Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Test: Víte, za kolik se jezdí vlakem?

Kdy jste jeli naposledy vlakem? Jestli v době tvrdých jízdenek a průvodčích s procvakávacími kleštičkami, měli byste se připravit, že se toho dost změnilo. Vyzkoušejte si, jestli jste připraveni na cestování vlakem, a to i z finančního pohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P26e66t90r28a 39N34o26v44á11k85o83v52á 7168376464208

Platí pořád ještě u INkarty, že když vám na ní končí platnost a máte tam nějakou částku, tak pokud vaše jízdenka stojí víc, musíte si nabít nejméně 100 Kč a pokud vám tam zase něco zbyde, tak vám na pokladně řeknou: To musíte projezdit na nějakejch kratších tratích.

Tohle mě tak dostalo, že jsem další INkartu již nezakoupila.

0/0
7.4.2014 15:04

J49i64ř57í 49L76e21ž59a23l 7204249339888

V bodu 6 chybí d) Tak vás ČD okradou. !!

Nevěříte? Tak schválně si zkuste koupit zpáteční jízdenku pro 2 osoby + psa z Prahy Zbraslav do Kamenného Přívozu přes web. Vysype to na vás cenu 238Kč (178Kč po odečtení slevy 6Kč za online nákup pro osoby a 60Kč za zpáteční přepravu psa)  !!

A když si ji koupíte na pokladně, tak vás bude stát 137Kč a 30Kč za psa.

Rozdíl 71Kč na vzdálenosti 56km. Změna ceníku byla 15.12.2013, takže od té doby už musí jít o pěknou sumičku.

0/0
6.4.2014 23:58

L33u64d66ě56k 84N15ě20m29e22c 5175501292564

Že byste někdy zkusili Bayern-ticket, abyste se dostali do nějakýho srovnání?

0/0
6.4.2014 23:33

J37i78ř45í 34D22v93o66ř97á98k 5288903808620

Mě by spíše zajímalo , kolik platím i když vlakem nejezdím.Miliardové roční ztráty.

+5/0
6.4.2014 20:13
Foto

L27u92b77o66m62í71r 76J40a39n90o65t71a 5446654176885

Mě taky

0/0
6.4.2014 20:23

J82a69k28u32b 36Ř81í53h60a 4235919332511

z jedné miliardy dotací pro ČD vy jako občan zaplatíte 100 Kč. Tak si to vynásobte, je to pár stovek.

Nicméně, pokud se podíváte kamkoli, všude je železniční doprava dotovaná. Dokonce v porovnání se západem máme ještě velmi nízké jízdné. I přesto, že náklady jsou vlastně srovnatelné se západními železnicemi. Vlaky se kupují za stejné peníze, energie jsou zhruba stejné, jen platy, což je zcela minoritní výdaj, jsou várazně nižší než na západě. Myslím, že ČD jsou na tom ještě poměrně dobře co se výše dotací a jízdného týče.

Mimochodem, víte, že dotujete třeba i pana Jančuru? A to s ním třeba také nejezdíte. Z vašich peněz se staví silnice, po kterých jezdí jeho autobusy, tím tedy podporujete jeho podnikání, že nemusí stavět vlastní komunikace.

+1/−1
6.4.2014 20:24

P35e16t71r 88H89a31n42á43k 8881824266837

zaměstnanec ČD ? Pokud dám každému , jehož služby nevyužívám , pár stovek , budu chodit X dní do práce zadarmo. A to mě FAKT NEBAVÍ !!!

+1/0
6.4.2014 22:26

J56a22k70u70b 55Ř50í51h74a 4435709262731

Zaměstnanec ČD skutečně nejsem, s ČD nemám společného nic. Jen jsem chtěl poukázat, že dotace pro ČD jsou zcela běžné kdekoli na světě, kde nějaká železnice je. Pokud by dotace nebyly, a ČD by se měly opravdu chovat jako soukromá společnost zaměřená na ziskovost, pak by jezdily jen na tratích výdělečných, nebo tam, kde si to objedná kraj. Takže půlka rychlíků by nejezdila. Zatím jiný model veřejné dopravy neexistuje. resp existuje, ale to by zas lidé prskali, že jsou ČD drahé. To ostatně lidé prskají už teď. Bohužel náklady na železniční dopravu jsou skutečně hodně vysoké. Jedna jediná vlaková souprava stojí stovky desítky, nebo i stovky milionů. Životnost takové soupravy může být nějakých 40 let. Takže ta jediná souprava by si musela vydělat desítky milionů za rok na tržbách. Aby si vydělala sama na sebe. Nemluvě o energiích, platech, a dalších nákladech na správu různých budov a kdovíčeho ještě. To při současných cenách není reálné. Nemluvě o tom, že lidé prskají když mají jet 20 let starým vlakem.

Ohledně toho, že služby nevyužíváte. To máte stejné s armádou, to máte stejné se stovkami různých zdravotnických zařízení, to máte stejné se spoustou různých úřadů apod. Také pravděpodobně v životě nic z toho nevyužijete. Ale zajistit tyto služby je úloha státu a něco to stojí - daně. nedokážu si představit situaci, kdy by si každý měl všechny tyto věci v dnešní době zajišťovat sám. Stejně je to s infrastrukturou. pozemní komunikace pro motorová vozidla - určitě si každý člověk nebude sám financovat svůj kilometr silnice, vodní doprava, železniční doprava apod. Když už nic jiného, tak zřízení a správa těchto komunikací pomůže státní ekonomice. A to by mělo být i ve vašem zájmu.

+2/0
6.4.2014 23:13

J39a66k69u92b 50Ř51í59h89a 4825859192951

Ostatně, kdybyste četl diskusi, tak o pár příspěvků níže jsem diskutoval o možnostech placení za jízdenky. Myslíte, že jako zasmětnanec ČD bych sháněl informace tady v diskusi?

0/0
6.4.2014 23:15

J56a76n 88N27e80š60p76o22r 4986728806832

To přece děláte i tak...

0/0
7.4.2014 13:32

V16á19c88l96a27v 92J83e65b22a31v47ý 8390409593566

ČD také nemá ani nestaví vlastní železnici, protože koleje a nádraží patří SŽDC. A ta je "pronajímají" dopravcům jako jsou ČD, Leo a Žlutý.

A tu stovku by zaplatil každý kojenec, student, důchodce i pracující, takže za rodinu to může být třeba několik tisíc ročně. Což by nebyl problém, kdyby ČD fungovaly, ředitelé nedostávali zlaté padáky, neměli asi 12 náměstků jako trafiky pro kamarádíčky a tak podobně.

0/0
6.4.2014 23:19

J79a85k69u17b 67Ř93í88h20a 4775389522121

Tu stovku jsem počítal za rok je nás 10mil. krát 100 je miliarda za rok na dotaci. Mám dojem, že na dotacích ČD dostává nějaké jednotky miliard, takže za člověka to za rok může být jednotky stovek. Když si vezmu, kolik člověk za rok zaplatí na odvodech státu...... u 20 čistého to může být klidně 200 000. Myslím, že šetřit by se mělo začít na jiných věcech. Tím neříkám, že v principu jsou dotace v pořádku. jen nějak nevím jak je rozumně v tuto chvíli nahradit. Třeba poplatky za ČT bych zrušil. Klidně ať si dávají reklamy a může funguvat jako doteď beze změn. A koncesionářské poplatky za rok přijdou na podobné peníze.

Určitě by šlo zeefektivnit hospodaření s penězi. jen by nesměl stát házet klacky pod nohy. Jak teď když ČD nakoupily vagony s využitím opce rakouských drah, a stát to teď prošetřuje, jestli náhodou ČD neporušily zákon. Přitom díky využití té opce mohly nakoupit vagony za nižší cenu než v klasické soutěži, Plus samozřejmě platy vrcholných manažerů by se daly snížit. Tím by se ušetřilo ročně řekněme několik desítek milionů. Potíž je v tom, že by bylo třeba ušetřit zhruba stonásobně víc.

+1/0
6.4.2014 23:34

J61a85k20u64b 50Ř69í52h10a 4655859462681

Takhle. Aby tady nevznikla mýlka. Já nejsem zastánce principu dotací. V ideálním případě by byl svět bez jakýchkoli dotací. Jen tak nějak nevím jak jich dosáhnout při zachování určitýtého standardu (nebo zlepšení). A stejně tak daně. Nejsem zastánce daní. Ideálně bych nechtěl platit žádné. Ale jsou určité základní funkce státu, které by měl plnit (zdravotnictví, obrana, pomoc při mimořádných příhodách, vzdělávání, zajištění infrastruktury, obecně investování do projektů, které přesahují možnosti jednotlivců a má z nich prospěch přeneseně celá společnost) a to se bez peněz tak nějak neobejde. takže určitá míra daní být musí. Pokud by někdo vynalezl způsob jak toh docílit bez daní (dotací) budu nadšen.

0/0
6.4.2014 23:42

T45o55m77á46š 98Z96e12m57a73n 3915828324875

Silnice jsou placeny z 1/2 vybrané spotřební daně..

+1/−1
7.4.2014 11:58

Ř93e52h41o13ř 56V12l85a62s51á23k 2234214641606

Mohl byste to doložit? Všechny výpočty, které jsem doposud viděl, ukazovaly vyšší náklady (předpokládám, že kolik je výnos ze spotřební daně, v tom jste se nespletl).

0/0
7.4.2014 15:08

V91ě70r23a 11B11e49n69o19v65á 7457250285949

Po dlouhé době jsem cestovala ČD z Přerova do Prahy a je to opravdu rozdíl v čistotě, vybavení vlaku, ochotného personálu, nevím, jak je to se slevami, ale rozdíl je evidentní, i když ještě ve službách dohánějí Regiojet (ten nestaví v Přerově).

0/0
6.4.2014 19:54

M16a64r18i19a54n 16K17a48r82a88b58a 4523711350142

10 let jsem jezdil do Prahy autem, pak jsem zkusil vlak ČD. Na internetu jsem se podíval na orientační cenu a protože jsem nevědel čas odjezdu, rozhodl jsem se koupit lístek před odchodem. A kurňa místo 800 chtěli za rychlík kolem 1200 Kč, a prý je to "Euro Night" - tak to psali na lístku. Vzhledem k názvu a ceně jsem očekával něco víc, než jsem si pamatoval před 10-20-30 lety. A bohužel, přijel 50 let starý křáp a "Euronight" byl lehátkový vlak, kde by neusnul ani Schwarzenberg. Takže jsem to zkusil a za dalších 10let dám ČD šanci, jestli budou existovat. :-P

+5/0
6.4.2014 19:54

L83u63d16ě32k 97N94ě61m87e64c 5355461172684

To jezdíte z Ňu Jorku? To máte docela levný.

+1/0
6.4.2014 23:26

Z97d45e75ň94k47a 56V79e55s13e39l33á 8629225877660

Mě hlavně dokáže překvapit "matematika" ČD. Konkrétní příklad: trasa Brno - Prostějov. Plná cena podle ceníku = 110 Kč, ale jezdí se za "akční" jízdné 75 Kč. Jízdné s In 25 je 65 Kč. Jak na tu částku 65 Kč přišli? To není 75% ani ze 110, ani ze 75... Totéž trasa Brno - Zlín-střed (přes Břeclav): plná by podle ceníku stála 197 Kč. Ale jezdí se za "akčních" 110. Na In 25 to stojí 95 Kč. Matika mi nikdy moc nešla, ale procenta ještě zvládám a tady mi to teda rozhodně nesedí...

0/0
6.4.2014 19:26

P66e39t47r 94N27e70c23h13a57n59i91c57k97ý 7943196728780

Akční matematika nedává žádný smysl. Ale furt je to jednotná ceníková cena. Zkuste cestovat v Německu, Francii, Španělsku, Británii. Dokud si jízdenku nekoupíte nemáte vůbec tušení kolik bude stát, cena se mění podle prodaných míst, podle času nákupu i času jízdy vlaku. Dva vlaky ve stejný den a jiný čas mohou mít i 100% rozdíl ceny mezi sebou. Leo a RJ se o takovou kravinu pokouší i u nás, ale doufám, že ČD zůstanou u tabulkových cen, jakkoli matematicky divných.

+1/0
6.4.2014 21:32

I21v68a90n13a 43N55o22v48a71k91o94v95a 7480922609103

V holandsku ne, tam je cena vzdycky stejna, taky si tam clovek kupuje jizdenku, ktera plati cely den a je uplne jedno kterym vlakem jede.

0/0
6.4.2014 22:43

Z44d26e50ň32k88a 56V76e49s46e79l84á 8739765677850

Je fakt, že cenová politika RJ a Lea je celkem divoká, aspoň co jsem měla možnost číst.

0/0
7.4.2014 20:57

L21u35d89ě17k 10N49ě94m74e43c 5505551332204

Doufám, že to nechcete počítat na halíře. Ale já bych to 25% slevu zaokrouhlovat na pětikačky. Co říkáte, mistře matemetiky? Nehledě na to, že záleží, kdy a kde si tu jízdenku koupíte.

+1/−1
6.4.2014 23:30

Z22d67e40ň18k69a 68V51e28s69e35l97á 8359945247450

Jak na halíře? To přece nevychází snad ani na ty pětikačky. A ano, záleží na tom, kde si jízdenku koupíte, protože někde (snad na většině tratí) akční jízdné není, ale já jsem uváděla dva konkrétní příklady. A tam to prostě nesedí.

0/0
7.4.2014 19:24

L56u43d85ě58k 64N91ě55m11e73c 5595191542214

Tak určitě může být rozdíl, jestli jízdenku koupíte u kasy, nebo u automatu. To už zrovna může být rovnou ta pětikačka, ne li víc. Pokud tu jízdenku koupíte dřív, tek může být rozdíl ještě větší.

0/0
7.4.2014 19:28

Z16d38e63ň57k47a 16V80e94s61e25l47á 8789415897960

Kupuju to u pokladny (u automatu je fakt, že může být malá sleva). A "akční" je to jízdné v závislosti na té konkrétní trati, ne na času nákupu.

0/0
7.4.2014 19:55

L89u42d72ě23k 89N39ě82m87e49c 5805731102674

No a u automatu to je ještě v závislosti na čase. S předstihem je to ještě levnější.

0/0
7.4.2014 20:01

Z56d34e79ň15k20a 13V21e87s40e46l20á 8569455137650

Ano, u automatu sleva může být (i když ne nějak extra velká), ale opět: co to mění na tom, co jsem napsala v prvním příspěvku, kde jsem uváděla konkrétní částky. A 65 Kč není 75% ani ze 110 ani ze 75.

0/0
7.4.2014 20:23

L46u94d26ě90k 77N64ě70m90e71c 5695721462154

No, jednou to může být o něco víc, jednou míň. Prostě se nedá počítat přísně na 25%. To je všecko.

0/0
7.4.2014 20:40

Z69d17e33ň67k10a 69V90e49s36e17l41á 8319435617860

Prosím Vás, spočítejte si to. A ještě jednou si přečtěte ten můj prvotní příspěvek. Pořád mám totiž dojem, že skutečně nechápete, co jsem vlastně psala. Děkuji.

0/0
7.4.2014 20:56

L75u35d28ě73k 48N14ě32m78e89c 5125401942194

Ano. Vadilo Vám, že je sleva menší, než 25%. Když je naopak větší, tak je to tedy podle Vás v pořádku, protože mluvím o nečem jiném a nechápu to, že?

0/0
8.4.2014 0:08

Z28d20e97ň86k45a 20V27e48s95e82l49á 8139815327840

Ne, vadí mi, že není vůbec zřejmé, z čeho je těch 65 Kč (resp. 95 Kč) vůbec vypočteno.

0/0
8.4.2014 19:47

R18o50m65a58n 90K31a85c48h89l81í44ř 7743731961140

Vlakem nejezdím 10 let a mám to za 11 bodů...to se teda asi moc nezměnilo =)

+1/0
6.4.2014 17:55

P56a12v82e55l 38H19o68u44s48k93a 3571155520508

Nemusím dělat test abych pochopil, že vlak je u nás nejdražší způsob přepravy.

+3/−3
6.4.2014 16:47

B20e32n 82P55a41v56k13a 1627493237741

Jen si ten test udělejte.

0/0
6.4.2014 17:26

P53e45t11r 81H87a18n43á91k 8661724796677

OK , tak mi spočítej cenu vlaku Olomouc - Praha a zpět pro 2 dospělé + puboš 16 let. Autem cca 1 000 Kč , o pohodlí nemluvě ...

+1/0
6.4.2014 22:31

P43e38t36r 13H97a24n48á67k 8481404176427

P.S. nejedu po D1 ale na Hradec Králové

0/0
6.4.2014 22:34

I77v80a34n60a 31N59o20v10a10k66o30v74a 7750762749233

To je jen za benzin. A zbytek? Servis, gumy, kapaliny, mycka, parkovani, riziko bouracky, amortizace ....

0/−1
6.4.2014 22:50

O88n70d23ř23e16j 34H67o16r72á17k 8729554171

Pohodlí je v tomhle případě dost relativní pojem. Vlak vás třeba nezaveze až před dům, ale zkuste si za volantem dát šlofíka.

+2/−1
6.4.2014 23:26

J44o93s29e84f 79D32r77á18s43a35l 2464975141

na chodbičce u záchodu....třeba

0/0
7.4.2014 8:09

M89a68r25t46i41n 83K11a41r42á80s34e43k 9358153348278

Celkove naklady na auto jsou cca 5kc/km (u levneho usporneho auta) - tzn 500km dela cca 2500. To na vlak staci s hodne velkou rezervou vcetne obeda v jidelaku....

0/0
8.4.2014 16:30

A25n37d40r34e30j 77M88a22m41a50c40h 3753188982123

Kecy! Už jen ten marketingově napatlaný "výsledek testu" je totálně k smíchu:

"Standardní výkon, něco znáte z praxe, něco umíte odhadnout a v něčem prostě i vás České dráhy překvapí."

Jezdil jsem teď rok a půl několikrát týdně vlakem a musím říct, že jak říká výsledek testu "i mě ČD překvapili." Dráhou jsem jel naposled v 2005, kdy jsem dojížděl vlakem na střední školu, a pak opět až v 2012 a musím říct, že krom zlepšené kultury cestování (ano, to musím přiznat) je situace naprosto zoufalá. Pokud člověk nekupuje zrovna nějakou akční jízdenku (Praha - Brno nebo Praha - Ostrava) tak s těmi dotacemi co se do dráhy cpou jsou ty ceny vyloženě zlodějina!!Ve dvou lidech nemá cestování vlakem žádný ekonomický smysl, skupinová sleva je bez slevy na děti vyloženě k smíchu a o vrácení peněz při zpoždění je také potřeba zmínit, že platí jen na IC/EC. Tuhle měl vlak zpoždění ve výchozí stanici 2h a v cílové 4h a žádost o vrácení části jízdného (kterou bych aspoň z části pokryl náklady na taxíka, neb v jednu v noci jsem si o MHD mohl nechat akorát zdát) mi byla odmítnuta s tím, že to IC ani EC nebylo a šáteček.

A mimochodem, ta jejich čtečka na QR kód z jízdenky (byť obrovská jak pokladna v marketu) funguje asi tak v 1 případě z 20, což je absolutní tragédieRv a za rok a půl jsem si nevšiml, že by s tím něco udělali. Kdo takovej šunt vůbec objednal?! (a že to jistě nebylo levné)

Dnes už jsem přestěhován a cestování vlakem jsem se naštěstí zbavil. Dráhy mají velký problém a měly by s ním něco dělat. Jinak na to doplatí ony i my .. ať už jako cestující nebo daňoví poplatníci. Praha - Ostrava byla ohromná příležitost, ale vidíme jak s ní naložili. Místo, aby ten potenciál využili a sami vydělali, tak si teď stěžují, že jim vzali trať. Měli jezdit už od začátku jinak a dnes nemuseli brečet.

+4/−5
6.4.2014 14:53

M97i75r74e50k 65Z73á40v35o48d21n81ý 7392687120698

1) Já jsem využil jízdenky s QR kódy asi ve 30 případěch. Ani v jednom nebyl problém. 2) S odškodněním cestujících máte pravdu. Tady by měli hodně změnit přístup. 3) Ceny jsou v porovnání se zahraníčím téměř směšné. Vlak Praha - Berlín je na českém území asi 6x levnější, než na německém.

+2/0
6.4.2014 16:03

Ř51e90h52o86ř 64V45l34a66s63á59k 2914174471386

České dráhy nepoužívají QR kód, ale Aztécký kód.

Ekonomická smysluplnost je v různých situacích a pro různé lidi asi různá. Na mých trasách mi vycházejí České dráhy finančně dobře.

+1/−1
6.4.2014 16:45

J85a35k66u91b 25Ř59í13h98a 4655239442851

Zaprvé otázky 2 a 3 si upravte. Otázka 3 vylučuje možnost 2c.

Zadruhé ve vlaku kartou platit jde. Ne tedy debetní, ale inkartou. Je možné si na ni (za šílený poplatek snad 1000 na 3 roky) nahrát aplikaci a na tu pak nahrát nějaké peníze a pak inkartu může člověk používat pro platby kartou. Akorát včera jsem se o tom bavil s průvodčím.

0/0
6.4.2014 13:03

Ř67e38h64o77ř 85V46l34a75s14á16k 2194544481206

Ten "šílený poplatek" je především za to, že pak ty tři roky kupujete jízdenky se slevou 25 %.

Že si kromě toho pak můžete nahrát i peníze, to s tím zase tak moc nesouvisí, a platí to, i kdybyste zaplatil ještě "šílenější" poplatek za to, že budete pak jezdit za polovic, nebo naopak jako dítě zaplatil méně.

+2/−1
6.4.2014 16:51

Ř89e37h45o63ř 40V16l47a20s87á18k 2814724551666

S čím v mém příspěvku nesouhlasíte, pane Housko?

0/0
6.4.2014 16:57

J83a83k62u86b 19Ř78í98h98a 4905589532821

Průvodčí mne to vysvětloval jinak. Vysvětloval to tak, že se pořídí in karta (ve smyslu ta plastová kartička). Za tisícovku se pořídí aplikace (název neznám), která umožňuje nahrát peníze na kartu a tou pak platit. Dál říkal, že při placení touto kartou je sleva 3%. A krom té se dají pořídit i jiné aplikace, jako například in25, in50 apod, nebo jak se jmenují ty hlavní slevy. Možná to ale nevysvětlil přesně. To je možné.

0/0
6.4.2014 20:19

Ř61e98h28o94ř 96V31l37a83s52á64k 2874764151626

To vysvětloval blbě. Inu, sám to asi nepoužívá, ale má nějakou režijku (a školení, nebo jak jim to cpou do hlavy, asi prospal).

http://www.cd.cz/vyhody-pro-cestujici/in-karta/doplnkove-aplikace-na-in-karte/-4134/

Když si koupíte nějakou tu slevu typu in25, tak je elektronická peněženka automaticky v ceně.

+1/0
6.4.2014 20:43

J22a22k71u80b 93Ř33í59h25a 4965159162281

Díky za info, opravdu to tedy vsvětloval blbě.

0/0
6.4.2014 20:50



Finance.iDNES.cz radí

Víte, že pokud je vám cizí řidič způsobí škodu, může likvidaci pojistné události vyřídit vaše pojišťovna nikoli jeho?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.