Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Neberte lidi s vnitřním pohonem, rozvrátí firmu, zamýšlí se expert

Pavel Vosoba patří k odborníkům, kteří varují před průměrností. Snaží se personalisty a firmy varovat, že růst a prosperita bude vyžadovat nový pohled na řízení firem. V úvahovém článku se zamýšlí, proč nemají ve firmách šanci lidé s vlastním inovativním myšlením a proč má stále navrch průměrnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T79o57m67á85š 80H77o68l74e73č47e60k 3437532291455

Pane Vosobo, při takto masivním použití (opsání) nějakého zdroje by bylo alespoň slušností uvést citaci: Daniel H. Pink - POHON

+2/0
27.8.2015 17:03

J89a43n 56G87a37z98d80a 6892418813717

Ještě že jsou velké dinosauří firmy. Jak by se naopak ty malé uživily, kdyby to velké a střední dělaly vše dobře? Chvíli jsem byl v takové ještě spíš malé ambiciózní firmě, Jeden úplně celý den v týdnu jsme seděli skoro všichni "vedoucí" na poradách, další den se proschůzoval plánovanými malými schůzkami. Dalších půl dne se pořád předělávaly do katastrofičtějších verzí finanční plány. Operativa zabrala také spoustu času a na hledání řešení a koncepnější věci zbývala chvíle ráno a nebo v pátek odpoledne. Nicméně na nová řešení nakonec stejně nedošlo, protože širší vedení firmy ještě neustále komunikovalo s vlastníky, vyjednávalo  slevy na dodávkách a službách a každý týden předělávalo v důsledku neprodejnosti produktu cash flow a přeúvěrovávalo chod firmy. Výsledkem mého pobytu v této firmě bylo získané sebevědomí, že se budu živit sám.

0/0
20.8.2015 9:43

P55a37v50e98l 77Ř76a94p71e95k 7152106449425

Karma R^

+1/0
16.8.2015 22:10

J13i61ř54í 52B97ě80ť81á67k 7826924153143

Vyborny clanek ! Dekuji za nej. Prestoze se citim byti jednim ze zminovane skupiny vnitne motivovanych individualistu (se vsemi popisovanymi dusledky), jsem toho nazoru, ze pro reseni komplexnich projektu je tym nutny. Idealni pracovni tym je slozen z vnitrne motivovanych pracovniku, kde ma kazdy zretelne ohraniceny samostatny a uceleny ukol, tak aby si jednotlivi pracovnici "nelezli do zeli". V cele tymu pote musi byt ne chytry, ale MOUDRY teamleader, ktery se chova jako dirigent, nikoliv jako direktivni sef. Uvedomuje si, ze sam neni nejlepsim houslistou, ale vi na koho se ve svem tymu muze s houslovym partem spolehnout. Hlavnim motivacnim nastrojem v takto pracujicim tymu nejsou casto pouze penize, ale spise mekke nastroje jako treba obycejna pochvala a uznani za dobre provedenou praci! To je to na co se velmi zapomina a casto to nic nestoji! ;-)

+4/0
13.8.2015 22:38

A65l65e72n11a 98B66ř35í13z18o31v41á 1334747681838

Tak takovouhle blbost si mohli odpustit. Dokud to nebude moje, nemá cenu se hýbat.

0/−2
11.8.2015 13:57

V47l81a32s40t89i97m23i84l 75S54v37o90b60o10d13a 7713438455934

Líbí se mi to. Pan Vosoba, zdá se, bude chytrej chlap.

+2/−2
9.8.2015 11:04

R21i20c31h70a95r47d 73M41a34c80h30a30n 1769391962439

Velmi přesné. Nedávno po nás chtěli rozvoj enterpreneurship leadershipu, že prý je to v zahraničí módní. Tak jsem jim řekl, že to nezvládnou: lidé s podnikatelským duchem v korporátu jevydrží a korporátní kultura tyto lidi nesnese. Lidé s vnitŕním pohonem chtějí efektivně pracovat a měnit věci a ne vyplňovat excelové tabulky

+5/0
7.8.2015 21:13

R85o59b62i24n 15Ž51i79ž96k56a 2708744746136

No...tohle fungovalo u Bati. Ale nebyl to korporát v tom negativním smyslu, ačkoliv velikostí ano. :-)

0/0
9.8.2015 20:51

L14u59k96á87š 79M56a72r25e21d36a 6911264667888

Jak lze pochopit z článku, tak i z mé zkušenosti vím, že firmy na tohle vlezdozadkovství začínají doplácet. Protože mladší a progresivnější firmy, které právě stavějí na schopným personálu s dostatečnou kvalifikací, jim berou zisky. Proti téhle situaci pak tyto společnosti bojují tak jak popisuje autor, tím že se snaží vzít "inovativní rebely". Mnohem více se ale snaží tuto situaci vyřešit, dle mého zdání, lobingem a bratříčkováním. Tedy nejvíc klacků pod nohy menším a novým firmám, vyhlášky, dotace atp, aby právě nemuseli měnit zaběhlé anální struktury a přesto vydělávali. Což je ten největší problém.

+5/0
7.8.2015 16:24

J14i55ř33í 59M61a63t65ě27j 5214804307888

Přesněji bych to nevyjádřil

+6/0
7.8.2015 14:07

J69i40ř34í 23M34a71t97ě37j 5294314327428

Je to smutné, ale je to tak. Znám ve svém okolí velmi mnoho "managerů", kteří jen přežívají. Chybí jim vize, chybí jim koncepce, strategie a myšlenka je neslušné slovo. Je to stav charakterizovaný názvem filmu - "díky za každé nové ráno (kdy mám manažerský plat, auto, poslední model mobilu,...)". Řešení problémů se nenosí, hlavně je třeba o problému někam napsat. Když to pak praskne, tak najdeme nějakého pěšáka, na kterého hodíme vinu. Místo systémového přístupu se vytlouká klín klínem. Pokud se něco řeší, tak jen horkou jehlou, bez znalosti souvislostí, ale hlavně s vysokými náklady. Obrazně řečeno, mnoha těmto "manažerům" jde jen o "TEPLO, KLID a STRAVENKY"

+7/0
7.8.2015 9:58

J96a81r33o28s74l33a70v 97K47a62d75l51e32c 5201239202471

Každý majitel firmy koná tak, jak vidí budoucnost sám. V tržním hospodářství je důležitá jednak stabilita (kde tito pracovníci nemají místo), ale i otevírání nových možností, kde je regulovaný prostor pro jejich možné využití. Jelikož v případě těchto pracovníků jde o rizikový prostor (talenty, patenty, nestabilita a neloajalita), je lépe mít firem několik na sobě nezávislých.

+1/0
7.8.2015 9:34

J86o47s26e66f 90V86a42š90í96č11e29k 6279398681828

Velmi kvalitní blábol. Jak jste "vyřešil" HYPO stavební spořitelnu pane Vosobo? Možná by jste se mohl svěřit, proč již dnes neexistuje? Četl jste Ziglara, Kalenche či Kyiosakiho? Nebo spíše nějaké věstníky.

+1/−2
6.8.2015 23:37

F32r90a62n79t40i46š51e87k 19L32o50s 2170643812906

Kecy obecné, sám vyberu, sám vyškolím, pak budou volby, no nazdar,...ten pán asi v životě nic neřídil, živí se radami v oblasti personálního poradenství a mizerná situace ve firmách je výsledkem jeho poradenství. Teď se snaží udělat si reklamu, pane Bože varuj firmy před podobnými břídily!!

+3/−4
6.8.2015 20:32
Foto

V24l58a87d88i42m83í16r 74V16o93l89k37o 6770322507809

On má v lecčems pravdu, jen ji nemá celou.;-) Starší pracovníci jsou dobrými členy pracovních skupin a tlumí např. ignoraci rizik těch mladších + mají často skvělé technické znalosti.

Rutiny zase patří do opakovaných a odladěných výrob, metrologie, měření, testování, účetnictví, atd.

Dávám za pravdu, že asi zdůrazňuje hodně "to svoje". Ale ty šedivé přizpůsobivé myši a škatulky, to se trefil.

+11/−1
6.8.2015 22:38

K18a92m92i29l 41S57k42r79o11b44a58n16e44k 3497794777181

Jak poznat že jde o člověka s vnitřním pohonem od kverulanta, který vše jen rozesírá.

+3/−1
6.8.2015 20:10

J15o86s70e39f 49H36á97j25e25k 6568840499192

...většinou podle výsledku první samostatný práce.:-)

+5/0
6.8.2015 20:23

J73o64s68e50f 42H23á70j62e59k 6658250179872

...respektive 100% podle způsobu reakce na neuspěch.

0/0
6.8.2015 23:05
Foto

J96i34ř10í 40Š65r24á22m28e71k 3458797519671

Nechat ho rozhodovat s plnou odpovědností za výsledek

+2/0
6.8.2015 21:35

J65i93ř13í 25H11y57n40e91k 8706922465920

Nechat ho něco udělat ať se projevi , ale z Vaší poznámky hádám že se taky bojíte........

+2/0
6.8.2015 22:24

J16i65ř16í 55S55t30o54d31ů61l39k73a 3256846897

A já si již 20 let říkám proč nemohu uspět jinak než že si buduji firmu i zaměstnání sám. Nevlezl jsem se do škatulek, dobře mi tak a bohu díky, že jsem se nedal zaškatulkovat. ;-)

+13/0
6.8.2015 19:45

K70a36r89e11l 29N88a98x74e57r 8769582439634

také mi to vyhovuje

0/0
7.8.2015 20:46

M67a75r95t35i40n 62K46o59l58a15c72e25k 6245349294150

měl bych jednu výhradu. superinovativní mladíci, kteří neznají slovo to nejde, většinou ještě netuší co nejde a co jde. z praxe znám, že nejvíce zapálení a zarytí inovátoři jsou ti, co mají jinou profesi,zatím nic podobného nedělali nebo si nepřipustí realitu.

+8/0
6.8.2015 17:56

R36a30d86i39m 21P85o13l11á69š73e57k 9936413189389

To je ale nejvíc vina majitele nebo vrcholového manažmentu.

Vyberou nezkušeného kindrmanažera a doufají, že když ten člověk neví, že to nejde udělat, tak se mu to možná nějak obrovským úsilím povede. Případně že odvede takový kus práce, než to krachne a on vypadne,  že ten zkušený z vrcholového manažmentu firmy, co to po něm bude žehlit, bude jen snadno dotahovat skoro hotové věci., které si připíše na svoje triko, zatímco čisté průšvihy skončí na triku toho předchozího telátka kindermanažera.

0/0
6.8.2015 18:47

M95a21r65t86i54n 65K13o42l62a48c40e22k 6305279844140

to jsem zrovna nemyslel. jde o  situaci kdy obchodní oddělení něco slíbí a za určitou cenu, bez toho aby na to sáhnul projektant. Ten se zpravidla diví co po něm chtějí atd.. stejně tak bude výrobák kroutit hlavou co po něm chce konstrukce, když to nedokáže vyrobit, nebo to musí složitě kooperovat. posléze se to vrátí k obchodníkovi, který se zase diví jak to ten konstruktér zprasil, vždyť to bylo tak jednoduché, a jak to , že to je 10 krát drahší

+4/0
6.8.2015 18:55

P64a78v68e31l 56K70u14r52a80l 8724933652669

to mi připomíná když v mé minulé práci servisáka jsem musel pracně žehlit některé problémy obchoďáků když prodali něco co bylo zákazníkovi v implicitním stavu k ničemu...

každý z těch obchoďáků měl minimálně jeden takový kšeft který je hodil roky... prostě buď mizerná kvalita dodavatele (1 případ), zvrtané výběrko od kterého si netroufl odstoupit, a nebo prostě se vůbec nezeptal zákazníka co vlastně dělá a prodal mu "novou verzi" co byla vylepšená (a z toho důvodu na tuhle aplikaci nešla reálně použít)

0/0
7.8.2015 0:18

R51a27d49i76m 75P13o58l46á74š49e32k 9866343899809

To je jen nedostatek komunikace mezi obchoďáky a techiky. Co jsem zažil, tak ve firmách se to obvykle řeší právě pravidelným konzultacemi obchoďáků u techniků anebo rovnou technickým vzděláváním obchoďáků.

Stát se to přirozeně může, pokud si obchoďák myslí, že on ví všechno nejlíp, lépe než ti čičmundi u toho počítače s Autocadem nebo pokud je obchoďák rychlokvaška, který už předem počítá s tím, že to má na půl roku nebo tak nějak.

0/0
7.8.2015 7:45

V73i81k83t83o68r 92N25á72r86o81ž34n17ý 3239162818

Bohužel v této zemi vždy po všech stránkách platilo , že ten , kdo umí používat hlavu a dovede myslet je nebezpečný...jak by si vedle takového člověka připadal ryze průměrný manažer ? O tom , že hodně manažerských postů je v této zemi obsazeno na základě kamarádských či jiných vazeb se nebavme. Spousta manažerů by se bez zákulisních klik neuplatnila ani na postech svých podřízených ...

+11/0
6.8.2015 17:54

M70a47r75t57i95n 22K71o53l50a81c55e27k 6145289974690

no proč by se měli manažeři uplatnit v oborech svých podřízených. Je to zkrátka jiná profese jiný přístup. nebavím se o postech manažerských úrovní (šéfkuchař, šéfkonstruktér) i když u těch šéfkonstruktérů dnes není možné , aby měli všechny znalosti a zkušenosti všech odborníků co vedou. Třeba od slévačů až po elektroprojektanty a programátory průmyslových aplikací

0/0
6.8.2015 18:00

V46i23k71t16o89r 19N81á96r21o36ž53n62ý 3949502958

Já jsem takového názoru , že každý manažer by měl znát práci svých podřízených ....pouze jenom tak je dokáže efektivně vést , dokáže jim dokázat , že něco zmrvili či je dokáže pochválit , pokud si o tu pochvalu sami neřeknou. Je jasné , že pokud má v týmu 20 lidí tak do detailu každou pozici neprokoukne...ale z nadhledu by to znát měl...

Apropo , pokud budete jako ekonom ředitelem nějakého výrobního závodu , klekne Vám tam jeden stroj , přijde k Vám výrobák , hodí před Vás technický výkres toho stroje ...tak jenom protočíte očíčka... a budete pouze jenom odkázán na to , co Vám o příčině té nefunkčnosti řeknou Vaši podřízení...

+5/0
6.8.2015 18:10

R45a40d91i78m 84P21o76l93á67š12e37k 9426113239759

Z technického výkresu rozhodně příčinu poruchy nepozná.

Ale pokud to je hodně drahý stroj, provádí se dost často průběžná preventivní diagnostika. Třeba sledování a rozbor vibrací, které stroj dělá, teploty součástí za chodu - termokamera, rozbory olejových a jiných náplní stroje....

Ovšem tam, pokud podřízení dobře pracují, se spíš jedná o zvýšené  opotřebení něčeho důležitého na stroji, jehož výměna vyžaduje nějakou větší odstávku.

0/0
6.8.2015 18:19

M21a54r87t21i87n 93K50o98l90a60c64e77k 6455699674180

no trosku upresním, jestli byl projektant inovátor, tak do stroje mohl vnést nový prvek nebo princip, který bude z podstaty poruchový a nedostatečný. viz páté dveře 1203, na který se údajně nadávalo už při přejímce, protože se zasekával.

0/0
6.8.2015 18:24

V58i10k84t20o85r 21N48á23r57o69ž29n13ý 3149612758

To jsem dával jako příklad... Ve výrobním závodě jsou stroje nejdůležitější elementy celého závodu.... a pokud se bude technická stránka strojů řešit na firemní poradě , měl bych jako hlavní šéf být v obraze...

0/0
6.8.2015 18:31

M79a83r45t25i98n 74K82o61l12a93c41e11k 6275299424400

řeknu to jinak, Jsem elektrokonstruktér a programátor PLC. U vedlejšího stolu je strojní konstruktér. Já nemusím chápat do detailu co to znamená předělat uložení v J čku místo H áčka (a kolik to bude stát).  A on netuší co to je za práci přidat tlačítko na dotykovém displeji. Náš šéf je z podstaty strojní konstruktér a také netuší proč mi to někdy tak trvá něco změnit v programu. A pak se může divit, že nastane při ladění nějaká nečekaná reakce stroje.

0/0
6.8.2015 18:20

R33a10d92i78m 42P26o12l89á98š15e74k 9636283739479

Souhlas. Právě toto musí zvládnout šéf týmu, vědět zhruba tolik ,aby byl v obraze a co neví, tak umět vytahat ze svých podřízených.

0/0
6.8.2015 18:50

M94a39r84t84i93n 98K54o67z43á75k 4474820269537

Pracoval jsem na softwarovém projektu s projektovým manažerem, který byl vyučený elektrikář a počítači se zabýval maxumálně jako koníčkem; programvat, mimochodem, neuměl vůbec. A přitom to byl nejlepší projektový manažer, kterého jsem potkal, protože skvěle dokázal intuitivně poznat, že někde něco není dobře a znal procesy.

Takže "znát" ano, ale jen v jistém slova smyslu.

0/0
18.8.2015 5:38

P20a31t92r25i38k 94H13r20a82d43i63l 9819552254930

Velmi se mylite.

0/0
11.9.2015 8:19

M98i29l43a37n 55K46r71a42t44o48c41h78v41i59l 8134934424848

Do kamene tesat! Přesně takto fungují korporátní firmy.

+3/−1
6.8.2015 17:01

A45n88n83a 80K47i88r77š44o83v55á 9506300225533

No dobrý. Článek mě utvrdil v tom, že kdo dneska umí plkat o čemkoliv, má se dobře!

+4/−1
6.8.2015 16:52

P38e73t43r 56S13k54u69h17r48a87v58y 3753962267711

Ona pracovala v Unicornu?

0/0
6.8.2015 16:00

R60a79d48i30m 95P19o36l20á28š80e54k 9586213619259

Podle mně firmy neberou ohled na firemní statistické cykly.

Například Steve Jobs, když působil v Apple, tak asi dvakrát kvůli němu Apple téměř zkrachoval a dvakrát byl odejit. Ovšem zdá se, že kromě toho, že tehdy Apple o desetiletí dříve představovala novinky, které se neuchytily, zároveň se týmy Apple zbavovaly nevhodných členů a Steve Jobs se zároveň učil. osud mu pak dopřál, aby potřetí toho všeho využil a vykopl Apple na pozici technologické jedničky. Vždycky to trvalo několik let.

IBM má například tyto cykly dlouhé až více desetiletí.

Problém tedy vidím v tom, že firmy neumí pracovat v těchto cyklech respektive majitelé firem požadují p osvým manažerech, aby kladná část cyklu, kdy firma má nízké náklady a vykazuje vysoké zisky, trvala pořád.

Microsoft například vznikl nějak 1982, ale než se oba dva jeho šéfové naučili ponikat a prorazili, trvalo to několik let.  Pak následoval několik let raketový vzestup, vrchol zřejmě s prodejem windows 95. Pak po dalších 10 - 12 let následovala postupná stagnace, doprovázená pozvolným propadem brandtu Microsoft. A posledních několik let se stagnace proměnila v pomalý pokles.  Microsoft asi čeká na někoho nového, kdo to tam pořádně vymete a vyhodí ven cokoliv, co připomíná Gatese a Allena. To může trvat klidně i 5 - 10 let.

Prostě většina déle existujících firem má vždy několik let cyklus, kdy je prostředí firmy zahnívající smrdutý rybník , i když firma může zároveň z předchozích projektů silně vydělávat. A dalších několik let má firma ozdravný cyklus, kdy naopak někdo to prostředí provětrá , vyhodí zatuchlinu, nahradí novými aktivními kreativními lidmi. A ti zase překopou firmu tak, aby odpovídala současným novátorským požadavkům a založí spoustu projektů, ze kterých může ta firma žít ještě za 10 let. Přítom ta firma nemusí být v této etapě vůbec zisková, klidně může prodělávat.

+2/0
6.8.2015 15:41

P90a23v36e86l 49K66u25r56a89l 8864253382509

Microsoft na to může čekat asi dost těžko protože ho Gates s Allenem prakticky celý vlastní a hlavní slovo mají oni.

Jde spíš o to že Gates je prostě konzervativní člověk který hraje na jistotu a stabilitu. Mimochodem je to vynikající pokerový hráč - a prostě ví že když nemá karty, tak nemá cenu v daném kole hrát a je třeba počkat na lepší.

ostatně za posledních 8 dní microsoft sbírá superlativa 9:1

+2/0
7.8.2015 0:23

R94a32d71i91m 60P71o33l75á12š98e26k 9436123639259

Možná ho vlastrní, neznám majetkové věci M. , ale nevedou ho.

Gates odešel z vedení už dávno a Allen byl víceméně z  vedení odejit.

A podle všeho to už takových 15 let je obrovský kolos,  který má sice peníze a stále generuje nějaký zisk, ale jinak je obrovsky setrvačný a bez nějakých vzdálenějších novátorských  vizí, které by generovaly jeho další rozvoj v dalších desetiletích.

0/−1
7.8.2015 7:50

A74r58n95o58š55t 33S96t44á49r19e76k 4142440335574

Asi takto: http://www.youtube.com/watch?v=BKorP55Aqvg (zapněte si české titulky).

+7/0
6.8.2015 15:28

J43a79n 80P85e25k94a 5193623963

Von vlastně navrhuje diskriminaci. Ale to se může, nejedná se o diskriminaci podle pohlaví či barvy, nýbrž podle způsobu myšlení...

0/0
6.8.2015 15:11
Foto

V48l37a48d88i23m20í53r 46V12o10l80k41o 6900652827269

V jádru souhlas, ale rutinu nezatracujme....a ke každému mladému kreativci dejme jednoho starého kozáka, jinak spláčeme nad výdělkem. Tolik má zkušenost

+9/0
6.8.2015 15:06

O96n86d32ř81e83j 67Š88r52u53b65a45ř 1615261485296

a dlae jak jiz bylo zmineno, inovativni lide jsou cenni, ale firma jich potrebuje jen par. Zbytek se musi starat o tu rutinu, bez ktere by firma brzo krachla.

+7/0
6.8.2015 14:44

O65n95d97ř20e27j 83Š17r31u38b65a39ř 1115441515266

jestli nahodou "zaprdene" firmy nejsou statisticky uspesnejsi, nez ty superinovativni.

Sice nikdy rychle nezbohatnou, ale taky rychle nezkrachuji.

PS: a to rikam jako clovek, ktery rutinni praci nesnasi

0/0
6.8.2015 14:40

J51a24r97o68s27l18a85v 79S23i80r48o95k45y 7560743904304

ne :-)

0/0
6.8.2015 14:49

M63a79r24t45i92n 55K64o42l88a65c92e26k 6535659544100

jaktože. v čr existuje mnoho firem, které v jednom roce výplácí super dividendu, v druhém roce hrozí hromadným propouštěním. Také existují firmy co mají více než 50,100 let jsou úspěšné a o krachu v příštích 10-15 letech neuvažují

+1/−1
6.8.2015 17:50



Finance.iDNES.cz radí

Víte, že metodiky bank při schvalování úvěrů se značně liší a jeho schválení ze značně individuální?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.