobo se (z)vrací

Re: Znalost jazyků (ověřeno praxí)

A dobrou znalost latiny, to kdyby mě chtěli poslat na pracovní cestu do Vatikánu.

0/0
15.6.2010 9:41

mattoni_uz_neni

Re: Znalost jazyků (ověřeno praxí)

taky jsem uváděla jen dobrou znalost jazyků - člověk si nemůže být jist tím, kdo a jak ho bude zkoušet. Při ústním pohovoru se dá spoousta věcí obejít, ale už jsem dělala na pohovru i dost obtížné testy z jazyka na PC...

0/0
15.6.2010 9:45

Jerry Fletcher

Re: Znalost jazyků (ověřeno praxí)

Na tohle používám jednoduchý test: řekněte mi Váš životopis postupně ve všech jazycích, které označujete jako "pokročilý stupeň" a lepší. Pár otázek na detaily, které vyžadují odpověď a pohotovou reakci a vím, na čem jsem. A uchazeč taky :-P

0/0
15.6.2010 19:00

Tobinka

pauzy?

Je pravda, že jsem životopis ještě nikdy nepsala, ale co myslí tím: "Často také zamlčují pauzy mezi jednotlivými zaměstnáními – podle životopisu to vypadá, že plynule přešli z jedné firmy do druhé, i když ve skutečnosti měli mezi pracovními angažmá například měsíc či dva prodlevu."

To se tam má jako napsat "a než jsem nastoupil do další práce, trvalo to měsíc" nebo "datum ukončení pracovního poměru a přijetí do dalšího se míjely přesně o 42 dní, doufám, že to nevadí..."

0/0
15.6.2010 8:47

mattonka

Re: pauzy?

do CV se píše doba, kdy člověk je v pracovním poměru. Pokud není, bylo by fér tam napsat, že od - do byl v evidenci úřadu práce.

0/0
15.6.2010 8:52

Storage

Re: pauzy?

Ja jsem to vyresil ze pisu jen roky,... napr 2005-2010 bla bla bla

0/0
15.6.2010 9:36

mattoni_uz_neni

Re: pauzy?

taky možnost... ;-)

0/0
15.6.2010 9:43

Storage

Re: pauzy?

Ja si myslím, že životopis je přehledem praxe a znalostí, proč bych měl někde vyplňovat mezery kdy jsem nic nedělal, koho to zajímá ??? Už jsem i pár lidí příjmal a rozhodně mne nezajímalo, že někdo byl měsíc na pracáku apod.

0/0
15.6.2010 9:45





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že můžete nechat peníze úročit a zároveň je kdykoliv vybrat?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.