Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Těsnopis se používá stále, třeba v parlamentu

Říká se, že těsnopisu už odzvonilo. Není to tak. Stenografové vymírají, ale po těsnopisu poptávka pořád je. V Poslanecké sněmovně má dobrý stenograf dokonce místo jisté.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jenickK

Pro tlumo4níka je těsnopis super!

Když jsem ještě chodil tlumočit do firem na jednání, tak jsem si často přál to umět. Bohužel neumím, tak píšu zkratky latinkou a pak spíš spoléhám na paměť. Ale těsnopis by se hodil - zvlášť když manažeři melou páté přes deváté, nedává to příliš smysl a zapamatovat si to je takřka nemožné.

0/0
8.7.2010 11:51

JCage

diktafon mi staci, dekuji

0/0
30.6.2010 13:31

Supersonic_Snail

Tak to jsem...

...jako kolega Dibelka. Taky za nás byl ještě těsnopis na OA povinný. Profesor Žehra byl bývalý boxér a skrz naskrz zajímavý člověk. Těsnopis jsem však postupně zapomínal a zapomínal, dneska dám dohromady jen "nový" "podnik" a když se budu hodně snažit, tak ještě "musí" a ten zde uvedený "zisk". Klesl jsem skutečně hluboko, pane profesore, nezlobte se na mě tam nahoře...:-)

0/0
30.6.2010 5:58

Rendy W.

To jsou veci..ovsem ilustracni foto je divne

Lepe nez propiskou se pise tuzkou, protoze nekde se musi pravopis zesilit a dat tak najevo, ze se jedna o jine vyjadreni, kdysi jsem tesnopis umela, jako konicek, a znam par holek, ktere si psaly denicek tesnopisem, aby jim ho nikdo necetl.;-D

0/0
29.6.2010 19:38

Jezdím na neutrál

Já si těsnopisem jednou napsala poznámky do kalendáře.

V práci. Nějaké kraviny. Bylo mi 19 a bylo to něco o nějakém randeti. Prostě poznámky, které neměl nikdo číst. ;-D;-D Jsem netušila, že nejsem sama, kdo ho umí......R^;-D

0/0
29.6.2010 19:29

Rendy W.

Re: Já si těsnopisem jednou napsala poznámky do kalendáře.

;-D

0/0
29.6.2010 19:39

drátek99

Já dnes dávám

přednost mobilu. Je tam mikrofon a je po problémuR^

0/0
29.6.2010 17:12

Chytracisko

Re: Já dnes dávám

A z nahrávky si to vytiskneš na papír jak přesně?

0/0
29.6.2010 17:51

Boshinken

Re: Já dnes dávám

Tisknout to jde stejne snadno, jako ty klikyhaky na papire.:-)

0/0
29.6.2010 18:25

Jezdím na neutrál

Re: Já dnes dávám

Co je psáno, to je dáno. A umět něco, co neumí nikdo jiný? Nikdy se neztratí.. R^

0/0
29.6.2010 19:29

mlady volic kscm

to si v parlamentu nemohou poriditi pc ci dokonce mac?

0/0
29.6.2010 17:09

Oldis_rab

v poradku

co treba pocitacove rozpoznavani reci, a jeji prevod na text hm? projev zaznamenat v p podobe mp3 a pak prevest, nemel by to byt problem a dokonce automaticky se bude prirazovat text ke konkretni osobe ;)

0/0
29.6.2010 16:47

Chytracisko

Re: v poradku

sci-fi

0/0
29.6.2010 17:52

Jezdím na neutrál

Re: v poradku

Je tak těžké si koupit tužku a papír a udělat si pár poznámek bez techniky???

0/0
29.6.2010 19:30

mukr

Re: v poradku

ano, je ..

0/0
30.6.2010 14:56

Jezdím na neutrál

Re: v poradku

chudáčku;-(

0/0
30.6.2010 16:48

Mat_Hawk

to je milý článek,

taky jsem prošla ostrou výukou těsnopisu (učila nás paní, která zapisovala v parlamentu) a dodneška ho využívám. Není to tak těžké, jak se na první pohled zdá a není to ani úplně k zatracení. Prostě zjednodušená abeceda. Blbé ovšem je, že buď ho člověk umí nebo je mu nanic - stejně jako jakýkoli jazyk nebo psaní všema deseti. Na přednášky na vejšce  byl ovšem k nezaplacení.

0/0
29.6.2010 14:15

Jezdím na neutrál

Re: to je milý článek,

Zjednodušená abeceda to není. Je to o slabikách, zkratkách. Je to jako když se učíte cizí jazyk. Víte vůbec, o čem mluvíte? Ty zkratky jsem se učívala úplně stejně jako třeba anglinu.

0/0
29.6.2010 19:32

Mat_Hawk

Re: to je milý článek,

ano vím, mám z těsnopisu státnici.

0/0
29.6.2010 21:12

Jezdím na neutrál

Re: to je milý článek,

Já taky. Ona ta státnice není zase žádná věda.  ;-) Dělá se i na střední škole. ;-) Já mám třeba i státnici z psaní strojem. R^

0/0
29.6.2010 21:19

drátek99

Tak to je hustý.....

vždycky jsem si myslel, že je lepší mít diktafón. No na střední jsme to měli dva roky.Byli jedinci, kteří kvůli této hrůze vyletěli ze školy. Celá třída až na pár šprtů to stíhala psát do 40 slov za minutu latinkou při písemkách. Pak zbývaly ještě dva testy a to 50 slov a 60 slov za minutu. Jeden borec sehnal zdroj diktátů, které bude profesorka dávat na písemné práce a bylo vyhráno. Napsali jsem tam nějaké klikiháky, z taháku opsali diktát( z několika chybkami, aby se neřeklo) a bylo hotovo!R^

0/0
29.6.2010 12:29

Jezdím na neutrál

Re: Tak to je hustý.....

Psát v těsnopise latinkou? 8-o8-o Tak za to jsme měli kule. Ve čtvrťáku se tam objevilo byť jen jedno písmeno. Za 5. :-)

0/0
29.6.2010 19:31

Aha_jo

to se rychleji

naučím čínštinu než toto:)

0/0
29.6.2010 10:48

bitkar

Re: to se rychleji

neni to tak tezky, my to taky meli na stredni, ale uz se to neznamkovalo, nebylo to dulezity. Bylo to zajmavy, ale nenaucil jsem se to :) ostatni to bojkotovali, ja to bral jako hru, ze umim napsat neco co nikdo neprecte :) takovy tajny pismo. Takze po bojkotu to uca prestala ucit a bylo. Kdybych to umel, tak si mozna dneska vydelavam tezky prachy ve snemovne :D

jinak... ted se nekdy brzo budu tu "cinstinu" ucit :D a ta je fakt tezsi.

0/0
29.6.2010 11:13

Jezdím na neutrál

Re: to se rychleji

Není to těžké. Třeba takovej ten háček na ryby je m. A když tomu háčku uděláš tlustší střední čáru je to hned ma. Uděláš mu dlouhou konečnou čáru, je to mu, napíšeš-li další slabiku o 1/2 řádku výše, je to mi. ;-);-)Fakt to není těžký.

0/0
29.6.2010 19:33

ODSCSSD

fuj.. hrozna vec.. ucil jsem se tesnopis na stredi

 a malem sem z neho propadl... fakt hruza.

0/0
29.6.2010 10:35

hd-tom

jak ve fotbale

Těsnopis bez zvukové nahrávky: To je jak jak ve fotbale, rozhodčí bez videa...

0/0
29.6.2010 9:08

Roumen

Stenografka...

To je preci podle Eriky T. Ta pri psani tise stenala, kdyz Cimrman diktoval moc rychle...

0/0
29.6.2010 9:07

apokalypsa

Pridejte dalsi mikrofon a je po problemu

Neni jednodussi pridat dalsi mikrofon? ;-)

0/0
29.6.2010 8:56

lepidlo999

Re: Pridejte dalsi mikrofon a je po problemu

V případě vypadlého proudu, nikoliv ;-)

0/0
29.6.2010 10:18

mysh.82

Re: Pridejte dalsi mikrofon a je po problemu

To jste asi nebyl na nějakém větším jednání. Jak píšou, tak ve sněmovně se nahrává jen hlavní řečník. Ale i kdyby dali každému poslanci do stolu vlastní mikrofon, tak je pořád lepší stenograf. Když jsem byl třeba na jednáních krajských nebo městských zastupitelstev, tak tam je pár desítek lidí, a i když mají vlastní mikrofony, tak je při diskuzi často zapomenou zapnout, tudíž v záznamu chybí část jejich reakce, nebo i celá promluva. A samozřejmě někdy vypadne sama technika.

No, a vemte si, že ve sněmovně jsou dvě stovky poslanců.

0/0
29.6.2010 11:32

apokalypsa

Re: Pridejte dalsi mikrofon a je po problemu

Jenze neni zadna jistota, ze to ten clovek napise na 100% dobre. Mikrofon je jistota. Nechapu, jak mohou byt nejake zapisky vubec prukazne!

0/0
29.6.2010 18:39

iuos

hmm

přehlédl jsem se, nebo tu není k vidění ukázka toho stenografickýho záznamu, kterou chtěl vidět na vlastní oči autor?

0/0
29.6.2010 8:52

lepidlo999

Re: hmm

Co by viděl na rozsypaném čaji? ;-D

0/0
29.6.2010 10:19

iuos

hmm

nic, ale zajímalo mne to

DĚKUJI ZA DOPLNĚNÍ ČLÁNKU OBRÁZKY ;-) R^

0/0
29.6.2010 10:47

dneska.taky.lidi.věří.všemu

škoda že v článku není uvedeno

k čemu je vlastně záznam z jednání v takto psané podobě dobrý. Stejně se bude muset přepsat do normálního textu. A navíc, informace: Mluvil Rath, používal vulgarismy a modrásci bučeli... k čemu je to jako dobré?

0/0
29.6.2010 7:47

J!Rka

Re: škoda že v článku není uvedeno

Protože je možné později text přepsat do normální podoby, ve které se snadno vyhledává požadovaná informace. Což u audio/video záznamu je docela zásadní problém.

0/0
29.6.2010 10:07

lepidlo999

Re: škoda že v článku není uvedeno

R^

0/0
29.6.2010 10:19

Asmodai

Re: škoda že v článku není uvedeno

SW pro indexaci a následné fulltextové vyhledávání v knihovnách videa / audia již dnes nejsou problém. Sice si ho asi nepořídí člověk do domácnosti, ale používá se - některé nemocnice, soudy, ...

0/0
29.6.2010 11:24

mysh.82

Re: škoda že v článku není uvedeno

Já to tedy nesleduji pravidelně, ale myslím, že software pro automatické rozpoznávání hlasu ještě není zrovna stoprocentně účinný. Takže je určitě dobré mít jako zálohu stenografa, zvlášť v tak důležité sféře, jako je vrcholná politika.

0/0
29.6.2010 11:36

bacil123

Re: škoda že v článku není uvedeno

ano , v idealnom pripade ked mas dobreho recnika s kvalitnym prednesom, tak to dokazes zindexovat..

a teraz indexuj nieco ked sa zacne prekrikovat zahorak s vychodnarom v parlamente a do toho este niekto keca a dalsi traja sa smeju

0/0
29.6.2010 12:12

Asmodai

Re: škoda že v článku není uvedeno

Tak bych to vypípal a bylo by. ;-D

0/0
29.6.2010 13:39

T_x_y

Re: škoda že v článku není uvedeno

Videonahrávka v rozumné kvalitě nejde přepsat do textu? Fakt? Dovolil bych si odhadnout, že to zvládne mnohem víc lidí, než rozluštit ty stenografické klikyháky. Stenograf tam může být jako záloha, proč ne, ale proč by to mělo viset primárně na něm.

0/0
29.6.2010 20:07





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že správným používáním kreditky můžete značně ušetřit?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.