Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Všímaví čtenáři pomohli odhalit původ pracovního řádu úředníků

Pracovní řád úředníků z roku 1870, který do redakce iDNES.cz nedávno dorazil e-mailem, vyvolal vlnu zájmu čtenářů i zajímavé příspěvky v diskusi. Díky pozorným čtenářům se podařilo zjistit, že webem kolující dokument má původ na zámku v Českém Krumlově.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

papazian

Okurkova sezona jiz dorazila?

A to jeste nemame cervenec.

0/0
27.6.2012 2:01

pavelthelong

na foografii se nachazi pouze pocitacovy podvrh

1. pokud vim, tak na svete se tezko bude hledat mechanicky (nikoli elektricky s vymenno rozetou....) psaci stroj pisici dvema ruznymi typy fontu (nadpis je tucne !! :-) ) 2. v celem textu neni ani jeden preklep nebo nejaka chyba - chyby byly typycke pro jednotlive psaci stroje, podle nich se dalo urcit, na kterem stroji byl dopis napsan. Takhle dlouhy text bez jedine chyby nebo preklepu ? omyl...... 3. Psaci stroj s ceskymi fonty v r 1870? nenechte se vysmat, psaci stroj urcite existoval, ale asi jenom v nemcine 4. pouzita cestina neodpovida druhe az treti tretine 19. st.

+1/0
25.6.2012 16:04

Tomáš Neugebauer

Re: na foografii se nachazi pouze pocitacovy podvrh

V mnoha věcech se mýlíte. Na první průmyslově vyráběný psací stroj byste si musel ještě šest let počkat. V roce 1870 se jednalo pouze o pokusy. K určení, na kterém psacím stroji byl dopis psán, nebyly určující překlepy nebo chyby, ale tvar písma (myšleny drobné odchylky) a specifické znaky otisků znaků. Texty musely být psány bez chyb a překlepů. Hned od začátku měla přesnost psaní přednost před rychlostí (zpočátku mnohem více než později). Dokument s překlepy byl v praxi nepoužitelný. Text je velmi krátký. Bezchybnost zde je zcela samozřejmá. Závažnější dokumenty nesměly být dříve vyhotoveny na psacím stroji, ale musely být napsány ručně, a to krasopisně. Psaní obchodních dopisů krasopisem se vyučovalo na obchodních školách. Psaní na stroji se stalo povinným předmětem až ve školním roce 1932/1933.

+1/0
25.6.2012 18:26

pavelthelong

Re: na foografii se nachazi pouze pocitacovy podvrh

samozrejme s Vami souhlasim, co se tyce faktu...nesouhlasim ale s tim, ze se mylim - pokud si muj text prectete pozorne, tak svym textem muj doplnujete, ale nevyvracite. Ja nikde netvrdim, ze prumyslove vyrabeny psaci stroj uz existoval, ale prvni psaci troj byl sestrojen v r. 1808 cili pouze tvrdim, ze asi neexistoval v cestine.. Misto Vami uvadeneho vyrazu "odchylky"  pouzivam mene presne slovo "chyby" (=spatne citelne pismeno, chybny uhel nebo vydka v radce, poskozeny typ) Jinak mi nezbyva nez podekovat za doplneni.....

0/0
25.6.2012 20:17

michalthelion

bod cislo osm

...jestli pak autor toho radu vedel, jak mravne zavadne jsou nektere casti bible...

0/0
24.6.2012 22:31

Posel z Liptákova VIII.

Lupo, to je ale hodně chabý pokus o zašmudlání chyby...

...v předchozím článku jste s naprostou vážností psali o skutečném dokumentu. Teď se snažíte vykecat z jasného podvrhu tím, že jste museli řád přepsat do počítačové podoby, o čemž jste se v minulém článku ani nezmínili a poněkud bláhově jste se snažili, aby dokument z tiskárny vypadal jako pravý. Teď už dokonce opatrně v závěru konstatujete, že se vůbec nejedná o skutečný pracovní řád (což mi mimochodem bylo jasné hned).. ;-D;-D;-D

+3/0
24.6.2012 21:59

Patrik Šebesta

mno jo vokurka je tady fest...

;-)

+1/0
24.6.2012 20:14

Titan no.1

Před pár dny?

;-D Ten dokument koluje po internetu odhadem deset let. Počítám, že zase někdo na Facebooku objevil Ameriku, páč největší hity jsou tam mnoho let staré vykrádačky...

P.S. Právě jsem si v PC ověřil, že datum u toho řádu 25.6.2002 - zítra tomu souboru bude deset let ;-D

+2/0
24.6.2012 19:15

tmf

Re: Před pár dny?

datum nelze upravi, že? A všichni to dostali před 10 lety.

0/0
24.6.2012 20:24

Titan no.1

Re: Před pár dny?

Já senilní nejsem, takže si pamatuji, kdy jsem se k obrázku dostal.:-P

Že fejsbůkaři objevují Ameriku dnes a denně je jen doklad jejich mentálních schopností. Hity ze záhrobí...

+1/0
24.6.2012 20:31

Motal

Re: Před pár dny?

Tak sem takhle štrachal na půdě a objevil sem starou desku Beatlesáků. Teď, kruci, nemůžu nikomu říct, jak je skvělá, protože mě nařknou z toho, že sem objevil Ameriku a že sem hloupej, protože sem jí neznal už dřív. :-(

0/0
24.6.2012 21:45

Patrik Šebesta

Re: Před pár dny?

to je snad dosti podstatný rozdíl, když řekneš/napíšeš - vyštrachal jsem starou desku beatles a je boží... a zpráva č. 1 o "tajemném dokumentu"...

.

jen tak mimochodem. Psací stroje se ve státní správě začaly používat asi tak 30 let po datování toho dokumentu... archivářky jsou tupé, protože nejde o tehdy používaný úřední a ani český jazyk. Stačí se podívat na kteroukoliv knihu z té doby. Psací stroje s českým jazykem se začaly používat až těsně před IWW, což je dalších pár let navíc...

ale to jen na okraj.... redaktor objevil ameriku nebo si dělá z lidí srandu............

+1/0
24.6.2012 21:53

Titan no.1

Re: Před pár dny?

Napište o ní článek, hudební fanoušci si jistě vychutnají vaši nevšední pozornost, neotřelé názory a zápal pro věc...

+1/0
24.6.2012 21:55

net.Xtreme se nevzdává

Hmm

Mám pocit, že diskuze jsou čím dál tím informativnější oproti článkům...novináři už nejen opravují chyby podle diskuze, ale píší celé články...investigativní žurnalistika třetího tisíciletí...

+1/0
24.6.2012 15:50

brezzinka3

Re: Hmm

:-)

0/0
24.6.2012 16:58

panko velkomožný

Pracovní řád

To snad musí vidět i úplný slepec, že to není napsané na stroji, ale na PC, konkrétně písmem "Courier New", které písmo psacího stroje připomíná (ale moderního, ne z roku 1870). K tomu moderní výrazové prostředky ("šéfovi"), nebo naopak křečovitá snaha o použití archaismu ("principálovi"), odbytá úprava atd.

+3/0
24.6.2012 15:24

ace-2

psací stroj

Spíš bych řekl, že v roce 1870 nebyl ještě vynalezen psací stroj v podobě v jaké je ten text napsán. Psací stroj se začal do kanceláří rozšířovat velmi zvolna až koncem století a rozhodně ne do nevyznamných provozů.

0/0
24.6.2012 14:47

Hokki

Re: psací stroj

Přesně tak. Ten "dokument" může pocházet od "vtipálka" z roku 2012, stejně tak jako z roku 1952 nebo z roku 1912.  To, že je na něm napsán letopočet, vůbec nic neznamená. Stačí jen mít trochu informací o té době, aby člověk věděl, že dokumentům se věnovala jiná péče než dnes, kdy se forma háže přes palubu (viz 8, slovy OSM chybějících mezer za tečkou či čárkou při pouhém přepisu do počítačové formy, jak hlásá redakce - smutné). Na Řádu, pokud by byl originálem, by jistě byl podpis nějakého veleváženého rady, který pravidla vydal, nechybělo by razítko üřadu, mělo by to jistě ozdobnou hlavičku, atd. atd. Skoro bych byl ochotný se vsadit, že tehdejší úředník by si nedovolil vrazit až do kraje horního rohu jen tak bez ničeho dalšího  "Říjen 1870". Z toho mi plyne závěr: obsah zajímavý a úsměvný, forma velmi slabá.

+5/0
24.6.2012 15:02

push-pop

Re: psací stroj

R^

0/0
24.6.2012 17:09

Tomáš Neugebauer

Re: psací stroj

Vše co uvádíte, je zcela pravdivé. Někdo však může namítnout, že se jedná o chyby, které vznikly při přepisu, neboť je zcela jasné, že se maximálně o přepis může jednat. Je však zcela jednoznačné, že se ani o přepis dokumentu z uvedené doby nejedná, neboť formulace neodpovídají té době. Již v diskusi pod původním článkem jsem uvedl příklad znění textu z té doby, konkrétně z roku 1859: „Proto má majitel živnosti o to pečovati, aby stroje, zařízení závodní a jejich části tak byly ohrazeny nebo takovými úpravami ochrannými opatřeny, aby dělníci, konající obezřele svou práci, nemohli snadně býti ohroženi“.

A ještě poznámka pro ty, co mudrují nad napsáním psacím strojem. První průmyslově vyráběný psací stroj se na trhu objevil až v roce 1876. Do té doby se jednalo pouze o ojedinělé pokusy (první patent 1714). Psaní listin psacím strojem se cca do konce 19. století používalo pouze pro "podřadné" dokumenty. Používal se mnohem větší formát papíru atd., atd.

0/0
24.6.2012 22:53

orinka3

Jen se smějte

u nás brzy zavládne něco podobného, duch pracovního řádu se začíná blížit tomu, co dnes zaměstnavatel od podřízených očekává;-)

+1/0
24.6.2012 7:35

voloda44

Re: Jen se smějte

blbost...

0/0
24.6.2012 15:02

Grimkin

Archivářky

Takže archivářky zmíněné v prvním článku pravdu neměly - dokument pochází z oné doby, i když je tvůrcem tehdejší vtipálek. ale je to autentické, není to dnešní výtvor. To je tak, když v těch sranda mailech nejsou citace a zdroje... jako třeba v diplomkách.;-D

0/0
24.6.2012 0:19

username

Re: Archivářky

Ale přeci pravdu měly - tam se ptali dvou lidí, zaprvé ústavu pro jazyk český, ten potvrdil pravost doby, za druhé archivářek, které tvrdili, že takové normy neplatily. Obojí je pravda

0/0
24.6.2012 4:12

My.WinCleaner

Re: Archivářky

Ono taky záleží, co si představujete pod takovým pojmem, jako je "dokument".

0/0
24.6.2012 9:12

Lada15

Re: Archivářky

Co je dokument? To je přece jasné. Už tenkrát dobře museli vědět, že dokument je to, co končí např. ".doc". ;-D

+2/0
24.6.2012 12:49





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že můžete nechat peníze úročit a zároveň je kdykoliv vybrat?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.