Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Padesátníci v práci: šanci mají ti, co nepodceňují vzdělávání

Osm z deseti padesátníků, kteří hledají práci, pociťuje diskriminaci kvůli svému věku. Přitom šanci na uplatnění mají nejlepší za posledních sedm let. Důležité ovšem je, zda mají zájem dál se vzdělávat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A41u11g50u54s17t 78F29o38r15m87á91n33e11k 6835549970506

Jsou to nesmysly. Kolegovi je 56 let, léta si k mizerně placené práci přivydělával roznášením letáků. Dnes, když je bez práce, ho ani na to roznášení nikdo nechce.

+3/0
24.10.2015 13:47

J88o36s13e84f 15K83o71m36e25n82d36a 3479679344237

Záleží, co umí.

0/−3
24.10.2015 16:12

D37a75v96i84d 82P93e27t50r 7660536780755

Skončíte-li dnes SŠ v 19 nebo VŠ v 24, tak byste šli do důchodu v cca 70-ti letech, pak 50 let je přibližně polovina Vašeho pracovního věku. Bude spíše dobré řešit práci lidí po 65. letech a později. Přece jen v 65 letech už opravdu stárne jak tělo, tak mozek.

Vzhledem k demografickému vývoji a málo dětem narozených v 90-tých letech bude v pracovním věku brzy více lidí ve věku nad 50 let než ve věku do 50 let.

+1/−1
24.10.2015 7:47

V25l55a67d97i16m23i36r 17K46r97h71o70v49s40k37ý 2647451322805

Zajímalo by mne jestli má autor padesát a zkusil si to na úřadu práce. No a pak bych mu doporučil pohovory u firem. Otázka či konstatování = Vám už bylo padesát....

Běžte s takovými články někam... Vrchol byl, když mi na úřadu nabídli rekvalifikaci na zedníka - poctivý středoškolák, cizí jazyk, endoprotéza;-D a i jiné dovednosti

+5/−1
24.10.2015 7:38

R96a80d63i51m 45P44o30l61á66š64e20k 9666533949539

Myslíte, že v redakčním týmu Mf Dnes budou nějací padesátníci?;-D

0/0
24.10.2015 8:21

P86a88v47l50a 14S59k60o13u31m63a85l61o68v51á 4359410280740

prakticky žádní padesátníci na úřadech práce nejsou ;-D - ouředníci ženou tyto lidi bleskově na jakékoli podřadné nabízené profese v regionu, jen aby jim úřad práce nemusel vyplácet tu 11měsíční podporu - to ruinuje státní ropočet - že by to byla nějaká motivace pro ÚP ?

.

přece se ti vyžírkové nemůžou válet na podpoře 11 měsíců, to by tak hrálo - nejste neviditelní - tady máte x pozic a všechno to musíte bleskově za týden obejít, jinak Vás vyhodíme z evidence ÚP a máte po podpoře ...stačí když se domluvíme s nějakým zaměstnavatelem že Vás přijme na cokoli na 3 měsíce a když odmítnete, dá nám echo a máte po ptákách ;-D

+1/−1
23.10.2015 22:41

R92a30d72i65m 16P72o14l21á24š83e11k 9676553779149

Proto asi počet lidí 50+ dlouhodobě evidovaných na ÚP zůstává konstantní, zatímco počet lidí celkově evidovaných na ÚP klesá, že ? ;-D;-D

Nebuďte naivní.

Úředníci nezaměstnané na žádné práce neženou.

Za prvé propaganda personalistických firem jakožto komerčních konkurentů ÚP dosáhla svého cíle , společně s dehonestací lidí evidovaných na ÚP coby uchazečů o práci přímo ministry MPSV, zejména panem Drábkem. Personalisté firem jsou tak storpocentně přesvědčeni, že každý, kdo přijde od ÚP se na tu práci hlásit, je úplně totálně neschopný tu práci vykonávat a každého takového člověka se pod jakoukoliv  záminkou zbavují. Úplné požehnání pro ně je, když takový člověk řekne sám, že tu práci z nějakého důvodu nemůže vykonávat, s radostí mu to podepíšou. Ještěn na toto téma mohou řvát, že lidi evidovaní na ÚP nechtějí pracovat.

Za druhé mají částečně pravdu, protože úředníci na UP jsou skutečně jen úředníci a absolutně nemají ponětí, co je dnes nutné za znalosti a dovednosti nutné k vykonávání té které práce. Jsou schopni například poslat uchazeče o práci 50+ na místo třeba chemického laboranta jen z toho titulu, že ten člověk před 30 lety studoval nějajkou střední chemickou školu a od té doby chemii neviděl, protože v praxi dělal něco jiného.

A za třetí zaměstnavatelé bohužel dnes nejsou povinni hlásit volná místa na ÚP, takže dneska tam většina volných míst není.

A za čtvrté úředníkovi na ÚP stačí k vykazování dostatečné činnosti pouze to, že nezaměstnaný tak jednou za 3 měsíce přijde na ÚP na schůzku a pohovor. Žádná volná místa mu nabízet nemusí.

+7/0
24.10.2015 7:15

P98a73v71e93l 68S69o47b15o11t14k47a 5960344

Vystudeujete-li v 25 letech VŠ strojní a děláte řekněme konstruktéra, můžete se, když vás to už nebaví, v padesáti reklvalifikovat například na soustružníka, kaliče, technologa...

ALE

vyučíte-lie se, v 17 letech, bez maturuty, soustružníkem, V PADESÁTI NEMÁTE ŠANCI DĚLAT KONSTRUKTÉRA, natož abyste si dodělali vysokou.

Tedy.

Samozžejmě může se najít jeden z tisíce nebo i z deseti tisíc kdo to zvládne.

ALE.

Ne většina, ta je nedostatečným vzděláním v mládí předurčena k chudobě a nemocem ve stáří.

PROTOŽE

Pokud 30 let stojítě 8 hodin denně u soustruhu, pak ani sedět už nezvládáte, natož počítat diferenciální rovnice a podobné složitosti které musíte dát abyste si vzdělání mohli doplnit, o maturitě z matematiky nemluvě.

0/−1
23.10.2015 21:33

T46o97m62á94š 50N88e17b72o62j89s79a 3790932432763

Tak ono ten clovek co se vyucil soustruznikem, vetsinou nemel na to vystudovat VS ani kdyz byl mlady

+1/0
24.10.2015 6:19

R78a29d95i63m 14P34o14l27á53š87e21k 9616183679149

V porovnání s průměrným dnešním vysokoškolským studentem na to, když byl mladý, nejspíš stoprocentně měl. Lidi s IQ jen průměrným nebo mírně podprůměrným tehdy měli, pokud chtěli na soustružníky, už problém s tím obor dokončit. Dneska stejní lidi nemají problém dokončit vysokou.

Ovšem ve věku 50+ bývá situace jiná, většina těchto defakto manuálně pracujících lidí studování za ty roky odvykla a velice těžko by se k tomu vracela.

+1/0
24.10.2015 7:20
Foto

M15a71r13i24e 36M90e49t58l73i39c21k41á 9911984231322

A pana Svobody bych se ráda zeptala, jak si představuje zajímavý životopis ;-D. Personalisté jsou někdy až podivní, už jsem dokonce vyplňovala dotazník, kde jedna z otázek byla, jak často přemýšlím o smrti. 8-o

+1/0
23.10.2015 20:05

P49e16t22r 12S71v81o42b75o69d59a 7942431474

Zajimavy zivotopis zalezi profese od profese.

Co je ale "nezajimavy" zivotopis je jasne. Pokud budu mit 2 zivotopisy a obsah bude stejny az na ten vek treba 25 vs 50 let. Tak ten 50 je urcite mene zajimavy.

Co se tyka "divnych" dotazniku tak proste dneska nekde proste zkousi vselijake ruzne psychologicke "proklepavacky" a rychlotesty. Je to proste nejak IN.

Pokud na to pristoupite a budete na takovy test odpovidat je podle me nejlepsi moc neprekombinovavat a pripadne dat nejakou vtipnou odpoved ve stylu. "Obcas premyslim o smrti kdyz me nekdo polozi fakt divnou otazku ktera me vyrazi dech a nemam na odpoved. To pak premyslim jestli mam zabit jeho nebo sebe."

0/0
23.10.2015 20:55
Foto

M18a19r22i20e 43M36e28t94l80i84c33k38á 9361544761942

Pořád jste mi nevysvětlil, čím se životopis ozvláštnit. Je špatné, jestli v padesátí nenapíšu, že mám za sebou dvacet pracovních míst, ale jen tři? Mám ho snad napsat ve verších? (A co se týče dotazníku, u každé otázky byl výběr ze tří přednastavených odpovědí:-/)

+1/0
23.10.2015 23:03

P53e14t75r 72S59v85o56b66o68d64a 7892141264

Jak jsem psal zalezi na pozici. U managera rozhone nevazi ze byl 20 let na stejne pozici (zvlast jestli ta firma pod jeho vedenim kvetla).

Ale pokud je nekdo treba 20 let na stejne pozici prodejce na pobocce tak je na zamysleni proc uz se neslat alespon vedoucim te pobocky nebo nesel jinam. To potom rika neco o tom ze pokud ho zamestnante tak behem pristich 10 let nevivine nejspis zadne usili nekam se posunout. Nekde tohle nevadi, ale vetsinou chcete cloveka co sam bude chtit rust a pak je to problem protoze u toho mlasiho mate alespon potenial, ale u toho co 20 let nezmenil zakladni pozici je temer jiste ze ten potencial neni.

Co se tyka toho dotazniku tak to je na kazdem co pripusti a jak se necha "testovat". Ja bych se u takoveho dotazniku asi zeptal proc ho mam delat a k cemu je to pro ne dulezite. Ale jinak bych asi zasadni problem s tim nemel. Vyberove rizeni a novou praci je pro me proste zabava a moznost poznat zajimave lidi (at uz v dobrem ci spatnem) a klidne i jejich zajimave metody.

0/−1
23.10.2015 23:21
Foto

M82a63r10i40e 98M54e93t48l15i75c94k88á 9831244351772

Je otázka - u toho dotazníku - s čím mít a nemít problém. Zrovna otázka o které jsem psala, může být pro někoho velmi stresující. 

Co se týče životopisu, pokud do něj vypíšu, čím jsem si v průběhu let doplnila vzdělání, myslím, že to svědčí o tom, že se snažím rozvíjet a posunout vpřed. Možná někdo z firmy odchází právě proto, že v ní nemá šanci postoupit na lepší místo. Já hledala práci po té, co jedna firma skončila. Protože jsem se starala o děti nechtěla jsem být na podpoře a vzala prozatím místo pokladní. Ukázalo se, že to z hlediska hledání práce byla velká chyba. Paradoxně mi to ovšem i pomohlo. Dostala jsem se nakonec k práci, kterou jsem si zamilovala (má jen jednu velkou vadu na kráse, je naprosto špatně placená, též jeden z problémů, protože u nás - zvláště mladí - mají tendenci hodnotit práci podle toho, kolik je za ní peněz, a tak se setkávám s tím, že moje práce je blbá a já jsem hlupák;-D, tak jim můžu jen přát, aby nikdy nepotřebovali mou práci využít)

0/0
23.10.2015 23:42

L64u40c25i24e 60T56o84m68a51n68c94o91v19á 3684268836237

To je nesmysl, že chtějí člověka, který chce "někam" růst. Většina firem nemůže naopak svým zaměstnancům jinou pozici ani nabídnout. Další nesmysl je, že prodejce se musí po 20 letec hstát vedoucím pobočky. Naráží to na logiku složení pracovních týmů. Není možné, aby se každý pracovník po 20 letech stal nějakým vedoucím. Tolik vedoucích pozic totiž není. Na jednoho vedoucího připadá třeba 10 podřízených. Těch všech 10 podřízených se nemůže stát vedoucím, neměli by toho vedoucího komu dělat.

+4/0
24.10.2015 11:20

R52a85d49i86m 75P92o71l97á53š61e97k 9216873509709

V 50 máte zajímavý životopis, pokud jste aspoň vyšší střední manažer. Nebo pokud jste před 30 lety měli šťastnou ruku a šli tak na obor, který je dnes nedostatkový a žádaný a zároveň pokud jste aspoň trochu za těch 25 let sledovali vývoj a umíte v tom oboru současný trend.

Pokud se ničím z toho nemůžete vykázat, máte životopis nezajímavý a moc s tím neuděláte.

0/0
24.10.2015 8:20
Foto

M59a20r74i40e 37M84e89t88l46i52c26k16á 9931864561622

Tahle diskuze je svým způsobem smutně úsměvná. Možná to leckoho překvapí, ale lidé 50+ nejsou jen vrcholoví manažeři. Kupodivu i lidé ve středních a nižších pozicích stárnou. Pokud je někdo vrcholový manažer, tak má problém jen vyjímečně. Čím níž tím větší problém. Zvláště proto, že personalisté jsou mladí a každého kdo je starší považují za zkamenělinu. Vůbec se neptají co dotyčný umí. Mně se ptali na to na co nemají právo, takže jsem časem usoudila, že si snad budu pohovory nahrávat. Když jsem nějaký čas pracovala jako pokladní, ukázalo se, že je to značně kontraproduktivní, protože ne že by potencionální zaměstnavatel usoudil, že se nebojím pracovat, ale usoudil, že jsem během roku na kase zdegenerovala. Neptali se co umím, ptali se kolik mám dětí. A tak by se mohlo pokračovat.

+3/0
23.10.2015 20:02

P28e33t90r 62S91v63o10b62o97d59a 7702561864

Nic noveho.

Pokud 50+ uchazec ma zajimavy zivotopis. Domluvi se anglicky a zvladne na pocitaci zachazet s technologii potrebnou v danem oboru tak je to uplne normalni uchazec pro dobre placenou pozici.

Pokud se nedomluvi anglicky a pocitac umi maximalne zapnout tak porad muze ziskat slusnou pracovni pozici.

Pokud neumi nic a ani jeho zivotopis neni zajimavy tak se nesmi divit protoze takovy clovek ma problem sehta praci at je mu 50 nebo 25.

+1/−4
23.10.2015 16:03

R63a22d94i24m 25P47o11l22á19š42e24k 9646863249409

Není pravda. Stačí věk 50+ a personalisty nezajímá ani angličtina ani počítač. Životopis letí automaticky do koše. To je prostě dnešní realita, takhle to dneska je. Bez ohledu na údajný nedostatek lidí s technickým vzděláním. ;-D

+3/0
23.10.2015 16:49

P20e22t41r 77S24v43o12b82o40d30a 7912771484

Mozna znate jine personalisty nez ja. Ale ty co ja znam tohle nedelaji. Videl jsem uz nastoupit lidi v tomhle veku a dokonce ani experti na tu anglictinu nejsou a videl jsem nastoupin na novou dobre placenou pozici i cloveka v duchodovem veku.

Proste musi ty lidi neco umet a to je cele. A nesmi se spolehat na to ze kdyz pred 30 lety mel praci zakonem zajistenou kazdy, hlavnim cizim jazykem byla rustina a nejmodernejsi technologie ve firme byla obri kalkulacka co umela nejen scitat ale i odcitat a nasobit tak ze dnes plati to same.

+3/0
23.10.2015 17:00

R55a50d18i90m 76P96o14l48á68š28e61k 9286783719609

Ale personalisty , aspoň ty, které znám já, vůbec nezajímá, co ten padesátník umí. Může umět co chce, přesto životopis letí do koše, protože personalista ani neprojeví o ty dovednosti zájem.

+1/0
23.10.2015 17:06

L51u85c84i46e 71T52o89m10a77n64c10o31v84á 3414988236537

Souhlasím, pokud má personalista dost uchazečů, což většinou zřejmě má, tak starší osoby prostě vůbec na pohovor nezve. Takže tito lidi ani nemají možnost ukázat, co a jak umí. Už 45 let bývá problém. Pokud se nejedná zrovna o poptáváný obor typu medicína nebo něco, kde je nedostatek zájemců, tak má takový člověk smůlu a zbývají mu akorát místa přes známé nebo brigády.

0/0
23.10.2015 17:08

R35a44d75i48m 51P50o67l32á94š48e16k 9966163649599

To bude asi ono.

Prostě lidí s technickým vzděláním je dost a kdo říká opak, tak lže.

+2/0
23.10.2015 17:11

P72e92t19r 36S73v91o12b93o86d83a 7102261434

Tak tohle uz je vazne nesmysl. Lidi s tech. vzdelanim fakt nejsou.

Vidim to na jasnych prikladech okolo sebe.

Inzerat A : J2EE, Hibernate, PL/SQL, ... mate problem pozvat 1 uchazece na pohovor za mesic. Nejde ani hledat lidi tak ze nekam na jobs date inzerat protoze by vam nikdo neodpovedel jak je rok dlouhej, ale musite aktivne lovit lidi na linkedinu apod.

Inzerat B : asistentka / recepcni, ... behem tydne zaspamovano cca 200 CV a HR majici to na starosti nedelala nic jineho nez tridila ty CV. A ano spousta jich letela rovnou do kose. Ale nebylo to ani kvuli veku, ale proste protoze ze nemela kapacitu resit 50+ CV, telefonatu atd. denne a tak proste pulka letela rovnou do kose.

0/0
23.10.2015 17:21

R42a29d22i25m 84P17o24l35á18š19e78k 9716423759429

Inzerát A u těch uchazečů :J2EE, Hibernate, PL/SQL, když se podívám na české internetové programátorské diskuze , takových lidí je tam plno.

Inzerát B tady se rovnou přiznáváte, že Cv lidí 50+ letí automaticky do koše.

0/0
23.10.2015 17:26

P83e64t13r 55S66v27o34b22o54d33a 7702181524

To doslo k omylu ... tech 50+ tu neznamena vek ale pocet tech zivotopisu. Kdyz totiz prislo pres 200 za tyden tak musela resit cca 50 denne. A jelikoz fakt neni realne vyresit za 8 hodin den 50 CV (precist, zatelefonovat, napsat e-mail ,...) tak proste pulka z nich letela do kose a tech 25 uz nejak zvladla.

0/0
23.10.2015 17:37

R66a62d64i82m 39P63o41l25á68š20e32k 9806533589269

Tak to jo.:-)

0/0
23.10.2015 18:24
Foto

M17a16r66i90e 24M98e71t51l95i46c33k25á 9411464521392

Jenže když personalista vidí kolik mi je, tak už je mu to co umím naprosto ukradené.

0/0
23.10.2015 20:06

R66a92d42i78m 71P48o30l84á16š46e73k 9446363159429

Zatím to není vidět, že by o padesátníky byl zájem.

Zatím reakce padesátníků na personální inzeráty personalisté stále automaticky hážou do koše, zatím padesátníci personalistům nestojí ani o nějaké zjišťování jejich kvalifikace.

Nedostatek techncky vzdělaných pracovníků ve skutečnosti není, protože firmám stále vyhovuje, když nějakou technickou pozici mají půl roku rok neobsazenou, řvou, že nemají lidi, aby přinutili stát dávat další peníze do školství a čekjí, až se jim přihlásí někdo, kdo je ochoten pracovat na náročné technické pozici za 20 tisíc platu.

+2/0
23.10.2015 11:36

P58e89t84r 29S49v64o55b38o74d72a 7582511204

Zadny personalista nehodi automaticky do kose zivotopis nekoho kdo byl v zivote managerem uspesnych projektu, mluvi plynule anglicky a nejakym dalsim uzitecnym jazykem, umi pracovat s pocitacem a zvlada technologie potrebne pro pracovni pozici.

Ano nekde muzou mit 50+ nevyhodu kvuli svemu veku a personalista pokud bude mit 2 stejne zivotopisy a na jednom bude 30 let a na druhem 50 let tak vezme mozna automaticky ten prvni. Ale vtip je v tom ze oni nemaji byt "stejne" protoze ten druhy ma "vyhodu" 20 let zkusenosti a praxe. Pokud jsou opravdu jinak "stejne" tak je to jen znamka toho ze ten druhy promarnil oproti prvnimu 20 let ... a potom je jasne proc neuspel.

+1/0
23.10.2015 15:58

L89u57c21i64e 66T15o22m95a20n49c31o15v73á 3894438836577

Ti mladí na tom budou za 20 let úplně stejně jako ti Vámi popisovaní padesátníci, kteří promarnilii 20 let života. Je zajímavé, že hodně lidí, kterým bylo okolo 50 normálně ve firmách fungovalo a byli s nimi spokojení, jenže potom z důvodu restrukturalizace byla jejich pozice zrušena, a tito lidé nemohou najít práci. Asi nebude chyba pouze v nich. Zvláště statistika mluví jasně, nejvíce nezaměstnaných a nejdéle hledajícími zaměstnání jsou lidé nad 50 let. A to celosvětově.

0/0
23.10.2015 16:19

P82e22t35r 48S21v36o91b33o68d69a 7142521104

No pokud je ta celosvetova mentalita trosku podobna te ceske tak se ani nedivim. Znam spoustu lidi okolo veku 50 kteri neumi rict ani jednu vetu anglicky a kdyz jim na pocitaci vybehne ifro okno s aktualizaci nebo hlaseni antiviru (ktery tam nainstaloval syn) tak tomu synovi volaji co s tim maji delat.

Mladsi generace (treba 30 let) temito neduhy tolik netrpi. Ale jsem presvedcen ze za 20+ let spousta z nich skonci podobne protoze u svych rodicu a prarodicu videla pristup "cokoliv se stalo nebo vynalezlo po mojich 20. narozeninach je moc nove na to abych se to naucil nebo se tim zdrzoval"

A to je sakra spatnej pristup. A pokud ho nekdo praktikuje uz napr. 30 let tak neni divu ze je tezko zamestnatelny

0/0
23.10.2015 16:28

R10a41d22i20m 25P61o68l88á97š62e77k 9316293419969

Těch mladých bude za 20 - 30 let, až zestárnou, coby nezaměstnatelných podstatně víc. I v počítačových programech a počítačích existuje pokrok a programy a jejich obsluha budou za 20 - 30 let úplně jiné než jsou dnes. Současní 20 - 30 letí budou za 20 - 30 let z velké části podobně nezaměstnantelní jako jsou dnešní padesátníci.

Rozdíl je jen v tom, že dneska díky masovému vysokému školství  třetina vysokoškoláků má IQ průměrné až mírně podprůměrné. A to se právě projeví v tom, že mimo školu, kde nebudou mít na studování celé dny, ale třebas jen hodinu, dvě hodiny místo spánku, hodně z nich nedokáže dtržet krok  a učit se průběžně nové znalosti a dovednosti. Velice záhy tak bude pro jejich zaměstnavatele výhodné se jich zbavovat a místo nich přijímat nové čerstvé absolventy s čerstvými znalostmi. A ti propuštění pak budou mít velké problémy s hledáním nové práce.

+2/0
23.10.2015 16:58

P45e17t53r 19S56v50o96b74o36d97a 7732371734

To je nesmysl.

Zaprve nechapu kde sjte vzal statistiku o tech vysokoskolacich a IQ.

Za dalsi je nesmysl aby zamestnavatel propustil nekoho kdo ma "specificke" zkusenosti 30 let v oboru v kterem podnika a misto toho nabral nekoho kdo ma jen 5 let "obecneho" vzdelani z cehoz (kdyz bude mit opravdu stesti) se bude tak 30% hodit v jeho oboru.

Student bez praxe v danem oboru i kdyby se denne 6 hodin ucil 6 hodin stravil na prednaskach (takze krome spanku a uceni a zakladnich potreb temer nic nedelal) tak nikdy nebude mit lepsi vedomosti v konkretnim zamereni v oboru nez nekdo kdo v nem dela uz 30 let atreba jen 1h denne v ramci pracovni doby venuje rozsirovani knowhow.

0/0
23.10.2015 17:11

R51a88d64i92m 46P59o33l37á56š93e36k 9486333909189

60% mladých jde na vysoké školy a vyfasuje diplom. To úplně stačí, žádníá jiná statistika být nemusí.

A za druhé o každých 10 - 20 bodů IQ méně znamená nutnost věnovat učení na stejnou úroveň znalostí 2 - 4 x více času. Znalosti, které se absolvent s IQ řekněme 130 - 140 naučí tak rychle, že zaměstnavatel ani nepostřehne, že to kdy vůbec neuměl,  se člověk s IQ kolem stovky učí celé dny.

Až bude roky zařezávat v práci a po práci se potom doma věnovat rodině, děckám atd, jak bude takový člověk získávat dostatek času na učení nových věcí, které potřebuje k tomu, aby si na pracovním trhu udržel dostatečnou univerzálnost a konkurenceschopnost , aby pokud ho v práci propustí, si našeli jinou práci?

0/0
23.10.2015 17:18

L45u84c22i89e 87T21o35m38a39n18c42o90v12á 3664858216507

A co si myslíte, že ti lidé, kterým je nyní 50 let dělali? V jakých firmách, že tam nebylo nutné používat počítač. To jsou taková klišé. Navíc upřímně, co člověk s tím počítačem tak dnes potřebuje dělat, pokud není programátor? Psát ve Wordu nebo vyhledávat na internetu, popřípadě Excel nebo Powerpoint (a to jen někde). A pokud jde o programy SAP, tak ty jsou šité na míru konkrétním firmám, takže to se člověk musí naučit až ve firmě, těžko někde sám doma. Podle Vašeho popisu by musely i firmy být zkostnatělé, když tam mají zaměstnance, kteří se od svých 20 let ničemu nepřizpůsobí. Takhle by přece firmy nemohly fungovat. Ony ale chtějí mladé, zatížejné hypotékami a hlavně dravé, kteří myslí, že když budou pracovat 10 a více hodin denně, tak to někam dotáhnou. Ti starší už mají jiné priority, protože už ze zkušenosti vědí, že tento přístup pro ně samotné často nikam nevede. Tohle je ten hlavní důvod.

+2/0
23.10.2015 17:14

P33e94t47r 19S96v84o83b68o18d69a 7882231264

Vsak take znam spoustu firem ktere maji tak zastarale postupy ze pokud uz maji pocitac pouzivaji ho jen jako psaci stroj ktery umi editovat preklepy.

Kdyz tyhle firmy chteji najednou jit trochu z dobou tak se v nich najde spousta lidi kteri s dobou jit nechteji a ti to lide potom odejdou/jsou odejdeni. Pripadne muze firma cela skoncit/reorganizovat (a neni divu).

Tady se tyhle lidi berou.

A problem maji protoze budto jsou firmy "modernejsi" kde je ale se znalosti PC na urovni psaciho stroje nevezmou. A nebo jsou firmy "zastarale" kde by se jim sice darilo. Ale ty se zas tolik nerozsiruji, svoje zastarale personalni portfolium uz maji obsazene (zatim) a pokud uz se rozsiruji tak vetsinou hlavne tim modernejsim smerem takze tyhle zastarale pracovniky nepotrebuji.

0/0
23.10.2015 17:34

L70u32c58i88e 39T50o85m83a48n61c26o59v35á 3844148686307

Tak já mám třeba bývalou kolegyni, která pracovala v německé inspekční společnosti jako překladatelka pro NJ. Předtím pracovala na VŠ jako učitelka němčiny. Její místo bylo loni zrušeno, překládat zprávy z auditu už prý nebude třeba, neboť si to budou auditoři překládat sami nebo pomocí google translatoru. A kolegyni je nyní 56 let a prostě ji nikde nechtějí. Těžko se může teď rekvalifikovat na účetní nebo na nějakou technickou či jinou profesi.

Další známá podobnýž případ. Pracovala jako právnička v Praze na ministerstvu, potom vyslána do překladatelského oddělení jako národní expertka do Evropské komise. Následně z ministerstva v souvislosti s novým služebním řádem vyhozena. Nyní 53 let, personalisté jí několikrát rovnou řekli, no jo, ale Vám už je přes 50. Co mají takové osoby asi tak dělat?

0/0
23.10.2015 17:42

P70e69t81r 84S24v38o53b98o48d10a 7372301794

Jeden dotaz. Dokaze take prekladat jine jazyky nez NJ .. treba AJ ci neco dalsiho ?

Protoze prekladatelka NJ je presne ten pripad "zastaraleho" vzdelani. Pred 30 lety ty frcela rustina a trochu nemcina to jo. Ale od te doby uz je nejmin 25 let jasne ze hlavnim jazykem bude a je AJ.

Ze si ucitel NJ dneska neskrtne to uplne chapu.

Znamy na ale napriklad jazykovku (90% AJ) a rozhodne se u kvalitnich lektoru na vek nekouka. A vydelaji si u nej hoodne dobre.

0/−1
23.10.2015 17:48

L51u45c25i22e 47T19o42m22a36n45c35o66v84á 3424318586717

Ta jedna má angličtinu a španělštinu, druhá němčinu a angličtinu trochu. Píšete, že dnes si člověk dnes s němčinou neškrtne. Přitom dle novinových článků firmám zase zoufale chybí lidi s němčinou, protože jak správně píšete všichni se dali na angličtinu a pokud jde o druhý jazyk, tak mladí často dávají přednost francouzštině. Naopak v článcích se volá po obnovení výuky němčiny na školách. Tak vidíte, nikdo vlastně neví, jak to je.

+1/0
23.10.2015 17:52

L10u79c10i86e 98T29o40m40a55n93c14o88v89á 3504578626677

A ještě bych doplnila, že v AJ je mnohem větší konkurence, jak mezi učiteli, tak mezi překladateli a tlumočníky, než v NJ. Takže ta situace s NJ by měla být vlastně oproti AJ ještě mnohem lepší.

+1/0
23.10.2015 17:53

L19u79c44i22e 46T93o35m18a43n33c56o28v39á 3944318496757

A navíc bych řekla, že v podobné situaci je 80 % lidí. Jak se můžete učit jiný obor, pokud vykonávate v současné práci jiný a nemáte v rámci firmy možnost zkusit přejít na jinou činnost? Bez praxe v jiném oboru Vás zase jinde nezaměstnají. Takže řada lidí je odsouzena dělat v podstatě velmi úzce specializovanou činnost a jakmile jsou propuštěni, tak musí hledat téměř to samé, co předtím dělali. Mám dalšího známého, který pracoval 10 let jako credit manager v obchodní firmě zabývající se prodejem IT produktů - dělal správu pohledávek, sledování bonity klientů, udělování kreditů klientům, rozhodování o odběru zboží apod. Chtěl dělat něco jiného, v rámci firmy to nešlo, až jeho místo v rámci restrukturalizace zrušili, tak se ucházel i o jiné ekonomické pozice, bohužel se dostal k pohovoru pouze tehdy, pokud se ucházel zase o pozici credit manager, a to ještě někdy ani ne. Třeba tam zase vyžadovali praxi v oboru pohledávek ne v IT sektoru, ale s nemocnicemi. Přitom by si člověk řekl, pohledávka jako pohledávka.

0/0
23.10.2015 18:08

R98a57d30i92m 52P26o83l81á90š25e37k 9326463949769

Plně souhlasím.

Za současných podmínek personálního trhu je velice obtížné během kariéry měnit obor nebo z nějakého důvodu kariéru přerušit a po letech se ji snažit znova nastartovat.

Personální trh je dneska nadstaven tak, že člověk musí 1 - 2  , do řekněme nejpozději  5 let si napevno vybrat obor pro svou kariéru a v něm pracovat až do důchodu. Pokud se během dalších 30 - 40 let jeho kariéry ukáže, že si vybral špatně a musí měnit obor, má prostě smůlu. Musí prostě tu praxi v novém oboru v řádu jednotek let někde "urvat", děj se co děj. Jinak prostě spadne do pasti. Naskočit na původní obor má problém, protože pokud se pokusil změnit obor,  už hezkých pár let v tom původním nepracoval a z výběrového řízení ho tak vyřadí každý absolvent, který se přihlásí. Naskočit do práce v novém oboru má taky problém, protože je to s těmi absolventy úplně totéž, navíc ho většina personalistů z výběrového řízení automaticky vyhodí kvůli tomu, že nemá praxi.

A pokud se mu pár měsíců nebo nějaký rok nepovede najít práci, spadne navíc k tomu do kategorie dlouhodobě nezaměstnaných , to znamená že má existenční problémy a navíc spousta personalistů i většina ostatních lidí, kteří by mu jinak třeba i dokázali novou práci dohodit, ho automaticky zařadí do kategorie chronických pobíračů dávek a lidí neschopných chodit pravidelně do zaměstnání a pracovat tam.;-(

0/0
23.10.2015 19:08

L14u26c32i51e 24T59o62m84a73n78c65o94v83á 3224258986827

A ještě mě napadlo, že ti kvalifikovaní jsou na tom při ztrátě zaměstnání často ještě hůře než skladníci a prodavačky, protože pokud se Ing. přihlásí na pozici skladníka nebo podobně, tak ho nepozvou ani na pohovor. Ten správce pohledávek Ing. ekonomie potom zkoušel schválně zasílat životopisy i na taková místa. Bylo to na rady chytráků, že má asi moc vysoké požadavky a má snížit své nároky. Neodpověděli mu nikdy, natož nějaký pohovor. Takže takový člověk je v pasti, protože na nižší pozici ho stejně nikdo nepřijme, ale bude poslouchat řeči, že se mu asi nechce dělat a raději se válí doma. Tohle je nechutné.

+1/0
23.10.2015 19:54

R49a24d50i98m 42P73o66l63á59š40e55k 9786973849969

Jo, za ty řeči je třeba poděkovat hlavně bývalému minstrovi MPSV Drábkovi z TOP sebranky.

Ono to bylo už už dřív, ale Drábek z  toho udělal oficiální státní propagandu. Díky němu jsou jinak spousty úctyhodných lidí, kteří by mohli nezaměstnanému pomoct dohozením práce nebo svým doporučením budoucímu zaměstnavateli, přesvědčeni doslova, že každý, kdo je déle než ty dva Drábkovy měsíce v evidenci UP, chce jen lenošit, žít si na "blahobytných dávkách" ztratil pracovní návyky ( nikdo mi nikdy přesně neřekl, co to je) a vůbec takovému člověku nemá smysl pomáhat k práci, protože by to bylo stejně zbytečné.

+1/0
24.10.2015 6:41

L38u78c24i23e 71T79o35m26a46n71c55o24v86á 3314108686757

Mám podobnou zkušenost, chtěla jsem měnit obor, dodělala jsem si další VŠ v oboru účetnictví, ale nemám v tom žádnou praxi. Nicméně jsem předtím již 10 let pracovala jinde. Doufala jsem, že bych se mohla dostat na juniorské pozice, kde požadovali vynikajicí znalosti cizích jazyků, to je moje silná stránka. Nicméně nepozvali mne ani tak. Tak co mi potom zbývalo? V podstatě dělat to samé, co jsem dělala doposud, i když cítím, že můj obor má nejlepší dobu za sebou. Podobné říkají moji kolegové.

0/0
23.10.2015 19:57

R25a53d82i31m 54P77o70l51á65š87e63k 9286173169749

Personální trh s prominutím strašně zpanchartěl.

Personalisté jsou z velké části s prominutím líné lemry, které jen sedí na místě, vydávají personální inzeráty a sbírají ty desítky a stovky ohlasů, které dostanou. Vyhodí každého, kdo úplně stoprocentně nesplňuje kritéria a ze zbytku vyberou lidi na pohovory do dalšího kola výběrového řízení. Pokud nenajdou nikoho, kdo úplně stoprocentně ty kritéria splňuje, raději inzerát skrečují - nevyberou nikoho než aby se namáhali pozvat na pohovory a hodnotit lidi, kteří zadaná kritéria plní jen částečně, třeba tím, že nemají tu praxi.

Jediná možnost, jak se přes tohle dostat, vidím v tom personalisty přeskočit a nabízet svoje služby přímo manažerům firmy.

0/0
24.10.2015 6:54

R14a96d12i37m 12P23o96l13á36š86e59k 9796413599709

To není pravda. Nejvíc filiálek zahraničních firem je u nás z Německa, náš největší obchodní partner je Německo. Lidí s němčinou  je třeba hodně, protože všechny pokyny z německých centrál posílané do českých poboček jsou německy a totéž platí pro obchodní komunikaci s německými firmami. Angličtina je pro komunikaci s Němci tak maximálně jako záložní jazyk a nouzové řešení, pokud se neumí německy, protože samotní Němci velice často anglicky umí velice špatně.

+1/0
23.10.2015 18:30

R79a62d53i11m 74P83o11l52á71š15e91k 9716963399659

A navíc doplním, že kdo umí dobře němčinu a nevadí mu stěhování, měl by být schopen si prakticky v jakémkoliv věku najít práci v Německu. Vzhledem k podstatné větším platům by měla i podřadná práce v Německu vynášet víc než běžná práce v ČR.

A kromě toho němčinou se komunikuje i s rakouskými a často i švýcarskými firmami.

+1/0
23.10.2015 18:33



Finance.iDNES.cz radí

Víte, že cestovní pojištění vás chrání proti vysokým výlohám na léčení v zahraničí?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.