Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Když vám zákazníci neplatí, jejich pohledávky raději prodejte

Práce je dost, zakázky se hrnou jedna za druhou. Ovšem stejně rychle přibývá nezaplacených faktur, termíny splatnosti jsou dávno pryč a peníze nikde. Koho neuhrazené pohledávky od obchodních partnerů ohrožují tak, že se ocitá v druhotné platební neschopnosti, nebo na pokraji krachu, měl by je co nejvýhodněji prodat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

issac

faktura e-mailem

S názorem, že by se faktura musela elektronicky podpisovat nesouhlasím. Zejména pokud je mezi stranami obvyklá korespondence prostřednictví veřejné datové sítě, není nutné aby byly maily elektronicky podepsány. Strany si však musí uchovávat doklady (print screen stránky), že mail odeslaly; pokud možno i s potvrzením o přijetí/přečtení.

0/0
23.9.2010 12:10

dino_na_idnes

Re: faktura e-mailem

Print screen? Ještě bych možná chápal logy z e-mailových klientů (či síťových prvků na cestě mezi komunikujícímu) třetích stran uložené v úložišti třetích stran... Ale opravdu myslíte, že print screen obrazovky, kterou Vám dnes na počkání nasimuluje každý druhý školák, má jakoukoliv vypovidající hodnotu?

Dejte mi své údaje a já Vám pošlu print screen s otevřeným mailem, že se zavazujete mi zaplatit miliardu, když budete chtít, klidně Vám tam přihodím i Outlookovou ikonku elektronického podpisu "dokazujícího", že je ten mail opravdu, ale opravdu od Vás. S vytvořením dialogu o potvrzení jakéhokoliv odeslaného mailu též nemám problém.

A když si připlatíte, klidně Vám navíc zfalšuju i hlavičky odeslaných a přijatých e-mailů, ať to máte naprosto neprůstřelné - tedy pokud někoho přesvědčíte o tom, že realita je právě to, co máte uložené u sebe na disku.

0/0
23.9.2010 13:24

issac

Re: faktura e-mailem

Jakému tvrzení soud uvěří je jen jeho věc, pokud své zjištění podepře důkazy a řádně to oddůvodní. A pokud vím, tak se printscreen používá jako důkaz. Někdy si o něj soud sám řekne, například v situaci, kdy se klient poskytovatele připojení do veřejné datové sítě chce připojit prostřednictvím placeného připojení (prostřednictvím jiného poskytovatele) - v takovém případě je povinen prokázat, že klient byl na placené připojení upozorněn a uvedené odsuhlasil. Díky za info ohledně možnosti takový důkaz zfalšovat. To je rozhodně dobré vědět. Rád bych se vás zeptal, zda je možné i s odstupem delšího času prokázat zaslání a doručení elektronické pošty.

0/0
23.9.2010 13:59

dino_na_idnes

Re: faktura e-mailem

Tak to je síla, ovšem pro mě je to jen důkazem toho, že na spory ve virtuálním prostoru není soudní systém ještě připraven.

Ten Váš příklad ale tak úplně nechápu. Předpokládám, že spor je o to, že klient se bez svého vědomí připojil k jinému (placenému) poskytovateli a peníze vymáhá po svém poskytovateli. V tom případě je ale v zájmu klienta zatlouct jakékoliv výzvy k souhlasu s placeným připojením, tak co má soudu poskytnout a jak si soud ověří pravdivost?

Ještě bych chápal, kdyby byl jasně definovaný proces, kdy jedna strana tvrdí, že v určitém kroku se na obrazovce něco objeví, a druhá strana, že ne. V tom případě by mohli zástupci obou stran dojít k danému počítači, provést dané akce a v potřebnou chvíli udělat prinscreen a ten předat soudu. Pokud by obě strany souhlasily, že jde opravdu o ten pravý snímek ze správné chvíle, pak by to soud uznat měl. Jenže mi není jasné, jak by se takto rozhodnutelná věc vůbec dostala k soudu.

0/0
23.9.2010 14:33

issac

Re: faktura e-mailem

Díky za odpověď. Takové situace se skutečně stávají, protože elektronická pošta se stále častěji využívá ke komunikaci mezi smluvními stranami. Prosřednictvím mailu se dnes zcela běžně zasílají i faktury (přestože většina je postaru zasílá stále bezpečným a prověřeným systémem - prostřednictvím poskytovatele poštovních služeb) a je to zcela v souladu se zákonem, za situace, kdy je taková komunikace mezi stranami obvyklou praxí. Jediným problémem je takovou korespondenci a její přijetí pak dokázat. Tedy zřejmě vůbec nemazat veškerou obchodní korespondenci a potvrzení o jejím přijetí. Co se týče těch placených stránek, pak skutečně důkazní břemeno leží zcela na bedrech poskytovatele připojení do veřejné datové sítě, neboť je to on, kdo je povinen uživatele upozornit na to, že vstupuje do placené zóny. Na soud se samozřejmě obrátit můžete až poté, kdy věc projedná příslušný správní orgán -  telekomunikační úřad, respektive ještě dříve poskytovatel připojení v rámci reklamačního řízení .

0/0
23.9.2010 14:47

dino_na_idnes

Re: faktura e-mailem

To si opravdu připadám jako Alenka v zemi za zrcadlem. Protože když přinesu k soudu jakékoliv (třetí stranou neověřitelné) elektronické dokumenty, prakticky opravdu neexistuje možnost, jak čistě na jejich základě verifikovat, že nebyly pozměněny dle mých potřeb (v případě toho placeného připojení klidně vytvořím i neupravený videozáznam, na němž se připojím přes placenou linku, aniž by se objevilo jakékoliv varování, i když běžně se zobrazuje - prostě vhodně pozměním prohlížeč či program poskytovatele připojení, případně ho nahradím vlastním, který navenek vypadá úplně stejně jako ten původní, jen skryje to varování).

Dnes to asi ještě nemusí být problém (přpadně se bude týkat mizivého procenta případů), ale se zvyšující se počítačovou gramotností a rozšiřováním elektronické komunikace na úkor klasické papírové varianty vidím nutnost poměrně značných úprav zákonů.

0/0
23.9.2010 15:23

dino_na_idnes

Re: faktura e-mailem

Prokázat zaslání a přijetí e-mailu (po libovolné době) je jistě možné v případě, kdy obě strany poskytnou své kopie zprávy (včetně hlaviček dané zprávy, v nichž je uvedeno, kdo a kdy a jakým způsobem e-mail poslal) a tyto kopie budou souhlasit. Bohužel však hlavičky není problém pozměnit, v případě nesouladu se čistě z těch dvou kopií nedá určit, kdo tak učinil.

V takovém případě by bylo ideální, kdyby se objevila nezávislá třetí strana, která by poskytla vlastní kopii zprávy (či alespoň hlavičky), třeba poskytovatel připojení. Jenže co když znáte někoho, kdo pro toho poskytovatele dělá a má možnost změnit potřebná data i tam?

Existuje řada možností, jak snížit podezření na možnost falšování, vždy je to ale o tom, komu se kdo rozhodne důvěřovat. Jediná opravdu bezpečná elektronická komunikace je tak elektronický podpis obou účastníků komunikace a podepsaná doručenka každého e-mailu.

0/0
23.9.2010 14:40

dino_na_idnes

Re: faktura e-mailem

Podpisy samotné jsou v případě potřeby ověřitelné certifikační autoritou (což je subjekt, jehož existence stojí a padá na stoprocentní důvěryhodnosti a bude nejspíš velice obtížné jej donutit k podvodu) a historicky dohledatelné potenciálně neomezenou dobu.

Ale řekněte mi, kdo dnes komunikuje tak, že používá elektronický podpis, totéž vyžaduje pro všechny své partnery, důsledně vyžaduje potvrzení doručení jakékoliv zprávy a vše si schovává na věčné časy.

No a pak je třeba mít na zřeteli fakt, že veškeré "bezpečí" stojí na předpokladu, že existují (v zajímavém čase, což může být klidně několik let) neprolomitelné šifry. Tento předpoklad staví na tom, že kdyby se objevil postup, jak šifru prolomit, přišla by s ním nejspíš nějaká skupina matematiků a bez otálení ho zveřejnila. Ovšem co když na to přišel už dnes někdo, kdo si umí představit zajímavější využití než slávu v akademické sféře? :-P

0/0
23.9.2010 14:49

issac

Re: faktura e-mailem

S tím elektronickým podpisem jsem nepřišel :-). Ten v tom skutečně nutný není. Nutné je prokázat prokázat doručení písemnosti. Pokud možno i s doručenku, aby bylo možné osvědčit, že se adresát s písemností seznámil. Takové písemnosti si samozřejmě musí strany uchovávat. V dnešní době, kdy jsou e-mailové schránky dost objemné, by to snad neměl být problém.

0/0
23.9.2010 14:57

dino_na_idnes

Re: faktura e-mailem

Ano, ale problém je právě v případě, kdy doručení neproběhlo, já si vytvořím "odeslaný" e-mail a falešnou zpávu o doručení, oboje přesně tak, jak by to vypadalo, kdyby opravdu doručení proběhlo. No a pak budu tvrdit, že protistrana doručení zapírá a doručený e-mail prostě smazala.

Bez záznamů od důvěryhodného prostředníka této komunikace či elektronického podpisu (což není nic jiného než stanardizovaný způsob onoho prostředníka) opravdu neexistuje způsob, jak určit, zda k doručení došlo.

0/0
23.9.2010 15:30

trilip

logicka chyba

Neprodavejte jejich pohledavky, prodejte svoje :)

Ikdyz mozna se vyplati vice najit nejakou inkasni agenturu. Pri prodeji pohledavky vetsinou nedostanete zpet celou castku, pokud ji agentura vymaha vasim jmenem, tak treba uhrazeno.cz pro sveho klienta vymaha castku plus urok a svou odmenu.

Stoji za to dodat, ze prodejem sve pohledavky nebo jejim profesionalnim vymahanim sve odberatele zpravidla poradne nastvete. Je proto vhodne je informovat, ze mate tento umysl - nez to udelate, a pokud nejste monopolni dodavatel neceho - necekejte ze u vas nekdy jeste neco objednaji.

0/0
23.9.2010 8:36

mikookim

Re: logicka chyba

to je to nejmensi naopak pokud me nekdo nezaplati nehodlam pokracovat ve spolupraci :-) a ze nastvu odberatele- no kdyby zaplatil nemel by pripadne problemy. agentury si uz vetsinou poradi ciste nebo mene ciste ale ja mam aspon cast penez doma

0/0
23.9.2010 10:57

dino_na_idnes

Re: logicka chyba

Pokud někomu dodám zboží a on se rok nemá k tomu zaplatit a ani se netváří, že by se to mělo změnit, tak mě opravdu nebude trápit, že si příště objedná u konkurence.

Vám přijde heslo "lepší neplatící zákazník než žádný zákazník" logické?

0/0
23.9.2010 13:28

CortaCircuito

Dost odbytý článek

Chybí:

1) Pozor, aby "agentura" skutečně pohledávku koupila navěky (žádné postoupení k vymáhání, dočasné postoupení, s odloženým placením a pod...). Nedej bože, aby věřitel platil nějaké poplatky "agentuře".

2) Splátkové kalendáře? Proboha nikdy - jen ze splatné pohledávky uděláte nesplatnou - nebude platit stejně, ale vy s tím nemůžete k soudu. (pokud platí po částech , tak gentlemansky počkejte se žalobou, ale žádný papír...ú.

0/0
23.9.2010 6:46

CortaCircuito

Re: Dost odbytý článek

3) A kde to jsme, aby věřitel sám jako první nabízel dlužníkovi ústupky za to že zaplatí ? Platit je povinnost dlužníka...

0/0
23.9.2010 6:50

trilip

Re: Dost odbytý článek

ja bych naopak uprednostnil docasne postoupeni k vymahani. Pri odkupu se nabizi max 60% ceny - a vetsinou spis mene... mnohem mene

0/0
23.9.2010 8:38

mikookim

Re: Dost odbytý článek

ale porad lepsi dostat treba ze 100t dluzne castky nazpet polovinu nez nic a jeste se vam dluznik smeje do ksichtu- nedavno se mi to takhle salo vyslovene se mi vysmal, potom jsem pohledavku odprodal dostal 60 procent takze porad slusne, no a po prvnim telefonatu se dluznik smat prestal a dokonce mel nahnano a proc? protoze vychodni prizvuk z telefonu udelal svoje

0/0
23.9.2010 11:01

CortaCircuito

Re: Dost odbytý článek

Z praxe s velkým množstvím pohledávek: Ne nevyplatí se to.

1) Je lepší jistých 60% hned než 100% možná někdy za X let.

2) Nemáš jistotu, že nějaké peníze dostaneš - a pokud už dlužník něco zaplatí, tak to zkrouhne "vymahač" a o to dostaneš méně.

3) Pokud dlužník nezaplatí nic během jakoby-postoupení - pak ještě zaplatíš vymáhací firmě její náklady ty. Nenech se napálit tím co ti říkají, že to nebude stát nic. Bude. Nejsou charita.

4) Právní zmatek - pokud se vám po čase pohledávka vrátí zpět - pak nevíte co se s ní dělo v mezidobí. Kdo co kde jako věřitel podepsal, udělal atd... můžete taky zjistit, že nějaký vymáhací amatér vám tam poměnil splatnosti, a vrátí vám pohledávku, kterou vy pak zažalujete a prohrajete ... protože nevíte co s ní "mezitím-věřitel" udělal.

0/0
23.9.2010 13:11





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že metodiky bank při schvalování úvěrů se značně liší a jeho schválení ze značně individuální?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.