Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Řídící letového provozu: Dvě hodiny práce, pak jedna volná

Letadlo sice řídit neumí, přesto ho piloti poslouchají na slovo. Má totiž přehled o všem, co se na obloze děje. Tu profesi zná každý z filmů: pekelně se soustředí, rozhodují se ve vteřinách, na jejich reakcích závisí lidské životy...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M65a68r33e60k 88V81u80k 7824356597935

Samozřejmě, že software a počítače mohou nahradit lidi. Už tomu tak je v letadlech, kde v dopravních aerolinkách řídí autopilot od vzletu po přistání. To přistání si berou piloti ručně, aby si to trochu užili. :-P

0/0
10.11.2012 11:13
Foto

M20i68c58h44a54l 68Ř39e79h59á12č89e38k 8795757818

Časem to tak asi bude, ale zatím počítače nenahradily piloty - a to ani v nejmodernějších dopravních letadlech. Počítače jsou zatím jen výborná pomůcka, a v nejbližší době se to nezmění.

Autopilot sice řídí (ovládá řídící prvky), ale nepřemýšlí; dělá jen to, co mu řekne člověk, který pořád na palubě musí být. Ani není možné před letem naprogramovat plán na celý let, je nutné ho upravovat během letu podle aktuální situace. S některými situacemi za letu (např. silné turbulence, velmi strmé klesání) si zatím autopilot ani v dopravním letadle neporadí.

Ručně piloti přistávají především proto, aby si udrželi schopnost ručního řízení letadla - t.j. aby kromě přemýšlení byli schopni i fyzicky řídit letadlo během přístání; to vyžaduje pravidelný trénink. Dále jsou přistání (např. silný boční vítr nebo střih větru), které člověk uřídí lépe než autopilot a související systémy (autothrust).

0/0
11.11.2012 20:50
Foto

P62a52v63e66l 96W36e42r83n61e34r 7509113754232

A muzou nosit take orli pero, jako B.B. Thornton? ...

+1/0
4.11.2012 18:33
Foto

P20e50t36r 67D50v72o40ř64á62k 4709589711138

Seděl jsem několikrát coby poučený laik před obrazovkou radaru ŘLP, a tu práci bych nejspíš vůbec nezvládal. Sledovat to hemžení, výšky, křižování tratí, sbližování letadel, komunikovat s nimi — hodně náročná práce. A to probíhal bezproblémový provoz. Řídícím fandím, jsou to schopní analytici.

+12/−1
3.11.2012 21:53

K27a65r15e65l 42B31a19r15t98a30k 9816941375226

Ano, každý to dělat nemůže. Je to dosti náročné, ikdyž v ČR je to pohoda proti provozu v USA. To by pravděpodobně mnozí naši dispečeři zaplakali.

+1/−3
5.11.2012 20:15

Z69d79e44n67ě44k 44T42r91u11t45n36o47v67s76k13ý 7513313546960

Tak jako tak....je jeho povolání pro společnost prospěšnější, než být ministrem, poslancem, senátorem, apod.

+9/−5
3.11.2012 17:59

M68a38r86t32i77n 63S42o64u96š67e39k 8698943339845

Ten pán hodně podceňuje schopnosti současných počítačů. A jeho názor "Myslím, že by pak lidé nebyli ochotní létat." (po náhradě lidí počítači) mi zní jak z jiného vesmíru.

.

Já se naopak domnívám, že většinu profesí, kde je člověk jen takový klikající robot, by měly řešit počítače samostatně. Počítač se nemýlí, neunaví, nezpomalí, jeho reakce se počítají v řádu mikrosekund a hlavně se nikdy omylem nesplete.

.

Kdyby letadla, auta a podobně byly řízeny výhradně počítačem, bezpečnost by se zvýšila a nebyl by prostor pro chyby. Já bych se přepravoval mnohem radostněji, kdybych věděl, že za řízením sedí chytrá mašinka a ne nějaký ospalý, unavený a vyhořelý lidský slabý článek. Odpověď na otázku přisuzuji strachu pána o pro něj zajímavou práci.

+5/−25
3.11.2012 13:39

T62e54r80e57z76a 53H43a49j95k76o52v27a 5697732234180

divim se, co to ctu. pocitac by to podle mne nezvladl a taky se muze mylit. uz jen kolik chyb udela pri navigaci. lidi maji neco navic, nez stroje.

+9/−5
3.11.2012 14:12

P57e81t81r 80P89a21v15e79l 5228669781588

PC ti nikdy chybu neudělá ( pokud nespadne systém ), chybu ti udělá vždycky člověk...

+2/−5
3.11.2012 16:18

K46a47r68e18l 96B80a78r66t67a10k 9266321905846

Co prosím? Kolik chyb dělá při navigaci ADIRU a další spolupracující "bedničky"?:-P

0/0
5.11.2012 20:20
Foto

M53i81c81h85a89l 47Ř37e92h26á60č47e51k 8135817638

Málo, méně než člověk, který naviguje "ručně". Ale ten problém leží jinde.

ADIRU (a zbytek počítačových systémů) ví, kde je, ale neví, jestli má bouřku obletět zleva, zprava, zhora, nebo se radši vrátit. FMS třeba i ví, že když chci letět ze Salzburgu na jih ve 4000ft, brzo se rozbiju, ale neví, co má dělat, aby se to nestalo. Systém ví, jak přistát za nulové viditelnosti, ale neví, co má dělat, když každý ILS paprsek ukazuje něco jiného. Ví, že má podle ILS klesat, ale už mu nedojde, že je něco strašně špatně, když ILS ukazuje klesání o 10 mil dřív, než bych podle přibližovací mapy měl ILS nalétnout.

+1/0
6.11.2012 23:02

P69a51v96e40l 76N69o46v40á14k 7571616759413

a kdo programuje počítač? Člověk.... takže sme tam kde sme byli..

+12/−1
3.11.2012 14:45

M39a90r23t80i63n 67S29o29u35š39e84k 8928683989205

Proč? Programátor programuje v teple, má spoustu času na přemýšlení a další spoustu času na testování. Dnešní softwarové metodiky nabízejí spoustu způsobů, jak se vyvarovat chyb ve výsledném produktu.

.

Co je lepší: tisíc řídících letového provozu, kteří každý řídí kousek oblohy, může být unavený, může udělat chybu.... anebo tisíc programátorů a testerů, kteří vytvářejí jednoho "počítačového řídícího letového provozu" a toho pak rozkopírují na tisíc míst?

.

Když udělá chybu člověk, můžeme zavést procesy, které se snaží riziko další podobné chyby minimalizovat. Když udělá chybu počítač, tak ji opravíme a příště už ji určitě neudělá.

+2/−4
3.11.2012 17:44

P74a90v45e42l 36N62o84v45á55k 7791936549753

opravdu se nechci dožít doby kdy všechno bude dělat a řídit počítač... Nevidím tolik do IT problematiky ale stejně i kdyby to všechno řídil počítač tak by tam člověk musel sedět a nepochybují o tom že toho člověka stejně počítač hlída a v momentě kdy bude letadlo někde kde být nemá a hrozí kolize tak to nějakej alarm hodí... člověk rozhodně bude reagovat líp na nějaký problem počítač už by ten problém musel mít v databazi nehledě na to že každej průser na neby není nikdy uplně stejný... btw slyšel jste v poslední době že by se stala nehoda za kterou by mohla řídící věž? Já tedy ne takže není důvod měnit něco co funguje... To že vy by ste měl nejraději počítač i na splachování je věc druhá...

+3/−1
3.11.2012 18:04

K21a44r55e84l 88B74a27r83t31a56k 9386311285956

Bude te se divit, ale v dnešních nových dopravních letadlech ten počítač řídí i to splachování na toaletě;-D

0/0
5.11.2012 20:12

P49e32t70r 11P91a76v77e41l 5938819691408

Doufám, že neděláš v IT/ICT.

+2/−1
3.11.2012 18:13

P97a13t37r38i45k 17Š87e34b74e59s27t49a 4473822196445

Nic proti, ale stačily zkoušky Pendolína... být to letadlo, tak už jich asi 15 spadlo...

Mimochodem počítače samozřejmě let řídí dosti intenzivně - viz autopilot, ale stále není lepší než lidský mozek, proto ačkoliv je možné létat s autopilotem, tak tam pilot sedí prozatím vždy...

A další mimochodem - i na amerických proslulých vlakových automatickcýh tratích je strojvůdce ve vlaku... sice 90% prospí nebo se jinak nudí, ale 10% musí makat, protože to počítače nezvládají a železnici, natož ve vzduchu.

Google teprve testuje auto bez řidiče, a je to hodně v plenkách...

Takže povídání o tom, že počítače to zvládnou, je opravdu velmi mimo realitu...

+7/−1
3.11.2012 18:44

K57a16r24e85l 97B41a66r48t16a56k 9336531835446

Myslíte? Nemáte náhodou málo informací?

0/−2
5.11.2012 20:27

T66o23m90á17š 15V86e84l27e29m98a84n 4205185257563

mě na programování přijde skoro nejnáročnější uvědomit si všechny možné situace a chyby, s nimiž se má program potýkat. Součástí bývá i delší testování. Obvykle se počítá s kombinací podmínek a okolností ... ale kolik takových kombinací může nastat v tomto případě ? Programovat lze snadno tam, kde máte vše jasně dané, ale v tomto případě se nedá očekávat, že se bude na 100%  pilot, počasí a x dalších okolností chovat přesně podle nadefinovaných schémat. Člověk sice dělá chyby, ale někdy udělá ze zkušenosti intuitivně mnohem lepší rozhodnutí ... snad bych doporučil jen špičkové sw nástroje nabízející operátorovi možné scénáře a řešení....

+1/0
4.11.2012 11:21

P21e82t52r 39P93a31v59e34l 5628259221158

Soušku, Soušku, předpokládám, že když takhle mluvíš, tak jsi určitě jeden z nejlepších programátorů v Evropě a firmy si kvůli tobě trhají ruce a nohy, aby tě k sobě dostali ...

Ale spíše ne, asi dělnická třída, která ví o počítačích akorát to, kde jej zapnout/vypnout a pod jakou ikonou hledat internet.

Ale abych řekl upřímě, tak blbější názor už jsem dlouho neslyšel.

Btw. nepracuji v této oblasti, aby mě někdo nařkl za nadržování vlastní profesi.

+6/−2
3.11.2012 16:12

R95o71m95a11n 40K11r31a75t82o81c33h90v12í38l 6706317956664

Evokuje to otázku: "Proč tam je vůbec člověk ?", takovové to řízení "jseš vysoko klesni na úroveň tolik a tolik" opravdu zvládne PC, člověk tam je asi opravdu k řešení havarijních situací.

0/−4
3.11.2012 16:32
Foto

M97i55c56h40a90l 10Ř22e69h40á15č71e91k 8415817528

Člověk je tam primárně od dělání rozhodnutí, počítač je tam jako pomůcka pro člověka, aby se mu lépe dělala rozhodnutí.

V létání skoro nikdy nejde nic přesně podle předem připraveného scénáře. I u rutinních letů je třeba mozek, a to jak v letadle, tak na zemi. Zatím pokaždé, bez jediné výjimky, jsem musel nahoře řešit věci, na které jsem před letem nepomyslel. Nebyly to většinou nouzové situace, ale prostě věci, na které nejde použít rozhodovací algoritmus. U řídících to je stejné.

Vezměte si třeba plánování přibližení, když je v blízkosti letiště bouřka. Zavře se letiště? Bude se to oblétávat, budeme všechno vektorovat podle aktuální situace? Jak hrozné to počasí je, jaký je výhled? Kolik letadel už je na příletu a bude muset měnit plány?

Na druhou stranu, počítače jsou výborná pomůcka. Třeba flow management, který zdrží letadla už na odletu, pokud se očekává nasycení cílového letiště v době příletu - to bych fakt nechtěl počítat z hlavy.

+2/0
3.11.2012 23:31

K70a72r22e33l 37B87a18r77t23a35k 9456101695166

MFS X ? Ale to je odhad.;-D

0/−1
5.11.2012 20:35
Foto

M13i29c30h62a41l 29Ř55e16h49á24č65e20k 8405887608

PPL(A)+Night, IR(A) v procesu, 140 hodin (ale to je odhad ;-D).

+2/0
6.11.2012 22:38

Z44d76e20n41ě59k 29T85r10u57t83n42o69v66s47k61ý 7763733766690

Jak chceš, aby počítač zvládal hlídat piksly s lidmi v 3D prostoru, kde se může cokoliv přihodit, když kolikrát není schopný zajistit kloudný překlad z jazyka A do jazyku B, kde pravidla jsou přesně dána, včetně výjimek.....

+4/0
3.11.2012 17:51
Foto

M70i98c68h71a21l 28Ř20e51h26á15č82e22k 8325967478

Ten pán má pravdu. Je spousta věcí v řízení letadel, které počítač hned tak nezvládne. Nemusí jít hned o nouzové situace, ale třeba o situace, kdy letadlo neodpovídá (jak počítač vymyslí, co s tím?), nemůže se držet povolení ("Unable due to icing" nebo třeba "TCAS RA" - řídící musí vymyslet, co s tím), nebo prostě jen má dotaz ("request weather update for LKKB" nebo "confirm TRA51 is not active"). Počítač těžko zkontroluje dalekohledem, jestli je volná RWY před vydáním povolení k přistání. Počítač rozhodně nebude reagovat na varování od pilotů typu "vyřiďte tomu co startoval přede mnou, že z něj při startu vypadly nějaké šrouby" (i to jsem už zažil, v roli toho za ním).

Nevím jak pasažérům, ale jako pilotovi by se mi nahoru fakt nechtělo, kdybych věděl, že tam nejsou lidi, ale počítače. Teď když se mi něco nahoře přihodí, tak vím, že tam dole je spousta lidí, kteří mi budou pomáhat - odstraní z cesty všechen provoz, poradí, etc.

+13/0
3.11.2012 20:17

E34d73a 10D32r59á73b52e98k 7439622823447

Přesně tak, Martin Soušek nevzal v úvahu fakt, že řídící počítač by komunikoval s lidmi (piloty) a ti by nemuseli vždy jednat tak, jak by zněly instrukce. Jiná věc je, kdyby i letadla vždy řídily stroje. Ale pak je tu zase příroda, která těm strojům zabrání chovat se tak, jak jim velí algoritmus a zase jsme tu u nouzových situací a improvizací, kde je zatím efektivnější člověk s podporou počítačů.

+5/0
3.11.2012 21:37

J22i45r81i 76O13s43v65a22l90d 2725774506687

To co pises je tvoje fantazie laika ktera po technicke strance nema realny zaklad. Hlavni problem je totiz v tom, ze pocitac neumi nalezat reseni pri vyskytu vyjimek a neumi zpracovavat pro neho nove informace.

+1/0
4.11.2012 4:42

R48i10c75h57a41r77d 59K57á44b49a 8249528100750

Nesouhlasím. IT je výborná věc a počítače jsou jistě přínosem pro spoustu oborů a operací. Domnívám, se funkce ŘLP je přesně ukázkou toho, co IT snadno nenahradí. SW může být nápomocen při analýze, hlídat výšky a rychlosti letade, ale pro komunikaci a řešení krizových situací je naprosto nevhodný.

0/0
5.11.2012 14:16

K47a21r34e25l 72B77a64r37t16a13k 9686101455286

Ta doba příjde. Lidé si také neuměli představit, že např. vlaky(metro) budou jezdit bez strojvedoucího.

Ono dnes např bez TCAS už s dopravním letadlem nemůžeš do luftu. A pokračuje to.

0/0
5.11.2012 20:25
Foto

M63i80c22h82a37l 53Ř18e15h14á97č66e14k 8505667628

TCAS ale nic neřídí, pořád potřebuje lidský mozek, aby něco dělal. Dokonce existuje situace, kdy je TCAS nutné neposlechnout (souběh TCAS RA a GPWS). Zrovna dneska NTSB vydalo závěrečnou zprávu o nebezpečném sblížení tří letadel: TCAS RA v jednom letounu nejprve vyžadoval "descend", pár vteřin poté "climb". Bylo to o 0m vertikálně a 700 metrů (horizontálně) - to je deset délek B777, nebo dvě vteřiny při součtu rychlostí 600ktas. Naštěstí neřídil počítač, ale mozek.

Metro má jednu obrovskou výhodu: když se cokoliv pokazí, tak zastaví a přijde někdo, kdo to spraví. To letadlo udělat nemůže.

Ano, jednou ta doba, kdy letadla budou od špalků ke špalkům řídit jen počítače, přijde - ale pořád je hodně daleko. Nevěřím, že já se toho dožiju (je mi 36). Asi zažiiju automatické pojíždění za podmínek CATIIIc až k bráně, třeba zažiju automatický start, ale myslím, že za mého života tam pořád bude sedět mozek, který bude moci zmáčknout zlačítko "všechno vypnout".

0/0
6.11.2012 22:52

R87o47m36a87n 90K65r45a53t61o53c34h95v70í45l 6476517376184

Kdybych měl výbronou angličtinu, šel bych to klidně dělat.

+2/−5
3.11.2012 11:41

P58e21t25r 85P43a39v27e48l 5928129281218

Já ani náhodou ... Radši budu mít méně za větší pohodu a více volna :-)

0/−1
3.11.2012 16:19

R73o20m59a85n 48K50r80a61t18o39c72h25v75í38l 6746107826194

Já bych to zvlád, ty prachy bych bral. Ta angličtina je u mě problém. Něco umím to ano, ale né tolik abych to mohl jít dělat.

+1/−2
3.11.2012 16:23

P43e62t29r 62P23a58v13e75l 5328509541608

Dělám pouze polovinu měsíce, mám o něco nižší mzdu a rozhodně menší zodpovědnost, aneb kvůli mé chybě neumřou lidé, ale budou pouze bez datového připojení.

Ale záleží, kde jsi zaměstnán :)

0/0
3.11.2012 18:15

R47o96m59a59n 34K23r31a60t84o61c12h86v37í95l 6136847226274

Ano, každej si musí obhájit to svoje a úplně ideální je nedělat nic za co nejvíc peněz.

Když dostanete na výběr buď hodně peněz nebo málo práce tak si většina zvolí méně práce.

0/0
3.11.2012 18:44

P63e87t72r 92P28a18v77e20l 5908969721898

No já si to tak nějak nepotřebuji odůvodňovat. Ono já mám klid, jen když všechno funguje :)

0/0
3.11.2012 19:08

K46a14r39e67l 84B21a76r77t77a25k 9746691865826

Jen aby jste se nedivil. To ovšem neznamená, že bych vás podceňoval.:-P

0/0
5.11.2012 20:33
Foto

M77i66c59h35a31l 16Ř72e46h37á37č96e59k 8345667408

Ukázku testu, co je typově u přijímacího pohovoru, můžete nalézt zde:

http://www.rlp.cz/pages/sample_test_en.php

Další detaily o pozici řídícího:

http://www.rlp.cz/generate_page.php?page_id=1636

0/0
3.11.2012 20:26

R26o44m21a69n 86K88r22a49t32o66c45h10v10í49l 6846197576274

Díky, už jsem tam byl....:-)

0/0
3.11.2012 21:47
Foto

M58a31r94t41i33n 47O46c68h 7409404925396

Věřím že to je velmi náročná práce, a snad jedna z mála i dobře zaplacená...

+16/−2
3.11.2012 1:49

2562249272534

jsou práce, kde peníze jsou až druhořadé.

+6/−5
3.11.2012 8:05

P21e84t58r 34P75a22v90e77l 5478849971498

Tak takovou práci neznám. Můžeš mi nějakou takovou doporučit?

+5/−1
3.11.2012 16:13

R37o45m36a86n 21K49r76a48t81o93c49h78v45í49l 6516527196904

To je opravdu dobrá poznámka !!

0/0
3.11.2012 16:33

P72e15t52r 85P32a40v97e71l 5688339551818

Já tedy nevím jak ty, ale já nechodím do zaměstnání kvůli tomu, že se můžu koukat na televizi a kvůli šéfovým krásným očím, ale a pouze jedině kvůli penězům a dalším benefitům.

+4/−1
3.11.2012 18:18

R50o55m98a60n 70K90r13a56t12o68c13h76v76í71l 6136637846954

Souhlas !!

0/−1
3.11.2012 18:49

M76i51r36a 93J75a16n75í31k 5923504645795

jsou i taci, ktere prace skutecne bavi a naplnuje.

+3/0
3.11.2012 19:26

P51e14t79r 57P48a66v38e89l 5498899811278

Mě mé aktuální zaměstnání velmi baví, ale z toho se nenajím, takže řeším mzdu, benefity a renomé firmy.

Ale pokud si budu moci vybrat, jestli brát 30k za práci, která mě baví a nebo 35k za práci, která mě nebaví, tak je celkem jasné rozhodnutí. Ale pokud to bude 15-20k vs. 30-35k, tak je rozhodnutí jasný.

+3/−1
3.11.2012 19:30

M87i25r13a 82J81a54n63í36k 5683144475585

ja to myslel tak, ze ne kazdy chodi do prace JENOM kvuli mzde, samozrejme, ze kdyby popelar bral 50k a prace ktera me bavi by se cenila na 15 tak nepremyslim. Ale jsou i takovy, ktery nebavi nic, a chtej jenom co nejvic penez:)

0/0
3.11.2012 21:42

K14a98r29e15l 83B63a24r80t63a61k 9146321355726

Proč se navážíš do vlády8-o

0/−2
5.11.2012 20:37





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že půjčku můžete vyřídit kompletně on-line?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.