- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Jak moc velký rozdíl je ve výsledku litografie vs. ofset. Podle obrázků na internetu toho člověk moc nepozná.
Struktura kamene má jemné zrno, které je pro tisk charakteristické a je patrné zejména v kresbě. Barvy jsou ale plošné jednolité a různé odstíny se získávají mícháním nebo soutiskem dvou, tří i více barev.
Ofset se skládá ze čtyř barev modrá - cyan, červená - magenta, žlutá - yellow a černá - key. Různých odstínů se dociluje tzv. rastrem, což je taková složitá mřížka, která obsahuje různé množství té které barvy a podle toho vidíte výsledný odstín. Nejlépe to pochopíte, když si vezmete silnější lupu a podíváte se na obrázek tištěný ofsetem. Uvidíte ten rastr a při silnějším zvětšení i jednotlivé barvy, které se vám pak skládají až v oku.
Litografie jak patrno z jiného technologického postupu žádný rastr nemá.
Tiskárny takový tisk zvládnou už dnes, ale chybí tam ruční práce, už to není originál. U litografie je každý tisk nepatrně jiný a půvab je i v tom, že o moc více tisků než povolených 200 nelze kvalitně vytisknout, protože to technologie nedovolí. Obraz na plátně taky dnes natisknete tisíckrát, ale originál je jen jeden.
v řípadě docházení jak kamene tak strojů je v češtině používané množné číslo a ne to hrozné -dochází ovšem stroje i kámen- místo správného docházejí jak kámen tak i stroje. to jsou mi novináři a ti lektoři k tomu, hrůza. a to už 35 let nežiji v čechách. ale za tohle by se mělo chodit kanálama. prznit vlastní jazyk. fr vídeň
Úroveň češtiny zde dosáhla úrovně třetí obecné a to jak stylisticky, tak gramaticky. Staří redaktoři odešli a byli nahrazeni, ale není zřejmé kým. V každém článku jsou zásadní chyby z prvního stupně základní školy.
Vždycky budu obdivovat poctivou ruční práci. Krásné miznoucí řemeslo.
Docela by mne zajímalo, jestli se kámen po vytištění litografií přebrousí a může použít opakovaně na jiný obraz?
Ano, brousí se po každé užité barvě a nakonec se obrousí a je čerstvě k použití. Je to trochu chemie, každá barva se nakreslí zvlášť mastnou tužkou nebo mastnou tuší. Pak se mírně zaleptá speciální gumou a po umytí barva chytá jen na ta zamaštěná místa. Proces je trochu složitější, ale na vysvětlení to snad stačí. Kámen ale každým obroušením sice opravdu nepatrně, ale přeci jen mizí a nové se nedají získat.
Jako vyučený tiskař nad těmito obrázky slintám blahem.
Krásnou litografii si koupí nějaký nadšenec, který ji za dlouhá léta až umře, nechá svým vnoučatům.
.
A ti tu starou mazanici při vyklízení bytu hodí do kontejneru.
.
Takový je koloběh života.
to je práce aspoň za tisíc korun na hodinu.
Obdivuji lidi,kteri tohle krasne remeslo umi.Pro ty,kyeri by chteli investovat do litografii je prave vhodny cas zajet do New Bond Street v Maifair do galerii,kde jsou k mani velkoformatove signovane litografie Chagalla,Miro i Picassa za velmi prijatelne ceny.
Podle mně když bude poptávka, bude kámen bez problémů nahrazen umělým materiálem.
No to bude problém, ten kámen má specifickou strukturu a vlastnosti.