Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Test: Víte, za kolik se jezdí vlakem?

Kdy jste jeli naposledy vlakem? Jestli v době tvrdých jízdenek a průvodčích s procvakávacími kleštičkami, měli byste se připravit, že se toho dost změnilo. Vyzkoušejte si, jestli jste připraveni na cestování vlakem, a to i z finančního pohledu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P22e24t76r61a 79N71o83v45á39k76o21v86á 7238806244848

Platí pořád ještě u INkarty, že když vám na ní končí platnost a máte tam nějakou částku, tak pokud vaše jízdenka stojí víc, musíte si nabít nejméně 100 Kč a pokud vám tam zase něco zbyde, tak vám na pokladně řeknou: To musíte projezdit na nějakejch kratších tratích.

Tohle mě tak dostalo, že jsem další INkartu již nezakoupila.

0/0
7.4.2014 15:04

J24i96ř73í 79L96e63ž59a34l 7164659789828

V bodu 6 chybí d) Tak vás ČD okradou. !!

Nevěříte? Tak schválně si zkuste koupit zpáteční jízdenku pro 2 osoby + psa z Prahy Zbraslav do Kamenného Přívozu přes web. Vysype to na vás cenu 238Kč (178Kč po odečtení slevy 6Kč za online nákup pro osoby a 60Kč za zpáteční přepravu psa)  !!

A když si ji koupíte na pokladně, tak vás bude stát 137Kč a 30Kč za psa.

Rozdíl 71Kč na vzdálenosti 56km. Změna ceníku byla 15.12.2013, takže od té doby už musí jít o pěknou sumičku.

0/0
6.4.2014 23:58

L96u37d27ě78k 89N91ě90m75e49c 5775981682464

Že byste někdy zkusili Bayern-ticket, abyste se dostali do nějakýho srovnání?

0/0
6.4.2014 23:33

J79i63ř47í 67D40v24o98ř15á68k 5128313268560

Mě by spíše zajímalo , kolik platím i když vlakem nejezdím.Miliardové roční ztráty.

+5/0
6.4.2014 20:13
Foto

L48u58b63o51m54í23r 92J11a48n12o59t41a 5956304886475

Mě taky

0/0
6.4.2014 20:23

J44a45k97u15b 42Ř26í98h22a 4665749512781

z jedné miliardy dotací pro ČD vy jako občan zaplatíte 100 Kč. Tak si to vynásobte, je to pár stovek.

Nicméně, pokud se podíváte kamkoli, všude je železniční doprava dotovaná. Dokonce v porovnání se západem máme ještě velmi nízké jízdné. I přesto, že náklady jsou vlastně srovnatelné se západními železnicemi. Vlaky se kupují za stejné peníze, energie jsou zhruba stejné, jen platy, což je zcela minoritní výdaj, jsou várazně nižší než na západě. Myslím, že ČD jsou na tom ještě poměrně dobře co se výše dotací a jízdného týče.

Mimochodem, víte, že dotujete třeba i pana Jančuru? A to s ním třeba také nejezdíte. Z vašich peněz se staví silnice, po kterých jezdí jeho autobusy, tím tedy podporujete jeho podnikání, že nemusí stavět vlastní komunikace.

+1/−1
6.4.2014 20:24

P76e37t34r 94H62a43n52á42k 8211974326857

zaměstnanec ČD ? Pokud dám každému , jehož služby nevyužívám , pár stovek , budu chodit X dní do práce zadarmo. A to mě FAKT NEBAVÍ !!!

+1/0
6.4.2014 22:26

J74a45k41u61b 87Ř35í44h92a 4205679342651

Zaměstnanec ČD skutečně nejsem, s ČD nemám společného nic. Jen jsem chtěl poukázat, že dotace pro ČD jsou zcela běžné kdekoli na světě, kde nějaká železnice je. Pokud by dotace nebyly, a ČD by se měly opravdu chovat jako soukromá společnost zaměřená na ziskovost, pak by jezdily jen na tratích výdělečných, nebo tam, kde si to objedná kraj. Takže půlka rychlíků by nejezdila. Zatím jiný model veřejné dopravy neexistuje. resp existuje, ale to by zas lidé prskali, že jsou ČD drahé. To ostatně lidé prskají už teď. Bohužel náklady na železniční dopravu jsou skutečně hodně vysoké. Jedna jediná vlaková souprava stojí stovky desítky, nebo i stovky milionů. Životnost takové soupravy může být nějakých 40 let. Takže ta jediná souprava by si musela vydělat desítky milionů za rok na tržbách. Aby si vydělala sama na sebe. Nemluvě o energiích, platech, a dalších nákladech na správu různých budov a kdovíčeho ještě. To při současných cenách není reálné. Nemluvě o tom, že lidé prskají když mají jet 20 let starým vlakem.

Ohledně toho, že služby nevyužíváte. To máte stejné s armádou, to máte stejné se stovkami různých zdravotnických zařízení, to máte stejné se spoustou různých úřadů apod. Také pravděpodobně v životě nic z toho nevyužijete. Ale zajistit tyto služby je úloha státu a něco to stojí - daně. nedokážu si představit situaci, kdy by si každý měl všechny tyto věci v dnešní době zajišťovat sám. Stejně je to s infrastrukturou. pozemní komunikace pro motorová vozidla - určitě si každý člověk nebude sám financovat svůj kilometr silnice, vodní doprava, železniční doprava apod. Když už nic jiného, tak zřízení a správa těchto komunikací pomůže státní ekonomice. A to by mělo být i ve vašem zájmu.

+2/0
6.4.2014 23:13

J33a21k23u32b 58Ř51í84h79a 4705249342211

Ostatně, kdybyste četl diskusi, tak o pár příspěvků níže jsem diskutoval o možnostech placení za jízdenky. Myslíte, že jako zasmětnanec ČD bych sháněl informace tady v diskusi?

0/0
6.4.2014 23:15

J77a63n 78N62e77š55p35o45r 4236228396962

To přece děláte i tak...

0/0
7.4.2014 13:32

V84á47c34l40a40v 57J68e18b12a67v71ý 8500299303836

ČD také nemá ani nestaví vlastní železnici, protože koleje a nádraží patří SŽDC. A ta je "pronajímají" dopravcům jako jsou ČD, Leo a Žlutý.

A tu stovku by zaplatil každý kojenec, student, důchodce i pracující, takže za rodinu to může být třeba několik tisíc ročně. Což by nebyl problém, kdyby ČD fungovaly, ředitelé nedostávali zlaté padáky, neměli asi 12 náměstků jako trafiky pro kamarádíčky a tak podobně.

0/0
6.4.2014 23:19

J69a22k52u24b 60Ř21í29h83a 4335569812251

Tu stovku jsem počítal za rok je nás 10mil. krát 100 je miliarda za rok na dotaci. Mám dojem, že na dotacích ČD dostává nějaké jednotky miliard, takže za člověka to za rok může být jednotky stovek. Když si vezmu, kolik člověk za rok zaplatí na odvodech státu...... u 20 čistého to může být klidně 200 000. Myslím, že šetřit by se mělo začít na jiných věcech. Tím neříkám, že v principu jsou dotace v pořádku. jen nějak nevím jak je rozumně v tuto chvíli nahradit. Třeba poplatky za ČT bych zrušil. Klidně ať si dávají reklamy a může funguvat jako doteď beze změn. A koncesionářské poplatky za rok přijdou na podobné peníze.

Určitě by šlo zeefektivnit hospodaření s penězi. jen by nesměl stát házet klacky pod nohy. Jak teď když ČD nakoupily vagony s využitím opce rakouských drah, a stát to teď prošetřuje, jestli náhodou ČD neporušily zákon. Přitom díky využití té opce mohly nakoupit vagony za nižší cenu než v klasické soutěži, Plus samozřejmě platy vrcholných manažerů by se daly snížit. Tím by se ušetřilo ročně řekněme několik desítek milionů. Potíž je v tom, že by bylo třeba ušetřit zhruba stonásobně víc.

+1/0
6.4.2014 23:34

J63a41k87u52b 21Ř81í26h46a 4215279542481

Takhle. Aby tady nevznikla mýlka. Já nejsem zastánce principu dotací. V ideálním případě by byl svět bez jakýchkoli dotací. Jen tak nějak nevím jak jich dosáhnout při zachování určitýtého standardu (nebo zlepšení). A stejně tak daně. Nejsem zastánce daní. Ideálně bych nechtěl platit žádné. Ale jsou určité základní funkce státu, které by měl plnit (zdravotnictví, obrana, pomoc při mimořádných příhodách, vzdělávání, zajištění infrastruktury, obecně investování do projektů, které přesahují možnosti jednotlivců a má z nich prospěch přeneseně celá společnost) a to se bez peněz tak nějak neobejde. takže určitá míra daní být musí. Pokud by někdo vynalezl způsob jak toh docílit bez daní (dotací) budu nadšen.

0/0
6.4.2014 23:42

T22o54m25á18š 19Z91e38m42a56n 3715658334705

Silnice jsou placeny z 1/2 vybrané spotřební daně..

+1/−1
7.4.2014 11:58

Ř97e77h84o65ř 62V10l83a57s42á14k 2764244251606

Mohl byste to doložit? Všechny výpočty, které jsem doposud viděl, ukazovaly vyšší náklady (předpokládám, že kolik je výnos ze spotřební daně, v tom jste se nespletl).

0/0
7.4.2014 15:08

V68ě12r83a 71B51e67n13o11v15á 9949210743

Po dlouhé době jsem cestovala ČD z Přerova do Prahy a je to opravdu rozdíl v čistotě, vybavení vlaku, ochotného personálu, nevím, jak je to se slevami, ale rozdíl je evidentní, i když ještě ve službách dohánějí Regiojet (ten nestaví v Přerově).

0/0
6.4.2014 19:54

M41a27r49i67a90n 74K64a81r22a13b41a 4803571260702

10 let jsem jezdil do Prahy autem, pak jsem zkusil vlak ČD. Na internetu jsem se podíval na orientační cenu a protože jsem nevědel čas odjezdu, rozhodl jsem se koupit lístek před odchodem. A kurňa místo 800 chtěli za rychlík kolem 1200 Kč, a prý je to "Euro Night" - tak to psali na lístku. Vzhledem k názvu a ceně jsem očekával něco víc, než jsem si pamatoval před 10-20-30 lety. A bohužel, přijel 50 let starý křáp a "Euronight" byl lehátkový vlak, kde by neusnul ani Schwarzenberg. Takže jsem to zkusil a za dalších 10let dám ČD šanci, jestli budou existovat. :-P

+5/0
6.4.2014 19:54

L89u79d49ě47k 93N92ě41m69e39c 5725981232644

To jezdíte z Ňu Jorku? To máte docela levný.

+1/0
6.4.2014 23:26

Z66d95e71ň88k53a 87V68e65s18e74l23á 8129585437470

Mě hlavně dokáže překvapit "matematika" ČD. Konkrétní příklad: trasa Brno - Prostějov. Plná cena podle ceníku = 110 Kč, ale jezdí se za "akční" jízdné 75 Kč. Jízdné s In 25 je 65 Kč. Jak na tu částku 65 Kč přišli? To není 75% ani ze 110, ani ze 75... Totéž trasa Brno - Zlín-střed (přes Břeclav): plná by podle ceníku stála 197 Kč. Ale jezdí se za "akčních" 110. Na In 25 to stojí 95 Kč. Matika mi nikdy moc nešla, ale procenta ještě zvládám a tady mi to teda rozhodně nesedí...

0/0
6.4.2014 19:26

P64e70t13r 24N35e96c22h31a64n57i27c80k10ý 7573196948900

Akční matematika nedává žádný smysl. Ale furt je to jednotná ceníková cena. Zkuste cestovat v Německu, Francii, Španělsku, Británii. Dokud si jízdenku nekoupíte nemáte vůbec tušení kolik bude stát, cena se mění podle prodaných míst, podle času nákupu i času jízdy vlaku. Dva vlaky ve stejný den a jiný čas mohou mít i 100% rozdíl ceny mezi sebou. Leo a RJ se o takovou kravinu pokouší i u nás, ale doufám, že ČD zůstanou u tabulkových cen, jakkoli matematicky divných.

+1/0
6.4.2014 21:32

I60v98a24n25a 41N51o36v68a57k14o81v14a 2362452449592

V holandsku ne, tam je cena vzdycky stejna, taky si tam clovek kupuje jizdenku, ktera plati cely den a je uplne jedno kterym vlakem jede.

0/0
6.4.2014 22:43

Z92d14e67ň69k84a 87V67e53s74e16l41á 8369175687170

Je fakt, že cenová politika RJ a Lea je celkem divoká, aspoň co jsem měla možnost číst.

0/0
7.4.2014 20:57

L98u78d31ě50k 59N28ě31m33e29c 5755541762914

Doufám, že to nechcete počítat na halíře. Ale já bych to 25% slevu zaokrouhlovat na pětikačky. Co říkáte, mistře matemetiky? Nehledě na to, že záleží, kdy a kde si tu jízdenku koupíte.

+1/−1
6.4.2014 23:30

Z40d26e38ň21k81a 30V16e52s51e35l16á 8729415697490

Jak na halíře? To přece nevychází snad ani na ty pětikačky. A ano, záleží na tom, kde si jízdenku koupíte, protože někde (snad na většině tratí) akční jízdné není, ale já jsem uváděla dva konkrétní příklady. A tam to prostě nesedí.

0/0
7.4.2014 19:24

L34u19d98ě61k 87N95ě81m35e14c 5945841402714

Tak určitě může být rozdíl, jestli jízdenku koupíte u kasy, nebo u automatu. To už zrovna může být rovnou ta pětikačka, ne li víc. Pokud tu jízdenku koupíte dřív, tek může být rozdíl ještě větší.

0/0
7.4.2014 19:28

Z80d47e92ň39k20a 74V23e58s77e30l54á 8859625647570

Kupuju to u pokladny (u automatu je fakt, že může být malá sleva). A "akční" je to jízdné v závislosti na té konkrétní trati, ne na času nákupu.

0/0
7.4.2014 19:55

L53u25d76ě27k 58N80ě98m20e76c 5925881942574

No a u automatu to je ještě v závislosti na čase. S předstihem je to ještě levnější.

0/0
7.4.2014 20:01

Z90d33e25ň96k89a 44V71e13s41e75l61á 8659565907550

Ano, u automatu sleva může být (i když ne nějak extra velká), ale opět: co to mění na tom, co jsem napsala v prvním příspěvku, kde jsem uváděla konkrétní částky. A 65 Kč není 75% ani ze 110 ani ze 75.

0/0
7.4.2014 20:23

L88u54d74ě35k 41N34ě80m88e27c 5665811892804

No, jednou to může být o něco víc, jednou míň. Prostě se nedá počítat přísně na 25%. To je všecko.

0/0
7.4.2014 20:40

Z37d25e46ň31k79a 64V67e53s14e56l95á 8279915547210

Prosím Vás, spočítejte si to. A ještě jednou si přečtěte ten můj prvotní příspěvek. Pořád mám totiž dojem, že skutečně nechápete, co jsem vlastně psala. Děkuji.

0/0
7.4.2014 20:56

L48u25d61ě12k 89N52ě30m32e27c 5625621332194

Ano. Vadilo Vám, že je sleva menší, než 25%. Když je naopak větší, tak je to tedy podle Vás v pořádku, protože mluvím o nečem jiném a nechápu to, že?

0/0
8.4.2014 0:08

Z43d97e40ň18k53a 89V74e26s39e40l85á 8909325127840

Ne, vadí mi, že není vůbec zřejmé, z čeho je těch 65 Kč (resp. 95 Kč) vůbec vypočteno.

0/0
8.4.2014 19:47

R96o78m17a49n 79K68a50c12h15l78í10ř 7383171921290

Vlakem nejezdím 10 let a mám to za 11 bodů...to se teda asi moc nezměnilo =)

+1/0
6.4.2014 17:55

P67a26v41e58l 19H15o26u87s72k11a 3781945190838

Nemusím dělat test abych pochopil, že vlak je u nás nejdražší způsob přepravy.

+3/−3
6.4.2014 16:47

B74e20n 66P49a45v34k47a 1557233527491

Jen si ten test udělejte.

0/0
6.4.2014 17:26

P92e94t34r 38H53a61n67á32k 8191724696587

OK , tak mi spočítej cenu vlaku Olomouc - Praha a zpět pro 2 dospělé + puboš 16 let. Autem cca 1 000 Kč , o pohodlí nemluvě ...

+1/0
6.4.2014 22:31

P73e91t78r 80H90a43n48á10k 8731414286407

P.S. nejedu po D1 ale na Hradec Králové

0/0
6.4.2014 22:34

I67v42a87n70a 67N80o21v12a88k18o26v20a 2912582299492

To je jen za benzin. A zbytek? Servis, gumy, kapaliny, mycka, parkovani, riziko bouracky, amortizace ....

0/−1
6.4.2014 22:50

O21n71d98ř21e15j 61H91o57r65á53k 8569214741

Pohodlí je v tomhle případě dost relativní pojem. Vlak vás třeba nezaveze až před dům, ale zkuste si za volantem dát šlofíka.

+2/−1
6.4.2014 23:26

J51o75s60e76f 93D69r21á72s95a64l 2374605661

na chodbičce u záchodu....třeba

0/0
7.4.2014 8:09

M69a65r75t68i88n 41K24a97r88á11s41e16k 9348163498408

Celkove naklady na auto jsou cca 5kc/km (u levneho usporneho auta) - tzn 500km dela cca 2500. To na vlak staci s hodne velkou rezervou vcetne obeda v jidelaku....

0/0
8.4.2014 16:30

A14n24d33r98e37j 46M41a64m42a96c88h 3173758242173

Kecy! Už jen ten marketingově napatlaný "výsledek testu" je totálně k smíchu:

"Standardní výkon, něco znáte z praxe, něco umíte odhadnout a v něčem prostě i vás České dráhy překvapí."

Jezdil jsem teď rok a půl několikrát týdně vlakem a musím říct, že jak říká výsledek testu "i mě ČD překvapili." Dráhou jsem jel naposled v 2005, kdy jsem dojížděl vlakem na střední školu, a pak opět až v 2012 a musím říct, že krom zlepšené kultury cestování (ano, to musím přiznat) je situace naprosto zoufalá. Pokud člověk nekupuje zrovna nějakou akční jízdenku (Praha - Brno nebo Praha - Ostrava) tak s těmi dotacemi co se do dráhy cpou jsou ty ceny vyloženě zlodějina!!Ve dvou lidech nemá cestování vlakem žádný ekonomický smysl, skupinová sleva je bez slevy na děti vyloženě k smíchu a o vrácení peněz při zpoždění je také potřeba zmínit, že platí jen na IC/EC. Tuhle měl vlak zpoždění ve výchozí stanici 2h a v cílové 4h a žádost o vrácení části jízdného (kterou bych aspoň z části pokryl náklady na taxíka, neb v jednu v noci jsem si o MHD mohl nechat akorát zdát) mi byla odmítnuta s tím, že to IC ani EC nebylo a šáteček.

A mimochodem, ta jejich čtečka na QR kód z jízdenky (byť obrovská jak pokladna v marketu) funguje asi tak v 1 případě z 20, což je absolutní tragédieRv a za rok a půl jsem si nevšiml, že by s tím něco udělali. Kdo takovej šunt vůbec objednal?! (a že to jistě nebylo levné)

Dnes už jsem přestěhován a cestování vlakem jsem se naštěstí zbavil. Dráhy mají velký problém a měly by s ním něco dělat. Jinak na to doplatí ony i my .. ať už jako cestující nebo daňoví poplatníci. Praha - Ostrava byla ohromná příležitost, ale vidíme jak s ní naložili. Místo, aby ten potenciál využili a sami vydělali, tak si teď stěžují, že jim vzali trať. Měli jezdit už od začátku jinak a dnes nemuseli brečet.

+4/−5
6.4.2014 14:53

M70i59r48e90k 36Z81á96v64o25d96n75ý 7612737280698

1) Já jsem využil jízdenky s QR kódy asi ve 30 případěch. Ani v jednom nebyl problém. 2) S odškodněním cestujících máte pravdu. Tady by měli hodně změnit přístup. 3) Ceny jsou v porovnání se zahraníčím téměř směšné. Vlak Praha - Berlín je na českém území asi 6x levnější, než na německém.

+2/0
6.4.2014 16:03

Ř68e62h70o42ř 91V50l14a60s38á33k 2334204361906

České dráhy nepoužívají QR kód, ale Aztécký kód.

Ekonomická smysluplnost je v různých situacích a pro různé lidi asi různá. Na mých trasách mi vycházejí České dráhy finančně dobře.

+1/−1
6.4.2014 16:45

J51a16k32u74b 93Ř70í56h85a 4255239582171

Zaprvé otázky 2 a 3 si upravte. Otázka 3 vylučuje možnost 2c.

Zadruhé ve vlaku kartou platit jde. Ne tedy debetní, ale inkartou. Je možné si na ni (za šílený poplatek snad 1000 na 3 roky) nahrát aplikaci a na tu pak nahrát nějaké peníze a pak inkartu může člověk používat pro platby kartou. Akorát včera jsem se o tom bavil s průvodčím.

0/0
6.4.2014 13:03

Ř59e18h12o61ř 83V66l45a71s37á35k 2464434321666

Ten "šílený poplatek" je především za to, že pak ty tři roky kupujete jízdenky se slevou 25 %.

Že si kromě toho pak můžete nahrát i peníze, to s tím zase tak moc nesouvisí, a platí to, i kdybyste zaplatil ještě "šílenější" poplatek za to, že budete pak jezdit za polovic, nebo naopak jako dítě zaplatil méně.

+2/−1
6.4.2014 16:51

Ř66e97h19o67ř 12V70l70a72s72á89k 2524864791576

S čím v mém příspěvku nesouhlasíte, pane Housko?

0/0
6.4.2014 16:57

J23a82k47u56b 82Ř84í90h94a 4575759482651

Průvodčí mne to vysvětloval jinak. Vysvětloval to tak, že se pořídí in karta (ve smyslu ta plastová kartička). Za tisícovku se pořídí aplikace (název neznám), která umožňuje nahrát peníze na kartu a tou pak platit. Dál říkal, že při placení touto kartou je sleva 3%. A krom té se dají pořídit i jiné aplikace, jako například in25, in50 apod, nebo jak se jmenují ty hlavní slevy. Možná to ale nevysvětlil přesně. To je možné.

0/0
6.4.2014 20:19

Ř74e63h62o25ř 69V87l52a37s13á57k 2754564211866

To vysvětloval blbě. Inu, sám to asi nepoužívá, ale má nějakou režijku (a školení, nebo jak jim to cpou do hlavy, asi prospal).

http://www.cd.cz/vyhody-pro-cestujici/in-karta/doplnkove-aplikace-na-in-karte/-4134/

Když si koupíte nějakou tu slevu typu in25, tak je elektronická peněženka automaticky v ceně.

+1/0
6.4.2014 20:43

J45a85k44u22b 18Ř96í86h87a 4575549872881

Díky za info, opravdu to tedy vsvětloval blbě.

0/0
6.4.2014 20:50





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že správným používáním kreditky můžete značně ušetřit?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.