Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Test: Víte, za kolik se jezdí vlakem?

Kdy jste jeli naposledy vlakem? Jestli v době tvrdých jízdenek a průvodčích s procvakávacími kleštičkami, měli byste se připravit, že se toho dost změnilo. Vyzkoušejte si, jestli jste připraveni na cestování vlakem, a to i z finančního pohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P79e59t58r20a 98N31o73v55á56k37o90v55á 7698906564878

Platí pořád ještě u INkarty, že když vám na ní končí platnost a máte tam nějakou částku, tak pokud vaše jízdenka stojí víc, musíte si nabít nejméně 100 Kč a pokud vám tam zase něco zbyde, tak vám na pokladně řeknou: To musíte projezdit na nějakejch kratších tratích.

Tohle mě tak dostalo, že jsem další INkartu již nezakoupila.

0/0
7.4.2014 15:04

J90i25ř91í 43L62e27ž15a51l 7264609649648

V bodu 6 chybí d) Tak vás ČD okradou. !!

Nevěříte? Tak schválně si zkuste koupit zpáteční jízdenku pro 2 osoby + psa z Prahy Zbraslav do Kamenného Přívozu přes web. Vysype to na vás cenu 238Kč (178Kč po odečtení slevy 6Kč za online nákup pro osoby a 60Kč za zpáteční přepravu psa)  !!

A když si ji koupíte na pokladně, tak vás bude stát 137Kč a 30Kč za psa.

Rozdíl 71Kč na vzdálenosti 56km. Změna ceníku byla 15.12.2013, takže od té doby už musí jít o pěknou sumičku.

0/0
6.4.2014 23:58

L65u15d14ě69k 70N84ě34m43e52c 5475191492734

Že byste někdy zkusili Bayern-ticket, abyste se dostali do nějakýho srovnání?

0/0
6.4.2014 23:33

J40i91ř10í 41D84v45o60ř16á11k 5678303558380

Mě by spíše zajímalo , kolik platím i když vlakem nejezdím.Miliardové roční ztráty.

+5/0
6.4.2014 20:13
Foto

L62u54b17o93m47í66r 19J88a50n33o30t83a 5836664226455

Mě taky

0/0
6.4.2014 20:23

J53a15k51u68b 94Ř85í22h51a 4835749282131

z jedné miliardy dotací pro ČD vy jako občan zaplatíte 100 Kč. Tak si to vynásobte, je to pár stovek.

Nicméně, pokud se podíváte kamkoli, všude je železniční doprava dotovaná. Dokonce v porovnání se západem máme ještě velmi nízké jízdné. I přesto, že náklady jsou vlastně srovnatelné se západními železnicemi. Vlaky se kupují za stejné peníze, energie jsou zhruba stejné, jen platy, což je zcela minoritní výdaj, jsou várazně nižší než na západě. Myslím, že ČD jsou na tom ještě poměrně dobře co se výše dotací a jízdného týče.

Mimochodem, víte, že dotujete třeba i pana Jančuru? A to s ním třeba také nejezdíte. Z vašich peněz se staví silnice, po kterých jezdí jeho autobusy, tím tedy podporujete jeho podnikání, že nemusí stavět vlastní komunikace.

+1/−1
6.4.2014 20:24

P59e14t45r 49H25a56n70á88k 8451524716827

zaměstnanec ČD ? Pokud dám každému , jehož služby nevyužívám , pár stovek , budu chodit X dní do práce zadarmo. A to mě FAKT NEBAVÍ !!!

+1/0
6.4.2014 22:26

J64a77k89u67b 78Ř56í11h78a 4485699562611

Zaměstnanec ČD skutečně nejsem, s ČD nemám společného nic. Jen jsem chtěl poukázat, že dotace pro ČD jsou zcela běžné kdekoli na světě, kde nějaká železnice je. Pokud by dotace nebyly, a ČD by se měly opravdu chovat jako soukromá společnost zaměřená na ziskovost, pak by jezdily jen na tratích výdělečných, nebo tam, kde si to objedná kraj. Takže půlka rychlíků by nejezdila. Zatím jiný model veřejné dopravy neexistuje. resp existuje, ale to by zas lidé prskali, že jsou ČD drahé. To ostatně lidé prskají už teď. Bohužel náklady na železniční dopravu jsou skutečně hodně vysoké. Jedna jediná vlaková souprava stojí stovky desítky, nebo i stovky milionů. Životnost takové soupravy může být nějakých 40 let. Takže ta jediná souprava by si musela vydělat desítky milionů za rok na tržbách. Aby si vydělala sama na sebe. Nemluvě o energiích, platech, a dalších nákladech na správu různých budov a kdovíčeho ještě. To při současných cenách není reálné. Nemluvě o tom, že lidé prskají když mají jet 20 let starým vlakem.

Ohledně toho, že služby nevyužíváte. To máte stejné s armádou, to máte stejné se stovkami různých zdravotnických zařízení, to máte stejné se spoustou různých úřadů apod. Také pravděpodobně v životě nic z toho nevyužijete. Ale zajistit tyto služby je úloha státu a něco to stojí - daně. nedokážu si představit situaci, kdy by si každý měl všechny tyto věci v dnešní době zajišťovat sám. Stejně je to s infrastrukturou. pozemní komunikace pro motorová vozidla - určitě si každý člověk nebude sám financovat svůj kilometr silnice, vodní doprava, železniční doprava apod. Když už nic jiného, tak zřízení a správa těchto komunikací pomůže státní ekonomice. A to by mělo být i ve vašem zájmu.

+2/0
6.4.2014 23:13

J78a86k42u75b 41Ř64í19h72a 4475159382451

Ostatně, kdybyste četl diskusi, tak o pár příspěvků níže jsem diskutoval o možnostech placení za jízdenky. Myslíte, že jako zasmětnanec ČD bych sháněl informace tady v diskusi?

0/0
6.4.2014 23:15

J80a68n 36N94e32š10p10o43r 4676148276952

To přece děláte i tak...

0/0
7.4.2014 13:32

V54á71c36l73a48v 64J89e56b83a70v37ý 8230939573796

ČD také nemá ani nestaví vlastní železnici, protože koleje a nádraží patří SŽDC. A ta je "pronajímají" dopravcům jako jsou ČD, Leo a Žlutý.

A tu stovku by zaplatil každý kojenec, student, důchodce i pracující, takže za rodinu to může být třeba několik tisíc ročně. Což by nebyl problém, kdyby ČD fungovaly, ředitelé nedostávali zlaté padáky, neměli asi 12 náměstků jako trafiky pro kamarádíčky a tak podobně.

0/0
6.4.2014 23:19

J42a97k45u58b 48Ř53í79h96a 4865739832251

Tu stovku jsem počítal za rok je nás 10mil. krát 100 je miliarda za rok na dotaci. Mám dojem, že na dotacích ČD dostává nějaké jednotky miliard, takže za člověka to za rok může být jednotky stovek. Když si vezmu, kolik člověk za rok zaplatí na odvodech státu...... u 20 čistého to může být klidně 200 000. Myslím, že šetřit by se mělo začít na jiných věcech. Tím neříkám, že v principu jsou dotace v pořádku. jen nějak nevím jak je rozumně v tuto chvíli nahradit. Třeba poplatky za ČT bych zrušil. Klidně ať si dávají reklamy a může funguvat jako doteď beze změn. A koncesionářské poplatky za rok přijdou na podobné peníze.

Určitě by šlo zeefektivnit hospodaření s penězi. jen by nesměl stát házet klacky pod nohy. Jak teď když ČD nakoupily vagony s využitím opce rakouských drah, a stát to teď prošetřuje, jestli náhodou ČD neporušily zákon. Přitom díky využití té opce mohly nakoupit vagony za nižší cenu než v klasické soutěži, Plus samozřejmě platy vrcholných manažerů by se daly snížit. Tím by se ušetřilo ročně řekněme několik desítek milionů. Potíž je v tom, že by bylo třeba ušetřit zhruba stonásobně víc.

+1/0
6.4.2014 23:34

J69a56k27u20b 81Ř25í78h85a 4925819972971

Takhle. Aby tady nevznikla mýlka. Já nejsem zastánce principu dotací. V ideálním případě by byl svět bez jakýchkoli dotací. Jen tak nějak nevím jak jich dosáhnout při zachování určitýtého standardu (nebo zlepšení). A stejně tak daně. Nejsem zastánce daní. Ideálně bych nechtěl platit žádné. Ale jsou určité základní funkce státu, které by měl plnit (zdravotnictví, obrana, pomoc při mimořádných příhodách, vzdělávání, zajištění infrastruktury, obecně investování do projektů, které přesahují možnosti jednotlivců a má z nich prospěch přeneseně celá společnost) a to se bez peněz tak nějak neobejde. takže určitá míra daní být musí. Pokud by někdo vynalezl způsob jak toh docílit bez daní (dotací) budu nadšen.

0/0
6.4.2014 23:42

T49o48m87á13š 20Z40e23m10a74n 3305668444325

Silnice jsou placeny z 1/2 vybrané spotřební daně..

+1/−1
7.4.2014 11:58

Ř54e77h52o73ř 74V49l98a64s48á29k 2104664591556

Mohl byste to doložit? Všechny výpočty, které jsem doposud viděl, ukazovaly vyšší náklady (předpokládám, že kolik je výnos ze spotřební daně, v tom jste se nespletl).

0/0
7.4.2014 15:08

V97ě24r70a 85B60e10n46o18v10á 7657760855569

Po dlouhé době jsem cestovala ČD z Přerova do Prahy a je to opravdu rozdíl v čistotě, vybavení vlaku, ochotného personálu, nevím, jak je to se slevami, ale rozdíl je evidentní, i když ještě ve službách dohánějí Regiojet (ten nestaví v Přerově).

0/0
6.4.2014 19:54

M60a83r49i49a88n 81K86a37r47a36b22a 4273421980432

10 let jsem jezdil do Prahy autem, pak jsem zkusil vlak ČD. Na internetu jsem se podíval na orientační cenu a protože jsem nevědel čas odjezdu, rozhodl jsem se koupit lístek před odchodem. A kurňa místo 800 chtěli za rychlík kolem 1200 Kč, a prý je to "Euro Night" - tak to psali na lístku. Vzhledem k názvu a ceně jsem očekával něco víc, než jsem si pamatoval před 10-20-30 lety. A bohužel, přijel 50 let starý křáp a "Euronight" byl lehátkový vlak, kde by neusnul ani Schwarzenberg. Takže jsem to zkusil a za dalších 10let dám ČD šanci, jestli budou existovat. :-P

+5/0
6.4.2014 19:54

L11u28d87ě46k 59N84ě25m84e14c 5435161442854

To jezdíte z Ňu Jorku? To máte docela levný.

+1/0
6.4.2014 23:26

Z45d77e85ň96k87a 91V47e80s97e79l20á 8839725287590

Mě hlavně dokáže překvapit "matematika" ČD. Konkrétní příklad: trasa Brno - Prostějov. Plná cena podle ceníku = 110 Kč, ale jezdí se za "akční" jízdné 75 Kč. Jízdné s In 25 je 65 Kč. Jak na tu částku 65 Kč přišli? To není 75% ani ze 110, ani ze 75... Totéž trasa Brno - Zlín-střed (přes Břeclav): plná by podle ceníku stála 197 Kč. Ale jezdí se za "akčních" 110. Na In 25 to stojí 95 Kč. Matika mi nikdy moc nešla, ale procenta ještě zvládám a tady mi to teda rozhodně nesedí...

0/0
6.4.2014 19:26

P86e58t68r 27N10e12c17h80a77n39i35c70k45ý 7973456168820

Akční matematika nedává žádný smysl. Ale furt je to jednotná ceníková cena. Zkuste cestovat v Německu, Francii, Španělsku, Británii. Dokud si jízdenku nekoupíte nemáte vůbec tušení kolik bude stát, cena se mění podle prodaných míst, podle času nákupu i času jízdy vlaku. Dva vlaky ve stejný den a jiný čas mohou mít i 100% rozdíl ceny mezi sebou. Leo a RJ se o takovou kravinu pokouší i u nás, ale doufám, že ČD zůstanou u tabulkových cen, jakkoli matematicky divných.

+1/0
6.4.2014 21:32

I46v11a90n68a 50N24o39v49a61k62o12v48a 2762612869662

V holandsku ne, tam je cena vzdycky stejna, taky si tam clovek kupuje jizdenku, ktera plati cely den a je uplne jedno kterym vlakem jede.

0/0
6.4.2014 22:43

Z64d96e55ň74k88a 44V82e37s95e18l67á 8619315127810

Je fakt, že cenová politika RJ a Lea je celkem divoká, aspoň co jsem měla možnost číst.

0/0
7.4.2014 20:57

L62u73d37ě47k 71N36ě90m46e43c 5385761482484

Doufám, že to nechcete počítat na halíře. Ale já bych to 25% slevu zaokrouhlovat na pětikačky. Co říkáte, mistře matemetiky? Nehledě na to, že záleží, kdy a kde si tu jízdenku koupíte.

+1/−1
6.4.2014 23:30

Z15d42e10ň76k48a 14V80e10s89e40l93á 8119275627720

Jak na halíře? To přece nevychází snad ani na ty pětikačky. A ano, záleží na tom, kde si jízdenku koupíte, protože někde (snad na většině tratí) akční jízdné není, ale já jsem uváděla dva konkrétní příklady. A tam to prostě nesedí.

0/0
7.4.2014 19:24

L41u55d76ě28k 58N80ě48m73e49c 5245241392724

Tak určitě může být rozdíl, jestli jízdenku koupíte u kasy, nebo u automatu. To už zrovna může být rovnou ta pětikačka, ne li víc. Pokud tu jízdenku koupíte dřív, tek může být rozdíl ještě větší.

0/0
7.4.2014 19:28

Z59d21e45ň21k95a 44V32e63s18e89l22á 8279305807710

Kupuju to u pokladny (u automatu je fakt, že může být malá sleva). A "akční" je to jízdné v závislosti na té konkrétní trati, ne na času nákupu.

0/0
7.4.2014 19:55

L42u43d45ě54k 73N27ě15m87e61c 5585881672664

No a u automatu to je ještě v závislosti na čase. S předstihem je to ještě levnější.

0/0
7.4.2014 20:01

Z67d60e61ň33k73a 17V49e78s94e81l15á 8829405187330

Ano, u automatu sleva může být (i když ne nějak extra velká), ale opět: co to mění na tom, co jsem napsala v prvním příspěvku, kde jsem uváděla konkrétní částky. A 65 Kč není 75% ani ze 110 ani ze 75.

0/0
7.4.2014 20:23

L65u63d10ě38k 98N75ě41m16e78c 5695651552544

No, jednou to může být o něco víc, jednou míň. Prostě se nedá počítat přísně na 25%. To je všecko.

0/0
7.4.2014 20:40

Z32d83e62ň16k75a 64V95e57s37e88l52á 8229405927460

Prosím Vás, spočítejte si to. A ještě jednou si přečtěte ten můj prvotní příspěvek. Pořád mám totiž dojem, že skutečně nechápete, co jsem vlastně psala. Děkuji.

0/0
7.4.2014 20:56

L60u39d71ě43k 19N80ě32m96e57c 5595681892354

Ano. Vadilo Vám, že je sleva menší, než 25%. Když je naopak větší, tak je to tedy podle Vás v pořádku, protože mluvím o nečem jiném a nechápu to, že?

0/0
8.4.2014 0:08

Z54d82e63ň18k61a 94V55e21s29e97l16á 8749215757370

Ne, vadí mi, že není vůbec zřejmé, z čeho je těch 65 Kč (resp. 95 Kč) vůbec vypočteno.

0/0
8.4.2014 19:47

R74o57m25a67n 82K93a54c48h97l32í45ř 7723101851140

Vlakem nejezdím 10 let a mám to za 11 bodů...to se teda asi moc nezměnilo =)

+1/0
6.4.2014 17:55

P69a12v54e34l 44H60o45u47s34k41a 3411645670978

Nemusím dělat test abych pochopil, že vlak je u nás nejdražší způsob přepravy.

+3/−3
6.4.2014 16:47

B93e31n 10P44a11v16k41a 1987433657851

Jen si ten test udělejte.

0/0
6.4.2014 17:26

P26e31t54r 35H24a51n10á98k 8501724816497

OK , tak mi spočítej cenu vlaku Olomouc - Praha a zpět pro 2 dospělé + puboš 16 let. Autem cca 1 000 Kč , o pohodlí nemluvě ...

+1/0
6.4.2014 22:31

P22e64t31r 45H68a23n17á42k 8631474676167

P.S. nejedu po D1 ale na Hradec Králové

0/0
6.4.2014 22:34

I64v14a21n15a 68N38o13v21a68k57o44v24a 2912982269882

To je jen za benzin. A zbytek? Servis, gumy, kapaliny, mycka, parkovani, riziko bouracky, amortizace ....

0/−1
6.4.2014 22:50

O64n67d56ř42e22j 80H86o79r78á70k 8719854361

Pohodlí je v tomhle případě dost relativní pojem. Vlak vás třeba nezaveze až před dům, ale zkuste si za volantem dát šlofíka.

+2/−1
6.4.2014 23:26

J32o32s78e63f 48D70r19á39s93a40l 2224695701

na chodbičce u záchodu....třeba

0/0
7.4.2014 8:09

M80a64r30t16i52n 68K95a27r77á94s89e34k 9928823278418

Celkove naklady na auto jsou cca 5kc/km (u levneho usporneho auta) - tzn 500km dela cca 2500. To na vlak staci s hodne velkou rezervou vcetne obeda v jidelaku....

0/0
8.4.2014 16:30

A35n96d66r26e83j 46M35a64m60a53c38h 3163588692373

Kecy! Už jen ten marketingově napatlaný "výsledek testu" je totálně k smíchu:

"Standardní výkon, něco znáte z praxe, něco umíte odhadnout a v něčem prostě i vás České dráhy překvapí."

Jezdil jsem teď rok a půl několikrát týdně vlakem a musím říct, že jak říká výsledek testu "i mě ČD překvapili." Dráhou jsem jel naposled v 2005, kdy jsem dojížděl vlakem na střední školu, a pak opět až v 2012 a musím říct, že krom zlepšené kultury cestování (ano, to musím přiznat) je situace naprosto zoufalá. Pokud člověk nekupuje zrovna nějakou akční jízdenku (Praha - Brno nebo Praha - Ostrava) tak s těmi dotacemi co se do dráhy cpou jsou ty ceny vyloženě zlodějina!!Ve dvou lidech nemá cestování vlakem žádný ekonomický smysl, skupinová sleva je bez slevy na děti vyloženě k smíchu a o vrácení peněz při zpoždění je také potřeba zmínit, že platí jen na IC/EC. Tuhle měl vlak zpoždění ve výchozí stanici 2h a v cílové 4h a žádost o vrácení části jízdného (kterou bych aspoň z části pokryl náklady na taxíka, neb v jednu v noci jsem si o MHD mohl nechat akorát zdát) mi byla odmítnuta s tím, že to IC ani EC nebylo a šáteček.

A mimochodem, ta jejich čtečka na QR kód z jízdenky (byť obrovská jak pokladna v marketu) funguje asi tak v 1 případě z 20, což je absolutní tragédieRv a za rok a půl jsem si nevšiml, že by s tím něco udělali. Kdo takovej šunt vůbec objednal?! (a že to jistě nebylo levné)

Dnes už jsem přestěhován a cestování vlakem jsem se naštěstí zbavil. Dráhy mají velký problém a měly by s ním něco dělat. Jinak na to doplatí ony i my .. ať už jako cestující nebo daňoví poplatníci. Praha - Ostrava byla ohromná příležitost, ale vidíme jak s ní naložili. Místo, aby ten potenciál využili a sami vydělali, tak si teď stěžují, že jim vzali trať. Měli jezdit už od začátku jinak a dnes nemuseli brečet.

+4/−5
6.4.2014 14:53

M44i71r50e10k 32Z58á71v27o12d88n18ý 7532367870388

1) Já jsem využil jízdenky s QR kódy asi ve 30 případěch. Ani v jednom nebyl problém. 2) S odškodněním cestujících máte pravdu. Tady by měli hodně změnit přístup. 3) Ceny jsou v porovnání se zahraníčím téměř směšné. Vlak Praha - Berlín je na českém území asi 6x levnější, než na německém.

+2/0
6.4.2014 16:03

Ř54e86h91o97ř 67V42l55a52s85á43k 2384644551986

České dráhy nepoužívají QR kód, ale Aztécký kód.

Ekonomická smysluplnost je v různých situacích a pro různé lidi asi různá. Na mých trasách mi vycházejí České dráhy finančně dobře.

+1/−1
6.4.2014 16:45

J39a89k67u17b 67Ř55í62h51a 4815949812621

Zaprvé otázky 2 a 3 si upravte. Otázka 3 vylučuje možnost 2c.

Zadruhé ve vlaku kartou platit jde. Ne tedy debetní, ale inkartou. Je možné si na ni (za šílený poplatek snad 1000 na 3 roky) nahrát aplikaci a na tu pak nahrát nějaké peníze a pak inkartu může člověk používat pro platby kartou. Akorát včera jsem se o tom bavil s průvodčím.

0/0
6.4.2014 13:03

Ř79e63h37o75ř 91V97l76a32s97á51k 2244604121936

Ten "šílený poplatek" je především za to, že pak ty tři roky kupujete jízdenky se slevou 25 %.

Že si kromě toho pak můžete nahrát i peníze, to s tím zase tak moc nesouvisí, a platí to, i kdybyste zaplatil ještě "šílenější" poplatek za to, že budete pak jezdit za polovic, nebo naopak jako dítě zaplatil méně.

+2/−1
6.4.2014 16:51

Ř88e29h64o65ř 92V93l26a28s71á98k 2494464681416

S čím v mém příspěvku nesouhlasíte, pane Housko?

0/0
6.4.2014 16:57

J75a12k15u96b 25Ř14í62h90a 4245209512391

Průvodčí mne to vysvětloval jinak. Vysvětloval to tak, že se pořídí in karta (ve smyslu ta plastová kartička). Za tisícovku se pořídí aplikace (název neznám), která umožňuje nahrát peníze na kartu a tou pak platit. Dál říkal, že při placení touto kartou je sleva 3%. A krom té se dají pořídit i jiné aplikace, jako například in25, in50 apod, nebo jak se jmenují ty hlavní slevy. Možná to ale nevysvětlil přesně. To je možné.

0/0
6.4.2014 20:19

Ř86e32h10o87ř 74V16l15a72s66á42k 2864254111876

To vysvětloval blbě. Inu, sám to asi nepoužívá, ale má nějakou režijku (a školení, nebo jak jim to cpou do hlavy, asi prospal).

http://www.cd.cz/vyhody-pro-cestujici/in-karta/doplnkove-aplikace-na-in-karte/-4134/

Když si koupíte nějakou tu slevu typu in25, tak je elektronická peněženka automaticky v ceně.

+1/0
6.4.2014 20:43

J46a61k90u38b 35Ř54í39h45a 4565959452271

Díky za info, opravdu to tedy vsvětloval blbě.

0/0
6.4.2014 20:50





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že půjčku můžete vyřídit kompletně on-line?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.