Vzít si úvěr na novou ledničku nebo na pořízení bytu není již tak složité jako před několika lety. Banky úvěry nabízejí ve velkém a je jen na klientovi, aby si vybral, který typ úvěru odpovídá jeho potřebám. Největší nárůst zájemců o úvěry lze vypozorovat vždy v určitých obdobích (např. u spotřebitelských úvěrů Vánoce, jarní renovace bytů, u hypoték při pádu úrokových sazeb).
Pokud banky a splátkové společnosti nabízejí spotřebitelské úvěry s odkladem splátek o několik měsíců, může se snadno stát, že šťastný majitel nové sedací soupravy zapomene, že doma je již nová lednice a domácí kino a dostává se do problémů, jak všechny půjčky zaplatit.
Dluh si můžete pojistit
Bojíte se vzít si hypotéku, protože si nejste jisti, zda ji budete moci i v budoucnu bez problémů splácet?
Pocit, že jsou při hledání práce diskriminováni kvůli věku, má přes sedmdesát procent PADESÁTILETÝCH ČECHŮ. Je zaměstnavatelé odmítají nejvíc.
Na obrazovce se objevuje solidně oblečený pán a sugestivně nabízí mixér. Jen zlatá náušnice v uchu prozrazuje, že jde o trochu jiný byznys.
Samozřejmě je ale důvodů, jak se dostat do platební neschopnosti mnohem více a proti některým se lze dokonce pojistit. Tuto možnost vám finanční instituce většinou nabídnou přímo při podpisu úvěrové smlouvy a u některých typů úvěrů (např. hypotéky) je pojištění určitého typu vyžadováno. K takovýmto pojištěním patří pojištění dlužníka v případě úmrtí, trvalého zdravotního postižení, nebo pojištění schopnosti splácet úvěr (dlouhodobá nemoc či ztráta zaměstnání). Někdy ale může upomínací reakci banky vyvolat i obyčejná zapomnětlivost, když splátku nepošlete včas.
Když už na to opravdu nemáte
Základním pravidlem v případě, že se u vás vyskytnou potíže se splácením úvěru, je nutnost komunikovat s bankou. Dohodnout se s jejími pracovníky, jak nastalou situaci řešit. Nejhorší je zůstat „mrtvým broukem“ a nedat o sobě vědět. Aktivní a vstřícný přístup je totiž vždy základem pro řešení vzniklého problému.
Jak se vám dluh připomene?
Banka vám určitě nedá zapomenout, že jí dlužíte peníze. Připomenutí od většiny bank vám nejprve přijde po telefonu. Pro banku je to začátek tzv. vymáhacího procesu. Telefonický kontakt banka někdy navazuje s dlužníkem jedenkrát nebo dvakrát. GE Money Bank klienta upozorňuje na dlužnou částku dokonce zasíláním SMS zpráv na mobilní telefon.
Pak již přichází na řadu písemné upozornění, které banka i zpoplatňuje. Upomínky jsou dvě až tři (záleží na bankovním ústavu) a pokud byl u poskytnutého úvěru věřitel či přistupitel závazku, je také on kontaktován bankou a informován o nespláceném dluhu. Řádově je tato upomínací část vymáhacího procesu dlouhá asi 30 – 50 dní. Za jednotlivé upomínky si banky účtují poplatky v řádech stokorun. Komerční banka paušálně za každou zaslanou upomínku 400 Kč, HVB Bank poplatky stupňuje – 1. upomínka 100 Kč, druhá 250 Kč a třetí 500 Kč.
To však nejsou jediné poplatky spojené s nesplácením úvěru. Banka může účtovat z nesplacených částek i sankční úrok dle sazebníku úrokových sazeb a poplatků. U některých bank se jedná o poplatek až do výše 25 či 30 % p.a. (Komerční banka, GE Money Bank, Živnobanka)
S čím vám může notář pomoci a za kolik? Více ZDE. |
Zkuste individuální řešení
Jakmile se snažíte s bankou nalézt společnou řeč a dluh uhradit, rozhodně k vám bude vstřícnější. Můžete pak získat individuální řešení právě pro váš případ, které vám umožní řešit nepříjemnou situaci s větším přehledem. Mezi řešení, která by vám mohla být nabídnuta patří odklad splátek, nový splátkový kalendář, převzetí či přistoupení k dluhu třetí osobou.
Kolik je „problémových“ klientů?
Většina bank nezveřejňuje kolik klientů patří do problémové skupiny. A pokud to udělá, tak informace nejsou příliš „otřesné“, jak se soudit z vyjádření tiskové mluvčí HVB Bank Petry Kopecké: „Díky efektivnímu scoringovému systému a vysokým požadavkům na bonitu klienta má HVB Bank velmi malý podíl úvěrů, jejichž jakákoliv část je po splatnosti více než 30 dnů. Celkový poměr delikvence nedosahuje ani 2 % a pro banku tyto úvěry nepředstavují žádné potíže.“
Škraloup do budoucna
Neprůhledné poplatky nebo nezájem klientů? |
Jaké jsou vaše zkušenosti s bankami v případě vymáhání pohledávek? Napište nám, těšíme se na vaše názory.