Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dobrý dojem udělá osobní dopis

aktualizováno 
Na přelomu roku bilancují lidé i firmy, nejvíc zaměstnanců mění místo. Právě v těchto dnech si chtějí zaměstnavatelé „pojistit“ jejich loajalitu a povzbudit je, aby do dalšího roku vstoupili s novým elánem. A dobří šéfové chtějí také poděkovat za odvedenou práci.

Vedle odměn a vánočních večírků používají manažeři i osobnější metody. Některé zaměstnance čeká hodnotící pohovor o jejich roční práci, jiní takové sdělení dostanou ve speciálním dopisu od šéfa.

Před Vánocemi moc nekritizujte
Zaměstnanci ocení dopis, který šéf napíše přímo jim. Nemělo by to být patrné jen z oslovení, ale z celého textu. Přání k Vánocům se často kombinuje s hodnocením pracovních výsledků. Dobrou motivací je vyzdvihnout přínos zaměstnance pro firmu, schopnosti, kterými převyšuje ostatní. Případná kritika by měla být obalena dvěma pochvalnými pasážemi a formulovaná spíše jako návod, jak některé věci zlepšit. Osobní dopis na konci roku rozhodně není vhodnou příležitostí k vyřizování účtů nebo řešení vážných nedostatků.

Někteří manažeři namítají, že psaní osobních dopisů zabírá zbytečně mnoho času. Firmě podle nich v hektické předvánoční době příliš neprospěje, pokud manažer nedělá dva dny nic jiného. Alternativou jsou krátké vzkazy na univerzálních novoročenkách pro zaměstnance. Ty by neměly být nakoupeny v supermarketu, ale speciálně navrženy. Každý zaměstnanec by měl na novoročence najít aspoň jednu ručně psanou větu, která se vztahuje přímo k němu. Samozřejmostí je vlastnoruční podpis šéfa. Ještě lépe působí, pokud podpis či dokonce krátký osobní vzkaz připojí i hlavní manažer firmy. Zaměstnanci tak dá přinejmenším najevo, že o něm ví.

Verše fungují málokdy
Není nic trapnějšího, než předtištěný text, který se tváří jako hodnocení či pochvala, ale přitom je určený všem zaměstnancům - změní se jen oslovení. Stejně jako novoročenka, kterou se firma prezentuje navenek, by lístečky pro zaměstnance měly mít určitou grafickou úroveň. Pokud je nezpracovává profesionál, je dobré se alespoň držet základních zásad. Pravidlo „méně je více“ platí hlavně na použití barev a různých typů písma. Nehodí se přílišná ozdobnost či snaha o vtip, který zastíní význam sdělení. Katastrofálně většinou dopadají pokusy o poezii, zejména verše o „Ježíškovi“, „andělíčcích“ a „dárečcích“.

Ke vzkazu lze přiložit drobný dárek - bonbony s logem společnosti na obalu či firemní kalendář na následující rok. I ten by měl být zadán profesionálům. Pokud si vezme sekretářka digitální fotoaparát a zachytí sídlo firmy z dvanácti stran, málokdo si její výtvor dobrovolně pověsí na zeď.

Autoři: ,


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Trend: trh práce se mění, teď si lidé vybírají firmy. Co je láká?

Rekordně nízká nezaměstnanost v České republice má i odvrácenou tvář. Na trhu práce prakticky nejsou „volní“ lidé. Získat a především si pak talentované...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.