Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stavební spoření zůstane i po škrtech atraktivní, nejvýnosnější v okolí

Češi mají státní podporu nejvyšší a o prvenství ve výnosnosti soupeří jen se Slováky. Její výše se pohybuje kolem čtyř procent. Rozpitvali jsme navrhované změny ve stavebním spoření a porovnali je se současnými podmínkami v okolních státech. Výsledky ukazují, že Češi si i přes chystané škrty stále stojí velmi dobře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr Hušek

Nejvýnosnější v okolí není nejvýnosnější v okolí

Autorka tohoto článku, zřejmě opomenula balkánské země EU Rumunsko a Bulharsko, které se stavebním spořením začínají a vlády tento produkt podporují vysokou státní podporou stejně jako tomu bylo u nás v devadesátých letech. Například v Rumunsku má každý občan nárok na státní podporu na SS ve výši 25% a max. 250 Euro. V Bulharsku to je o trochu nižší, ale i tak daleko vyšší než v ČR nebo SK.

Státní podpora ve stavebním spoření je regulační prvek pro motivování lidí k jeho založení, více nebo méně účelovému střádání vlastních finannčích prostředku. Jelikož v ČR je již cca 5 milionů smluv o stavebním spoření a trh je +/- již nasycen, potřeba motivovat občany ČR do střádání tohoto druhu klesá. V Rakousku, Německu a dalších vyspělých ekonomikách, kde lidé mají již tyto finanční nástroje dlouho zakořeněné, stát účelově,ale drobně, podporuje pro budování finanční rezervy na získání nebo zvelebení vlastního bydlení. Je to evidentní směr, kam naše finančně dospívající ČR směřuje.

0/0
28.9.2010 9:45

E.M.R. verze 1.3

Zrušte stavení spoření a

úvěry ať si financuje nejlepší ministr financí na světě Kalousek sám !

0/0
11.9.2010 21:11

menesis

ŽALOBA

Jsem zvědav, kolik bude stát záchrana stavebních spořitelen. Vklady jsou přece pojištěny, peníze jsou rozpůjčovány - co se asi stane když budou chtít spořící klienti peníze zpět ?

0/0
11.9.2010 7:29

Neumětel

Re: ŽALOBA

Když banka zkrachuje, její pojhledávky jsou OKAMŽITĚ splatné. Kdo tam má úvěr dostane dopis, ať jej IHNED celý splatí.

0/0
13.9.2010 13:12

menesis

Re: ŽALOBA

Precetl jsem si vsechny uverove smlouvy co jsem kdy mel ale takova moznost tam neni ani ve vseobecných podminkach. Dluznici banky se stanou pouze dluzniky veritelu banky a budou povini podle svych smluv splácet správci.Ale zachranovat sporitelny bude stejne stat, protoze vklady na stavebku jsou pojisteny.

0/0
13.9.2010 23:30

menesis

Re: ŽALOBA

Mužná jsi mel na mysli stary zákon o vyrovnání ale v novem je to trochu jinak (dlouho)

0/0
13.9.2010 23:58

verua

Podpora

POKUD MŮŽU REAGOVAT, TAK TU NEBYLO ZMÍNĚNO, ŽE POKUD VYPOVÍTE SMLOUVU DŘÍVĚ NEŽ SKONČÍ, TAK NEMÁTE NÁROK NA STÁTNÍ PODPORU, TAKŽE BANKA VÁM POŠLE NA ÚČET POUZE VÁŠ VKLAD MÍNUS POPLATEK ZA ZRUŠENÍ SS.... Někdo to ožželí, někdo ne..

0/0
10.9.2010 22:10

verua

...

Pro mě je to už zoufalé volání nikam... Uvidím, ale taky přemýšlíme, že SS zrušíme. Za takový "bakšiš" nehodlám půjčovat bance na 6 let své peníze.. Zajímavé je, že se u nás nové zákony jen "ZKOUŠÍ", jako např. od ledna zavedené snížení platů soudců.. Teď se odvolali a ty 4% jim budou vrácené, že je to protiprávní. Proboha, když se hlasovalo PRO, tak to nevěděli? Stejně to vidím i u stavebka, oni zjistí, že to byl krok zpět a za půl roku to zase zruší a budou příspěvky hromadně vracet, vsaďte se :-P

0/0
10.9.2010 21:56

menesis

Re: ...

Kalousek se domnívá že lidi se nebudo soudi se státem kvuli pár tisícům , ale kdyby se objevil šikovný právník který napíše hromadnou žalobu....

0/0
11.9.2010 7:17

Slivuch

stavebko zpětně jde,solárka ne

Kalousku není ti nic nápadného ?!?!?!?! Jednou to jde a jednou ne ?!?!?!?!?!;-€

0/0
10.9.2010 13:16

Neumětel

Re: stavebko zpětně jde,solárka ne

Stavebko není zpětně.

0/0
10.9.2010 13:42

Slivuch

Re: stavebko zpětně jde,solárka ne

Ale jde, jen si to přečti.

0/0
10.9.2010 14:19

Neumětel

Re: stavebko zpětně jde,solárka ne

Již se mnohokrát řešilo. Během spoření dostáváš pouze zálohu. K výplatě dochází až s ukončením spoření, vybráním peněz a v tom okamžiku zdaňuješ.

0/0
10.9.2010 15:42

menesis

Re: stavebko zpětně jde,solárka ne

Co to blábolíš. Stavební spoření je dlouhodobá smlova občana se soukromou bankou s podporou státu. Občan zakládá smlouvu za podmínek, které se stát zavázal garantovat a ted stát který se zavázal ochraňovat naše investice a ted se na to chce vykašlat - Kalousek

0/0
10.9.2010 21:25

Neumětel

Re: stavebko zpětně jde,solárka ne

Ze kterého zákoného předpisu sis vycucal termín "dlouhodobá smlova občana se soukromou bankou s podporou státu"?

Platí to, co je dáno zákonem a uzavřeno smluvně.

0/0
13.9.2010 13:13

menesis

Re: stavebko zpětně jde,solárka ne

Tak si predstav ze ja mam ve smlouve 4,5% statni podpory, a pojištěné vklady. TZN že když ti daní prispevky z lonskeho roku dani tě zpětně což je prinejmensim divny. ten termin jsem vycucal z propagačních materiálů piramidy z doby uzavření smlouvy. a včil mudruj

0/0
13.9.2010 23:24

tmf

Re: stavebko zpětně jde,solárka ne

ano, i politici jistě mají stavebko. Ovšem nemálo z nich má vklad i v soláru a tam jde i jiné prachy, s tím se rozhodně hýbat nebude. Na prostý lid musí být přísnost.

0/0
11.9.2010 22:52

Slivuch

Kdo uteče vyhraje

JInak u SS je dvouměsíční výpovědní doba. Takže pokud již někdo je za 6(dříve5) letou hranicí, nejvyšší čas utéct. JInak přijde naráz o tolik, že se nebude stačit divit. ;-€

0/0
10.9.2010 13:14

Slivuch

úvěr

Mám u ss úvěr na barák na 23 let. Jsem zvědav, jak mi na uzavřenou smlouvu budou chtít naházet dalších 100 000. Část doby je totiž překlenovák a na ten se vztahuje jak podpora, tak úroky.  S demokratickou společností nemají tyto rozhodnutí nic společného. Rv

0/0
10.9.2010 13:11

Rudý přízrak fights for freedom

jak to vidite ???

Sporim tretim rokem a mam na ss neco pres padesat tisic, letos jsem tam dal deset, ale uz tam nic davat nebudu. Spis se bojim, jestli to takhle zacnou delat i ostatni, aby se ta modra pyramida nezhroutila jak domecek z karet a ja o ty penize cio uz tam mam neprisel. ?:-/

0/0
9.9.2010 22:37

martin_simek

BUD a NEBO

stavebni sporeni ma byt stavebni sporeni, takze stat ma:

1. bud zmenit ucel jen na stavebni

2. anebo jej zrusit uplne !

nicmene tenhle kocko-zabo-pes "necomezitim", jakoze zmenim podminky vsem uprostred jejich smluv, s tim zasadne nesouhlasim, ackoliv usporne kroky chapu a rozumim jim, coz vsak neni ducod chovat se totalne nesystematicky a chaoticky .... ;-(

0/0
9.9.2010 22:30

Neumětel

Re: BUD a NEBO

Tímto příjdeš o "přívětivé klienty", kteří pouze spoří. Takže se nejdříve zruší překlenovací úvěry (SS nebudou mít je čím profinancovat). Podmínky na řádný úvěr ale většina klientů hned tak nesplní, tak buď budou čekat roky, nebo půjdou jinam (hypo). Ani jedno spořitelnám nepomůže.

Já osobně jsem pro variantu 2:

- za úspory ve stavebním spoření stejně dneska nic nepostavíte (cca 140 tis Kč). To je tak leda na rekonstrukci umakartové koupelny v paneláku.

- nesmyslný kolotoč peněz člověk (daně) stát (podpora) spořitelna (výpata/úvěr) člověk. Daleko logičtější nechat ty peníze přímo člověku a nenechat parazitovat spořitelny.

0/0
10.9.2010 13:52

TVK

S kým se chcete soudit?

Pořád se tady někdo ohání soudy. Zeptám se - kdo má ve smlouvě, která je podepsaná mezi klientem a Sspořitelnou státní závazek vyplácet podporu v určité výši po nějakou dobu? Já mám doma smlouvy z roku 2002 a tam je jen odkaz, že při splnění podmínek stanovených zákonem mám nárok na státní podporu. Žádná suma, žádný termín.

Pokud to tam někdo má, tak je to čistě závazek spořitelny jako smluvní strany, ne státu, ten do těchto smluv nevstupoval. A pak se s tou spořitelnou může tento člověk soudit a dávám mu velké šance na výhru.

A soudit se ze státem, že mění zákony? Vždyť to je normální a každá taková změna je účelová ....

0/0
9.9.2010 21:32

martin_simek

Re: S kým se chcete soudit?

Samozrejme mate pravdu ! toto neni o soudech. na druhou stranu, je to o duvere a jednani toho s kym uzavirate smlouvy, tedy i se statem, byt jen ustni. hlavne je to o vzajemne duvere v "obchodnim" vztahu, kde kdyz si neco slibite, je podpis pisemne smlouvy uz jen "formalitou". soudim se tedy nikdo nebude, protoze to nema smysl. nicmene napr. moje duvera je ale v haji. to znamena, ze si treba taky nemusim koupit dluhopis, ze ? protoze jako obvcan prestanu verit, ze stat v polovine lhuty nezmeni podminky, ze ? nekritizuji nic, rozumim tomuto kroku, proc se to deje, jen vyjadruji svuj nesouhlas.

0/0
9.9.2010 22:28

TVK

Re: S kým se chcete soudit?

Předpokládám, že to, co Vám spořitelna slíbila, tak plní. Smlouva je jen se spořitelnou, ne se státem. Ten mění pomínky každou chvíli - namátkou - daň z příjmu, DPH, dálniční známky, sociální dávky  ...  Ty se prostě mění a ať se nám líbí nebo ne, pokud tam není závazný termín, do kdy a jak to platí (viz. solární energie), tak smůla.

To, že spořitelny zneužili toho, že v roce 2004 se nové podmínky vztahovaly jen na nové smlouvy, to je jen jejich problém. To prostě jen posunulo odliv prostředků ze SS z roku 2004 na 2011. A ten přijde, protořže ten, kdo využíval SS "efektivně" na staré smlouvy , tak tam má sumu okolo 200tkč adnes se mu nějaký výnod 3% p.s. nevyplatí a vybere, popř. vybere a jetě si vezme levný úrok. Já budu brát za 3% p.a.

0/0
9.9.2010 23:09

modra_spina_znicila_tuto_zem

ale prdlajs

precti si poradne co mas vlastne podepsane.Ve smlouve ja jasne a doslovne napsane a odkazane na zakon o stavebnim sporeni,kde je zase jasne a doslovne napsane 15% z nasporene castky,maximalne z 20.000 rocne u novycch smluv.Stejne tak je tam jasne a doslovne napsane ze uroky z vkladu a ze statni podpory jsou nezdanene a stejne tak je tam jasne a doslovne napsane,ze smlouva se ridi zakony ktere byly platne v den uzavreni smlouvy,pokud se obe strany nedohodnou pisemne jinak.Precti si to znovu kamo,mas v tom halooo.

0/0
10.9.2010 8:52

Neumětel

Re: ale prdlajs

Máš podepsaný POUZE odkaz na zákon.

Navíc ty státní příspěvku jsou POUZE zálohy. Ke splatnosti státní podpory dochází až při výběru. No a pak budeš zdaněn podle aktuálního zákona.

Nulové zdanění je pouze výjimka ze zákona. Ta výjimka se zruší.

0/0
10.9.2010 13:56

modra_spina_znicila_tuto_zem

Re: ale prdlajs

ta zaloha je za rok 2010 a ne za rok 2011,ale dane jsou za rok 2011 a v roce 2010 zadne dane nejsou.Dulezita je zaloha, ne termin vyplaty. Dle tvoji logiky pak mohu v pripade ze podnikam zaplatit dan za rok 2010 az v roce 2011 s novou sazbou dane platne od roku 2011,ktera bude pro me vyhodnejsi nez ta v roce 2010, i kdyz povinnost dan odvest vznikla v roce 2010.Trochu na palici ne chlapce?

0/0
10.9.2010 14:13

Neumětel

Re: ale prdlajs

Ke zdanění dojde až v okamžiku výběru. A ta záloha JE důležitá. Když např. porušíš vázací dobu, všechny zálohy vracíš státu.

0/0
10.9.2010 15:45

TVK

Re: ale prdlajs

Záloha se počítá a připisuje až v roce 2011. Tzn. k finančnímu transferu, který bude daněn v roce 2011 dochází až v tomto roce (připsání podpory je v dubnu).

Daň z příjmu za rok 2010 se vztahuje pouze a jen na zisky roku 2010 a v roce 2011 k žádným relevantním finančním transferům nedochází, takže srovnání je mimo.

0/0
10.9.2010 23:11

TVK

Re: ale prdlajs

Hm, jako slepý výstřel do tmy pěkné, ale pravdy zbla ...

Podpora - cituji ze smlouvy: "Státní podpora přísluší účastníkovi, pokud je jím fyz. osoba, za podmínek stanoveným zákonem." Nikde žádná vazba na konkrétní zákon, částky, procenta, limity, termíny.

Úroky: "Daně z úroků z vkladů SS, ze státní podpory a úroků z nich jsou upraveny v zákoně o daních z příjmu."

A zákony platné v den uzavření smlouvy? To skutečně no comment ... Zažalujte zaměstnavatele, že vám daní mzdu jinak, než při nástupu  ;-)

Pokud máte smlouvu, kde je to, co tvrdíte napsané, prosím o uvedení ústavu a data VOP.

0/0
10.9.2010 23:06

_xprim01_

Re: ale prdlajs

Dost mimo, ale myšlenka je to dobrá. Tak zavedeme soudcům 40% sazbu daně z příjmů a můžou se jít klouzat. ;-)

0/0
15.9.2010 19:00

SocPredator

Zrušeno

Ať si Kalousek vymýšlí co chce, mně to nervy už necuchá :-PR^

St. spoření teprve bude atraktivní, pokud spořiči opustí loď včas a rychle. Pak bych viděl úrok někde kolem 3% a možná i bezpoplatkové vedení účtu. Nějak to ty spořitelny budou muset řešit...

Tak neváhejte a zdrhejte, protože mít usmolená 2% hrubého na 6letý vklad je fakt zoufalost, i v OKOLÍ. Podpořte stát, tam už je jedno kolik vám šoupne, probuďte spořitelny!

0/0
9.9.2010 20:56

Jimmy888

komu zvoní hrana?

Nic proti, ale pokud autor tvrdí, že do 2003 byla výnosnost až 11% p.a., do 2010 výnosnost  6% p.a. a od 2011 výnosnost 4% p.a. tak je tady celkem očividný trend. Jednak 4% p.a. není žádná výhra, je to na hranici inflace tedy reálně člověk se zaváže 6 let nedisponovat s penězi a výsledkem je, že mu vrátí zhruba tolik co tam vložil. Jinak pro zajímavost průměrná inflace v ČR od roku 1989 činí 8,4%... Takže vezmeme-li v úvahu jasný trend neustálého snižování výnosu, je vysoce pravděpodobné, že bude pokračovat v dalších letech, navíc vláda dala jasně najevo, že nemá problém snížit výnosy i zpětně u starých smluv, takže jedině hlupák by nyní uvěřil, že dané podmínky budou platit napořád - nebudou - brzy se to zase zhorší.

0/0
9.9.2010 19:40

H75

Re: komu zvoní hrana?

Je zajímavé, že retroaktivita u zákona o solárních elektráren nikoho nenapadla.....ale okrást třetinu národa, to jim jde............EU

0/0
9.9.2010 20:08

Jimmy888

Re: komu zvoní hrana?

Presne! R^

0/0
9.9.2010 22:39

Neumětel

Re: komu zvoní hrana?

Co je na tom zajímavého? U FVE je ve smlouvě konkrétních 20 let. (samozřejmě je to svinstvo, jak poslanci schválně pomalu schvalovali změny).

U smlouvy o SS je pouze ODKAZ na zákon. A ten zákon se změní.

0/0
10.9.2010 15:47

H75

Re: komu zvoní hrana?

Zajímavé je to, že zákon o FVE je jakoby dělaný některým lidem a skupinám na míru. Zákon o stavebním spoření je zase dělán jakoby namíru tak, aby šlo spořitele kdykoliv oškubat. Stále ale věřím tomu, že retroaktivita narazí u případných soudů. Silně by mi její realizace připomínala měnovou reformu z přelomu 50. a 60. let. Neboli jak okrást legálně 80% občanů.

0/0
10.9.2010 18:01

malý červ

Můj

tip je, že to soud zruší, stát se kdysi zavázal, že bude platit, byla to chyba, jenže smlouva je smlouva a dodatečné zdanění je sice chytrý nápad, jenže soud bohužel nebude mít pro obcházeni smlouvy pochopení. Nechme se překvapit.

0/0
9.9.2010 17:57

majky.d

Re: Můj

pokavaď to schválí do zákona, tak s tím soud nic nezmůže.. Max. se to pozdrží a mě pěkně dojede smlouva za stara...

0/0
9.9.2010 20:16

OtaRákosník

výpovědní lhůta

Jak je to s výpovědní lhůtou, pokud podám výpověď k 30.9. bude smlouva ukončena k 31.12.2010 ?

0/0
9.9.2010 15:14

avlyslakecod

Re: výpovědní lhůta

to si opravdu nemůžete zjistit konkrétně na té vaší stavební spořitelně?

0/0
9.9.2010 15:24

sikorka__modřička

Re: výpovědní lhůta

3 měsíční, běží od prvního dne následujícího měsíce od doručení na centrálu. Za poplatek, zpravidla 1% z c.č. je to za 14 dní. To první platí u všech, to druhé jenm někde.

0/0
9.9.2010 16:03

RAA

Re: výpovědní lhůta

ano přesně - tedy 4 měsíce! A pozor na nesplacené pokuty, okamžitě vám je umažou  právě z tohoto účtu, čímž porušíte stanovy a jedete nanovo a za ty roky ztrácíte veškeré dotace :-P Chytře vymyšleno!   A navíc jsou ty peníze nepohyblivé.  už nikdy. DěkujiRv

0/0
9.9.2010 17:10

jajajajenomjaja

Re: výpovědní lhůta

30.8. jsem smlouvu ukoncila (pred uplynutim vazaci doby) a dnes mi prisly penize na ucet. Podminky v CS jsou slusne, za predcasne ukonceni bez penale a za 0.5% z cilove castky lze penize dostat do 5 pracovnich dni. Pokud vypovite smlouvu dnes, vypovedni lhuta zacne bezet od 1.10.

0/0
10.9.2010 13:46

Mr.Luke

Dotaz

Já to nechápu jak myslí tuto větu..

Rok 2010

• Dosud vyplácená státní podpora bude zdaněna padesátiprocentní daní:

Je to napsané tak jako by to mělo platit zpětně. Tedy že zdaní celou dosud vyplacenou podporu. Tz když mám třeba vyplacenou podporu od uzavření smlouvy 50000kč tak mi s toho 25000 vemou ?

0/0
9.9.2010 14:54

avlyslakecod

Re: Dotaz

vzhledem, ktomu, že to ještě není definitivní, tak je možné všechno

0/0
9.9.2010 15:01

Mr.Luke

Re: Dotaz

njn ale kdy to bude to čekají až nebudeme už moct dát výpověd, když nedám ´výpověd do 30.9. pak už je to fuk protože se to překlene do r 2011 a to by mi to už vzali

0/0
9.9.2010 15:25

avlyslakecod

Re: Dotaz

a o tom to je, když nás budou chtít oškubat, tak si to už nějak zařídí a seberou to i zpětně, právě dokazují, že je to možné :-/

0/0
9.9.2010 15:57

SocPredator

Re: Dotaz

Já bych řekl, že to dlouhé á naznačuje, že se to týká jen jedné podpory, ale výpověď bych do konce září na vašem místě dal určitě. Není na co čekat. Založit si další stavebko, až budeme všichni vědět podmínky, vám nikdo bránit nebude.

0/0
9.9.2010 21:00





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že připojení na pult centrální ochrany objektu snižuje cenu pojištění domácnosti?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.