Diskuze

Finanční gramotnost Čechů je tristní. Lidé nerozumí tomu, co podepisují

Finanční gramotnost dospělých je v České republice opravdu nízká, ukázalo komplexní Měření finanční gramotnosti dospělé populace. Lidé často nerozumí ani smlouvám o bankovních produktech, které si sjednávají.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
C

certik_bertik

19. 12. 2010 11:15
no

pokud mají smlouvy 40 normostran drobným písmem

0 0
možnosti
MR

TigerM

16. 12. 2010 20:38
...

v celku dobra metoda, ale na to si nemusite zkouset odkladat, staci umet pocitat...

0 0
možnosti
MR

TigerM

16. 12. 2010 20:40
Re: ...

 to patrilo o par radek nize, 8-o

0 0
možnosti

hugous

16. 12. 2010 12:16
Je vidět, že jsi z toho stáda milionů prosťáčků

kteří věří v novinách každé blbosti rádoby odborníků. Nebo si myslíš, že peníze budeš mít, když je svéříš bance? Mysli, z čeho by banky žily. Potřebují právě takové jako jsi ty.;-D

0 0
možnosti
BB

Benjout

15. 12. 2010 14:14
Je finanční gramotnost a finanční gramotnost

když tady byla řeč o fakturách za elektřinu atd... Tak já znám lidi, který nechápou fakturu od elektřiny, protože je to tam všechno nepřehledně popsané. Nechápou to přestože už přes 15 let úspěšně podnikají a jsou i s dětma doživotně luxusně zajištění, ale těm fakturám prostě nerozumí. Těm prozměnu rozumí různí rozumbradové, kteří pro tyhle podnikatele makají za 20 hrubýho celý život od devíti do pěti ;-D;-D Ale jooo jsou finančně gramotný, gratuluju R^;-D

0 0
možnosti
JV

JayVandermark

15. 12. 2010 13:42
Kinderpěstitelé

Jako bankéř jsem se setkal s finančními (a nejen finančnními) negramoty hlavně s breedery. Já jim říkám Kinderpěstitelé. Takoví ti, co plodí de facto od 15 do 60 a neví, kdy s tím přestat. Zkoušeli na mne bláboly typu, že "tu pučku potřebujou, aby nakrmili děcka". A "jestli ju nedostanou, dostaneme všicki tam přes držku". Bohužel pracovali se mnou i kolegové, kteří byli kvůli provizi udělat cokoli - opravdoví "bankéři".

0 0
možnosti

hugous

14. 12. 2010 16:01
Tak nějak nevím, jsem asi finanční negramot

Ze všech bodů se mně týkají dva, ostatní k ničemu nepotřebuji.;-D

0 0
možnosti
TS

Alcatraz

14. 12. 2010 19:32
Re: Tak nějak nevím, jsem asi finanční negramot

tak to asi budes ;-D jenom o rezervach jsou tam 3 body a dalsi 3 jsou jen o nejzakladnejsich informacich, co se s penezi vubec da delat :) Nechci precenovat prumerneho cloveka, ale pokud nekdo splnuje nanejvys dva body, tak zije jeste s maminkou nebo v zaopatrovacim ustave ;-D

0 0
možnosti
JN

tojsouveci

14. 12. 2010 13:42
Stejně

Stejně je to podivné. Když by si kamarád, děti nebo jiný rodinný příslušník od vás půjčili peníze, řekněme 10000 a vy byste při navrácení požadovali třeba 1000 Kč navíc, tak vás budou mít za lumpy, sobce, chamtivce a já nevím, co ještě. Kdežto když si to půjčí od někoho cizého,třeba od Providentu, tak na úrocích zaplatí mnohem víc a přitom jim to nevadí. Nemělo by to být logicky obráceně? :-)

0 0
možnosti
NSTS2

Nahlas se ti směju 2

14. 12. 2010 13:47
Re: Stejně

U jakékoliv komerční půjčky je před jejím čerpáním předem jasné, za jakých podmínek bude poskytnuta. Pokud někdo s nabídnutými podmínkami vyjádří souhlas prostřednictvím svého podpisu na smlouvě, je nepochopitelné, že by se vzápětí divil, k čemu se zavázal.

.

Obdobně u půjček v rodině nebo mezi známými.

0 0
možnosti
4ZP

4x zabanovany Pusher

14. 12. 2010 12:46
Na co cist smlouvu?

U Uveru staci videt RPSN, dobu splatnosti a moznost predcasneho splaceni + poplatky. Vic cloveka nemusi zajimat.

0 0
možnosti
NSTS2

Nahlas se ti směju 2

14. 12. 2010 13:05
Re: Na co cist smlouvu?

...a lidé jako ty pak na diskusích brečí, jak je ta a ta společnost podvedla, když si do smlouvy dala, že...

0 0
možnosti
D

dino_na_idnes

14. 12. 2010 11:11
Finančně gramotný občan?

Nějak se mi nezdají všechny uvedené body zcela relevantní. Troufnu si o sobě tvrdit, že jsem "finančně gramotný občan", přestože si vědomě nesestavuju rozpočet a neplánuju výdaje na měsíc dopředu.

Prostě vím, jaký mám příjem, kolik tak průměrně za měsíc vydám a stačí mi, že jsem ve výrazném plusu.

0 0
možnosti
F

f0rr35t

14. 12. 2010 11:45
Re: Finančně gramotný občan?

souhlasím. Papír snese všechno -  je snadné si naplánovat, kolik kč smím vydat na určitou věc, ale realita je potom jiná, protože se člověk musí rozhodovat podle aktuální situace. A když si někdo chce vzít třeba půjčku, měl by vycházet z bilance za uplynulých X měsíců. Plány do budoucna, které nejsou založené na realitě ale jen na fiktivních číslech, prostě málokdy vyjdou.

0 0
možnosti
JN

tojsouveci

14. 12. 2010 10:59
Aniž

Aniž bych se jich chtěl zastávat, tak bych uvítal, aby smlouvy nesměly obsahovat to, co je dáno nějakým zákonem a předepsána i výška písma. Dále by mělo být na jednom místě a zřetelně vyznačeno to nejpodstatnější (úroky, sankce).

Protože zákazníkovi můžete předložit smlouvu, která bude oibsahovat celý občanský zákoník a někam mezi paragraf 128 a 129 vložit malým písmem něco, což může být pro zákazníka fatální. To v pořádku není.

0 0
možnosti
NSTS2

Nahlas se ti směju 2

14. 12. 2010 11:11
Re: Aniž

Takovou smlouvu stačí nepodepsat.

.

Souhlasím s povinnou minimální velikostí písma, zbytek tvých návrhů je problematický. Kdo by třeba jak určoval, co je u jaké smlouvy podstatné a co ne?

0 0
možnosti