Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čtenáři rozhodli: Živnostníci jsou na tom hůř než zaměstnanci

V duelu iDNES.cz se před několika dny střetli zástupci zaměstnanců a živnostníků. Prostřednictvím svých věcných argumentů pomohli najít odpověď na otázku, zda stát odírá víc zaměstnance, nebo živnostníky. Jejich názory vyvolaly bouřlivou diskusi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vladimir5

Daně

Je falešné se domnívat,že trvalým snižováním mezd státním zaměstnancům se MF podaří naplnit státní rozpočet.

V demokraticky fungující společnosti se vybrané daně (DPH,přímové daně,spotření daně) použijí do státního rozpočtu,který je následně dle rozhodnutí vlády a PS použit dle státního rozpočtu v jednotlivých letech. Všichni občané o tohoto rozpočtu přispívají placením DPH a spotřební daně a také z něj čerpají,protože řada odvětví je ze státního rozpočtu dotována /zdravotnictví,školství a ost./, ale na rozdíl od zaměstnanců,kterým je pravidelně měsíčně sražena daň.soc a zdrav. Jsou o.s.v.č. v tomto bodě zvýhohněny, protože na dani z příjmů fyzických osob odvádějí minimum nebo jsou dlouhodobě ve ztrátě,ale využívají pro sebe a své děti dotované zdravotnictví školství a ost. výše zmíněné oblasti,které stát dotuje ze státního rozpočtu. Samostatnou kapitolou jsou v tomto cizinci pragujíci v ČR.    

0/0
12.5.2011 10:47

Antikodex

Zaměstnanci se mají mnohem hůř

A po 1.lednu jsou na tom nejhůř ti státní. Český stát se po 1.1.2011 ukázal jako nejen špatný hospodář, ale i špatný zaměstnavatel. A zaměstnavatel, který není ochotný si ocenit svoje lidi, začne v brzké době zaměstnávat pouze lidi bezcenné...:-/

0/0
5.5.2011 15:59

garling

živnostníci

Absolutně nechápu smysl tohoto diskusního fora. Že jsou na tom zaměstnanci podstatně! lépe než živnostníci vidí každý průměrně inteligentní člověk - který aspoň trochu ví o co gou.

0/0
5.5.2011 15:41

suchar

volba

"Každý má možnost se svobodně rozhodnout a pracovat tak, jak mu to vyhovuje. "

právě , že nemá,  aspoň podle zákoníku práce :-/ musí být skoro každý kdo maká pro jednoho zákazníka /firmu zaměstnanec

0/0
5.5.2011 10:43

horší než komunisti

zaměstnance neodírá stát

ale zaměstnavatel

0/0
4.5.2011 11:03

dam1

Re: zaměstnance neodírá stát

... protoze zamestnavatele odira stat. pokud vas ale vas zamestnavatel odira, tak podejte vypoved a najdete si neco jineho...

0/0
4.5.2011 14:08

horší než komunisti

Re: zaměstnance neodírá stát

jo to se každýmu říká jednoduše....

0/0
4.5.2011 15:40

Neznám špinavé peníze

Bylo by po stížnostech

kdyby všichni byli rovni před zákonem, tj platili stejné daně a pojistné ze stejného základu příjmu.

0/0
4.5.2011 0:49

tommy008

Ten clanek mel znit uplne jinak

Melo to byt:

"Kdo je na tom lepe, zamestnanec nebo zivnostnik pracujici pres svarcsystem?"

0/0
3.5.2011 13:40

Rézina

Švarcsystém

Jak už uvedl jeden diskutující, švarcsystém provozovaný u nás je v Německu trestný a tvrdě postihovaný. Troufám si říci, že 90% našich živnostniků pracuje ve skutečnosti v závislé činnosti, pracují na příkaz firmy, neposkytují svůj materiál, např. zedník, pokrývač má jen základní nářadí a vše ostatní dostane na stavbě. Nechápu, proč např. asistenti poslanců pracují na živnosťák, když svůj mají snad jen notebook a veškerý režijní materiál jde do nákladů poslanecké kanceláře. Ale ryba smrdí od hlavy, to by pak páni poslanci nemohli výhodně zaměstnávat své příbuzné a známé.

0/0
3.5.2011 12:50

honzour1

Re: Švarcsystém

Trestání švarcsystému je ta špatná cesta. Ono je někdy opravdu těžké říci, kdo je fakticky zaměstnanec a kdo dodavatel. Je tam spousta mezikroků. Třeba prodavač buřtů ve vlatním kiosku, prodavač buřtů v pronajatém kiosku, prodavač buřtů v kantýně fabriky, prodavač buřtů v kantýně fabriky s předepsanou otvírací dobou, prodavač buřtů v kantýně fabriky s předepsanou otvírací dobou a zajištěným dovozem studených buřtů a fixní měsíční fakturovanou částkou místo peněz od zákazníků... Kde už začíná švarcsystém? Správnou cestou je sjednocení výpočtu všech tří daní z příjmu bez ohledu na formu práce.

0/0
3.5.2011 13:21

Dominica

A také platí,

že sice méně platíme, ale také méně dostaneme. Takže se musíme zajišťovat sami i na stáří, abychom alespoň něco měli, ne, abychom se ve stáří měli lépe, ale proto, aby to nebylo dramaticky horší až neúnosné... Dobrovolně bych si podnikání vybrala v jiné zemi, u nás jistě ne.

0/0
3.5.2011 11:24

Rézina

Re: A také platí,

Tak zkus podnikat v Německu a budeš čučet.

0/0
3.5.2011 12:51

suchar

Re: A také platí,

proč v Německu, proč ne třeba na Slovensku , tam to trestné není

0/0
5.5.2011 10:40

Dominica

Jsem OSVČ

takříkajíc z donucení - nikde v okruhu 60 km, kam by se ještě vyplatilo dojíždět, není práce již několik let - region s minimem velkých firem. Jsem vysokoškolsky vzdělaná, po několik let jsem pracovala jako zaměstnanec, ale pak jsme se přestěhovali a já jsem´v novém místě už o práci nezavadila - tedy o práci s platem vyšším než 15 tisíc, aby se vyplatily náklady na dopravu a podobně. A protože jsem nestudovala, abych se pak povalovala, a děti taky chtějí jíst, začala jsem pracovat jako OSVČ - žádné velké plány ani vize, prostě nutnost nějaké obživy. A žádný švarcsystém - každý na něj pracovat nemůže, všechno si hezky platím sama. Nemám nárok na nemocenskou ani na paragraf s dítětem, nutností je tedy komrční pojištění. A co si můžu dát do daní? Na to se zaměstnanci mohou poptat na finančních úřadech, ale obecně platí, že když jste živnostník, ne bohatý podnikatel, je to méně než nic... Ale ve stále socialistickém Česku jsme vlastně všichni OSVČ podvodníci, to je vidět i z diskuse.

0/0
3.5.2011 11:22

havran80

Re: Jsem OSVČ

Samozřejmě,mnoho lidí není OVSČ dobrovolně. Lepší tohle než pracák.

0/0
5.5.2011 19:18

bombai

Re: Jsem OSVČ

No tak na nemocenskou nárok máte, pokud si ji jako OSVČ platíte. COž musí zaměstnanec též, a ani nemá na výběr, strhává mu to zaměstnavatel z platu. Já si jako OSVČ nemocenskou platím.  Že máme jiné podmínky čerpání nemocenské, je věc jiná. Buďte přesná prosím, právě tyto "výkřiky" že jako živnostníci "nemáme na nic nárok" nám dost škodí.

0/0
6.5.2011 14:52

polpot1

Čtenáří....

fakt živnostníci jsou chudáci můj poznatek,jsou velmi chudí,ale skoro,každý si žije nad poměry zaměstnance né zase všech záleží u jaké firmy je zaměstnán zdali je to zloděj firma nebo solidní firma.

Né každý má shopnost se živit jako OSVČ a o tom to vše je;-D

0/0
3.5.2011 10:43

DahliaPinata

Re: Čtenáří....

Pletete si podnikatele se živnostníky. A nakonec i podnikatele, jehož firma dlouhodobě prosperuje, musí většinou makat víc, než si zaměstnanec dovede představit.

0/0
3.5.2011 11:27

honzour1

chudáci

Větší chudáci jsou samozřejmě zaměstnanci, hlavně ti dobře placení. Jen na 3 daních z příjmu je stát odrbe o cca 50%. Navíc je stát nutí akceptovat socialistický zákoník práce, čímž žene zamětnavatele do obrovského rizika a papírování, takže se to nutně projeví na výši mzdy.

0/0
3.5.2011 10:38

DahliaPinata

Nechť si každý pracuje jak mu to vyhovuje

Nechápu, o co vám jde. Komu vyhovuje pracovat na ŽL, nechť tak pracuje, kdo se raději nechá zaměstnat, ať je zaměstnán. Nemá smysl se hádat o to, co je lepší a co horší. Svá pro a proti mají obě alternativy. To je typická česká vlastnost závidět si, i když vlastně není co. Mnozí zaměstnanci si prostě netroufnou pracovat sami za sebe a závidí, živnostníci zase vidí jen výhody zaměstnaneckého poměru. Za sebe můžu říct tolik. Ve své práci jsem tzv "srdcař" a věnuji jí tolik, kolik podle mne vyžaduje. Jako zaměstnanec bych to dělat nemohla, protože bych podle kritérií velké firmy často nebyla dost efektivní. Navíc mi vadí, když mi poroučí ekonom, který mé práci nerozumí. Nutí mne dělat věci, o kterých vím, že jsou špatně a v podstatě vylučují dosažení vyšší kvality. Přes tento svůj postoj se slušně uživím. Spokojenost z vlastní práce a fakt, že se slušně uživím jsou pro mne mnohem důležitější než tučné bankovní konto. 

0/0
3.5.2011 10:30

jenikx

JO JO

Je to zajímavé.Chudaci živnostníci .:- ) V německu a rakousku je jich 5-6% z pracujících lidí.U nás 25%.

Kdyby to bylo nevyhodné tak by byli zaměstnanci.

U nás přijeli montéři - a byl to samí živnostník , ale zařizoval to jeden a zaměstnaval je . Takže švarcsystem.

Takže nelžeme si .Takovy bordel co mame my na zapadě by nebyl.Až muj příbuznej chtěl jít do duchodu , tak zjistil že by měl žebračenku.Prostě optimalizoval.Takže bude makat až zaklepe bačkorami v praci !Duchod by mu nestačil na živobytí , léky atd.

0/0
3.5.2011 9:41

Franta Křižík

Re: JO JO

jo az budou zivnostnici dostavat 13. a 14. plat jako tady v Rakousku a az u nas bude stejny socialismus - tak pak se taky nikdo nebude obtezovat praci !!!

0/0
3.5.2011 9:47

mourning

Re: JO JO

stačí aby stít tvrdě postihoval doňové úniky a ono by živnostníku ubylo taky na těch 5 % ;-D

0/0
3.5.2011 10:07

mourning

Re: JO JO

* stát

0/0
3.5.2011 10:07

Igor1

Re: JO JO

Jak může postihovat daňové úniky stát, kde pravomocně odsouzený daňový podvodník je poradcem ministra financí?

0/0
3.5.2011 10:18

horší než komunisti

Re: JO JO

šetřil bych tím slovem "pracující", protože někdo nepracuje a jen hrabe prachy

0/0
4.5.2011 12:07

kossacek

OSVČ mají jasné daňové výhody

To ví každý kdo jen trošku vidí do daňové teorie a praxe. Proto jsem OSVČ. To, že se většina zaměstnanců není schopná postavit na vlastní nohy je jen jejich problém a řešit to za ně nehodlám..

0/0
2.5.2011 23:37

nic.ole__modrobolsev stale vadi

ze zivnostnik nema narok? Ale vzdyt dane neplati a odovody

ma smesne minimalni. Pritom cerpa verejne sluzby stejne jako zamestnanec a to si kde co soukromeho vyfakturuje na firmu. A ze chudacek zivnostnicek nema dovolenou? Ja ji mam, ale o to min dostanu mesicne na pasce :-)EURv

0/0
2.5.2011 23:27

kovalsky

Re: ze zivnostnik nema narok? Ale vzdyt dane neplati a odovody

zadne dane, minimalni odvody? dan z prijmu 20%. podle vyplatni pasky si zjistite, ze aby jste dosal(a) 10000 firma musi z uctu vydat skoro 14tis. atd

0/0
3.5.2011 6:40

dávám tomuto nicku tak měsíc

Re: ze zivnostnik nema narok? Ale vzdyt dane neplati a odovody

cca + 34%. Ale to je jedno. Stát se chová vyděračsky jak k zaměstnancům, tak k malým firmám.

0/0
3.5.2011 6:55

Tom_Brno

Re: ze zivnostnik nema narok? Ale vzdyt dane neplati a odovody

Ano, myslím že je jasné, že pro OSVČ hovoří jasně možnost daňové či spíše odvodové "optimalizace" a pro zaměstnance větší případná stabilita (ale i ta stabilita je čas od času a případ od případu dost diskutabilní). OSVČ prostě mají možnost pořídit leccos z příjmu před odvody.

Tj. pro ty, co se neorientují:

Chce - li si koupit OSVČ něco za 100 Kč a "dá to do nákladů", stojí jej to právě těch 100 Kč

Chce - li si např. tutéž věc koupit za 100 Kč zaměstnanec, pak to jeho (poctivě platícího) zaměstnavatele stojí ca. 220 Kč.

Tohle jsou celkem jasné počty.

0/0
3.5.2011 9:19

Franta Křižík

Re: ze zivnostnik nema narok? Ale vzdyt dane neplati a odovody

Treba takovy nakup v Albertovi za jidlo nebo v Batovi za obuv ci v Tescu za obleceni se da dat krasne do nakladu ... treba si dejte do nakladu treba i najem nebo hypoteku !!!

0/0
3.5.2011 9:44

IvaZik

To je zase nesmyslů

Chudák živnostník pracuje, i když je nemocný (pokud nepadá na ústa) aby se uživil. Jsem zaměstnanec a naprostá většina lidí u nás taky pracuje i při nemoci (pokud nepadají na ústa). A i když už jsou nedopatřením doma (protože padají na ústa), často pracují z domova (maily, telefon). No a nejvíc mě rozesmála ta chytračka, že v zaměstnání se vždycky najde kolega, který to za nemocného udělá!! Když na týden lehnu, 3 dny nedostanu nic, 2 dny pár stovek- naprosto zanedbatelný zlomek mzdy, naberu týden skluzu na projektu, který musím co nejrychleji dohnat (takže po návratu do práce neplacené přesčasy),co jde pokračovat i doma, aby se to co nejrychleji dohnalo. No a stojí mi i mimoprojektová vlastní práce, kterou taky nikdo neudělá. Takže v tomhle to je prašť jako uhoď. Jo a mimochodem, tu případnou nemocenskou si poctivě předplácím (a podle toho, kolik dní do roka promarodím - většiou 0) taky dost tvrdě přeplácím v sociálním pojištění.

0/0
2.5.2011 23:22

wolowizard

Re: To je zase nesmyslů

Celá tahle diskuze je jak z Kafkova románu - o co vám zaměstnancům proboha jde??? Když jste tak nespokojení, tak běžte podnikat! Proč nejdete, proč si pořád stěžujete? Já vám to řeknu - nevěříte svým vlastním schopnostem, máte strach, případně neumíte nic užitečného, jen závidíte a nadáváte.

0/0
2.5.2011 23:41

Sucipej Roznec

Re: To je zase nesmyslů

Kdyz budu v jine diskuzi kritizovat, ze nekteri spoluobcane velmi dobre ziji z ruznych socialnich davek a ani nemusi hnout prstem, tak na to taky odpovis, ze mam dat v praci vypoved, opalit se, nadelat si kupu deti a vyrvat si na uradu davky?

0/0
2.5.2011 23:54

Bery

Re: To je zase nesmyslů

Mno... jenze ono z te ankety pod predchozim clankem vyslo, ze vice nespokojeni jsou prave ti zivnostnici a podnikatele, protoze v ankete zamestnance o par procent prehlasovali. ;-D

0/0
2.5.2011 23:59

Sucipej Roznec

Re: To je zase nesmyslů

Z toho se da usuzovat snad jen na to, ze ten kdo ma anketu pod palcem je OSVC.

0/0
3.5.2011 0:00

IvaZik

Re: To je zase nesmyslů

Nauč se číst, já si nestěžuju, jen mě nas..rá, když mi někdo tvrdí, že se jako zaměstnanec děsně mám, že na rozdíl od živnostníka můžu kdykoli v klidu marodit za báječný prachy a navíc někdo tu mojí práci v pohodě za mě udělá - což je naprostý nesmysl a žvást. Jinak ne každá práce lze provozivat jako živnostník a někdo taky musí pracovat jako zaměstnanec. A mimochodem, to, že je někdo "jen" zaměstnanec a není "pan" živnostník ještě neznamená, že je to neschopný blbec stějně jako ne každý "pan" živnostník je schopný génius.

0/0
3.5.2011 0:19

vyvoraný vorvaň

Re: To je zase nesmyslů

To bohuzel ale nepochopi nebo mozna ani nechce pochopit...

0/0
3.5.2011 6:19

wolowizard

Re: To je zase nesmyslů

Celá tahle diskuze je jak z Kafkova románu - o co vám zaměstnancům proboha jde??? Když jste tak nespokojení, tak běžte podnikat! Proč nejdete, proč si pořád stěžujete? Já vám to řeknu - nevěříte svým vlastním schopnostem, máte strach, případně neumíte nic užitečného, jen závidíte a nadáváte.

0/0
3.5.2011 22:28

wolowizard

Chudáci zaměstnanci...

Chudáci zaměstnanci... Bez výhrad souhlasím s tím, že je stát odírá zdaleka nejvíce. Ještě více je mi líto těch, kteří nejsou schopní se postavit na vlastní nohy a začít trochu podnikat. Jen jsou zelení závistí (viz. čtenář Speedo), nejradši by ty živnostníky všechny zakázali nebo zdanili alespoň 90% mírou. Myslím, že je z té závisti za chvíli trefí šlak.

0/0
2.5.2011 22:57

Sucipej Roznec

Re: Chudáci zaměstnanci...

Ono je jednoduche nekoho obvinit ze zavisti, ale realita je zkratka takova, ze zamestnanec nasype statu nekolikrat vic, nez zivnostnik. A vynaset zamestnanecke vyhody uz hranici s demenci - zamestnanci si na ne totiz musi vydelat.

0/0
2.5.2011 23:16

wolowizard

Re: Chudáci zaměstnanci...

Ano, já s tím naprosto souhlasím - zaměstnanec odvádí naprosto šílené částky. Pokud je s tím spokojený, tak proti gustu žádný dišputát. Pokud mu to nevyhovuje, tak by měl začít podnikat. Fňukáním a záviděním si přivodí pouze deprese.

0/0
2.5.2011 23:26

Sucipej Roznec

Re: Chudáci zaměstnanci...

On je ale rozdil mezi OSVC a podnikatelem. Tipnul bych si, ze nadpolovicni vetsina OSVC jsou normalni zamestnanci ve scarc systemu(teda alespon podle lidi, ktere znam - vetsinou programatori). Kdyby byl svarc system legalni, tak by se muselo hezky rychle udelat neco se zdanenim "zivnostniku", protoze by zkolabovala statni kasa.

0/0
2.5.2011 23:29

wolowizard

Re: Chudáci zaměstnanci...

Já jsem OSVČ a považuju se za podnikatele - mám asi 7 stálých zákazníků, sháním zakázky, vyjednávám o cenách, vedu daň. evidenci.... OSVČ je člověk, který si práci shání sám, tj. je to podnikatel. Pokud však rozumíte výrazem "podnikatel" někoho, kdo vydělává stamiliony, tak ano, nejsem podnikatel, jsem OSVČ. Tak či onak, je mi to jedno - já jsem se svojí situací naprosto spokojený, narozdíl od zaměstnanců, co již stačili zezelenat závistí.

0/0
2.5.2011 23:37

Sucipej Roznec

Re: Chudáci zaměstnanci...

Zkuste prosim cist, co pisu. Znam kupu lidi, kteri jsou dlouhodobe zamestnani u jedne firmy a pracuji pro ni i nekolik let normalni osmicky/devitky, ovsem na ZL. Papirove je to udelane tak, ze tento "zamestnanec" dela dodavatele sluzeb, ale realne dela to same co bezny kmenovy zamestnanec u podobne firmy, ktera vsak nejede ve scarc systemu. Contractors jsou docela bezni v nasi branzi i v zahranici, ale ten nepomer mezi pocty "zivnostniku"  u nas a v civilozanych zemich je dan prave tim, ze je znacny rozdil ve zdaneni OSVC a zamestnancu. Ja nikomu nezavidim a jsem spokojen s tim co si vydelam(resp. s tou polovinou, kterou mi necha stat), jen upozornuji na fakta.

0/0
2.5.2011 23:51

Bery

Re: Chudáci zaměstnanci...

Ono pokud se oprostime od te danove zateze, tak byt zamestnancem, nebo delat na sebe je o individualnim rozhodnuti co komu vic vyhovuje... kazde ma v principu sve pro a proti. Navic jsou profese, ktere na ZL vykonavat ani nelze. V tom si myslim asi neni sporu.

Pokud se vratim k te danove zatezi (odvody pocitam ted jako jinou slozku dane), tak asi neni ani tak problem v tom, ze OSVC odvadi malo, ale ze zamestnanci musi odvadet ty silene castky, protoze jinak by nas rozezrany stat davno krachnul. Tedy zamestnanci odvadi zbytecne moc... Staci si predstavit kolik stat spolkne ze superhrube mzdy a z toho co zbyde si jeste ukousne na DPH a spotrebnich danich... to je celkova zatez jednotlivce a je skutecne silena... o tom by mela byt debata. ;-)

0/0
2.5.2011 23:43

kossacek

OSVČ mají jasné daňové výhody

To ví každý kdo jen trošku vidí do daňové teorie a praxe. Proto jsem OSVČ. To, že se většina zaměstnanců není schopná postavit na vlastní nohy je jen jejich problém a řešit to za ně nehodlám..

0/0
2.5.2011 21:51

Linde CZ

Re: OSVČ mají jasné daňové výhody

Tak ono je obecne taknejak nejiste, jestli vsechny ty zamestnancovo dane nakonec neplati vzsade taky podnikatel ktery ho zamestnava ;-D

0/0
2.5.2011 21:58





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že správným používáním kreditky můžete značně ušetřit?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.