- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zajímavé, že nedávno vyšel na Forbesu článek, jak správně psát maily.
A psát s diakritikou. V dnešní době to vypovídá o neprofesionalitě pisatele. Dřevní doby IT jsou pryč.
Velké V ve slovech Vás, Vám a podobně se už dávno nepíše. Bylo to ve starých pravidlech, nyní už se nepoužívá. Takže vás zdravím...
"Tvary osobních a přivlastňovacích zájmen Vy, Vám, Váš se v korespondenci píší jako vyjádření úcty a zdvořilosti
s velkým počátečním písmenem, ať už je dopis určen jednotlivci, několika osobám, nebo kolektivu." - ČSN 01 6910:2014 (zpracovatelem normy je Ústav pro jazyk český AV ČR).
I když požadavek na srozumitelnost byl zmíněn, neškodí připomenout pravidlo KISS (Keep It Simple and Stupid). Zejména při psaní vlastního těla emailu se na to někdy zapomíná - jasně říct CO chci, PROČ, JAK, do KDY (i žádost podřízeným či dodavatelům se dá napsat zdvořile frázemi "will you", "would you, please", tím spíš zákazníkům). Ke KISS patří i "míň je víc". U delšího emailu někdy neškodí očíslovat jednací body, aby se čtenář neztratil a mohl snadno reagovat (ale mělo by jich být bohatě pod deset, aby to nebylo dlouhé jako desatero).
DRZTE se svych rad ... vas dlouhy prispevek jsem prestal cist po 2 radcich.
První radou by mělo být: 1. pište bez pravopisných chyb. Zejména hromadné maily svým podřízených. Nic tak nesníží autoritu jako do očí bijící chyba v y-i, s-z a pod.
A taky neuškodí, když si to před odesláním přečteš, že?
"angličtina nezná vykání" NAOPAK angličtina vždy vyká
Tykání jako takové ("thou" = "ty") v angličtině zaniklo zhruba v období života Williama Shakespeara.
Pravidla pro psaní obchodních a úředních e-mailů jsou stanovena v závaznější podobě, než je netiketa, a to v ČSN 01 6910:2014 (hlavička e-mailu, oslovení, úprava textu, zakončení zprávy, přílohy).
Třeba takový poštovní klient Thunderbird (a určitě nejen on) vás na to, že jste zapomněli, přidat přílohu před odesláním upozorní (pokud je v textu e-mailu zmíněna).Článek ničím nepřekvapil - ten kdo píše firmení maily či měl Techniku administrativy na SŠ by to měl znát.
Jen si říkám, jestli by lidé píšící služební DOPISY podobné věci neměli dávno vědět. Vše je ovšem relativní. Já vždycky e-mail považoval za dokument o pár procent méně oficiální než papírový dopis s podpisem šéfa. Pár věcí se tam dá odpustit. Na druhou stranu trvanlivost elektronické korespondence (zvlášť při více adresátech) může být přímo děsivá.
Mail je řádově o desítky procent méně oficiální než papírový dopis.