Dlužíte bance? Neuniknete!

  • 23
Zadlužování Čechů se neustále zvyšuje. Většina lidí se nejen naučila žít na dluh díky snadno dostupným spotřebitelským úvěrů, kreditním kartám a povoleným debetům, ale řeší úvěrem i své tradiční problémy např. s bydlením či pořízením auta. Banky jim v tomto směru vycházejí vstříc s otevřenou náručí. Co se ale začíná dít v případě, že vzniklý dluh nemůžete nebo nechcete splácet?

Vzít si úvěr na novou ledničku nebo na pořízení bytu není již tak složité jako před několika lety. Banky úvěry nabízejí ve velkém a je jen na klientovi, aby si vybral, který typ úvěru odpovídá jeho potřebám. Největší nárůst zájemců o úvěry lze vypozorovat vždy v určitých obdobích (např. u spotřebitelských úvěrů Vánoce, jarní renovace bytů, u hypoték při pádu úrokových sazeb).

Pokud banky a splátkové společnosti nabízejí spotřebitelské úvěry s odkladem splátek o několik měsíců, může se snadno stát, že šťastný majitel nové sedací soupravy zapomene, že doma je již nová lednice a domácí kino a dostává se do problémů, jak všechny půjčky zaplatit.

Dluh si můžete pojistit

NENECHTE SI UJÍT
mince
Pomáhá inflace se splácením hypotéky?
Bojíte se vzít si hypotéku, protože si nejste jisti, zda ji budete moci i v budoucnu bez problémů splácet?
I'm too sexy...
Příliš starý na práci? Ještě ne!
Pocit, že jsou při hledání práce diskriminováni kvůli věku, má přes sedmdesát procent PADESÁTILETÝCH ČECHŮ. Je zaměstnavatelé odmítají nejvíc.
Stará televize, šrot
Teleshopping: zázraky se nedějí
Na obrazovce se objevuje solidně oblečený pán a sugestivně nabízí mixér. Jen zlatá náušnice v uchu prozrazuje, že jde o trochu jiný byznys.

Samozřejmě je ale důvodů, jak se dostat do platební neschopnosti mnohem více a proti některým se lze dokonce pojistit. Tuto možnost vám finanční instituce většinou nabídnou přímo při podpisu úvěrové smlouvy a u některých typů úvěrů (např. hypotéky) je pojištění určitého typu vyžadováno. K takovýmto pojištěním patří pojištění dlužníka v případě úmrtí, trvalého zdravotního postižení, nebo pojištění schopnosti splácet úvěr (dlouhodobá nemoc či ztráta zaměstnání). Někdy ale může upomínací reakci banky vyvolat i obyčejná zapomnětlivost, když splátku nepošlete včas.

Když už na to opravdu nemáte

Základním pravidlem v případě, že se u vás vyskytnou potíže se splácením úvěru, je nutnost komunikovat s bankou. Dohodnout se s jejími pracovníky, jak nastalou situaci řešit. Nejhorší je zůstat „mrtvým broukem“ a nedat o sobě vědět. Aktivní a vstřícný přístup je totiž vždy základem pro řešení vzniklého problému.

Jak se vám dluh připomene?

Banka vám určitě nedá zapomenout, že jí dlužíte peníze. Připomenutí od většiny bank vám nejprve přijde po telefonu. Pro banku je to začátek tzv. vymáhacího procesu. Telefonický kontakt banka někdy navazuje s dlužníkem jedenkrát nebo dvakrát. GE Money Bank klienta upozorňuje na dlužnou částku dokonce zasíláním SMS zpráv na mobilní telefon.

Pak již přichází na řadu písemné upozornění, které banka i zpoplatňuje. Upomínky jsou dvě až tři (záleží na bankovním ústavu) a pokud byl u poskytnutého úvěru věřitel či přistupitel závazku, je také on kontaktován bankou a informován o nespláceném dluhu. Řádově je tato upomínací část vymáhacího procesu dlouhá asi 30 – 50 dní. Za jednotlivé upomínky si banky účtují poplatky v řádech stokorun. Komerční banka paušálně za každou zaslanou upomínku 400 Kč, HVB Bank poplatky stupňuje – 1. upomínka 100 Kč, druhá 250 Kč a třetí 500 Kč.

To však nejsou jediné poplatky spojené s nesplácením úvěru. Banka může účtovat z nesplacených částek i sankční úrok dle sazebníku úrokových sazeb a poplatků. U některých bank se jedná o poplatek až do výše 25 či 30 % p.a. (Komerční banka, GE Money Bank, Živnobanka)

S čím vám může notář pomoci a za kolik? Více ZDE.

V případě, že v průběhu upomínkování nedojde k nápravě a dlužník stále splátku neuhradil a ani se s bankou nekontaktoval, banka vzniklou pohledávku vymáhá dál např. pomocí agentury až po podání žaloby a soudního vymáhání dluhu. Přesně v těchto krocích postupuje GE Money Bank. Postup je podle manažerky externí komunikace Evy Chaloupkové následující: „Pokud klient nezareaguje na výzvy banky a neprojeví vůli prodlení ve splátkách řešit, banka prohlásí úvěr za splatný a požaduje splacení celého závazku. V případě, že klient zbytek závazku jednorázově neuhradí, banka se bude domáhat vyrovnání své pohledávky občansko-právní cestou.“

Zkuste individuální řešení

Jakmile se snažíte s bankou nalézt společnou řeč a dluh uhradit, rozhodně k vám bude vstřícnější. Můžete pak získat individuální řešení právě pro váš případ, které vám umožní řešit nepříjemnou situaci s větším přehledem. Mezi řešení, která by vám mohla být nabídnuta patří odklad splátek, nový splátkový kalendář, převzetí či přistoupení k dluhu třetí osobou.

Kolik je „problémových“ klientů?

Většina bank nezveřejňuje kolik klientů patří do problémové skupiny. A pokud to udělá, tak informace nejsou příliš „otřesné“, jak se soudit z vyjádření tiskové mluvčí HVB Bank Petry Kopecké: „Díky efektivnímu scoringovému systému a vysokým požadavkům na bonitu klienta má HVB Bank velmi malý podíl úvěrů, jejichž jakákoliv část je po splatnosti více než 30 dnů. Celkový poměr delikvence nedosahuje ani 2 % a pro banku tyto úvěry nepředstavují žádné potíže.“

Škraloup do budoucna

tajemství

Neprůhledné poplatky nebo nezájem klientů?
Za co své bance skutečně platíte? Více ZDE.

Banky nebo splátkové společnosti mají možnost se navzájem informovat o problémových klientech pomocí bankovního registru nebo registru dlužníku společnosti SOLUS v případě, že jsou členy toho kterého sdružení. V registrech se objeví vaše problémy již při zaslání první upomínky a přetrvají tam. V případě registru SOLUS mohou být zhruba 3 roky po zaplacení dluhu tyto negativní informace vymazány.

Jaké jsou vaše zkušenosti s bankami v případě vymáhání pohledávek? Napište nám, těšíme se na vaše názory.