Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Poradna: Vyhrála jsem konkurz, ale místo nechci. Budu platit škodu?

Na trhu je hodně volných míst, lidé jsou v hledání nové práce odvážnější a jsou ochotní jít za lepším. Na co si dát pozor, když vyhrajete výběrové řízení, ale nakonec si nástup do zaměstnání rozmyslíte, vysvětluje čtenářce advokát Jan Kozubek z kanceláře Becker a Poliakoff.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P53a85t96r65i67k 48C19h94r26z 4738199342949

Dnes spoustu výběrových řízení probíhá tak, že uchazeč do poslední chvíle nezná úplné podmínky. Nejsou zřídké ani překvapení v podobě mnohem nižší mzdy, než by se dala na dané pozici předpokládat, výběrová řízení často trvají velmi dlouho a málo kdo chce vše vsadit na jednu kartu. Bez podepsání pracovní smlouvy si nedovedu představit, že by zaměstnavatel měl byť i teoretickou šanci na nějakou náhradu. A asi těžko by uzavřel pracovní smlouvu bez zkušební doby.

+1/0
13.4.2016 8:12

K53r41y11š65t21o42f 84L10a97n65í32k 1759430735575

tyhlety strelce mam nejradši. kolega sel do duchodu a clovek, který mel nastoupit na jeho místo, zavolal v den nastupu, ze si to rozmyslel. 5 mesicu jsem makal za dva, nez se vybral dalsi a nez mu skončila vypovedni lhuta v předchozím zamestnani.

0/0
12.4.2016 23:31

P83e50t81r 67S15v74o40b24o32d20a 7172381174

Ja fakt nechapu proc do diskuze pici lide co si prectou jen nadpis a hned pisou neco jako "To je nezmysl vyberko prece neni smlouva a pravnik je hlupak."

Prectete si proboha cely clanek a pak premyslejte 5 minut o cem clanek je nez zacnete psat do diskuze.

0/0
12.4.2016 16:00

J62a47r96o46s13l59a63v 96T72a41c59h33o38v11s55k30y 2732890344740

Pokud nema sepsanou smlouvy, tak staci oznamit zamestnavateli, ze neprosel vyberovym rizenim. No a pokud ma, staci ji ukoncit ve zkusebni dobe.

+1/0
12.4.2016 15:25

V61a20c75l91a50v 28M29e23d27e77k 5541132135765

Tohle že napsal právník? Absolvování výběrového řízení nikoho nezavazuje k podepsání smlouvy. Ani zaměstnavatele, ani zaměstnance. Pokud po absolvování přijímacího řízení shledám, že je pro mě navržená smlouva nevýhodná, do smluvního vztahu nevstoupím.

+2/0
12.4.2016 14:21

V47í59ť68a 84K71r83u20t59i21š 1180314445767

Jako případný uchazeč o práci asi těžko posoudit před tím, než je smlouva podepsána, kolik jiných uchazečů je ve vyberovce, kolika z nich zaměstnavatel dává teoretickou šanci a naději na získání tohoto místa a ani nevím, kdy je ten rozhodný okamžik. Tudíž asi i těžko někdo může určit ten okamžik, kdy došlo k finální ústní dohodě s příslušnými předpoklady naplnění. Ale určitě to není chvíle, kdy mi zavolají: OK, bereme a já nabídku odmítnutí i klidně s odkazem na to, že mám lepší práci.

+2/0
12.4.2016 6:13

I73v84o 92Č58á29n 5828633

"Píšete, že jste byla přijata do zaměstnání, ale není zcela jasné, zda jste už uzavřela pracovní smlouvu nebo ne. Budu se tedy zabývat oběma případy."

Tak to je jistě zkušený a dobrý advokát... který ani neví, že před nebo má být v tomto případě čárka... a taková čárka má v právních textech hodně velký význam... mění ho totiž...

+1/−2
11.4.2016 23:50

M55a51r71t15i95n 84N39o49v79o94t85n56ý 7293605630945

Do telefonu jsem řekl, že mám zájem a za týden zavolám, abychom dohodli podrobnosti nástupu. Během týdne jsem sehnal mnohem lepší práci a tak jsem zavolal, že již zájem nemám. Divili se. Nevím čemu. Když máte lepší nabídku, tak není co řešit. Oni na mém místě by udělali totéž.. Nenapadlo by mě, že by mohli něco vymáhat, však se také nic nestalo.

+2/0
11.4.2016 23:07

E61d87a 28D50r64á11b98e66k 7699162513557

udělat lze ale někdy třeba nést následky (zaplatit odškodnění)

+2/−3
12.4.2016 0:42

J37a33r28o34s29l48a31v 94T87a62c88h86o53v69s79k25y 2312740244250

A komu a za co ? Oni by taky neplatili, kdyz by vybrali nekoho jineho.

+2/0
12.4.2016 15:26

P19e88t41r 70S11v42o98b53o52d14a 7442881424

Zamestnavateli a za opravnene naklady.

Samozrejme se tu proboha nepise o normalnim beznem stavu kdy jdete na nekolik pohovoru s tim ze se vzajemne ozvete a kdyz se ozvou tak jim reknete ze nemate zajem.

Dulezita je prave ta "FAZE".

Dam priklad:

Bydlite v Usti a hledate si praci v Praze. Pojedete na nekolik pohovoru o praci. Po nejakem tydnu se vam ozve jedna firma kde jste delal pohovor ze postupujete do druhe kola. Tam se dozvite ze sance jsou dobre. Za dalsi tyden vam zavolaji ze jste to vyhral a zitra muzete prijet podepsat smlouvu a rovnou nastoupit.

Druhy den prijedete podepsat smlouvu, ale dozvite se ze vsechno je jinak a praci pro Vas nemaji protoze administrativni chyba apod.

V tuhle chvili asi budete "lehce" rozladen. A budete mit (mozna zcela opravneny) pocit, ze tu posledni cestu Usti-Praha-Usti a cas tim straveny by vam meli vynahradit.

A asi nejak podobne to muze byt i naopak.

0/0
12.4.2016 15:55

M22i56r75o60s36l80a38v 67H17e97r97a41n 6958947311

Prosim trochu o radu...

kdysi nastoupil jsem do male IT firmy a chodil do prace 3 dny bez smlouvy, nasledne tam proste nesel vubec a vykaslal se na to (nebyli schopny dat smlouvu).

Sef me zavolal, jelikoz jsem mel klice. To jsem predal a jen rekl ze vyberko stalo nejake naklady cca 3000czk. Ja to uz neresil, on tez ne. Zajma me, mohl by presto vymahat kdyby chtel tyto penize i kdyz me podrazil?

Ve zkratce: inzerat na praci, nastup za 14dnu, najednou o vas ve firme nevedi ze mate prijit i kdyz jste byli vybrany. Vy nastoupite stejne. Probehne nejake info, zadani ukolu ale trochu neco jineho nez vam bylo receno. Veci co meli byt nemaji.

Prikladem: reknou ze maj ve firme telefonni ustrednu, ale po nastupu rikaj ze ji objednavaj a teprve bude. Smlouva ze bude ten den! Neni. Dotaz znovu na smlouvy a ze bude zitra, opet zitra...

Proste takhle je schopnej zamestnavatel tejden cloveka natahovat a smlouvu nedat. Ten tam chodi napr 3 dny zadarmo.

:-/

0/0
11.4.2016 20:11

M82i45r93o90s35l45a48v 90H57e33r86a49n 6778527821

By me zajmalo jak by bylo to vymahani, kdyz zamestnanec smlouvu zadnou nedostal i kdyz ji kazdej den shanel a chtel videt? ;-€ Potom prijde online smlouva (pozde az treti den), kde se pise 2miliony pokuta a uz nikdy se nesmite zamestnat v jine firme, stejne povahy. Toto presne bylo ve smlouve. Nez se hadat, tak tam clovek uz radsi nejde.

0/0
11.4.2016 20:13

E27d98a 53D69r56á33b49e69k 7489432863517

zaměstnavatel má povinnost podepsat s vámi smlouvu nejpozději dnem nástupu, pokud tak neučinil porušil vážně svou povinnost a asi ho nelze brát vážně ani v jiných věcech jako seriozniho partnera

+3/0
11.4.2016 20:54

M81i43r72o69s45l14a32v 68H68e50r96a16n 6478737641

Prave narazim tim na to, ze nekdy clovek rychle po nastupu si rozmysli zda tam dal chce zustat. To proto, ze zjisti veci, ze jsou jinak ;-€

0/0
11.4.2016 21:06

E28d37a 48D41r60á24b33e79k 7979862363477

od toho je 3měsíční zkušební doba (maximálně), po tu dobu můžete kdykoliv odejít...

+2/0
12.4.2016 0:43

P97a43v74e54l 57D48r93o66t57á83r 7623514449554

Klasický problém jak sníst oběd a přitom si ho nechat:

- Máte-li obavy, že nabízená práce nemusí být tak skvělá, jak byla líčena, trvejte na zkušební době. Pak máte možnost smlouvu ze dne na den zrušit. Ovšem musíte strpět, že stejné právo získává i zaměstnavatel.

- Nechcete-li, aby vás mohl zaměstnavatel i bez udání důvodu vyhodit ve zkušební době, pak trvejte na smlouvě bez zkušební doby. Ovšem musíte strpět, že ani vy nebudete moci ze dne na den přestat do práce chodit (pokud se nedohodnete).

0/0
12.4.2016 9:06

J82a24n 76F12r46o32l82í67k 6306420105114

Zkušební lhůta je věc velmi běžná. Většinou ji chce zaměstnavatel. Někteří to řeší smlouvou na dobu určitou, kterou neustále obnovují.

0/0
12.4.2016 11:23

P35e36t57r 63S73v81o18b66o33d35a 7922941494

Vzhledem k tomu ze soudni proces je o dokazovani. A vzhledem k tomu ze 3 dny po nastupu nebyl zamestnavatel schopen podepsat s vama smlouvu tak bych se zadneho soudu nebal ;)

0/0
12.4.2016 9:51

V67á52c16l17a43v 73N96o95v14ý 4408189121958

Pracovní smlouva byla uzavřena, to že nemá zákonem předepsanou formu je problém zaměstnavatele ne zaměstnance, pokud jste pro zaměstnavatele s jeho souhlasem začal pracovat vznikl pracovní poměr a máte právo na mzdu.

0/0
15.4.2016 9:37

J50i14r63i 39S22y42k54o55r22a 5673189921196

Nesmysly

+1/0
11.4.2016 19:03

M80o42n77i31k57a 30H80a61b78a78n75o60v85a 7678133157306

Cituji "Pokud tedy strany v jednání o pracovní smlouvě dospějí tak daleko, že uzavření pracovní smlouvy je velmi pravděpodobné a jedna strana bez spravedlivého důvodu jednání ukončí, vznikne poškozené straně nárok na náhradu škody. Tato odpovědnost se vztahuje na obě strany, tedy jak na potencionální zaměstnance, tak na případné zaměstnavatele. Vaše vysvětlení, že jste uzavřela jinou smlouvu, výhodnější, by ovšem spravedlivým důvodem nebylo. Je třeba si uvědomit, že zaměstnavateli vznikly náklady při jednání o uzavření smlouvy například uspořádáním výběrového řízení či ztrátou času stráveném na výběrovém řízení. Zaměstnanec by tedy zaměstnavateli musel nahradit škodu, pokud by to požadoval." Konec citace

Tohle mne tedy přijde dost fádní a neurčité. Co je to dospět tak daleko, že uzavření pracovní smlouvy je velmi pravděpodobné. Usmívat se na případného šéfa na posledním kole pohovoru, jevit o danou o opráci zájem a obdržet telefonát, že jsem byla vybrána? Nedokážu si moc představit bez podepsání pracovní smlouvy, že by některá firma takovouto škodu vymáhala.

+14/0
11.4.2016 16:09

P94e48t60r 77S40v14o12b93o22d60a 7502921544

No sposta zakonu je psana "fadne". Vyklad zakona je vzdy na soudu.

Asi bych se neobaval ze by supermarket zaloval pokladni ktera si to rozmyslela naposledni chvili pred podpisem smlouvy.

Ale rekneme firma hleda profesionala na pozici s platem 300.000,-/mesicne. V nekolika narocnych vyberovych kolech se ze 3 moznych ucastniku postupne rozhodne pro jednoho toho nejlepsiho. Postupne oba ostatni (take esa ale nikoliv nejlepsi) odmitne a s tim jednim se dohodne ze ho berou. Dalsi dva mesice (ktery je jeste vazany napr. jinou smlouvou) uz jen "ladi" podrobnosti (firemni auto, dum, letadlo :D) do smlouvy se kterou ale jinak obe strany souhlasi. V den kdy ma dojit k podpisu smlouvy ale firma zjisti ze sel pracovat ke konkurenci.

Naklady na takovehle vyberove rizeni urcite nebudou male a zopakovat ho mozna ani nepujde vzhledem k tomu ze dalsi 2 kandidati kteri prichazeli v uvahu uz mozna nejsou dostupni.

V takove chvili mozna firma zauvazuje o tom pozadovat nejakou kompenzaci. O tom "jestli a kolik" potom muze rozhodovat i soud pokud se mezi sebou tyto dve strany nedohodnou.

+9/0
11.4.2016 16:26

M84o97n23i34k92a 63H28a82b82a86n31o43v71a 7358863777366

Souhlasím, to jsou ovšem již velmi specifické situace u kterých předpokládám, že by dotyčný nepsal o radu do poradny Idnes. :-)

+5/0
11.4.2016 16:29

P74e51t50r 91S71v69o42b41o49d38a 7742361454

To sice ano. Ale "zakon" ty situace nerozlisuje. V zakonu je psana jen ta, jak jste sama vyjadrila "fadni", formulace. Teoreticky muze i ten supermarket pozadovat odskodne po te prodavacce.

To jak to dopadne rozhodne az soud. Existuje celkem dost zakonu ktere jsou psany "vselijak" a dokud neexistuje vyklad zakona soudem a prislusny judikat tak si ani nejlepsi pravnik nemuze byt jisty jak konkretni pripad dopadne.

Napr. zakon podle ktereho policie sebrala Ratha rovnou na ulici a soupla rovnou vazby existoval uz nejakou dobu, ale on byl prvni v historii na koho byl aplikovan. Bradacova se nekde vyjadrovala ze to byl hodne zajimavy pripad i prave z toho hlediska ze zakon podle ktereho mohli strcit poslance rovnou do vazby se vykladal u soudu poprve v historii.

0/0
11.4.2016 16:35

J69a40n 68P33a93v77e47l 8613732488856

Asi by to mohl po té prodavačce požadovat i fakticky a ta prodavačka po nich. Asi by hodně záleželo na formální stránce a důkazech. Dotyčná strana by asi musela jasně prokázat, že z důvodu jasné domluvy na nástupu odmítla další nabídky a tím tratila.

+1/0
11.4.2016 22:30

E47d22a 60D39r44á68b78e25k 7259852853977

ne, po prodavačce by mohli požadovat pokud by naopak neodmítla konkurenci a nenastoupila u daného dohodnutného zaměstnavatele

to že odmítne konkurenci v době kdy má jasnou dohodu s někým se považuje za správné a čestné jednání (u nás je pořád tendence na takové to divoké podnikatelské smýšlení 90' let, kde se nic smlouva ani slovo nedodržuje a každý dělá co mu zrovna víc vyhovuje)

0/0
12.4.2016 0:46

K51a62m22i38l 79P91o52l34a53n55s47k27ý 9892733471414

Nemohli byste místo fádní psát vágní? Dávalo by to smysl, dík:-)

+1/0
12.4.2016 12:50

M40i73r10o12s64l53a59v 18H13e96r80a59n 6588217591

Tezko to budou vymahat, jelikoz jim to nestoji za to nahanet nejakou socku co treba nic ani nema. Ono nektery mlady lidi muzou pusobit dobre, ale v realu co na nich vezme? Prijede exkutor a holo pokojicek :-)

0/0
11.4.2016 21:15

K82a41t26e70ř80i49n66a 68K30o23z41á90k73o43v48á 2698301465168

Mě se zase před pár lety stalo toto: byla jsem přijata do zaměstnání, ale protože jsem si ještě potřebovala obejít nějaké lékaře, domluvila jsem se s "budoucím" šéfem, že mu zavolám poslední den v měsíci a domluvíme se. Tak jsem mu poslední den v měsíci volala a on mi řekl, že si vybral někoho jiného. Ale že za pár měsíců bude někoho potřebovat, že se mi ozve.

Ozval se za 2 měsíce, proběhl další monstr konkurz a já byla přijata a nastoupila. Samozřejmě jsem se pak (ne od něho) dověděla, že pán, který byl přijat místo mě, vydržel cca 3 dny. A já jsem nastoupila na stejné místo, na které jsem měla nastoupit o 2 měsíce dřív.

0/0
11.4.2016 15:42

M83o21n85i95k86a 18H62a30b75a94n71o74v93a 7448873437576

Docela se vám tedy divím, že jste po té, co se firma k vám zachovala takto nepoctivě, nabídla práci a pak nepřijala. šla k nim znovu na konkurz.

+6/0
11.4.2016 15:59

K57a76t59e68ř73i15n78a 87K32o61z84á73k64o37v59á 2228521365488

No jo, když mi řekl, že mám přijet, že se domluvíme a pak velké zkoušení z angličtiny a němčiny.

0/0
11.4.2016 16:24

J96o45s38e62f 27K29r89a73l 3587483474567

Paní o to místo hodně stála a pán to měl evidentně víc na háku kdo tu pozici zastoupí. Jen podepsané smlouvy pokryjí určitá rizika, bez smluv nic není jisté s tím se musí pracovat.

0/0
12.4.2016 0:01

M85i10c89h21a53l 86D47a20d15e16k 8173642568

To jsem teda ještě neslyšel, že když dám výpověď ve zkušební době, tak s ní zaměstnavatel může nesouhlasit. :-)

0/−5
11.4.2016 15:12

R76a55d21o67s21l61a51v 17K49l45a22u28d23a 5424488824402

Nesouhlasit s ní může:-P Ale musí to akceptovat:-)

+1/0
11.4.2016 15:24

P29e49t83r 14S97v73o73b25o16d35a 7142261424

To teda an i v clanku nectu. Stale podle me (i podle clanku) plati ze pokud je domluvena zkusebni doba tak muze kterakoliv strana ukoncit spolupraci bez udani uvodu prakticky okamzite.

+6/0
11.4.2016 15:51

P89e37t72r16a 49N72o77v16á47k85o94v49á 7468636764928

Nojo, ale oni ji někdy ve firmě do smlouvy zapomenou dát. Viděla jsem to nejednou.

0/0
12.4.2016 0:47

P39e53t97r 36S74v86o66b80o51d77a 7812471524

Jake zapomenou dat ?

Zamestnavatel udela nejakej navrh smlouvy. Zamestnanec si ji precte a kdyz s ni souhlasi tak podepise.

Pokud nastane opravdu takova situace ze zamestnavatel do smlouvy zkusebni dobu neda a zamestnanaec s tim souhlasi tak ... tak ... no tak proste zadna neni no.

Porad maji moznost udelat "dohodu" a spolupraci ukoncit.

Jako snad vazne nechcete aby jeden navrhl smlouvu, druhej ji odsouhlasil a podepsal a po mesici si jeden z nich zacal "vzpominat" ze se do ni neco "zapomelo" dat :D

Jak by potom mohlo fungovat cokoliv podlozene jakoukoliv smlouvou ? :o

0/0
12.4.2016 15:46

J15i36r46k90a 17K55o84c54h 7174914743145

vypoved ve zkusebni lhute? to je neco podobnyho (podobny nesmysl) jako vypoved dohodou

+3/0
11.4.2016 19:05





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že připojení na pult centrální ochrany objektu snižuje cenu pojištění domácnosti?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.