Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Finanční gramotnost: rozdělte si peníze na díly, budete bohatší

Rodinný rozpočet má zajistit volnost, svobodu a nezávislost. Jak na to, radí v novém seriálu o finanční gramotnosti ekonomka Marcela Hrubošová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P17a95v23e40l 45O68d28r28a47z85i47l 6384809917210

Rekama sice stupidní, ale určitě zabere. Prej učit se od investičních fondů, heh.

0/−2
27.7.2015 9:36
Foto

E21v12a 52P31á61n88e72k 8900239837644

Úspory jsou bez diskuze,naprosto souhlasím. Jen jsem chtěla rict,že pokud má člověk průměrnou mzdu,tak je to pak spíš trápení a je lepší se vykašlat na lopotne šetření a odpirani si,ale aspoň si ten život hezky užít (nemusí to být jen kavárny).

Median je 18k netto? Fiha,já myslela,že je to tak 20k brutto.

0/−2
26.7.2015 18:16

A74l54e16n31a 78V65e98s17e69l10á 3583561935238

No, nevím - míň jak průměrnou mzdu má asi sedmdesát procent lidí. Tj. jsou to celkem hodně slušné prachy.

Užívání si života je většinou v něčem jiném než v penězích. Jasně, pokud člověk řeší, za co bude zítra jíst, asi si ho moc neužije, nicméně pokud bereme jako základ to, že životní potřeby pokryty má, tak to, jestli mu na "užívání života" zbývá na měsíc pětistovka, pět tisíc nebo padesát tisíc už většinou hraje na tom užívání minimální roli. Spíš to, jak si člověk užít vůbec umí... (a kdo potřebuje, aby se mu o tohle za jeho peníze někdo postaral, to většinou moc neumí)

0/0
26.7.2015 19:59

M98a87r66t59i38n 80Č87a56r92n36e43c98k48ý 2975214549525

Pokud je 8-10 tisíc 18% procent Vašeho příjmu (myslím Vás, ne příjem domácnosti), nemusíte moc řešit, jestli rozházíte měsíčně 5 nebo 10 litrů. A to slovo rozházíte je na místě, protože jídlo či oblečení je taky v té druhé kategorii.

0/0
26.7.2015 20:03
Foto

E18v57a 55P16á47n58e62k 8870609847824

Ano,je to tak. Dokonce i jako single jsem to tak měla.

Ouk,oblečení jsem do toho nepočítala,to pořizuji z úspor nebo kapesneho.

Rozhazovanim bych to nenazvala. Kapesné je odměna.

0/0
26.7.2015 20:40

M14a19r77t21i12n 66Č20a88r31n22e94c59k55ý 2745424629965

Pokud máte opravdu příjem 45-50.000 měsíčně, už si odměníte lehce.

0/0
26.7.2015 20:55
Foto

E56v22a 89P95á34n76e43k 8610629127234

Vy mi počítáte příjmy? O to tu přece nejde. Já jsem reagovala na článek,že princip je dobrý,akorát bych dala vyssi tu první část tak,aby z toho dotyčný aspoň něco měl. Nic víc,nic míň.

0/0
26.7.2015 21:05

M25a94r75t14i76n 59Č39a16r23n95e88c77k61ý 2135134949535

Jen mě trklo do očí, že píšete o 8-10 tisících jako té odměně, přitom jste psala o průměrné mzdě.

0/0
26.7.2015 21:14
Foto

E48v64a 96P73á36n46e89k 8810959457354

Ano,že se mají lidé u tech nižších a středních příjmů vykašlat na nějaké přílišné spoření (stejně na nic nenasetri),a raději si žít klidný život bez velkého odříkání.

Ovšem pokud je v těch 70% i oblečení,jídlo,dovolená,kurzy,výlety atd.,pak byly me příspěvky zcela mimo.

0/0
26.7.2015 21:49

P49a11v67e44l 37O91d30r81a89z51i55l 6464929857960

Jo, to byly.

+1/0
27.7.2015 9:47
Foto

E26v81a 37P10á59n73e78k 8460499227644

Pane Odrazile! Proc jste tak napruzely?

0/0
27.7.2015 12:32

B69a63r28b31o72r63a 52M33a37r22e46š27o97v95á 7102342932260

Podle mých propočtů spíš 70+ :) To už je rodina těžce za vodou. Zejména, pokud má pouze 2-3 děti. Zde bych předpokládala i jen jedno...

0/0
27.7.2015 10:45

P43a11v23e35l 39O56d93r60a50z48i37l 6544849237420

"oblečení jsem do toho nepočítala,to pořizuji z úspor nebo kapesneho. "

--

Vůbec jste nepochopila, o čem se tu diskutuje.

0/0
27.7.2015 9:37
Foto

E41v29a 42P72á65n47e12k 8150359267934

Ano, to uz jsem napsala vcera vecer v jednom ze svych prispevku, ze jsem se zmylila.

0/0
27.7.2015 12:30
Foto

E55v10a 15P90á38n94e23k 8360619847484

Dobrý princip,akorát těch 10% je kapesné? Pokud ano,tak se mi to zda málo (beru pr.mzdu jako model). Kapesné musí být vyssi,jinak je to.život o ničem. Aspon 8-10 tisíc měsíčně/os.

+1/−1
25.7.2015 11:13

E43d33a 71D36r22á23b14e95k 7829372333847

to jako že většinu mzdy rozfofrujete na různé radovánky a jak se říká "zbytečnosti"? To si asi moc lidí nemůže dovolit :-)

+1/0
25.7.2015 17:03
Foto

E75v66a 60P38á77n41e94k 8860199457104

Pokud člověk pracuje,tak si musí vyplácet z výplaty důstojne kapesné (můžeme tomu říkat na blbinky),ne tisícovku nebo dvě jak studak. Však to se nedá přemýšlet jestli si dám dvojku nebo ne,nebo si koupím časopis,nebo budu volat s kamoskou hodinu nebo pět minut,či si koupím parfém nebo jen toaletní vodu atd.

0/−1
25.7.2015 20:38

B93a54r58b19o41r40a 57M60a57r92e84š19o11v38á 7352882112390

Technická, kolik máte dětí? Kolik procent Vaší průměrné mzdy odkládáte měsíčně stranou? Nějak mi ty počty nevychází...

0/0
25.7.2015 23:56
Foto

E24v48a 25P71á44n83e57k 8300889607344

Těch 10% jsem brala jako příklad z prum.mzdy a tudíž mi to vycházelo fakt malo. Myslím si tedy,že by to mělo být aspon 20+60-20 nebo klidně 30+60+10. Raději žít svůj život a užít si ta nejhezčí léta. Vyjadřuji jen svůj subjektivni názor. Mne osobně by 10%,kapesneho odrovnalo k totální letargii (na co tedy vlastně makam). Dva litry nebo tři má vysokoskolak,ten kdo dělá by si měl dopřát víc.

Já (my jako rodina) cca 18+50+32.

0/−1
26.7.2015 8:58

B70a42r67b63o94r63a 51M79a71r37e72š90o56v59á 7102522512930

Tak pokud máte příjmy tak vysoké / výdaje tak nízké, může být druhá položka pouze 50 %, bavíme se určitě o něčem jiném. Řekla bych, že 10-70-20 je fakt pro lidi v pásmu průměrného příjmu (a mám na mysli ne průměrnou mzdu, ale spíše medián, tedy čistou mzdu kolem 18 000 Kč). Řekněme, že v modelové situaci, kdy mají dva průměrní Češi dvě děti a žijí v nájmu v nějakém krajském městě (mimo Prahu), nevěřím tomu, že se mohou jejich veškeré životní náklady vejít do těch 18 000 Kč.Takoví lidé určitě budou, jsou-li finančně uvědomělí, hledět také víc do budoucnosti a šetřit, aby si mohli třeba před důchodem koupit vlastní byt, který pak zdědí jejich děti. Místo toho, aby rozhazovali za kafíčka nebo jiné blbinky.

0/0
26.7.2015 17:54

J56a74n 78F76r79o15l43í46k 6966550985394

Ten rozpočet na papíře by si měla hlavně sestavit naše vláda. Já se u svého důchodu obejdu bez tužky a papíru. Těch pár drobných počítám z hlavy a dluhy nedělám.;-)

+1/0
25.7.2015 11:03

M41a59r31e39k 95J67a34n 2153742904852

Bezva ekonomka přesně ví co a jak s penězi. Jen je nějak cca půl mega ve ztrátě její firma. Pramen: Justice.cz

+7/0
24.7.2015 22:20

J15a77n 94H13e58p18n93a62r 9611304570668

Po precteni mam velke pochybnosti o kvalifikaci one financni gramotnice. Zjevne se jedna o reklamu neprili prosperujici spolecnosti.

+3/0
24.7.2015 22:15

J94a79k41u68b 40H40a35v29l13í83č27e87k 2818834928265

Opět se ukázalo, že finanční poradci jsou největší tragédi v republice... sami nemaj ani kačku, jsou zadlužený a snaží se ti radit, jak investovat.. ne proto aby klient zbohatl, ale aby dostali provizi z uskutečněné transakce... Nezbývá než zvolat, jako Kodet: Finanční poradci, vyližte si zadek!! Nejhorší jsou ti, co volají, aniž by je člověk znal, či potřeboval... jak takovej tragéd mi může něco radit.

+10/0
24.7.2015 21:56

I91v38a 19Z32i22k70e93š60o72v37á 2111224458436

Tak koukám, že už i na poznatek, že nesmím utrácet víc než vydělám, je potřeba finanční poradkyně ;-DJsem zvědavá, jaká moudra z ní budou padat dál. Jinak zlaté pravidlo pokud potřebuji šetřit: Napřed z příjmu hned po výplatě oddělit náklady na bydlení (ty jsou pevně dané - nájem, SIPO) a zbytek rozdělit na částku na běžné výdaje a odložení na rezervu. A částku na běžné výdaje si rozdělit třeba na dny - pokud 1 den utratím víc, druhý den hold mohu utratit o to míň. Prostě jednoduchá matematika.

+6/−1
24.7.2015 20:30

P15e13t57r 18S94u16c28h28ý 1448929874646

Mě se osvědčilo i nosit u sebe spíše větší bankovky, protože pak ve výsledku méně utratím. Například pokud mě zaujme něco za 80Kč, tak pokud to mám v kovovývh, nebo stokorunu, tak si to koupím, ale jakmile mám třeba 500kč bankovku, tak se mi ji nechce rozměňovat a často si to ještě rozmyslím.

+4/0
24.7.2015 19:39

J80a30n 60F16r31o74l25í76k 6696330215344

Za 80 kč Vás dnes může zaujmout leda pár deka sýra. Pětikilo beru jako základní "minci" za kterou se někdy dá i něco koupit.

+1/−4
25.7.2015 11:05

E53d33a 84D80r94á12b39e23k 7829692783237

pokud za každou "blbost" od toaleťáku po banán platíte minimálně 500 Kč tak to z vás mají obchodníci jistě radost a vítají vás v předklonu ;-D

+4/0
25.7.2015 17:04

J39a72r87m85i97l73a 92P25í43c57h89o72v10á 5652167354953

Nejlíp se ušetří, když zapomenu peněženku doma.

+10/0
24.7.2015 17:18

V68á72c81l91a32v 64R70o30s46e32n41b63e74r80g 6209517472767

„Tomu jsem nikdy moc nefandil. Nevím, co je to za předmět finanční gramotnost. Chápu, co je matematika, tělocvik a fyzika. Finanční gramotnost je novodobý moderní projekt. Myslí se tím, že se má člověk svéprávně chovat ke svým financím, není to ale předmět. Mohli byste najít tisíc dalších věcí, které by bylo nutné se pro život učit. ... Rodiny špatně hospodaří, ale je to často proto, že chlastají. Když to vezmeme do důsledků, pak by se měla ve škole učit výchova proti alkoholismu a kouření.“

Václav Klaus ml.

+2/−5
24.7.2015 16:43
Foto

J58a86n 38V78l95a39d95y90k95a 2432228803384

finančně negramotní lidé jsou pastva pro všechny poskytovatele jakýchkoliv půjček

+9/−1
24.7.2015 18:11

J61i61r68i 75D79o31b62r88ý 9568489673

Blbost. Ten kdo chape matematiku (procenta, geometricke rady) tak nema problem s "financni gramotnosti". Ten kdo nechape, tomu je ten predmet nanic, staci to vhodne zabalit do slovicek aby to vypadalo verohodne a protoze nechape podstatu a princip tate dalsi "krasnou" exekuci.

+3/−7
24.7.2015 19:36
Foto

J68a50n 69V73l27a55d77y44k32a 2292628893274

ani netušíte jak se pletete

+3/−1
25.7.2015 18:39

M48a49r64i58e 34Z29e54l35e74n48á 2874551939561

Moje babička z tatínkovy strany byla po všech stránkách obdivuhodná a výjimečná žena, pracovitá, velmi skromná a zejména vynikající hospodyně - dnes by se dalo zjednodušeně říci skvělá ekonomka. Celý život dodržovala dvě velmi důležité zásady, úzce spolu související. Ta první byla, že z každé - i té sebemenší - přijaté částky peněz ihned oddělila desetinu a tu pečlivě uschovala na horší časy, prostě jako by nebyla. Ta druhá pak spočívala v tom, že ctila zásadu, že nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůře. Díky tomu sice během jejího života rodina nikterak nezbohatla, ale také se nikdy neocitla v zoufalství bídy. Naučila nás to po přeslici všechny a mohu s odstupem času s čistým svědomím říci - doporučuji;-)

+5/0
24.7.2015 15:13

L60u18m48i73r 27N48o54v95a94k 8981413936108

tak podle článku soudím, že se jedná o skutečnou odbornici... konečně jsem si tady podle její rovnice spočítal, že vlastně když mam vyšší příjmy než výdaje, že je to prostě OK;-D;-D;-D to děláte z lidí naprostý cvoky? tenhle článek je naprosto o ničem a hlavně nelze takhle generalizovat... jak si má ušetřit 20 % někdo, kdo vydělává 10tisíc? :D tihle "finanční poradci" jsou podle mě nejdražší věc na úsporách člověka :D už to slyšim "musíte si změnit pojistku, nemáte dostatečné krytí úrazu! to změníme a budete to mít výhodnější" :D

+5/−3
24.7.2015 14:34

Z31u22z28a95n38a 76Č13e66k35a62l19o44v77á 1947304261375

Kdo bere 10tis, tak by si mel hlavne rict, ze bere malo a musi s tim neco udelat.

+1/−4
24.7.2015 18:06

J10a66n 88F76r96o41l37í12k 6416340485344

Pokud je to starobní důchod, je Vám přes 70 a nemáte  na to ještě pracovat a jste rád, že si nakoupíte, uvaříte, uklidíte a uděláte něco pro vnoučata pak nic nenaděláte. Vše co se dalo udělat bylo třeba realizovat ještě před odchodem do důchodu. A 10 litrů v zaměstnání snad dnes nebere nikdo za plnou pracovní dobu. Ani pokladní v Lídlu nebo popelář.

0/−2
25.7.2015 11:10

B69a34r80b90o92r96a 51M64a41r42e34š30o55v62á 7282622702660

A možná byste se divil. Za minimální mzdu dnes jsou schopné firmy dnes najímat i vysokoškolské absolventy v jejich oboru... A ti bohužel nastupují, protože nemají na výběr.

+2/0
26.7.2015 0:03

P39a30v64e87l 30O73d40r37a41z57i92l 6944939347580

Asi špatná volba oboru.

0/0
27.7.2015 9:42

B50a85r63b76o73r93a 68M56a43r42e75š28o46v57á 7912672402730

Může být. Pravděpodobnější je ale špatná pozice vysokoškoláka bez praxe (bez odpracovaných let). Běžný plat absolventů je 15-20 t./měs. (hrubého), výkyvy existují na obě strany. Ne každý může hned vydělávat 50. Některé obory nikdy nebudou. Problém vidím v okamžiku, kdy člověk zvolil takový obor, přestože ví, že tam ty prachy prostě nejsou. Ale je to třeba jinak dreamjob, pro něj nejlepší, pro společnost bezmezně užitečný... (typicky pomáhající profese) No, teď se se mnou prosím podělte o Váš názor, co s tím.

0/0
27.7.2015 10:42
Foto

J18a93n 10V10l36a62d59y49k78a 2722468793144

Bohatství člověka neurčuje jeho příjem, ale to, co mu na konci měsíce z toho příjmu zbude

+9/0
24.7.2015 18:13

M50o18n82i36k49a 27H73a93b56a70n92o70v18a 7838503307736

No a já jídlo a oblečení mám započítáné v těch věcích, se kterými si dělám radost. ;-D

+12/0
24.7.2015 14:12

P43e65t29r 83S74v22o50b66o52d32a 7282151194

Tak to mam podobne ;)

Ono totiz "prijimat ziviny" a "obleknout se" jde sakramentsky levne. Ale ja jsem ochotny si zaplatit ten luxus ze muzu jist a obleknout se prijemneji ;)

+1/−1
24.7.2015 14:42

J73i43r22k14a 72N85o43v70á98k 6632315225219

tak jsem si rozdělil tisícovku na díly, ale je tu problém, oni ty díly nikde nechtějí, že prej jen vcelku.

neporadila by paní hrubešová, kde jsem udělal chybu ?

+8/0
24.7.2015 14:00

K55a17m20i30l 60R26y74n74a81u 4305597364262

PR článek. Reklama na paní Hrubošovou.

+2/0
24.7.2015 13:30

J10a49r29m50i31l79a 73P69í69c17h76o51v78á 5772607474513

Jak to jen dělali naši předkové, že na podobné elementární základy žádné finanční poradce nepotřebovali?

Babička měla jen 5 tříd obecní školy a tvrdila, že "dluh ujídá hospodářovi z mísy". Přesto si s dědou po svatbě vzali hypotéku, ve 30.letech měli úrok 2%, a to ještě babička nechodila do práce, ale pracovala na vlastních políčkách. Děda byl tesař a přes léto chodil za prací do zahraničí, hlavně do Vídně, ale i do Hamburku.

0/0
24.7.2015 13:04

J13o73s41e10f18a 15P46l81a94č32k43o58v16á 3268656243177

Babička pracovala, / né, že nepracovala /, nemusela utrácet za zeleninu, ovoce, brambory, cibuli, zelí, aj. Víte co tím Vaše babička ušetřila peněz za jídlo ?, které Vy si dnes musíte tak draze zaplatit ? třešně, jahody, meruňky, atd. To byl její nezdaněný příjem, a to nemluvím o zavařeninách, marmelády, okurky, a za maso, prase, kachny, králíky, krávu, kozu, mléko, prostě nás příroda živí, a 8-o, ;-€. přemýšlejte ?, taky se tak bavím, a mzdu mám jen pro radost. Protože nejsem líná.

+5/−1
24.7.2015 13:32

M26a90r43t75i13n28a 47S42o27u12k38a26l26o18v43á 4632169209651

Samozřejmě, že když si peníze rozdělím na díly, tak bohatší nebudu, ale budu mít pořád stejně!! 200 + 500 + 300 rovná se pořád 1.000!!;-ORv

+3/−5
24.7.2015 11:44

R54o60s82t60i21s53l23a43v 74C38a17h43a 8885861710262

jde o to hospodareni s temi prijmy. Napriklad, pokud si vytvorite financni rezervu z tech 20%, pak nebudete pri nenadale situaci potrebovat uver a usetrite na urocich

+7/0
24.7.2015 11:49

J67a72n 50S61o94u69k25u87p 1314674426435

Ano, výborně, takže sčítat umíte. Problém hospodaření mnoha lidí je v tom, že oni sice ví, kolik peněz můžou utratit, ale velmi lehce ztratí kontrolu. Rozdělení peněz je cesta - dejme tomu, že máte rozpočet 20000kč. Vezmete částku nezbytnou (nájem, energie, účty, splátky půjček..), dáte je bokem. Zbude třeba 8000kč. Vydělíte částku, kterou chcete spořit. Třeba tisícovku. Máte 7000kč. Tu rozdělíte tak, aby rovnocenně vyšla na potřebné období. Tak můžete sledovat, jak moc dobře vycházíte a jak ne - v čase. Problém mnoha lidí je ten, že mají na začátku 20000kč, což je opticky dost, ale jaksi nemají představu, že z té dvacítky mají reálně jen sedmičku a už běží do obchodu pro nějakou capinu za pět tisíc. Stačí malá úvaha na začátku a vyhnu se situaci, kdy sice 200+500+300=1000, ale jaksi už za dva týdny 50+7,60 = 57,60 a výplata za dva uherské roky. Principem je získat kontrolu nad spotřebou peněz v čase, tj. vědět, kolik peněz budu mít za měsíc v ruce. 

Já třeba osobně nejsem moc dobrý hospodář, ale v čase krize (dělal sem to tak na škole) sem jednuduše počítal tak, že sem si peníze vydělil počtem dní, kolik s nima musím vyjít. Utrácel sem tedy tak, abych ten rozpočet nepřekročil, když jsem to udělal, tak jsem prostě věděl, že sem v manku a nepokračoval stejným tempem další den. Naopak, když jsem věděl, že budu potřebovat víc peněz zítra (na chlast, cigára a automaty), tak sem je jednoduše dnes neprožral.

+12/−2
24.7.2015 14:16



Finance.iDNES.cz radí

Víte, že připojení na pult centrální ochrany objektu snižuje cenu pojištění domácnosti?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.