Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Zaměstnavatel vás šikanuje? Poradíme vám, jak se bránit

Obětí skrytého psychického teroru na pracovišti se může stát kdokoliv. Jak ukazují statistiky, šikaně ze strany kolegů či nadřízeného je vystaven každý šestý zaměstnanec. Následky přitom mohou být vážné, finanční i zdravotní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vaclav Hanus

chytry jak radio....

uz te vidim jak budes bezet jinam kdyz ti bude 52 a bydlis nekde na Klatovsku..a do te  doby jsi delal technickou profesi..

+1/0
8.11.2011 7:05

certik_bertik

jediná

obrana funguje a to jít někam jinam

0/0
5.11.2011 17:42

Vaclav Hanus

Re: jediná...chytry jak radio!

uz te vidim jak budes bezet jinam kdyz ti bude 52 a bydlis nekde na Klatovsku..a do te  doby jsi delal technickou profesi..

0/0
8.11.2011 7:05

certik_bertik

Re: jediná...chytry jak radio!

tak samozřejmě, ale pokud je ten "manager" blb tak s tím prostě nic nenaděláte i kdybyste se...

0/0
8.11.2011 13:41

Fakus333

Dobře už bylo

Kde jsou ty zlaté časy, kdy všechno stálo za H...... :-)

0/0
5.11.2011 10:28

229starec229

jen tak

jak to tady čtu tak je fakt skvělé bejt singl....;-D

0/0
5.11.2011 7:45

dscs

Re: jen tak

jo, je to vyborny, mas vyssi dane, zadne odpisy na deti a manzelku, zadne flakani doma s nemocnym ditetem ani dlouhe vychzaky "k lekari".... paradni!

0/0
7.11.2011 7:23

petacx

MOBBING BOFING ŠIKANA Staffing Bullying Bossing Stalking Bul

MOBBING BOFING ŠIKANA Staffing Bullying Bossing Stalking Bullying

-

www.mzda.blogspot.com/search/label/šikana

R^

0/0
4.11.2011 22:13

Seven

To jsou jen zenske

a jejich slepci problemy. A mistnost kde je vice jak 5 zen, pryc z tama. Problemy visi ve vzduchu. :)

0/0
4.11.2011 16:06

skoda-lasky

Re: To jsou jen zenske

Jistě, muži-šéfové nikdy nešikanují. OMG.

0/0
4.11.2011 16:18

TristanTzara

Re: To jsou jen zenske

To je jenom o lidech. V mý současný práci jsou chlapi horší jak ženský.

+1/0
4.11.2011 21:20

Jen se divím

Mohli to zkrátit

Pokud šikanuje člověka šéf či vedení firmy, tak nemůže dělat prakticky nic. Může jen zvolit taktiku maximální ochoty a honem shánět místo jinde. Ono tohle bývá docela častý způsob, jak taky ušetřit na odstupném. Pokud někdo nemá fixní plat a bere třeba velkou část v prémiích, což bývá častější případ, tak se dotyčný sice ve firmě udrží třeba tu dobu, kdy ho chtějí vykousat, pak ještě dobu výpovědi a dostane odstupné. Ale tu dobu, tu bude brát jen základní plat.

Proti firmě je člověk malý pán, pokud je krize a málo míst, tak mnoho firem to umí patřičně využít.

+2/0
4.11.2011 0:17

čtenář 1

Re: Mohli to zkrátit

V současné době se to děje na úřadu práce a to ze strany náměstků a samotného ministra práce. Nikdo si nějak nevšímá, že padají krajští ředitelé úřadu a další vedoucí zaměstnanci. Navíc si všichni šuškají o důvodech. Takže v současné době obrana proti těmto praktikám v ČR moc nefunguje. I sám vrchní inspektor inspektorátu práce byl nyní odvolán. A to už je výsměch.

0/0
4.11.2011 17:00

vKrieg

Slepice

Takže problém není šikana, ale ženský.

+1/0
3.11.2011 23:34

cokoo

Re: Slepice

I muži jsou šikanováni kvůli povýšení, lepším výsledkům, ale i kvůli péči o dítě, přistoupí-li na rodičovskou dovolenou, střídavou péči, ale i jsou-li rozvedení, exmanželka se nezajímá a oni se starají na plný úvazek.

První případ: žena nezapadla do kolektivu, ty zkušené s praxí chtěly šéfovat, ale protože byla předepsaná VŠ, kterou neměly, tak utřely. Měla se spoléhat sama na sebe, předvídat, že ji nepřijmou mezi sebe  a veškeré materiály si opatřit. Druhé řešení běžné v zemích Beneluxu, USA a Německu tzv. denní vedoucí. Tzn. nebyl by stálý vedoucí a každý den by šéfoval oddělení někdo jiný. Bylo by to náročné na kontrolu, koordinaci a výši mzdových nákladů, ale zkusit by se to mohlo.

Druhý případ: tady bych zvolila soukromého lékaře, který předpokládá, že lidé pracují a ordinuje třeba do 22.00 h za příplatek.  Takoví ve velkých městech existují. Dále bych dotyčnou zaměstnala na jednu z forem alternativních úvazků, pružná pracovní doba, sdílení úvazku atd. Všechno jde.

+2/0
4.11.2011 12:43

DŮCHODCE S DŮCHODEM

Jsem rád,

že už jsem v důchodu, opravduR^

0/0
3.11.2011 22:38

bombai

pokračování

Pna Ivan Hamšík, což byl pro mne přímý kontakt s vedení redakce MF DNES, mi rovnou dal najevo, že "s touhle krávou z marketingu" se on bavit nehodlá, čímž redakce lehce bojkotovala práci nejen mou, ale ostatních mých kolegů. Ač jsem se snažila sebevíce, nic nepomáhalo. Samozřejmě, že chyby byly i na mé strane, ale tak strašné to se mnou zase být nemohlo, když si druhý nejčtenější list v ČR mohl dovolit "tu krávu" nechat na příslušné pozici více než půl roku. No, jeden večer po dalším drzém a arogantním e-mailu pana Hamšíka (v kopii všem, aby dal najevo, jak "tu krávu zase utřel") jsem prozřela: zašla jsem si za ním nahoru, řekla mu, a´t jde někam, zavolala šéfovi, že druhý den nepřijdu, a tečka. Od druhého dne najednou, kolegyně sem, kolegyně tam, dostanete brigádnici, je toho na Vás moc, nebojte, už jsem našli na celostát kolegu, atd...to bylo jednou péče. Začala jsem normálně pracovat a ne dělat pro MAFRU matku Terezu a byl klid. Krásné časy...

0/0
3.11.2011 21:53

skoda-lasky

Re: pokračování

R^ Přepokládám, že jste makala jako klasický švarcák bez jakékoliv smlouvy, co s oblibou vydavatelství dělají...

0/0
3.11.2011 21:55

bombai

Re: pokračování

Ale ne, jako zaměstnance, i se stravenkami, Eurestem a teambuildingem...to bylo v pořádku, v MAFŘE pracuje či pracovalo mnoho skvělých lidí, velmi mi pomohli, stále na ně ráda vzpomínám.  Jen jsem dodnes nepochopila, proč mne na příslušné pozici akceptovali tak dlouho, když jsem se dle neskrývaného přístupu vedení redakce tak absolutně nehodila.

0/0
3.11.2011 22:10

opportunity

Re: pokračování

Tohle znám, taky z médií, skoro sesterské firmy.

0/0
8.11.2011 20:37

Jen se divím

Re: pokračování

Tohle je obvyklé, takhle se občas s lidmi jedná. Jen mi přijde nevhodné, že tu jmenujete lidi z MF DNES jménem. Jedna věc je mít s někým osobní spor, když šéf je v neprávu, ale má moc - což není nic neobvyklého. Druhá věc je ty lidi jménem uvádět do diskuse. Oni tu na diskusi nejsou, takže se nemůžou bránit.

Zažil jsem různé šéfy za svůj asi delší život než Vy. Ale ani by mě nenapadlo si to vyřizovat s někým pomocí internetu. Sám diskutovat pod nickem (někde teda to své jméno píšete, ale kdo to ověří, že?) a protistraně uvést plné jméno a firmu, kde působí.

0/0
4.11.2011 0:14

bombai

Re: pokračování

Jen jim měřím stejným metrem. Oni se také nerozpakovali o mé osobě vyjadřovat  veřejně a jmenovitě - v oboru marketing,  aniž bych se mohla adekvátně bránit...možná Vás to překvapí, stejně jako mne, ale novináři mají jinde etické hranice. Kdo nezažil, neuvěří. Pokud poukáže iDnes na téma šikany, ať si udělají v "matce" pořádek. A jmenovala jsem pouze osoby, které se vůči mně zachovaly velmi nečestně.

0/0
4.11.2011 0:29

Jen se divím

Re: pokračování

Spíš to bývá, že šéf o vás dá špatnou referenci do nového místa. Tomu se těžko můžete bránit. I tak si myslím, že do diskuse to jmenování lidí nepatří. Nakonec takovéhle jednání je docela rozšířené, takže běžného čtenáře fakt jména nezajímají. Mně to jméno toho pána nic neříká, nehodlám být rozhodčím v cizím sporu. Nakonec už tam nejste, tak o co Vám jde? Vztahy ve firmách nebývají o nějaké spravedlnosti a férovosti, ale o tom, kdo má moc. A víc platí, kdo umí intrikovat a vyšlapat si cestičku k správným lidem. Tihle lidi mívají postup zaručený, daleko víc než ti, co skutečně něco umí.

Berte to s nadhledem, za nevolnictví měli lidi podmínky daleko horší, i když dneska v podstatě o nevolnictví vůči firmám jde taky. Máte ale možnost firmu poměrně snadno změnit. V zemích 3. světa jsou poměry výrazně horší, takže oproti většině lidí si zas tak špatně tady nežijeme. I když ve firmách často šéfují různí křiváci, podrazáci, morálně narušení lidé atd.

0/0
4.11.2011 0:40

Nahlas se ti směju 2

Re: pokračování

Řešit si pracovní mindráky (nezáleží na tom, jestli oprávněné) pliváním v diskusi, to je ten pravý způsob 8-o;-DRv

+1/0
4.11.2011 7:01

bombai

Re: pokračování

A co má být. Od toho je diskuze, a já nejsem dokonalá. Mohu si napsat co chci, navíc, je to prostě pravda.

0/0
6.11.2011 3:05

terezav

šéf, který si kompenzuje svůj

zbabraný život na svých v osobním životě úspěšnějších kolezích je fakt horor

+2/0
3.11.2011 21:37

terezav

Re: šéf, který si kompenzuje svůj

a těch arogantních ambicióznich čtyřicetiletých manažerek, které prostě zanedbaly rodinný život je více než dost

0/0
3.11.2011 21:38

skoda-lasky

Re: šéf, který si kompenzuje svůj

Jo, po jedné kamarádce se vozila její šéfová - rozvedená bezdětná 37. Té kamarádce bylo 25, veselá, mezi kolegy oblíbená.

0/0
3.11.2011 21:44

Seven

Re: šéf, který si kompenzuje svůj

a to je ta chyba, v praci nemela byt vesela a bezstrarostna a uz vubec ne oblibena. Musite poznat co mate kolem sebe. Kdo to rekl.....nemluv o svych snech, a nedavej svoje pocity najevo tak kde nemas, druzi je slysi.......no to je jedno neni to podstatne.

0/0
4.11.2011 16:08

skoda-lasky

Re: šéf, který si kompenzuje svůj

Jo, myslím, že teď už to ví taky.

0/0
4.11.2011 16:19

aluminiový alobal

pořád radíte zaměstnancům

poraďte taky někdy zaměstnavatelům, jak se zbavit zaměstnance který krade(podle odborářských právníků není prokázaná krádež na pracovišti hrubým porušením pracovních povinností), jak se zbavit líného zaměstnance, jak se zbavit zaměstnance který se po přidělení jemu nesympatickému pracovního úkolu vždy "hodí marod"?

0/0
3.11.2011 19:18

tudykudy

Re: pořád radíte zaměstnancům

"hodí marod"?tohle ještě existuje?

0/0
3.11.2011 20:41

aluminiový alobal

Re: pořád radíte zaměstnancům

velice často

+1/0
3.11.2011 22:45

Nahlas se ti směju 2

Re: pořád radíte zaměstnancům

Krádež: písemná upomínka. Pokud to bude opakovat, tak druhá a okamžité rozvázání prac. poměru.

Líný: důsledné zadávání práce, pak kontrola množství a kvality práce. Při objektivních nedostatcích písemná upomínka, při opakování druhá a výpověď.

Na maroda poslat kontrolu, taky spočítat počet dnů v nemoci a snížit plat, nevyplácet bonusy.

0/0
3.11.2011 20:49

aluminiový alobal

Re: pořád radíte zaměstnancům

že Vy jste nikdy nikoho nezaměstnával? Víte že např. menší popřípadě žádné prémie u některých jako hrozba nefunguje? jestli mají 12.000,- nebo 17.000,- je jim jedno. Ani je tenhle rozdíl nemotivuje když vidí ten vyšší plat u kolegy, nezájem, jenom se flákat.

0/0
3.11.2011 22:49

Nahlas se ti směju 2

Re: pořád radíte zaměstnancům

Ne, nezaměstnával. Vlastní firmu jsem nikdy neměl, vždy jsem pracoval jako zaměstnanec, několik posledních let pak s týmem podřízených.

U pro mé podřízené znamená nevyplacení prémií mínus 15 až 25 tisíc Kč za měsíc, a to mi věř, že je citelný zásah.

Nicméně pokud je tvým lidem jedno, jestli berou 12 nebo 17 a chtějí se jen flákat, pak se jich zbav. I za cenu klasické 2měsíční výpovědi a odstupného. Flákač žádnou přidanou hodnotu firmě nenese, jen ji stojí peníze a čím dřív se jej zbavíš, tím dřív ti nový člověk bude schopen peníze přinést.

0/0
4.11.2011 6:56

karyakarya

Re: pořád radíte zaměstnancům

To je zajímavé, že tedy když to ti lidi dovolí, jak to, že nejsou šikanovaní ihned od počátku nástupu do zaměstnání, ale až po delší době. Já osobně dokážu vymezit hranice pro určité lidi, jsem slušná, ale pokud někdo zajde daleko, dovedu se bránit a hájit a většinou se každý diví, že jsem se ozvala. Takže se mezi tyto lidi, kteří "dovolí" aby je šikanovali, neřadím. Takže jak to, že mě nikdo tři roky nešikanoval, bral mě v pohodě a byli se mnou spokojeni, najednou začali šikanovat? Řekla bych to jinak, šéf zjistil, že se můj zdravotní stav zhoršil a i když viděl nápravu, nedokázal si vzpomenout na předchozí spokojené tři roky a využil toho, že jsem nyní v oslabení svého zdravotního stavu a zaútočil na mě. A to se Ti zdá jako v pohodě? To je podle mne hnus. Beru když někdo nepracuje, fláká se a nebo dělá chyby, ale nemoc? Pro šéfa je to možná důvod, ale pro všechny ostatní, kdo to zažili a pro ty, co jsou lidští, je to ubohost.

+1/0
4.11.2011 13:29

Nahlas se ti směju 2

Re: pořád radíte zaměstnancům

8-o

A souvislost s mým příspěvkem?

8-o

0/0
5.11.2011 7:32

romualda

Re: pořád radíte zaměstnancům

Zažil jsem práci, kde jeden často marodil a byl postaven (před zavedením toho, že 14 dní nemocenské platí firma) před hotovou věc - bud odejde na dohodu nebo bude mít jen základní plat, dokud neodejde sám, protože firma nebude mít na to, aby mu to platila.

Většina lidí si nemocenskou prostě nemůže dovolit, mimo jiné.

0/0
3.11.2011 21:02

terezav

Re: pořád radíte zaměstnancům

nejlepší je nabírat pracovité zaměstnance; při pohovoru to není asi zcela zřejmé, existuje ale insitut zkušební doby, kdy už se dá rozpoznat ledacos

0/0
3.11.2011 21:40

andromedisis

Hm...

1) Znáte-li sami sebe (ne své představy, názory apod., své ego), tak víte, že Vám nikdo nemůže ulížit.

2) Vše, co Vám dělají ostatní, vypovídá pouze a jen o nich - a ve svém konečném důsledku si to sami přejete, neboť nikdo jiný než Vy není strůjcem Vašeho života a vše, co si, byť podvědomě, přejete (i když o tom nevíte), se Vám splní.

+1/0
3.11.2011 17:02

karyakarya

Re: Hm...

To je sice dobrá filosofie a zakládá se na pravdě, ale v tomto případě je to trochu uhozené, ne? Copak ti, co jsou šikanovaní, touží po tom, aby jim někdo znepříjemňoval a komplikoval jejich život a existenci? Nemyslím si, že právě toto by si člověk přál a ani podvědomě. Ano, může to být pro člověka impuls, že se má podívat po jiné práci a tato situace ho může nakopnout, ale z vlastní zkušenosti vím, že existují mnohem příjemnější a jednodušší impulsy pro změnu zaměstnání, než vlastní sebetrýzeň na základě šikany člověka, který se rozhodl sám ničit ostatní kolem sebe. Nemůžete touto myšlenkou, co jste napsal odsuzovat jen ty, co jsou šikanovaní, oni se tak nerozhodli, to se rozhodli ti, co jsou sami šikanovateli.

0/0
4.11.2011 11:57

Nahlas se ti směju 2

Re: Hm...

"oni se tak nerozhodli" - nesouhlasím. Oni se tak rozhodli podvědomě tím, že šikanování svým jednáním, přístupem, působením, energií dovolili a že druhým dali prostor, aby je šikanovali.

.

Proč některé lidi šikanovat nelze? No protože to svým postojem, jednáním, vystupováním nedovolí.

0/0
4.11.2011 12:28

karyakarya

Re: Hm...

reakci jsem dala sice k vašemu linku, ale výše.

0/0
4.11.2011 13:49

cokoo

Re: Hm...

Zapomněl jste na určitá fakta a důvody, proč jsou lidi šikanováni. Takový cizinec (nedejbože z Východu) se stane terčem šikany, kvůli odlišné národnosti. A těžko udělá něco proto, aby cizincem nebyl. To má žít bez práce a nechodit mezi lidi jenom proto, že existují omezenci, jež jsou tolerováni lidmi jako vy.

To samé handicapovaní, či lidé s vadou řeči. Díky handicapu jsou šikanováni a nemohou ho odstranit ze dne na den, i když by chtěli. A ti mobbéři by si stejně na nich našli něco jiného.

A ještě se to týká zaměstnanců z bohatých rodin, kteří mají vlivné známé, i bývalých nezaměstnaných aj.

0/0
4.11.2011 15:15

Nahlas se ti směju 2

Re: Hm...

Musel bych se opakovat.

S cizinci z východu jsem měl tu čest při rekonstrukci svého bytu. Jednoho jsem šikanoval denně, protože se flákal, odváděl extrémně nekvalitní práci, způsobil mi škodu. Stál jsem mu za zády, neustále mu něco přikazoval, nakonec jsem mu nezaplatil a vyhodil jej. Takže jsem byl zlý šikanující zápaďák.

Druhý makal víc, než co se po něm chtělo, do puntíku splnil všechny požadavky, komunikoval, byl normální. Zaplaceno dostal víc než jak zněla domluva a musel jsem mu to skoro vnutit.

.

A to je jen jeden konkrétní příklad toho, že každý má ve své moci zamezit tomu, aby byl šikanován.

0/0
5.11.2011 7:39

cokoo

Re: Hm...

Takoví lidé jaké popisujete v příspěvku jsou šikanováni zrovna tak, protože bývají silní, úspěšní, oblíbení, přínosem pro firmu a hrají fér, kdežto u mobbérů je tomu přesně naopak.

Rozdíl je v následcích šikany. Tito jedinci nad šikanou zvítězí a nadlouho (ne-li nevždy) jí vymítí, docílí odchodu mobbérů z práce a i ty zkostnatělé a pomalé instituce jim vyjdou vstříc. Snadno najdou nové místo a to že se s mobbéry vypořádali je jejich velký úspěch a plus v kariéře. Ti druzí mohou skončit na psychiatrii nebo spáchají sebevraždu.

0/0
4.11.2011 15:00

šelma6005

Nejhorší na všem je, že práce se velmi těžko shání

Závisí to zejména na tom, zda nejste ve špatném regionu, nebo nepatříte do diskriminované skupiny - např věk.

Konkrétně mně je 51, před 2 lety jsem práci ztratil kvůli krizi a už jsem si neškrtl. Nepomáhá ani znalost AJ ani zkušenosti v oboru. Mohu si trhnout. Zlatý socík...

+2/0
3.11.2011 16:16

Nahlas se ti směju 2

Re: Nejhorší na všem je, že práce se velmi těžko shání

No, v 51 letech už musíš mít tolik pracovních kontaktů a vazeb, že pokud pracuješ dobře, tak nabídky spíš neustále odmítáš.

0/0
3.11.2011 17:40

šelma6005

Re: Nejhorší na všem je, že práce se velmi těžko shání

Tak jednoduše to nefunguje. Zopár firem kde jsem pracoval zkrachovalo a navíc před 10 lety jsem přišel z Košic (sk) protože tam se nedala najít rozumně zaplacená práce (a koncem 90-tých let už vůbec žádnou) ve fachu (jsem elektronik). Takže tu mám pouze 10-letou historii. To bych musel mít za známé personalisty v úspěšných firmách abych dostával nabídky.

0/0
3.11.2011 18:03





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že připojení na pult centrální ochrany objektu snižuje cenu pojištění domácnosti?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.