Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi se nechtějí za prací stěhovat. Přesvědčí je jen vyšší mzda či byt

aktualizováno 
V Česku je velká poptávka po pracovní síle, k dispozici je více než 100 tisíc volných míst. Lidem se však nechce za prací jezdit ani se kvůli ní stěhovat. Ministerstvo práce a sociálních věcí chce proto podpořit dojíždění do práce novým příspěvkem. I firmy volí různou motivaci, aby byli pracovníci k mobilitě přístupnější.

Některé firmy nabízejí lidem pomoc s vyhledáním nového bydlení i zaplacení několika nájmů. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Proč se Čechům nechce stěhovat za prací? „Nehodlám opustit rodinu a přátele,“ reagují někteří. Jiní zase nechtějí měnit dětem školu a další nemohou odejít kvůli starým rodičům. „Podle našich zkušeností bývá dostatečnou motivací pro stěhování jen výrazné navýšení mzdy, nejméně trojnásobně. To však ve většině případů není reálné, takovéto rozdíly na stejných pozicích mezi regiony nejsou,“ uvádí Erik Švarcbach z personálně-poradenské společnosti McROY Czech.

Hledáte dobře placenou práci?

Vybírejte z aktuálních pracovních nabídek na jobDNES.cz.

Jděte práci naproti. Zaujměte profesionálním CV. Vytvořte si jej zdarma.

Nevíte si rady, zeptejte se v naší poradně.

Proto by možná mohla lidi k větší mobilitě motivovat chystaná novinka ministerstva práce a sociálních věcí. To plánuje poskytovat příspěvek ve výši několika tisíc korun měsíčně. Ovšem má to háček. Dávky se budou týkat pouze dosud nezaměstnaných, kteří přijmou práci alespoň deset kilometrů od svého domova.

„Zvažovaná forma není podle mého názoru dobře zvolená. Pro získání příspěvku je nutná smlouva na dobu neurčitou, kterou nyní dává málokterá firma. Příspěvek by navíc směřoval pouze k aktuálně nezaměstnaným. A co ti, kteří již nyní dojíždějí do práce a platí si cesty ze svého?“ ptá se Erik Švarcbach a dodává: „Podle návrhů ministerstva by se jednalo o krátkodobý příspěvek, po jeho skončení by se práce zaměstnanci už nevyplatila. Navrhovaný limit deset kilometrů je dost nízký, tuto vzdálenost například v Praze denně absolvuje většina zaměstnanců.“

V České republice není ve srovnání s Německem možné dojíždět denně za prací autem například 100 kilometrů. Takové přesuny jsou časově i finančně náročné a dopravní infrastruktura není dostatečná. Například v Nizozemsku i dalších zemích Evropy je běžné jezdit rychlovlakem z malého do velkého města denně na velkou vzdálenost. V Česku chybí hustá dálniční síť i rychlovlaky.

Pokud se už někdo pro stěhování rozhodne, většinou míří do Prahy. „Nejčastěji se lidé v rámci Česka stěhují z regionů s vysokou nezaměstnaností, jako jsou Moravskoslezský nebo Ústecký kraj. Jejich nejčastějším cílem je Praha a okolí. Jedná se například o mladé lidi, kteří v Praze studují a v hlavním městě zůstanou pracovat a žít,“ uvádí Erik Švarcbach.

Také některé větší firmy už začaly neochotu Čechů dojíždět za prací nebo se stěhovat řešit. Zaměstnancům poskytují například příspěvek na dopravu nebo pro ně zajišťují dopravu vlastní. Nebo nabízejí takzvaný relokační balíček. Může obsahovat finanční částku dostatečnou na zaplacení nájmu bytu na první měsíce, pomoc s vyhledáním vhodného bydlení nebo možnost firemní půjčky.

Některé firmy si také v rámci získání pracovníků z jiných regionů nebo i zahraničí pronajímají nebo dokonce kupují ubytovací kapacity - ubytovny, penziony, byty.

Chtěli byste si dopravu do práce odečíst z daní?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 6. prosince 2015. Anketa je uzavřena.

Ano 816
Ne 31
Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.