Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Srovnání: odvody na pojistné v Česku patří k nejvyšším na světě

Pojistné odváděné zaměstnavatelem je v České republice 34 procent z hrubé mzdy. Dalších 11 procent platí zaměstnanci. Osoby samostatně výdělečně činné jsou na tom sice o něco lépe, ovšem příští rok si připlatí na minimálních zálohách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P33a60v58e24l 32M70o42r82a27v31e29c 1154715514507

Naštěstí jsem OSVČ a tam se to ještě dá i když taky mě to přijde hodně, ale zamestnanecky poměr je spíš otrocina protože vyžit s 25 čistého musí být docela hrozné a to je 35 hrubého a to plno lidí nemá, zatímco 35 na OSVČ je asi 31500 což je rozdíl.

0/0
13.10.2016 15:41

J54o73s95e46f 84Š94o46l29t11e96s 8524638460363

Není tu ovšem to zásadní, a to proč jsou odvody tak vysoké. Vysvětlit to lze snadno – průběžný systém. Průběžný systém je totiž v dnešní době již značně nefunkční a třeba investiční modely důchodových systémů s doplňkovými státními pilíři si dnes stojí mnohem lépe (viz třeba to Švýcarsko, USA apod.). Jednoduše je drahý, stále v deficitu a kolabuje pod náporem demografických změn. A politická reprezentace ČR je natolik slabá, že si to není ze strachu o voliče ochotna přiznat.

0/0
8.10.2016 17:15
Foto

I54v88o 15P40a97t54t50a 9642130652980

Tak to samozřejmě není. To Švýcarsko a USA je hezký příklad, který vypovídá o něčem jiném. Pověřte řešením důchodové reformy ekonomy a oni vám přihrají řešení výhodné pro banky a jejich penzijní fondy. Řešení zcela nevýhodné pro klienty penzijních fondů. Proč je tomu tak? Ekonomové neví nic o financování I. důchodového pilíře!! Více na adrese: sociologie.netstranky.cz/2-cast-ekonomove-a-dite.html

0/0
8.10.2016 23:53

K43a46r21e62l 72Č47e89r37n34ý 6765463902261

To se dá snadno změnit - stačí část pojistného nazvat daň. Chcete nulové pojistné? Stačí všechno nazvat daní. Že jsou daně vysoké? Tak nazveme část daní poplatek, přirážka, .... V záloze zůstává povinné spoření, ....

+2/0
8.10.2016 6:52

P18e65t48r 64S21e94d30i73v89y 6287808945737

co je zase tohle? Opet diskriminace stridave pece? ;-€ Nárok na snížené pojistné bude moci uplatnit jen jeden poplatník žijící s dítětem ve společné domácnosti. Sleva bude navíc jen dočasná.

0/0
6.10.2016 16:36

J25o66s21e52f 10Š32o41l43t28e95s 8134818890443

Jelikož se tato sleva uplatňuje každý měsíc, tak si poplatník může uplatnit slevu za měsíce, kdy měl dítě ve své péči.

0/0
8.10.2016 17:16

P78e26t55r 97P30r21o67k48o80p 8452843263482

První čtyři, bašty socialismu v Evropě: Belgie, Francie, Slovensko, Česko...

0/0
6.10.2016 9:05

E54v14a 22S72t30o43č91e51s25o21v67á 1650935904933

A přesně proto čím dál tím víc firem nabízí možnost dělat stejnou práci na smlouvu jako OSVČ. Vyplatí se to totiž oběma stranám, a to výrazně.

+1/0
5.10.2016 23:55

J76o32s29e68f 17Š22o40l39t20e12s 8344968530143

V podstatě máte pravdu. Sice bude mít takový pracovník výrazně nižší důchod, ale to většinu dnešních třicátníků netrápí a ani trápit nemusí, protože oni žádný stejně nedostanou.

+1/0
8.10.2016 17:17

T97o72m70á63š 46T24a94t73í90č90e19k 5680102860738

No přece aby se dobře dařilo papalášům a ouřadům, ne?

0/0
5.10.2016 21:54
Foto

I39v85o 62P55a73t56t85a 9682620962780

Odpověď je z pohledu sociálního ekonoma jednoduchá: 90 % částek odvedených na údajné pojištění jsou ve skutečnosti daně!! Podrobnosti zde: slideplayer.cz/slide/2628016

Co se týká manipulace se sociálním "pojištěním", proti myšlence zvýhodnění rodin prostřednictvím snížení odvodu sociálního pojištění jsem se postavil již v rámci Odborné komise pro důchodovou reformu ve skupině TM 3.

Přednesl jsem osobně v komisi tři námitky:

1) Sociální pojištění je určeno k přímému financování starobních důchodů současných důchodců. Proto jakákoliv manipulace se sociálním pojištěním ve prospěch zcela jiné věkové kategorie je nesystémová a proto nepřípustná.

2) Odpočet realizovaný prostřednictvím sociálního pojištění representuje částku do čtyř miliard korun ročně. Uvedené zvýhodnění snižuje nadměrnou daňovou zátěž rodin ve výši padesáti miliard korun ročně o cca 8 %, při relativním srovnání s rokem 1992 (do roku 1992 ministerstvo financí zohledňovalo 50 % nákladů na výchovu dětí v rodině).

3) Nelze ani omylem předpokládat, vzhledem k marginálnímu finančnímu zvýhodnění rodin s dětmi, zvýšení plodnosti žen o hodnotu 0,5 dítěte na jednu průměrnou ženu. Hodnotu plodnosti ztracenou výhradně z důvodu nadměrného zdanění rodin s dětmi od 1. 1. 1993, tj. od platnosti zákona číslo 586/1992 Sb.

+4/0
5.10.2016 9:19

M46a91r81t43i20n 40K66a54r71á17s68e92k 9328363568618

Prijde mi to trochu na hlavu postavene - proc menit vysi socialniho pojisteni, kdyz stejne efekt lze dosahnou upravou dane (coz funguje uz dneska a je to mnohem jednodussi)?

Rovnez domnenka ze porodnost primo souvisi s vysi podpory rodinam je mimo - porodnost obecne klesa ve vsech vyspelych zemich a je celkem jendo, kestli je ta podpora prakticy nula jako v USA, nebo dost velkorysa jako v CR...

0/0
5.10.2016 10:15
Foto

I36v54o 76P26a13t70t38a 9332380942200

Ad 1 - moje řeč pane Karásku. Bohužel to nejde, protože po vzoru EU se daně realizují téměř úplně přes lži-pojištění (SP a ZP). Z daní se proto nedá, vzhledem k jejich umělému stlačení na minimum, nic odečíst.

Ad2 - ta Vaše domněnka o "dost velkorysé" podpoře rodin je falešná. Veškerá podpora státu rodinám PRACUJÍCÍCH RODIČŮ je o jeden řád nižší než skutečné náklady na výchovu dětí v rodinách.

+1/0
5.10.2016 12:17

J90o57s33e25f 83Š94o83l27t25e36s 8984198750583

Byť by se s vámi dalo souhlasit, myslím, že vaše námitky postrádají určitý vhled do situace, kdy průběžný systém jako takový je zcela jistě neudržitelný a kolabuje. Proto by uspíšení jeho kolapsu mohlo společnosti naopak možná ještě pomoci. Bude to bolet, ale jiné cesty není.

0/0
8.10.2016 17:20
Foto

I68v29o 28P67a77t92t62a 9512290392160

Dobrý den pane Šoltesi. Předpokládám, že Váš vhled je odborný. Proto si dovolím položit Vám otázky: Jak jsou financovány starobní důchody na straně příjmů a na straně výdajů? Jedná se o průběžné či fondové financování? Upozorňuji předem, že jednoduchá odpověď není správná.

0/0
8.10.2016 22:49

J35o51s12e30f 88Š20o14l86t12e71s 8434798580453

Přesto mi přijde jednoduchá odpověď správná. Důchody v ČR jsou převážně financovány průběžně, bez fondů. Fondy představují doplněk, který je v převážné míře doposud zcela marginální. A podle mého názoru je to prostě problém, protože jsme už za horizontem událostí a nemáme šanci vidět světlo na konci tunelu.

0/0
8.10.2016 22:53
Foto

I76v47o 41P72a43t21t27a 9772170372210

Pane Šoltesi, Váš vhled do problematiky financování I. důchodového pilíře je stejný jako u ministra financí Andreje Babiše, tj. blíží se nule (sociologie.netstranky.cz/19-cast-ministr-a-dite.html). I. důchodový pilíř kolabuje, protože obrazně řečeno, na příjmu jej koncipoval zlý pan Hyde a na výdajové straně hodný Dr. Jekyll. Na příjmu je poplatník obrán o 28 % mzdy platbou sociálního pojištění (přitom je obelhán dvakrát, jednak tvrzením že mu většinu SP zaplatí zaměstnavatel ze svého a dále tvrzením, že se jedná o platbu pojištění, tzn. že peníze se ukládají na jeho důchod). Na výdajové straně se výpočet výše důchodů provádí z peněz kdysi dávno vydělaných, zdaněných a použitých na starobní důchody našich rodičů, tj. ČSSZ postupuje při výpočtu výše důchodů jakoby se jednalo o fondový systém a tedy v příkrém rozporu s průběžným systémem financování důchodů. Výsledkem takového, z účetního hlediska podvodného hospodaření, je nestabilita I. důchodového pilíře jak se o ni zmiňujete. Co je ale horší, jedná se o jeden ze dvou faktorů, který má přímý vliv na nízkou porodnost. Lapidárně řečeno, nemusím vychovat děti, protože se na můj starobní důchod složí úplně cizí děti.

0/0
8.10.2016 23:44

J68o13s19e36f 42Š97o94l81t94e54s 8874588750233

Promiňte, ale nic z toho není v rozporu. Způsob výpočtu na výdajové straně je relativně nepodstatný, pokud jej upravíte o koeficient celkových prostředků. Jednoduše všem vyjde nějaký důchod, který se zkrátí nebo zvýší podle celkového množství vybraných prostředků. Že se tento výpočet již delší dobu neupravoval, to je také chyba vláda, která se prostě bojí na důchody a potažmo nejsilnější voličskou skupinu v ČR, šahat. Já naprosto souhlasím, že by do důchodů bylo třeba zohlednit výchovu dětí. A to masivně a ideálně nezohledňovat pouze počet, ale i kvalitu.

0/0
8.10.2016 23:49
Foto

I16v20o 97P70a71t66t57a 9842860282560

Pane Šoltesi, něco málo jste pochopil, ale ne dost. Ten nepodstatný výdaj je v současnosti 37,5 miliardy korun ročně, tj. 10 % objemu starobních důchodů. V době, kdy odejde do důchodu silná generace let 70. se ten nepodstatný výdaj zvětší na 120 miliard korun ročně. Tyto nepodstatné výdaje jsou tunelováním důchodového systému ve prospěch bezdětných a částečně rodičů jednoho dítěte. Ohledně dětí. Je zde potřeba rozlišit rodiče pracující od rodičů tzv. sociálně vyloučených. Házet obě skupiny do jednoho pytle? Sám jistě cítíte, že něco takového není přijatelné.

0/0
9.10.2016 0:07

J84o14s87e66f 71Š23o33l33t22e60s 8984458830923

Myslím, že je zbytečné se hádat, protože oba kopeme za stejnou věc, jenom nám zřejmě připadají podstatné trochu jiné věci. Ano, ten výdaj je hrozivý, ale způsob jeho výpočtu je v podstatě nepodstatný a v zásadě nemůže za to hrozivé manko. Za to může dá se říci spíše neuvážené navyšování důchodů a neučesaná důchodová politika.

0/0
9.10.2016 0:11
Foto

I44v11o 81P63a63t81t91a 9522230672970

Mrzí mne to pane Šoltesi, ale musím Vám odporovat. Nelze mít v jednom finančním systému souběh průběžného a fondového financování. Že se jedná o podstatný problém, dokonce ten nejpodstatnější, plyne ze skutečnosti, že se jedná o největší položku státního rozpočtu.

0/0
9.10.2016 0:22

M20a67r18t65i49n 12H54o33d49í23k 2505205768177

Se zájmem čtu vaše příspěvky, ale mám z nich čím dál větší dojem, že je pro vás forma důležitější než obsah. Důchodový systém je průběžný, vypočítáván je jakoby byl fondový - toť foma, která vám vadí. Obsahem samotná suma peněz, která je čím dál menší. Nevyjadřujete se nikde, jak to řešit. Jen stále tvrdíte, že fondový systém ne-e. Jiný, lepší, funkční systém ale asi není a tak by diskuze měla pouze a jenom být o tom, jak do něho co nejméně bolestivě přejít, současné důchody zasaturovat z jiných zdrojů a budoucí již řešit pouze fondově, investičně. Jinak za čas nebude mít důchod vůbec nikdo.

0/0
9.10.2016 14:49
Foto

I87v25o 44P51a88t92t58a 9982340872730

Pane Hodík, zkuste číst pozorněji, např: "Výsledkem takového, z účetního hlediska podvodného hospodaření, je nestabilita I. důchodového pilíře... . Co je ale horší, jedná se o jeden ze dvou faktorů, který má přímý vliv na nízkou porodnost. Lapidárně řečeno, nemusím vychovat děti, protože se na můj starobní důchod složí úplně cizí děti. Řešení? Zde je i s důvodovou zprávou na webu sociální demokracie:

www.cssd.cz/ke-stazeni/dokumenty-1/integrovane-reformy-duchodova-a-socialni-pro-ceskou-republiku/

0/0
9.10.2016 22:07

A23n83t15o64n92í13n 21K44a52t14z25e22r 8652143946580

Jj:toje tak,když musíme financovat veškeré zloděje od vlád počínaje po mnoho podnikatelů konče jen proto aby měli co rozkrádat a mít se dobře oproti jejch zaměstnanců!!!Rv!!

+1/−1
4.10.2016 17:49

V43l38a68s94t87i40m53i85l 74Š14t36e78c25h19e27r 4181196400604

Tak se chudáčku nenech okrádat a začni pracovat sám na sebe.Jenže na to asi nemáš.

+3/0
4.10.2016 22:28

M41a49r43t57i56n 16Ž65e71l44i21n29s38k32ý 9888639499902

Je nesmyslne srovnavat pouze pojisteni, protoze tam, kde maji okolo deset procent, tak tam maji trebas progresivni dan klidne az okolo 50% oproti nasi nizke... chtelo by to srovnani odvodu ze mzdy (celkove i od zamestnavatele)... ale tam uz bych rekl, ze by to tak pro nas strasidelne ani zdaleka nevypadalo......

+2/0
3.10.2016 22:41
Foto

I58v14o 27P94a73t21t17a 9382160172720

Pane Želinský, pokud skutečně máte snahu dovědět se pravdu, stačí se podívat zde: slideplayer.cz/slide/2628016

0/0
5.10.2016 12:22

M15a94r57t93i63n 97Ž14e96l28i60n39s82k46ý 9308129699252

HezkeR^... je snad ale potreba uznat, ze cista mzda u stejne miry odvodu, ale u 3-4 nasobnych prijmu, jako jsou v cizine, by zase vypadala jinak. Ceny mame svetove, nejsem si jist, kam az by stat mohl snizit sve prijmy, aby mohl vubec hospodarit. Spis by to chtelo asi tlacit na prerod ekonomiky na tu s vyssi pridanou hodnotou.

0/0
5.10.2016 22:10
Foto

I59v86o 85P37a54t69t48a 9112330232540

Čistá mzda by nevypadala jinak, protože dnes platnou daňovou, sociální a zdravotní legislativu převzal V. Klaus z metodik EU v 90. letech.

Neplačte nad příjmy státu. Zde nejde o příjmy, ale o obří výdaje u špatně nastavených systémů sociálního státu. Je zde zásadní nesoulad mezi výdaji sociálního státu ve výši 2/3 státního rozpočtu a nedostatečnou porodností (plodnost 1,4 dítěte/ženu).

+6/0
5.10.2016 23:11

M68a45r49t77i58n 63Ž70e33l23i42n74s94k10ý 9518869619852

Souhlasim s vami v tom, ze stat by mohlo hospodarit lepe a i snad v tom, ze by mely byt rodiny vyrazneji podporeny. Ta ma poznamka k ciste mzde byla pouze narazka na podle me nizkou mzdovou hladinu v Ceske republice.

0/0
6.10.2016 21:57
Foto

I66v65o 90P74a85t35t46a 9912230112280

Ta nízká hladina mezd a hned za kopečky vysoká, se přímo nabízí. Praxe je ale jiná. Každý z nás se srovnává se svým sousedem v domě nebo za plotem domku. Stejně to dělají Němci. Ještě bych chtěl objasnit mé stanovisko k tomu, čemu politici říkají "podpora rodin". Uvedená fráze, tolik politiky používaná, je dvojnásobnou lží. Ona "podpora rodin" je zastřenou podporou tzv. nepřizpůsobivých. U pracujících rodičů s dětmi je to s "podporou rodin" jinak. Krásně to napsali zde: cituji z článku, zveřejněném 5. 11. 2014, "Jak se změní daně v r. 2015?" na webu banky.cz: "Vychovat potomka není vůbec levná záležitost (od narození po promoci cca 1 - 2 mil. Kč) a každé dítě = budoucí daňový poplatník; tedy je v zájmu státu (i z čistě finančního hlediska) podporovat výchovu dětí. Bohužel tato podpora je stále nedostatečná, neboť součet všech daňových slev a jiných výhod spojených s dětmi se počítá v úplně jiných řádech než náklady na výchovu dětí (sto tisíce versus miliony Kč za 24 let života dítěte)". Můj závěr: Namísto "podpory" řádný odečet nákladů na výchovu dětí z daní! Pracující rodiče stát nemusí podporovat. Stát musí přestat pracující rodiče okrádat o peníze určené do r. 1992 na krytí nákladů výchovy dětí v rodině.

0/0
6.10.2016 23:08

M67a12r34t24i95n 80Ž82e73l90i92n42s68k71ý 9488979919452

Ano, s tim snizenim dani na deti by se snad dalo jasne souhlasit. Proste deti jsou investici pro stat i pro bezdetne. Ti, co je maji by nemeli zit ve starostech.

+1/0
7.10.2016 19:51
Foto

J53a21n 42D53o28č61e49k46a55l 1874776701625

A pořád tu sebranku, která neumí hospodařit, budeme volit a budeme volit ....... a pořád se necháme odrbávat a necháme ......

+4/0
3.10.2016 20:15

J51o21s70e56f 31S93t74a71ň70u85r54a 2153775226748

Copak jste neslyšel Koubka jak stát dává do zdravotnictví málo proti Západu?

0/0
3.10.2016 21:05

A71n57t15o24n86í48n 10P77o56l17i35c57k15ý 9610562441377

Koubek je za šíření paniky a vykřikování, že je všechno špatně, placený

0/0
3.10.2016 21:44

R84u23d31o78l26f 59S76t50e69p50a78n 3486709679720

Pricemz svycarsky duchodce bude mit v prepoctu tak 100-125 000,- Kc mesicne.

+1/0
3.10.2016 16:55

P56a70v34e80l 26R30a65t48h64o72u70s78k74ý 6860489231

Ale určitě ne státní penze na kterou odvádějí těch 7,5%. Možná, když sečtete důchod ze státního prvního pilíře, druhý pilíř - zaměstnanecký oborový důchodový fond a doborovolné penzijní připojištění. Ale to už jste s těmi procenty odvodů úplně jinde.

0/0
4.10.2016 14:29

R64u34d97o69l50f 36S61t49e77p88a63n 3196969409370

No jo, ve Svycarsku se asi az tak nekrade.

0/0
3.10.2016 16:53

P76a67v63e89l 42G14ö84t20z55e 4683912652405

Lidem to ale vyhovuje. Takze je vlastne vse v poradku.

0/−1
3.10.2016 14:06

J86a15n 71D93o63č40e35k16a43l 3745854294960

A taky to bude proto, že platíme nár. menšinám nehorázné dávky a teď před zimou jim kupujeme i uhlí - například.

+9/−2
3.10.2016 13:42

R28o75m51a76n 83S54t74o40n50e96k 1289833339311

sociální dávky jsou jenom malý výdaj nejvíc ukrajuji důchody

+5/−4
3.10.2016 13:52

J29a22n 59D94o67č68e83k46a36l 3755144344450

no pokud je průměrný důchod 11-12 tis. a menšinová rodina se 4 dětmi si odnese v průměru 35 tis., tak co je menší zlo?

+7/0
3.10.2016 13:54

J73a46k42u57b 55S67e27m65e22r36á91d 2507886561161

Roman ale nepise, co je mensi zlo...pise, co dela jaky objem a v tom ma pravdu.

+5/0
3.10.2016 18:20

I74l30o96n44a 55E11r83n24e61s36t34o39v59á 7913149495170

Každý důchodce, který "ukrajuje" důchod, si na ten důchod MUSEL povinně platit.

Alébržto dávky možno dostat, aniž by někdo vůbec musel někdy něco platit.

+10/0
3.10.2016 17:55

J50a50n 94D76o59č85e36k77a63l 3125564474670

To je proto, milé děti, že naši zákonodárci jsou hovádka, která neumí hospodařit.Všichni do jednoho jsou zralí na vyhazov.

+15/0
3.10.2016 13:40

D74a28v93i89d 29M63a38t13o47c38h90a 6401723415156

ano. souhlas. Jen běžte, prosím, také do politiky a ukažte nám, jiným občanům tohoto státu, jak se to má správně dělat. Kecat v hospodě (nebo v diskuzích na internetu) umí kde kdo. Jít prezentovat veřejnosti a prosazovat vlastní řešení společných problémů už tolik lidí kupodivu nemá.. :-/

0/0
4.10.2016 21:41

R90a40d82i76m 10P45o49l48á65š71e79k 9536473579299

Hodně je dané nízkou výší mezd celkově. Spousta nákladů státu, například na materiál a stroje, je stejná jako v západoevropských zemích, kde jsou platy 2 - 4 x vyšší.

Pak logicky stát, který je první na řadě díky tomu, že určuje pravidla, daně a odvody, si "zloupne" svoje. Což znamená že proti západním zemím musí z nižších mezd vzít znatelně větší procentuální podíl. Až teprve zbytek těch peněz dostane zaměstnanec jako takzvanou čistou mzdu.

+5/0
3.10.2016 13:28

M33a30r21t15i88n 66H63o40d96í23k 2295525218467

Ano i ne. Málokdo např ví, že kupř zdravotní pojistné v absolutní hodnotě po kurzovém přepočtu vychází u nás velmi podobně jako např ve zlých kapitalistických USA, kde když máte zdravotní pojištění, je běžná zdravotní péče na podstatně lepší úrovni než u nás. Samozřejmě, když nemáte, jste tam v ri.i, ale to je jiná věc.

0/0
3.10.2016 19:21

R56o48m67a55n 62O46n57d21e25r63k89a 9733826535

Tohle je nesprávný posun do roviny slepice - vejce. Pokud by stát danil lidi a firmy výrazně méně, tak věřím, že hlad po zaměstnancích by "způsobil" vyšíí platy a tím i vyšší výběr pro státní moloch.

0/0
6.10.2016 9:34

L51a63d91i58s59l10a79v 71K16a52l29o10u11s 7735296461120

Vysoké daně, nízké mzdy, vysoké ceny a všude plno miliardářů.;-D

+2/0
3.10.2016 9:42





Finance.iDNES.cz radí

Víte, že metodiky bank při schvalování úvěrů se značně liší a jeho schválení ze značně individuální?

Další rady k nezaplacení

Dopřejte si vše a přesto utrácejte chytře!

V sekci osobni.finance.idnes.cz naleznete výhodné nabídky finančních produktů, energií a telefonování.

Vstupte do obchodu

Poraďte se s odborníkem

Nevíte si rady s finančními otázkami? Naši odborníci vám vždy poradí v každé životní situaci.

Vstoupit do poradny

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.