Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hypotéka, nebo pronájem? Pět doporučení pro správnou volbu

Žít ve vlastním bytě, ale zadlužit se na desítky let? Nebo si nějaký byt pronajmout? Než se rozhodnete, odpovězte si na následujících pět otázek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Holnes

Není nad to koupit cash

Čekal jsem déle, než do 30, ale koupil jsem barák cash. Povinné měsíční náklady jsou teď 3.000,-/měsíc (teplo, voda, elektřina, pojistka). Super ;-D

Ale raději něco odkládat bokem do "fondu oprav".

Ale předtím to bylo náročné .....

0/0
17.12.2011 0:04

Pallando

Re: Není nad to koupit cash

Jo, teď jsem uvažovala nad hypotékou, ale nakonec do toho asi nepůjdu (ne kvůli peněz, ale kvůli situaci v daném domě). Taky si říkám, že ještě něco našetřím, a možná si ho jednou koupím za hotové... (a nebo možná ne, třeba mě něco zaujme natolik, že mi to bude za hypotéku stát:-))

0/0
17.12.2011 14:38

jamjes

Re: Není nad to koupit cash

platit za nemovitost v hotovosti je megahovadina.  je to nejlepší způsob jak zničit hodnotu hotových peněz.  nákup nemovitosti na hypotéku s úrokem 4% a hotové peníze investovat s ročním výnosem 8% tomu říkám investice.  odečtu-li inflaci a přičtu-li (relativní) růst ceny nemovitostí resp. v případě znehodnocení měny zachování hodnoty majetku - vychází mi, že není lepších investic..   Leda že by byl někdo genius a svých 2,5 mega investoval do podnikání s návratností alespoň 5 let - pak mu každá hepotéka může být u ....

0/0
17.12.2011 17:56

Profesor_Nula

Re: Není nad to koupit cash

sbírat po 20+ let roční výnos 8% je docela majstrštyk...

0/0
17.12.2011 18:40

MrViki

Re: Není nad to koupit cash

Není.

0/0
17.12.2011 20:42

Holnes

Re: Není nad to koupit cash

Předpokládám, že mluvíš o nějakém investičním fondu. To je opravdu nejjednodušší cesta, jak přijít o hotové peníze ;-)

Posledních pár let ukázalo, k čemu to je.

Půlka byla za barák, druhá za rekonstrukci a hodnota nemovitosti je již hned 3 - 4x kupní. Ukaž mi tak rychlé zhodnocení ;-D

0/0
18.12.2011 8:51

S500

Re: Není nad to koupit cash

Vypada ze tady nekdo obchoduje s akciemi. .. Ale jen teoreticky ... Muzes mit tak jedine pridelek v teto dobe

0/0
18.12.2011 10:42

lojzicekodvedle

Re: Není nad to koupit cash

investovat  s vynosem s 8% rocne tomu rikate investice?,spise bych nazval sporeni.Kdo ma trochu rozjetou firmu,tak tech 25% rocne musi udelat uplne v klidu.U rustu nemovitosti bych byl hodne opatrny,zalezi na lokalite,ale vseobecne se da rici, ze ceny vsude padaji v nekterych lokaliatch jsou nemovitosti prakticky neprodejne.A ze je jeste velky prostor pro pokles,staci se podivat na rok 2005,kde byly ceny nemovitosti a co s nima udelala realitni bublina.

0/0
18.12.2011 22:10

lojzicekodvedle

Re: Není nad to koupit cash

naprosty souhlas.Jsem zvedavy take na naklady domu.ted mne prisla faktura na ductovani elektricke energie.delnici z naseho domu odesli ke konci cervence,pres zimu jsem dum vytapeli a ted nam prisla faktura na 48 000.male me ranila mrtvice:-(

0/0
18.12.2011 22:13

bubak.velkej

Hypotekáři

mají můj respekt, já bych na to koule a hlavně nervy asi neměl s mým platem někde okolo 25 tis. netto a radši byl v nájmu. Těch 20-30 let je strašně dlouhá doba... :-(

0/0
16.12.2011 20:17

moje.maličkost

Re: Hypotekáři

Když příjdu o práci řeším stejné problémy - nemám na nájem, nemám na splátku

0/0
16.12.2011 20:32

lojzicekodvedle

Re: Hypotekáři

kdyz nemas na najem ,tak te vyhodi z bytu.Ale nic nedluzis.Kdyz si vemes hypo a prestanes splacetn bance,tak ti uver banka sesplatni po nakem case vetsinou 3 mesice.A)bud pohledavku proda nebo ti nemovitost ve spolupraci s  drazebkou vydrazi a kdyz budes po drazbe dluzit jenom 500 tisic,tak muzes byt rad ze jsi rad.Staci se podivat na drazebni portaly,kolik banky pujcovaly na nemovitosti a jake jsou ted odhady a HLAVNE za kolik s ted aktulane nemovitost prodala v darzbe.Rozdily jsou i 2 miliony v klidu u vyssich hypo a to se vyplatiR^

0/0
16.12.2011 21:23

MrViki

Re: Hypotekáři

Tak jasne. S takto nizkym platem nemuzete na vlastni bydleni vubec myslet. Ale asi jste zatim po skole a casem se vypracujete a budete brat vic.

0/0
16.12.2011 20:55

moje.maličkost

Re: Hypotekáři

nízký plat??? ironie nebo tady chodí jen pražáci???

Já se možná na takový plat nikdy nedostanu

+1/0
16.12.2011 21:06

MrViki

Re: Hypotekáři

To mate blbe. To nevim jak bych jako chlap zvladl takovou potupu, ze neuzivim rodinu.

0/0
17.12.2011 14:36

prasák

Re: Hypotekáři

Jsi osel.

0/0
17.12.2011 23:38

MrViki

Re: Hypotekáři

Kdyz to rikate tak to tak urcite bude.

0/0
18.12.2011 7:37

ibid II. - nezničitelný

Re: Hypotekáři

vzhledem k tomu, jak si tu léčíš komplexy napříč diskuzemi, tomu tak bude na 100%  R^

+1/0
18.12.2011 10:46

Kantorek

Re: Hypotekáři

Nevím proč by měl být osel:-/. S platem cca 25K netto, tedy řekněme průmerným platem v Praze, je autor(ka)  vlákna ideální kandidát/ka  na nájemní bydlení, na vlastnické může zapomenoutRv. I když pokud je opravdu z Prahy a těsně po škole, může se mu/jí plat fakt za pár let zdvojnásobit. Jiná situace je pokud je z lónta. Tam by 25 K netto na malý byt na hypo stačit mohloR^.

0/0
18.12.2011 11:34

Spravedlivy Cech

Re: Hypotekáři

25 čistýho je 36 hrubýho a to rozhodně neni průměrnej plat v Praze, ten je 30 000 hrubýho. Vzhledem k tomu že asi 70% aktivně pracujících pobírá nižší mzdu než nějakých 27 hrubýho a co se týče těch 36 hrubýho tak to má asi tak 15%, psát o tom že je to potupa a navíc neuživit rodinu je jednoznačně provokace.

+2/0
18.12.2011 13:05

MrViki

Re: Hypotekáři

Neni. Na uziveni rodiny to nestaci. Pak musi pracovat i manzelka a to je pro chlapa dosti smutne. Nevim, jak bych to snasel.

+1/0
18.12.2011 17:33

ibid II. - nezničitelný

Re: Hypotekáři

;-D;-D;-D

0/0
18.12.2011 17:48

lojzicekodvedle

Re: Hypotekáři

clovece rodinu uzivim zatim sam,ale ze bych manzelku nechal doma, to tedy nevim.Aby potom nemela nake velke roupy;-DPritom pracovat chce,tak nevim,nevim

0/0
18.12.2011 22:16

MrViki

Re: Hypotekáři

O tom to neni. Moje zena taky pracuje, aby ne kdyz ji prace bavi a slusne vydelava. Ale chlap musi vedet, ze rodinu treba v dobe rodicovske rodinu uzivi sam.

0/0
18.12.2011 22:44

lojzicekodvedle

Re: Hypotekáři

moji zenu take bavi prace,mame ale dve deti zen aj en aMD a nedokazi si predstavit, ze bych se o ne mel starat ja.Jinak souhlas chlap,ktery neuzivi rodinu to je nocni mura kazdeho normalniho chlapa

0/0
18.12.2011 22:58

MrViki

Re: Hypotekáři

Prosim nelzete. Nikde si tu nic nelecim nebot zadne komplexy nemam. Nesudte ostatni dle sebe. Dekuji.

0/0
18.12.2011 17:34

Pallando

Re: Hypotekáři

S takovým platem může na vlastní bydlení myslet klidně, pokud si zrovna nechce koupit byt za 4 milióny. Jestli bydlí třeba někde v okresním městě, kde může koupit byt za milión, tak se to dá klidně. Taky jsem teď uvažovala, a předběžný výpočet mi vycházel na splátku hypotéky na 20 let a výše hypotéky 950 tisíc na cca 5500 Kč - jestli má 25 tisíc čistého, je to něco přes 20% čistého příjmu, což není žádná hrůza... Samosebou to chce nějakou rezervu a dobře si to spočítat, ale když kpupí byt přiměřený svému příjmu, tak proč ne?

0/0
16.12.2011 21:08

STAVA79

Re: Hypotekáři

jo, jenže k těm 5500 Kč si přičtěte 2500 plyn +1500 elektřinu + 500 internet + voda 500 + 200 (radio a tv) = 10700 kč + pojištění za dům(byt) bez kterého vám banka nepůjčí to je měsíčně cca 300 = 11000 kč + pojištení sama sebe pro případ nějaké nehody abyste mohla splácet v době nemoci cca 300 kč takže zbývá 13700 na život (doprava do práce 500-1000 ) mhd nebo 2000-3000 auto. do toho započítat jídlo 200kč na den 6000 kč zbývá cca 6200 pokud počítáme mhd. ) (dítě ?, narozeniny svátky dárky?, koupě oblečení, spořit na dovolenou? nová pračka, lednička, auto ? vybavení domácnosti ?) a pokud bude potřeba v bytě nějaká oprava, stupačky, nová koupelna) Takže 25000 čistého stači s odřenýma ušima na 20 let si neplánujte dovolenou, dítě ) Navíc počítejte s každoročním zdražováním DPH, vody, plynu a elekřiny) za 10 let Vám plat stačit nebude a nepočítejte že by se zvedal plat podle inflace) 20 let budete akorát chodit do práce a z práce a modlit se aby jste o ni nepřišla a aby se vám nic nestalo.

0/0
16.12.2011 22:58

Pallando

Re: Hypotekáři

Po pravdě, pokud se dostanu do situace, kdy samotná splátka hypotéky zhruba odpovídá nájmu, a zároveň (jako třeba v uvedeném případě) činí sotva pětinu mých příjmů, tak opravdu nevím, proč se toho nějak extra obávat. Ano, dobře si to spočítám a už od začátku si nechám rezervu, ale většinu běžných měsíčních nákladů, které uvádíte, má člověk i v nájmu (já třeba mám pojistku pro případ nemoci). Velkou rekonstrukci skutečně platí majitel, ale pokud si koupím nový (nebo rekonstruovaný) byt, může si na ně v klidu našetřit (pokud mám byt starý, jdu do hypotéky tehdy, když mám na to rezervu). Menší věci typu rekonstrukce koupelny vám stejně majitel nezaplatí, možná tak novou vanu, ale rozhodně ne rekonstrukci. Dárky, oblečení, dovolené, spotřebiče, na to všechno si musíte našetřit i v nájmu. Ano, bude se zdražovat, ale voda a elektřina zdraží pro všechny. Až budu plánovat dítě, pořídím si ho s někým, kdo má taky příjem. BTW, jsem žravá a na jídle nešetřím, ale 6000 měsíčně fakt neprojím.

0/0
17.12.2011 14:31

Pallando

Re: Hypotekáři

Jinak teda já osobně nejsem zarytý příznivec ani hypoték ani nájmů, podle mě si to má člověk dobře spočítat a rozhodnout se, co je pro něj lepší. Obě varianty můžou mít mnohé přednosti, ale při příjmu 25000 čistého bych si na hypotéku ve výši řekněme 7000 troufla v klidu. Někdo by s tím měl třeba problém, ale a priori prohlásit, že kdo má čistého 25000, ten nemůže na hypotéku ani pomyslet, je poměrně komické. Může, když odpovídá jeho příjmům a výdajům.

0/0
17.12.2011 14:35

Kantorek

Re: Hypotekáři

"...a nepočítejte že by se zvedal plat podle inflace..." Této větě nerozumím. Vy berete nominálně stejně jako před 10 či 20 lety? Tak to je moc špatné. Mně se nominální plat od roku 1990 zpadesátinásobil...

0/0
18.12.2011 13:28

jamjes

já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

pořád nechápu v čem je rozdíl. Když se dostanu do situace, že nemám prachy.  Když přestanu splácet, vemou mi byt na hypotéku. Když přestanu platit nájem, vystěhují mě z bytu (teď nemyslím na ty co jsou hezky opálení a neplatí nájem vůbec- ti mají bydlení vždy zajištěno státem)  V čem je rozdíl???  Když zadám trvalý příkaz např. na 10tis. tak je mi přece šumák, jestli to jde na účet banky, nebo lorda.  Proč se to furt řeší???  Jak to myslí neuvazujte se hypotékou na 20let.  to jako že mám počítat s tím, že nebudu 20let bydlet v bytě (domě), ale po pěti letech půjdu do lesa???   Pokud přece budu bydlet v bytě 20let, tak budu mít splacenou hypotéku a byt bude můj. Po dvaceti letech v nájmu, mě vyhodí z práce a z bytu mě vystřelí jak silvestrovskou rachejtli, tak jak nad tím může furt někdo uvažovat???

0/0
16.12.2011 16:50

Duke._.Nukem

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

na to nehypotekari odpovedet neumi...:-)

0/0
16.12.2011 17:07

Spravedlivy Cech

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

Jde o to, že u hypotéky platíš ještě další náklady kromě samotné hypo ( voda, plyn, elektrika, fond oprav, popelnice, pojištění a další) + občas investuješ do oprav bytu a rekonstrukce. To vše Ti prakticky zajistí že za hypo dáš podstatně víc než bys dal za nájem, a pokud budeš X let splácet hypo, zmizí Ti v ní spousta peněz. U nájmu vypovíš z měsíce na měsíc smlouvu a jdeš bydlet do menšího nebo levnějšího nebo třeba ubytovny.

0/0
16.12.2011 17:35

Hroznej_puberťák

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

Ty náklady za spotřebu platíš i v nájmu, a pokud máš stejnou spotřebu, i ty platby za to jsou kupodivu úplně stejné, je to sice k nevíře, ale plynařům, vodařům i energetikům je úplně šumák, jestli ten byt vlastníš nebo ne...

0/0
16.12.2011 17:51

Spravedlivy Cech

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

Nájmy tady se standartně dávaj tak že je v nich započítaná spotřeba. Kdyby to bylo zvlášť, majitel riskuje že nájemník bude neplatič a on to pak po něm bude složitě vymáhat a platit pokutu. Takhle jednomu frajerovi nájemník neplatil topnou sezonu ani nájem a on byl rád když si mohl vzít další úvěr aby to všechno zacvakal a o hypo nepřišel. Jinak plynařům, vodařům i energetikům to sice jedno je (obdivuju tvou nekonečnou inteligenci že tě tato úžasná myšlenka napadla), ale za dluhy vždy ručí majitel nemovitosti což ty nejsi, pokud jsi v podnájmu (což už jsi nepochopil ale nevadí holt každý nemůže být génius viď).

0/0
16.12.2011 18:46

Hroznej_puberťák

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

Kdybys uměl číst, možná by sis všiml, že o něco níže uvádím, že sám takto nájem platím - včetně všech spotřeb. Jen nemám natolik vymatláno, abych když už to chci porovnávat s hypo od toho ty spotřeby neodpočítal.

0/0
16.12.2011 19:03

Spravedlivy Cech

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

To co uvádíš někde níže je mi srdečně jedno. To, že jsi nepochopil můj příspěvek a meleš blbosti je fakt.

0/0
16.12.2011 19:36

Spravedlivy Cech

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

A aby toho nebylo málo, když nebudeš zvládat splácet hypo, banka ti byt střelí na aukci pod cenou a s nejvyšší pravděpodobností tak přijdeš o střechu nad hlavou a ještě ti bude na krku viset dluh, protože sjednanou částku musíš splatit tak jako tak a z vydraženého bytu se celá hypo nezaplatí, to bys ji musel splácet hooodně dlouho (zezačátku platíš skoro jen úroky). Nejeden člověk se tak dostal do situace že si vzal hypo, přišel o práci, nezvládal splatit tak mu byt prodali v exekuci a teď nemá ani střechu nad hlavou ani peníze, ale navíc dluží bance 500 000 . Mě by tohle moc nelákalo.

0/0
16.12.2011 17:37

moje.maličkost

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

když to člověk nechá dojít až tak daleko že mu byt prodají exekutoři...

Kdybych se dostala do neřešitelné fin. situace tak byt prodávám sama od sebe za co nejvyšší cenu se mi podaří.

Sedět na zadku a čekat, že se to nějak vyřeší není řešení

0/0
16.12.2011 20:48

Spravedlivy Cech

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

A jak rychle si myslíš, že ho sama od sebe za "co nejvyšší cenu" prodáš ? za tři měsíce?

0/0
16.12.2011 22:33

Spravedlivy Cech

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

mimochodem, když už by ses ho rozhodla sama prodat a kupovala ho před dobou kratší než 5 let, platíš asi 20% daň (koupit a do 5 let prodat nemovitost je považováno za spekulaci což je zvlášť zdaněné).

0/0
16.12.2011 22:40

jamjes

Re: já jsem asi uplně natvrdlej, ale...

no spíš jsi chtěl napsat, že prodej nemovitosti do 5 let od nákupu znamená zarhnout případný zisk do dani z příjmů, že?

0/0
17.12.2011 17:59

Mulle

Určitě podnájem

Taky jsem zastánce podnájmu, sice mít něco svého je krásná věc, ale člověk nikdy neví co se může stát, jak už jsem tady četl příjde rozchod (rozvod), s tím potom spojené zbytečné handrkování... navíc dnes člověk za nájem zaplatí zhruba tolik co za měsíční splátku hypotéky na 25 let a za 25 let byt musí projít vydatnou rekonstrukcí, kdežto když jste v podnájmu, měl by se starat majitel bytu o všechny závady apod. Prostě mi z toho vyhcází, pokud nepostavit dům určitě lépe v podnájmu. A navíc, když už se vám v podnájmu nelíbí, seberete se a můžete jít do jiného :-)

0/0
16.12.2011 14:23

Duke._.Nukem

Re: Určitě podnájem

a ono neco brani prodat byt i s hypotekou a odstehovat se jinam..8-o

0/0
16.12.2011 15:00

Spravedlivy Cech

Re: Určitě podnájem

Jasně, nic ti nebrání prodat byt pod cenou a ještě zaplatit pokutu za hypo, pokud máš "zbytečných" pár set tisíc.

+1/0
16.12.2011 17:32

moje.maličkost

Re: Určitě podnájem

ale když to nepříjde tak jednou budou mít děti co dědit...a co bych já za to dala abych něco dostala jen tak a nemusela jít od nuly

0/0
16.12.2011 20:49

tm004

Re: Určitě podnájem

Ja jen zasnu, ze bud je Ceska republika absolutni ekonomicky exot a nebo na portal finance chodi lide s absolutni neznalosti financnictvi.

Vase teorie je samozrejme moc hezka, ale trosku... rekneme ze je hodne kratkozraka.

Zkuste se zeptat Vasich rodicu kolik platili najem pred 25 lety. A za kolik se prodavaly nemovitosti pred 25 lety. V CR uz hodne dlouho neziju, tak je mozne ze CR je ekonomicky nekde uplne jinde, ale obecne plati ze ceny nemovitosti dlouhodobe rostou. Ano, beem nekolika let mohou jit dolu, ale pokud koupite nemovitost a za 10 let ma stejnou nebo nizsi hodnotu pak jste opravdovy moula. To same s najmy. V Sydney za poslednich 10 let stouply najmy temer o 100%. (dvou loznicovy byt, kolem roku 2000 - $220-$250 na tyden, dnes $450-$500 na tyden - stejna lokace, stejny byt). Platy sly nahoru zhruba take tak a ceny nemovitosti plus minus taky. Takze kdo pred 10ti lety koupil tak dnes proda temer za dvojnasobek.Splatky ma stale stejne, kdezto najmy se zvedly temer o 100%

0/0
17.12.2011 2:15

petrnahodne

ještě bych doplnil...

Plusy a minusy nájemního bydlení: když se spolu rozejdete, nemusíte řešit komu byt zůstane, případně prodej bytu (pod cenou) a následné splacení hypotéky (většinou s pokutou) ;-)

0/0
16.12.2011 10:40

moje.maličkost

Re: ještě bych doplnil...

když už tam ani jeden nebude chtít být musí ho uvést do původního stavu a řešit výměnu s někým za menší vyhovující

0/0
16.12.2011 16:23





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že připojení na pult centrální ochrany objektu snižuje cenu pojištění domácnosti?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.