Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Novinky 2014: Nová pravidla pro reklamace i pro nákupy

Ke smlouvě s bankou, úvěrovou firmou či s operátorem už nebudete potřebovat dvě vysoké školy ani lupu. Více chráněn bude zákazník i při nákupu v obchodě nebo při dovolené s cestovkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

F94r73a74n26t22i88š50e75k 49P66r77u28d85k96ý 8852521562181

Nakonec to je stejně o tom, jak se k sobě všechny strany budou chovat. Když se nebude žádná z nich chovat "vyčůraně" a bude jednat slušně, vždy dojde k dohodě prospěšné oběma stranám. Když oběma stranám bude jasné, co se dá od čeho očekávat a jestli to odpovídá obvyklému vztahu cena - výkon, nebude se žádná z nich domáhat něčeho, na čem ta druhá bude škodná. Smutné je, že zákony vznikají právě z důvodu existence takových, kteří svá práva zneužívají a jiné chtějí na svůj úkor poškozovat.

+2/0
12.1.2014 14:08

B64r71o70n98i24s40l12a36v 65J35a19k46l 8920685505185

Takze ANO, jak jsem si myslel .....

§ 1820

Sdělení před uzavřením smlouvu

g)  údaj, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží a   jde-li o smlouvu uzavřenou prostřednictvím prostředku komunikace na dálku náklady za navrácení zboží, jestliže toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou,

Odstoupení od smlouvy

§ 1832 (1) Odstoupí-li spotřebitel od smlouvy, vrátí mu podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy, všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od něho na základě smlouvy přijal, stejným  způsobem. Podnikatel vrátí spotřebiteli přijaté peněžení prostředky jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasil a pokud mu tím nevzniknou další náklady. (2) Jestliže spotřebitel zvolil jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí podnikatel spotřebiteli náklady na dodání zboží ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží. (4) Odstoupí-li spotřebitel od kupní smlouvy, podnikatel není povinen vrátit přijaté peněžní prostředky spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel zboží předá nebo prokáže, že zboží podnikateli odeslal. Takze jednoduse receno, podnikatel nemusi nic platit dokud nedostane vracene zbozi. A hlavne, pokud umoznuje osobni vyzvednuti (napriklad zdarma jako nejlevnejsi moznost dodani zbozi), tak si pochopitelne muze narokovat i postovne .... to mi prave prislo nelogicke, aby platil obchodnik za nekoho postovne ......

+1/0
12.1.2014 0:06

B84r13o18n43i41s68l75a29v 26J73a69k44l 8510875905515

No nic, dal jsem si tu "praci" a nasel to v tom zakone primo, kde je specifikovana dvouleta zarucni lhuta .... tak aby zavreli hubu vsichni ti pitomci podemnou, kteri zas nedokazou porozumet psanemu slovu ......

§ 2165

(1)  Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního

zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.

(2)  Je-li na prodávané věci, na jejím obalu, v návodu připojenému k věci nebo

v reklamě  v souladu s jinými právními předpisy  uvedena doba, po kterou lze věc použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost.

0/0
11.1.2014 23:48

B67r86o47n29i98s95l58a43v 23J84a33k24l 8660125725185

Nicmene tohle je uplna blbost:

Lhůta pro vrácení zboží do e-shopu je 14 dní ode dne, kdy zákazník oznámí, že odstupuje od smlouvy.

Internetový obchod musí poslat zpět zákazníkovi peníze za vrácené zboží do 14 dnů od chvíle, kdy mu bylo doručeno odstoupení od smlouvy. A to včetně nutných nákladů na jeho dodání spotřebiteli. Peníze musí e-shop vrátit zákazníkovi stejným způsobem, jakým mu byly doručeny (platil kartou, dostane peníze zpět na kartu), ledaže se dohodnou jinak.

Clovek ohlasi do 14ti dni a pak ma jeste 14dni na vraceni? Ale obchod mu uz musi behem te doby penize vratit? Uz vidim nekoho, kdo nekomu vrati penize za zbozi, ktere nema jeste zpet:o))) S tema obalama je to jednoduche .... strhne mu proste prachy a nenadela nic! Taky mi prijde divna veta "A to včetně nutných nákladů na jeho dodání spotřebiteli." ..... to jakoze eshop musi vratit i postovne, ktere zaplatil? To mi prijde jako naprosta a totalni blbost .... kdyz si nekdo objedna neco velkeho, kde bude postovne 5 litru, tak mu je prece nevratim jenom proto, ze si to po 14ti dnech rozmyslel:o))) To bych si teda smluvne osetril, coz asi vetsina eshopu udela. Jakoze kupni smlouva bude na zbozi bez postovneho, ale automaticky si musi objednat i extra sluzbu - postovne, kterezto jako vyuzita sluzba, nelze vratit .....

Ale otazka je jak to je, nejlepsi si precist ten zakon, na podobnych platcich jako je idnes jsem cetl uz ruzne nesmysly jako treba, ze zaruka je jen pul roku, protoze se musi "vyskytnout" a podobne nesmyslne slovickareni a neznalost ceskeho jazyka ....

+1/0
11.1.2014 23:41

J76o76s21e81f 43P23o76r94t95i51k 8817509704

Tímto může výrobce na trh s výrobkem pochybné kvality. Nemusí už moc dbát aby výrobek vydržel. Vyplatí se mu riskovat

0/0
11.1.2014 16:36

J67a84n 77U44l67r78y16c31h 4311187880548

možná by bylo dobré paní Lenku Vichnarovou vyhodit (pokud je u Mafry zaměstnaná), nebo s ní přerušit spolupráci, tj. odebírání jejích článků - píše totiž naprostý nesmysly, což je u článků typu výklady zákonů apod. zatraceně velká vada...

konkrétně - je absolutně chybné tvrzení, že u záruční lhůty se nic nemění, resp. že se nemění dvouletá záruka  - NESMYSL, FAKTICKY se záruka zkracuje na pouhých šest měsíců (kdyby v týhle zemi fungovala normální aktivní občanská společnost, už dávno by se proti tomu zvedla obrovská kampaň - jenže jsme v Česku...);

vtip spočívá v tom, že po šesti měsících už je na zákazníkovi, aby PROKÁZAL, že vada, kterou reklamuje, existovala už V DOBĚ KOUPĚ... - což je teda konečná, zapomeňte na dvouletou záruku...

(ano, samozřejmě, prodávající si můžou sami od sebe tu lhůtu prodloužit, prý to v rámci konkurence i jistě budou dělat - některý možná i budou, ale to už se taky může zrušit záruka úplně, a věřit, že se prodejci v rámci konkurence budou předhánět, kdo dá co nejdelší záruku; ve skutečnosti se ve většině případů vracíme o x let zpět pěkně ke starý dobrý půlroční záruce - skvělá práce nejen našich zákonodárců, ale i nás občanů - zákazníků, co jsme si tenhle paskvil nechali líbit...)

(ale aspoň si nemusím nechat líbit, že tu autorka článku naprosto chybně informuje čtenáře, že bude pořád platit dvouletá záruka)

+10/−1
11.1.2014 2:49

J74a29n 55U45l61r61y24c11h 4601667730758

odkazy + citace např.: "Prodávající bude i nadále odpovídat kupujícímu za vady, které se vyskytnou v době 24 měsíců po převzetí zboží v obchodě,“ sdělila nám mluvčí resortu Štěpánka Čechová. Jedním dechem však dodává, že musí jít o vady, které zboží mělo již v době prodeje (...) Po šesti měsících by už podle ministerstva měl existenci vady prokazovat kupující"

http://www.penize.cz/reklamace/253892-myty-o-reklamacich-a-velke-zmeny-od-roku-2014-konec-zarucnich-lhut

nebo tady: "V průběhu prvních šesti měsíců tak zůstává na podnikateli, aby dokázal, že vady na výrobku nevznikly špatným zacházením. "Podnikatel tedy bude muset prokázat, že vada na zboží v době jeho prodeje neexistovala, jinak bude muset danou věc opravit, či v případě závažnější závady vyměnit. Od 7. do 24. měsíce bude prokazování, jak a kdy byl výrobek poškozen, na straně spotřebitele," uvedla serveru Podnikatel.cz Alena Sokolová z Advokátní kanceláře FABIAN&PARTNERS. Jak ale upozornila Sokolová, podnikatelé budou moci prodloužit šestiměsíční ochranu, ve které bude vada bez nutného dokazování uznána jako ta, kterou mělo zboží už v době prodeje"

http://www.podnikatel.cz/clanky/vime-co-se-doopravdy-meni-u-reklamaci-od-roku-2014/

0/0
11.1.2014 2:51

P18e17t54r 20K51o32v57a23ř18í72k 1551103559787

... vracíme o x let zpět pěkně ke starý dobrý půlroční záruce ...

A to si myslím, že je naprosto v pořádku. Většinou se skutečně objeví výrobní vada do půl roku a po delší době už to je vada vzniklá provozem výrobku. Takže nechť půlrok prokazuje prodejce a nad půlrok zákazník. Ač to pro mně jako zákazníka bude nevýhodné, nevidím na tom nic špatného. Za nějakých cca 20let, co jako plnoletý nakupuju zboží, si nevzpomenu na případ, ve kterém by mi tato změna nějak uškodila. Lze krásně vidět, a nezřídka jsem takové jednání zaznamenal, že si lidi třeba takto obměňovali boty - 2 roky používali a na konci záruky vyměnili za nové. A výrobci buď nestálo za to přezkoumávat vady těchto vyčůránků a posla nové prodejci, nebo prodejce neměl čas zařizovat přezkoumání.

+4/−1
11.1.2014 8:31

J98o33s66e86f 55P67o32r36t68i93k 8307599444

Kupte sezoní věc např. lyže a pokud bude počasí jako nyní tak se Vám vada projeví po půlroční záruce.

0/0
11.1.2014 16:22

J88o67s49e19f 11P20o11r35t59i34k 8947789974

Jinak nakupuji převážně v polsku. Poslední nákup bojler 2/3 ceny v ČR a záruka na 7 let (pětkrát jsem zjištoval jestli to myslí vážně, zda v tom není fígl třeba jen na elektroinstalaci)

Nevěřím, že změny horší k zákazníkovi zlepší podnikání v ČR.

Komponenty k pc (základní desky a pod. půl roku vydrží, ale po roce jich padne hodně. Na vině je zpravidla výroba, která si s tou starou a kvalitní nezadá. (kondenzátory nafouknuté a pod.) Totéž tv, takže až půjdu pro 3D TV tak s půlroční garancí si to mohou čeští prodejci narvat do zadnice

+2/0
11.1.2014 16:32

K60a74r45e11l 72J55a88n81í62k 9898432735214

slyšel jste někdy pojem "kurvítko"?

+1/0
11.1.2014 17:36

O15n52d80ř47e59j 89L90o87š67o54t68h 9620542884532

Mně je do ničeho asi nedávaj ;-)

0/0
11.1.2014 20:06

F52r48a98n71t17i56š17e56k 90P66r30u74d69k61ý 8362771152451

ja myslim pane Ulrych, ze prehanite. Vetsinou se kazdy, i vy zde, ohani tim, jaka ze jsme to spatna zeme, kde si kazdy muze delat co chce, ale pulrocni zaruky za vyrobni vady" plati ve vetsine vyspeleho sveta a konecna. Delsi zaruku vam poskytne pouze vyrobce nebo prodejce z vlastni vule. Takze, ano, mate pravdu, ze vyklady Lupy obcas privadi k zoufalemu smichu, ale stujte pevne na zemi, pul roku na bezne spotrebni zbozi je az dost. Na to drazsi vetsinou najdete prodejce, ktery vam delsi zaruku rad proda :-)

0/0
11.1.2014 8:53

J88a15n 58U54l22r73y15c87h 4191927290768

no, pánové, jsem trošku překvapenej, že z pozice kupujících (tak to aspoň prezentujete) obhajujete (vítáte) jen půlroční faktickou záruku - myslel jsem např. na elektrotechniku - tam dost často platí, že výrobek do dvou let (opravdu sám od sebe, bez zavinění uživatele) odejde - a jak asi po šesti měsících dokážete, že vada existovala už v době koupě..., a nezlobte se na mě, ale platit za to, že mi věc poběží plus mínus rok, to už je trochu moc...;

prodejci možná jásají, a jestli museli dávat pozor na to, co odebírají, teď už můžou nabízet kdejaký úplný šunt - v téhle situaci radím každému - přehodnoťte svůj přístup, a mnohem masivněji kupujte zánovní zboží z druhý ruky - na (použitelnou) záruku můžete zapomenout i u nově koupených věcí, tak proč za to zbytečně dávat o desítky procent víc? (u elektroniky by přímo mělo platit: bez prodloužení lhůty pro neprokazování termínu závady nic nového v obchodech nekupovat)

0/0
11.1.2014 13:19

F47r28a65n45t39i23š90e71k 65P64r97u95d89k79ý 8382241302361

nevim z ceho vychazite, kdyz mluvite o tom, z jake pozice prezentuji svuj prispevek, chovam se neutralne. A docela natvrdo rikam, ten novy zakon je dobry, lepsi nez ten predesly. Lidi maji svobodnou volbu se rozhodnout, co a od koho si koupi. Existuji lide, kteri si koupili v jednom kramu lahev koralky za 500 a v druhem za 500 boty. Tu lahev vecer vypili az jim z toho bylo blbe a boty za rok reklamovali, ze jim upadla podrazka pote, co v nich cely rok chodili. Podle me by mohl by ten zakon i tvrdsi, napr. tak, ze by se zaruka na spotrebni zbozi vztahovalal podle povahy az od urcite hodnoty. Myslet si, ze vam tablet za 2000 vydrzi vic nez 6 mesicu, kdyz je to prenosne zarizeni, je dost naivni. Ano, od jabka, kde za nej chtej 6x tolik bych aspon 2 roky plne zaruky od vyrobce predpokladal. A tak to mate se vsim, je treba rozlisovat a byt uznaly nejen sam k sobe a svym skutkum

0/−1
11.1.2014 13:43

J40a76n 63U27l64r83y94c97h 4361347650298

poznámečka - ano, vy jste svůj příspěvek "z pozice kupujícího" neformuloval (odpovídal jsem souhrnně i na příspěvek p. Kovaříka); a k tomu tabletu za 2000,-, kde (podle vás) je OK, pokud bude fungovat 6 měsíců - to je právě to, co považuju za katastrofu, než prodávat tohle, tak to prosím už nic - a takhle to zatím jakžtakž fungovalo - obchodník, coby člověk znalý oboru (pokud to tak nebylo - jeho problém), si musel dát pozor, co od koho objednává; teď už si s vámi řekne "chtít od jakéhokoliv lacinějšího zboží, aby fungovalo víc jak 6 měsíců, je naivní", a zákazníci se můžou těšit na záplavu už z podstaty nefunkčních šuntů;

opravdu není normální, aby nespotřební výrobek, se kterým se zachází podle jeho určení, nevydržel aspoň ty 2 roky (může být náhodou vadný, ale průměrná kvalita se musí posunout aspoň za ty dva roky); svět ve kterém je OK, že lze vyrábět + prodávat nespotřební výrobky s cca půlroční výdrží, je úplně mimo, v takovym světě se z několika důvodů bude žít blbě... (nakonec úplně všem - i těm obchodníkům + výrobcům)

+3/0
11.1.2014 15:21

O46n23d36ř23e28j 12L18o34š31o22t85h 9420782344162

myslel jsem např. na elektrotechniku - tam dost často platí, že výrobek do dvou let (opravdu sám od sebe, bez zavinění uživatele) odejde - tohle je nesmysl. 99% věcí vydrží spoustu let. Já bych spíš řekl, že zboží, který vydrží první půlrok, tak vydrží i ty dva.

0/0
11.1.2014 20:12

B61r63o41n44i89s66l82a61v 52J23a30k62l 8810505415865

Kamo, ty uz to fakt nehul!!! A precti si ten zakonik jo?

Na delce zaruky se NIC nemeni! Je 24 mesicu!!!

0/0
11.1.2014 23:33

L66a15d45a 27N84o68v76a60k 4362153957

nevíte někdo, jestli když teď podám reklamaci skrytých vad vozidla, které jsem koupil před 5 měsíci, bude se řídit podle nové podoby občanského zákoníku...?

Nebo jak je to obecně se smlouvami uzavřenými před 2014 nyní....?

Díky moc...

0/0
11.1.2014 0:11

J15a27n 90U30l48r39y76c42h 4441937890758

co se stihlo koupit před koncem roku, platí samozřejmě dál podle tehdy platnejch zákonů, ale běda každýmu, kdo si koupí cokoliv od začátku roku 2014 (jinak samozřejmě to, že vás budou všude ujišťovat, že pořád platí 2 letá záruka, vám bude platný jak mrtvýmu zimník - zajímavý to bude, jen až vám ukážou (na papíru, co si odnesete spolu se zbožím), že si prodlužují tu lhůtu k prokazování vady... - kolikpak takovejch obchodníků asi bude?)

+3/0
11.1.2014 3:02





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že správným používáním kreditky můžete značně ušetřit?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.