Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nebojte se investic. Čtyři kroky, jak zkrotit investiční riziko

Investiční riziko. Termín, který laika již předem odrazuje od jakéhokoliv pokusu někam investovat. „Pro poučeného investora je investiční riziko součást přirozeného procesu investování, se kterým lze pracovat a využít ve vlastní prospěch,“ říká Miloš Lang z NN Investment Partners.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V88á95c82l83a84v 68Š45u49b72r98t 9257453428747

Některé rady, jak investovat, jsou opravdu legrační. Například: "kupujte více podílových listů, když jsou trhy dole...a naopak". Jenomže, jak se v reálném čase pozná, že jsou trhy nahoře, nebo dole?;-)

Ve skutečnosti "funguje" jen ona vzývaná diverzifikace, ale jen tehdy, pokud trhy jako celek dlouhodobě rostou. Diverzifikace pouze zajišťuje, že výsledky vašeho portfolia budou kopírovat výsledky trhu jako celku. A navzdory tomu, co se píše v článku, dlouhodobý růst akciových trhů není žádný axiom. To, že tomu tak bylo dosud, vůbec neznamená, že tomu tak musí být vždycky. Již existují známky toho, že v budoucnosti se růst zastaví, či přinejmenším výrazně zpomalí, protože už nyní je víc než je zdrávo napájen bezprecedentně uvolněnou monetární politikou centrálních bank, kterou již nelze dál uvolňovat. Je tak docela dobře možné, že vstupujeme do éry nerostoucích akciových trhů.

+1/0
10.6.2015 10:02

P62a32v90e63l 55S76o30b52o36t74k73a 5920114

Přesně tak, pokud jde index nahoru, všichni v průměru vydělávají, pokud jde dolů, celková tržní kapitalizace klesá a tak všichni v průměru prodělávají.

A diverzifikace přinese jen a pouze to, že tím více vyděláváte nebo proděláváte stejně jako všichni ostatní.

Je to stejné jako s rozpisy na Sportku - z principu se větším rozpisem dostáváte víc k průměru, ne nad něj.

0/0
10.6.2015 11:43

V50l62a89s25t37i22m59i64l 71Š20t32e66c86h16e97r 4341646540924

Diverzifikace pouze zajišťuje,že výsledky vašeho ptf. budou kopírovat výsledky trhu jako celku? Pak tedy zřejmě nemáte tušení,co to je diverzifikace.Diverzifikací se rozumí rozložení investice,kdy můžete pochopitelně profitovat i na poklesu trhu v tzv. medvědí fázi.Co se týče vaší poznámky,že růst trhů není nekonečný,s tím samozřejmě souhlasím.Ony ty trhy ale přece jenom neustále nerostou.To ,co se děje nyní je dáno především politikou centrálních bank a rostoucí sílou americké ekonomiky.

+1/0
10.6.2015 17:16
Foto

J46o64s35e51f 61N57o56v20a60k 1685525568188

Ale no tak. Zacnete se ucit treba klasikou, jako Warren Buffet, je to cele dost jednoduche a dost dobre to funguje poslednich 100 let.

0/0
11.6.2015 0:09

V20á74c43l98a20v 19Š10u17b29r24t 9977593808407

Dost dobře to funguje, protože posledních sto let trhy zrovna rostly. Dalších sto let to tak být nemusí.

0/0
11.6.2015 9:55
Foto

J88o89s23e54f 11N20o28v10a63k 1845375488628

Kdo chce kam, je otazka svobodne volby a investovani a uspech nikdy neni bez rizika. Ja mam male zkusenosti tedy jenom zhruba  poslednich 14-15 let ale jsem celkove dosti spokojeny s vyvinem a verim v dobrou budoucnost. Je stale a vzdy bylo dobre mnozstvi prilezitosti, trh byl neuveritelny v poslednich par letech takze samozrejme toto nemuzeme ocekavat alespon v US. Je nekolik nastroju s kterymi se da pracovat a mnoho svetovych ekonomik kde investovat. Investovani je dlouhodoba zalezitost s terminy snadno 10-20 let. Kazdopadne je spousta materialu ke vzdelavani a jak rikam, zacal bych klasiky, aby se to nekomplikovalo a clovek se vyhnul spekulacim. Take jsem spekuloval, take jsem pohorel, ale celkove to zatim bylo dosti dobre. Neni nad to, jit do duchodu (tedy zacit delat neco co nas bavi jeste vice) nejpozdeji, ale opravdu nejpozdeji v 55.

0/0
11.6.2015 14:07

F79r65a48n13t13i66š75e57k 75P41i63k35l 8546459920380

Tak nějak mě z toho vychází, že vždy na tom nejvíce vydělají banky, makléři, podomní prodejci různých pojistek a jiná další havět...Jen investor se musí mít neustále na pozoru, bát se o své peníze a diverzifikovat rizika.

+3/0
9.6.2015 23:07

H45e20r52b12e76r25t 31V70á54c97l55a97v91s73k79ý 4249815691462

Fondy jsou hazard, můžete také klidně skončit s prázdnou kapsou. Pokud máte peníze, kupujte byty, a nemějte příliš vysoký zůstatek. To je recept ke klidnému životu.

0/0
9.6.2015 22:56

V37á62c74l94a56v 23Š64u41b23r81t 9897743658817

Nevím, kolik lidí v Čechách si může dovolit koupit z uspořených peněz dva byty..

+1/0
10.6.2015 9:30

P16a34v48e26l 94S60o13b49o27t41k58a 5680304

60 let starý byt na stáří není investice, ale vyhozené peníze (dnes má 30 let, až půjdete to penze bude mít 60).

V NDR bourali tolik paneláků a bytovek že nevěděli kam se sutí, dokonce ji chtěli vyvážet do ČR na výstavbu dálnic.

A kromě toho - bytů je nadbytek a pokud se ho budete snažit - stejně jako všichni ostatní - na důchod prodat nebo pronajmout, zřejmě nebudete mít příliš šancí.

0/0
10.6.2015 11:49

V58l83a66s83t21i71m75i56l 11Š81t45e56c55h62e60r 4891566710184

V  podstatě s článkem souhlasím, i když ty fondy fondů opravdu nemusím.Nejlepší je pochopitelně pravidelné investování Co se poplatků týče jsou možnosti,jak se dostat téměř bez poplatků do akciových fondů.Osobně využívám jak investování do fondů,tak přímé obchody na burze.

+1/−1
9.6.2015 21:20

P79a42v19e67l 55S74o65b73o84t34k22a 5570634

A opravdu si myslíte, že v horizntu 30 vám to přinese reálné zhodnocení vložených prostředků?

A u toho obchodování na burze - počítáte i cenu času, který s tím strávíte?

0/0
9.6.2015 21:25

V96l54a43s81t39i24m16i63l 92Š16t59e33c66h79e48r 4151496880374

Myslím,že tohle je špatně položená otázka.Akciový fond si přeci nekupuji na třicet let.Investiční horizont by měl být minimálně pět let a poslední krize,pokud se podíváme například na americké indexy znovu potvrdila že dlouhodobí investoři na akciích dlouhodobě slušně vydělají a to i přes velké propady trhu.Co se týče času,který strávím osobně obchody na burze,tak ten je skutečně zanedbatelný.Není to o čase,ale spíše o obchodní strategii.

+1/−1
9.6.2015 21:41

V83á85c59l50a26v 73Š98u37b45r15t 9117703768687

Akcie se nahoru vyšplhaly jen díky bezprecedentně uvolněné monetární politice centrálních bank podpořené ještě zcela nestandardním programem kvantitativního uvolňování. Od chvíle, kdy FED od skupování dluhopisů a dalších aktiv ve velkém ustoupil, se žádný růst indexů nekoná. A příliš bych nesázel na to, že se to v budoucnu změní.

+1/0
10.6.2015 9:28

P87a92v57e18l 26S17o27b57o11t25k48a 5130174

TO JE VELKÝ OMYL!!

Pokud jde burza nahoru, v průměru všichni vydělávají, pokud jde dolů, v průměru všichni prodělávají a řím jste větší tím máte větší finanční ztrátu která se tím více blíží průměrné ztrátě (poklesu indexu).

Tj. není pravda že se dá na poklesu vydělat, pravda je, že můžete na poklesu vydělat občas něco, ale ne dlouhodobě na celém svém portfoliu.

0/0
10.6.2015 11:36

P32a18v84e35l 78S83o33b30o78t21k93a 5920644

Jen hlupák svěří své peníze pod příslibem zhodnocení někomu jinému.

To jste lidi fak tak tupí že vám nedojde, že kdyby nějaý fond nebo makléř měl fungující finanční strategii, kdyby to uměl, kdyby věděl jak na to, tak bude zhodnocovat SVOJE peníze a ne vaše??

Takže stejně jako v ruletě - kasino (banka, buzra, makléř) vždy vydělá a hráči vždy prodělají.

+1/−4
9.6.2015 20:09

J65a25k77u27b 87Ř14í88h56a 4965919542571

Tak ten prostřední odstavec mne vždy rozesměje :). Aby člověk mohl zhodnocovat své peníze, nejprve musí nějaké mít. Člověk po škole (klidně i studovaný v ekonomickém směru) nejprve musí nějaké vydělat. Proč by je nevydělal spravováním investic druhých? A až si vydělá začne spravovat jen své....

A propos, také si doma pečete chleba, vaříte pivo a dojíte krávu sám? Nebo využíváte odborníků, kteří to mají jakou svou práci. Tomu se říká specializace, kdy každý dělá to co umí a nabízí své služby i jiným.

+3/−1
9.6.2015 20:18

P41a71v29e66l 38S58o34b77o70t91k15a 5370294

No samozřejmě - profesionál nikdy neinvestuje své peníze.

A co u vás doma - staráte se o svoji manželku sám, nebo na to máte také lidi?

A penízue jsou opravdu stejně intimní záležitost - v čem je máte, kolik jich máte, jak moc riskujete... ne jako pečení chleba kde jde jen o to poupit si ten správný.

0/−1
9.6.2015 20:21

J75a90k91u44b 66Ř24í45h23a 4335519602421

To je asi otázka náhledu. většina lidí má nějakou banku, a v ní své peníze. I přesto je pár lidí, kteří berou peníze na ruku a platí vše hotově.

Vy nějakým způsobem investujete, nebo spoříte? Jak? sám přímo na burze? Nebo to necháváte osudu a peníze nerozmnožujete?

+1/0
9.6.2015 20:30

P33a97v60e97l 28S74o20b91o80t31k51a 5610104

Banky samozřejmě používám, a akcií z kuponové privatizace jsem se úspěšně zbavil.

Dnešní pražská burza - O2, NWR, ČEZ, AAA,... je to stále o tom jednom a obraty myslím mluví za vše.

Srovnejte např. s Varšavou - asi je tu někde rozdíl, zřejmě se v Polsku opravdu už dělá business (a to vím i ze zkušenosti, v Polsku je už kapitalismus a vyspělí domácí podnikatelé a investoři).

Zlato, známky, umění, komodity... kdysi dávno měly nějaký smysl, ale podívejte co dnes udělá během roku káva, kakao nebo ropa o zlatu nemluvě.

Fondy - sám byste měl vědět kolik tu vzniklo různých investičních atd. fondů a kolik přežilo víc než pár let.

A kam tedy investovat? DO SEBE ;-D

Základem investování je nemít dluhy - splatit hypotéku, půjčku na bydlení... a investovat do své firmy - VLASTNÍ bydlení a vzdělání pro děti a fungující firma je jediný (průběžný) soukromý penzijní systém.

Příliš aktiv mít na hotovosti, v akciích, nemovitosti, fondy..... nic z toho není investicí na 40 let dopředu, to jsou jen lži prodavačů teplé vody že taková strategie existuje.

Vy znáte z historie nějakou (dnes opakovatelnou) investici na 45 let co dnes mladé čeká než půjdou do penze?

0/0
9.6.2015 20:55

J21a82k45u67b 86Ř94í32h71a 4885679382961

Ono invetsování na půl roku, nebo rok smysl nemá. Má smysl dlouhodobé investování, kdy vás nějaké výkyvy uprostřed investičního horizontu nemusí zajímat. Za předpokladu dobře a dostatečně diverzifikovaného portfolia. Ano, když budete mít 10 akcií ČEZu a firma půjde dlouhodobě dolů a bude hrozit bankrot, pak je průšvih, i kdyby měl člověk plán držet akcie leta letoucí. Ale pokud člověk investije do podílového fondu, má ve svém portfoliu akcie a dluhopisy tisíců firem a států. A pak propad energetických společností ve střední Africe v podstatě není nic zajímavého, protosže zbytek světa jde nahoru. Naopak v tu samou dobu mohou šíleně růst farmaceutické firmy v USA. A za půl roku to zas může být přesně naopak. Výsledkem je v podstatě stabilní výkonost fondu. Pár titulů, které výrazně klesají, nebo sotupají s ním moc nezamávají.

Takže to je jedna věc. Základem je investovat do více firem, a nejen do firem, z více geografických, geopolitických oblastí a z více oborů.

Druhá věc je na invetsice si vybrat investiční společnost a fondy, které mají známou historii a nejlépe ty, které už i nějakou krizi zažily. Pak člověk může vidět co v krizy dělaly. Jestli se vzpamatovaly, jak rychle, jestli nepadly. A takových je mraky. Není nutno investovat jen do českých investičních společností, ale i do zahraničních. A v zahraničí jsou právě fondy, které fungují klidně už desítky let.

0/0
9.6.2015 23:23

P63a61v34e39l 21S28o47b76o15t94k35a 5360264

Opravdu? Který fond například přečkal krizi ve 30. letech, 2. světovou válku, poválečné krize, poslední ekonomickou krizi?

Nenajdete takový fond, kterému byste mohl svěřit své penze. A pokud i najdete výjimku, je to jen a pouze výjimka ale ne řešení pro většinu lidí.

A co se týká akcií - IBM, Sun, MS, americké banky.... v horizontu 20 let a delším nemáte žádnou investiční strategii, a i komodity a akcie v krizi jdou dolů an block a tak proděláte v rpůměru to co prodělal index.

Jediným řešením je nehromatit devalvovatelné hodnoty - akcie, měny, komodity, to vše může ztratit velmi rychle na hodnotě, především válkou nebo velkými krizemi, pak též devalvacemi a krádeží.

0/0
10.6.2015 11:41

T71o73m39á27š 36P93a69r49o82b66e12k 3625771646

Nejvíce pobavil obrázek "Příklady využití pravidelného investování". IŽP jako investice? Možná tak v rukou nějakého pojišťovacího zlatokopa... :) A termínovaný vklad jako příklad pravidelné investice? :D Mno, jestli měl článek za úkol rozesmát, tak u mně splněno. :) Ale na radu jak investovat si autora nepozvu... ;)

+1/0
9.6.2015 14:44

J64a65k19u60b 18Ř91í69h30a 4215579662501

Pořád dokola a dokolečka slyším totéž. IŽP, ŽP a pod není na investice. Ale ještě nikdo mne nevysvětlil proč ne? Prosím tedy, pokud myslíte že ne, proč ne? Opravdu by mne to zajímalo. Podle toho jak rozumím, jak IŽP funguje mne to připadá jako alternativa k investicím do fondů. A léta se snažím od lidí zjistit proč tomu tak není. Zatím nikdo neřekl proč, jen že to tak není. prosím tedy skutečně o vysvětlení proč ne.

0/0
9.6.2015 18:43
Foto

J20a33n 24Č32e16r86m20á41k 4699328585417

důvod je jeden. POPLATKY... 

Každý obchodník včetně fondů si bere za svou službu nějakou odměnu. Zde to jsou poplatky, jež si fond strhává. Jednak jednorázově hned na začátku a jednak každoročně nějaké poplatky z hospodaření fondu a odměnu správci (tzv. managment fee)... 

Budete-li však investovat přes pojišťovnu (klidně i do téhož fondu-má li ho pojišťovna v nabídce), konečná bilance bude řádově o procenta nižší, neboť i pojišťovna z něčeho žije a bere si svá procenta... 

Krom toho jsou tam další "nevýhodnosti" pro vás... Ať již třeba při zdaňování, pružnosti a rychlosti změn, apod...

0/0
9.6.2015 19:06

J71a40k43u37b 23Ř78í67h36a 4575499812221

Takže se tedy bavíme o tom, jestli investice přes ŽP jsou lepší, nebo horší než přímo OPF, nebo o tom, jestli je to zcela nesmysl (není možné vůbec zhodnotit co přes IŽP proinvetsuju)? Většinou se setkávám s názorem, že přes ŽP je investice nesmysl a vždy ztrátová. Což mne z různých propočtů prostě nevychází. I za předpokladu zachování současných poplatků mne investice přes IŽP vychází "jen" o procento horší než přímo do fondů. Ale je otázka jak to bude s poplatky do budoucna. Pokud vím, tak postupně klesají, takže ty se postupně vyrovnají s fondem.

Když to tak vezmu, tak pokud do investiční společnosti přijdu já, jako jednotlivec, bude se mnou mít společnost nějaké náklady. ať už call centrum, výpisy atd. Když do investiční společnosti přijde pojišťovna a řekne, že tady přivede měsíčně najednou třeba 100 milionů na investice a společnost se nebude muset starat o call centra, a podporu pro zákazníky, tak bych se hodně divil, kdyby si pojišťovna nevyhádala nějakou slevu z management fee. Tzn. Dejme tomu, že poplatek pro jednoho zákazníka přímo fondu bude třeba 2%. Nedivil bych se, kdyby pojišťovna měla polovinu. Takže už tady je nějaká sleva na poplatcích. Dejme tomu, že další procento z objemu bude management fee pro pojišťovnu. Vzhledem k tomu, že pojišťovna by měla mít řádově větší objemy investic, než investiční společnost - investuje se skrz více společností, ale jednu pojišťovnu, tak i to jen jedno procento dá pojišťovně mnohem větší sumu na servis pro klienty. Z toho usuzuju, že to procento pojišťovně bude stačit.

Takže tím se vyrovná management fee při investování přes pojišťovnu a přímo do OPF. Daň z výnosu 15% nepopírám. Na druhou stranu je možnost kalkulovat s daňovým odpočtem 15% z pojistného. A to započítat do pojistného s tím, že ano, měsíčně člověk zaplatí o 150 víc, ale na konci roku mu to stát vrátí. takže celkově je člověk na stejných výdajích, jako přes OPF. A zainvestovat o 150 korun měsíčně víc je znát.

0/0
9.6.2015 20:04

J49a85k73u28b 33Ř11í52h28a 4685689532591

Využitím daňových odpočtů člověk samozřejmě přijde o možnost částečných výběrů. Takže je možná lepší kalkulovat bez nich. Na druhou stranu většina lidí má krom nějaké formy investice i nějakou úrazovku. A v ní pojištění smrti. A to tsojí docela dost peněz. Takže se dá kalkulovat spíše s obmyšlenou osobou a s tím, že v případně smrti pojištěného je hodnota účtu na IŽP vyplacena obmyšlené osobě. Tím je možné mastavit v úrazovce smrt s klesající částkou. A tedy výrazně levněji. A tato úspora nakonec vyrovná úsporu na daních 150 korun naprosto hravě. Toto u investic přes fondy využít nejde. Takže se zpět vracím k tomu, co mne nikdo zatím nebyl schopný nikde vyčíslit na konkrétních číslech a to výše management fee v případě investice do fondu, nebo přes IŽP. Vše ostatní je +- srovnatelné.

Ad. pružnost a rychlost změn, to nevím co tím myslíte. u OPF většina lidí má trvalých příkaz jednou měsíčně. Když chce částku změnit, přenastaví trvalý příkaz. U IŽP si podá žádost o změnu pojistné a nastaví trvalý příkaz. Srovnatelně náročné a pružné. Možná, co může být nevýhoda IŽP je minimální platba, někde 300, někde 400, někde 500 měsíčně. U OPF je možné platby stopnout. Na druhou stranu i toto u IŽP lze. Převést do splaceného stavu....

Jendoduše ať nad tím přemýšlím jak chci, přijdou mne to nakoenc prakticky jako srovnatelné možnosti, kdy obě strany mají nějaké plus a mínus. A zatím nevím která strana je na tom lépe.

0/0
9.6.2015 20:14

J26a68k43u95b 74Ř67í33h93a 4425599282451

Takže bohužel jsem se opět nedozvěděl nic nového. Jen obecné povídání bez konkrétního vyčíslení.

0/0
12.6.2015 13:02
Foto

E61v35a 92P96á77n98e23k 8610829417194

Pane Riho,jsou to ty počáteční poplatky,které jsou enormní. Navíc je to produkt,kde máte peníze zapiuzdrene několik dekad,kdyz rusite,dodanujete atd. Vím,ze dnes už jsou možné i výběry v průběhu,ale mně po ŽP zůstala z minulosti pachuť. Bylo to fakt nic moc. Možná dnes je to už atraktivnější.

0/0
9.6.2015 19:30

J65a11k45u22b 45Ř31í16h22a 4125709892761

No ono počáteční poplatky jsou ve výsledku pakatel. Jestli člověk na poplatcích na začátku zaplatí třeba 10 000 do OPF, nebo 20 000 do IŽP je nakonec celkem jedno. Mnohem důležitější jsou poplatky v průběhu, které jsou počítané jako procenta z celkověho objemu investice. Spíš celá diskuse o tom, jestli investovat přes IŽP, nebo OPF, se točí kolem těch průběžných poplatků, které zmiňoval pan Čermák. A tam jsou prostě dva nesmiřitelné a navzájem se vylučující názory. Problém je i v tom, že že IŽP má dost složitou a velmi často i těžko dohledatelnou poplatkovou strukturu. A přesně tyto informace jsou ty nejdůležitější, které potvrzují, nebo vyvrací výhodnost IŽP. A zároveň jsem ještě nenarazil na nějaké vyčíslení. Většinou jsou reakce ve stylu "jsou tam vysoké/nízké poplatky". právě to vyčíslení mne zajímá.

Co se týká zamknutí peněz, to je pouze za předpokladu, že člověk využívá daňových odpočtů. Pokud ne, pak jsou peníze k dispozici. Ohledně pachuti, záleží jako to všechno bylo nastaveno a na jakou dobu, jakou formu ŽP šlo. Jak IŽP, tak investice přímo do fondů jsou investice primárně na dlouhou dobu. Určitě ne na rok, dva, tři.

0/0
9.6.2015 20:01

L96a20d33i40s81l81a58v 28K16ř35í54p81a71l 1741589310896

Umí taky psát někdo kromě Partners?

0/0
9.6.2015 13:01

J97a42k36u33b 39Ř73í31h20a 4575219532161

Partners má partnerství s Mafrou, tudíž tady nikdo jiný nic psát nebude a Idnes Partners dělá reklamu.

0/0
9.6.2015 18:40

J43a90n 45N26o10v67á74k 7829782105814

No já čtu, že autorem článku je někdo z NN. Vy vidíte snad něco jiného?

0/0
9.6.2015 22:08

R90a59d75e89k 40L73a55n57č 6908214106

Jako zajisteni na duchod jsou akciove fondy idealni. Urcite vam vynesou vice nez obycejne duchodove pripojisteni.

+1/0
9.6.2015 12:43
Foto

J60a78n 63Č82e98r10m18á59k 4479708935817

pravda, ale jen poloviční. 

Nové "penzijko", nyní nazývané Doplňkové důchodové  spoření" vyjde ještě líp díky minimálním poplatkům... Což je ovšem důvod, že je nikdo nenabízí (nízké poplatky = nízké provize)...

0/0
9.6.2015 18:58

J48a47k80u39b 42Ř30í32h93a 4555289412541

No u PP, nebo dnes DPS je problém v zhodnocení. Pokud se bavíme o investici na delší dobu třeba 10, 15, 20 a více let, tak mnohem větší váhu než to, kolik se zaplatí jako nějaký vstupní poplatek (provize pro zprostředkovatele), nebo to, jestli jsou průběžné poplatky 2% nebo 0,5%, má to, jestli zhodnocení dokáže být alespoň nad inflací. Mám na mysli zhodnocení po odečtení průběžných poplatků. A to u DPS zatím nikdo neví. Zatím se jeví jako poměrně nadějné. Na úrovni klasických OPF. Ale třeba staré transformované fondy (staré penzijko) jsou rády, když mají 1,5-2%. A proto staré fondy na delší dobu nejsou zrovna to pravé. Když tam leží milion, je rozdíl jestli člověk dostane na úroku 15 000, nebo 60 000. To ani státní jednorázový příspěvek v maximální výši 2760 za rok nevytrhne.

0/0
9.6.2015 19:12

P42a78v97e40l 78S82o65b94o24t31k89a 5840464

S horizontem 40 let, který potřebujete u spoření na penzi, ale ani s 20 lety neexistuje ŽÁDNÁ investiční strategie.

Stačí se podívat do historie jestli někdy bylo tak dlouhé období a nějaká fungující investiční strategie, která by vám přinesla reálné zhodnocení.

0/0
9.6.2015 21:23

J46a83k75u81b 69Ř50í44h29a 4655939512911

Tak ono v USA, západní Evropě fungují nějaké varianty investování tzv. za pár peněz minimálně od 40. let, možná už z meziválečného období. Kdyby to nefungovalo, nefunguje to dodnes a nebyla by to nejoblíbenější forma zajištění do důchodu. Ovšem s ochotou investovat jde ruku v ruce i ochota firem zaměstnancům přispívat. Takže i od příspěvků jde slušné zhodnocení. Zatím se to v čechách moc neděje. Ono si stačí porovnat politický systém (na to nejspíš narážíte) v České kotlině a na západ od našich hranic. USA víceméně stabilní. Franci, Německo (západní), Velká Británie, Švýcarsko. To všechno jsou země ke kterým se snažíme přiblížit a v těchto zemích formy investic existují desítky let. A stabilně. Ano v ČR je to problém. Dá se říct, že od roku 1918 je co 20 nějaký otřes. Ne všechno je ovlivnitelné. S sv. válkami opravdu ČR nic nenadělá. Katastrofa let 39-59, se snad už opakovat nebude. Alespoň ne v blízké době. Chci věřit tomu, že magořině Putina nakonec Evropa zabrání, pokud to bude nutné. Tudíž bych opravdu rád věřil v nejslabilnější politický systém u nás za poslední celé století. Ale to je spíš na politickou debatu.

Ale musím souhlasit že je důležité nejen investovat doekonomického systému. Ale invetsovat i peníze, čas a chuť do výchovy dětí, sebevzdělávání, vzdělání dětí apod. Rozvíjet firmu dle vaší logiky moc smysl nemá, protože se situace může ryhcle změnit a firmu nám seberou. Nemovité majetky možná také. Nakonec ani to vzdělání nemusí být podstatné. To jsme už v 50. letech viděli.... Když nad tím přemýšlím vašima očima, možná je nejlepší si v den odchodu do důchodu hodit mašli a neplánovat dopředu dál než na nejbližší dovolenou.

0/0
9.6.2015 23:14





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že cestovní pojištění vás chrání proti vysokým výlohám na léčení v zahraničí?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.