Domácí katastrofa: kdo zachrání Kateřinu?

  • 4
Kateřina ráno v koupelně zjistí, že ze zdi jejího bytu vytéká voda. Pokouší se kontaktovat majitele nemovitosti, aby zjistila, kde se nachází hlavní uzávěr vody, ale bezúspěšně. Tolik začátek propagačního materiálu pojišťovny. Jaká služba jí pomůže, kolik stojí a jak vše funguje?

Kateřina zjistí problém v bytě v 7:50 hodin. Okamžitě volá asistenční službu a následně vede konferenční hovor s technikem, který zjišťuje odhad vzniklých škod a vysílá do jejího bytu řemeslníka.

Ten přijíždí a v 9:20 je již poškozená část potrubí vyměněna za novou. Kateřina děkuje za kvalitní rychlý zásah a zároveň požádá o zprostředkování kontaktu na odbornou firmu, která opraví vybourané zdivo a vymaluje celou místnost. O 7 dní později je zeď opravena a celá místnost vymalována.

Toliko ukázka možností služby zvané Home assistance (Domácí asistence). Z uvedeného příkladu je patrné, že ženy v domácnosti jsou jedním z cílových segmentů této služby, i když její využití může nalézt uplatnění u všech klientů. V uvedené ukázce se však  neuvádí to podstatné, co bude hradit pojišťovna a co bude muset uhradit Kateřina sama. Kdo se tedy nespokojí s reklamními letáky pojišťoven a bude hledat odpovědi na uvedené otázky, musí nahlédnout do pojistných podmínek pojišťoven. Co je tedy Home assistance a jak funguje?

Široké využití Home assistance

NENECHTE SI UJÍT
mince
Vyplatí se  investice do bydlení?
Investice do nemovitosti má jednu velikou výhodu - na dům či byt, který koupíte, si můžete sáhnout - to se o cenných papírech nedá vždy říci.
knihy
Pro absolventy je málo míst
Mladí lidé všech vzdělanostních kategorií jsou rizikovou skupinou na trhu práce. Na čem záleží úspěch absolventů škol?
Víno, etikety
Cabernet: pití pro nenáročné
Hypermarkety zaplavila vína z dovozu. Mnohá z nich nestojí víc než sto korun. Jaká jsou?

Služba zvaná Home assistance představuje balíček univerzálních služeb, které byly vytvořeny tak, aby se staly součástí komplexní nabídky v oblasti pojištění majetku a domácností, hypoték nebo stavebního spoření. Domácí asistence se může stát rovněž součástí zaměstnaneckých výhod nebo služeb pronajímatelů nemovitostí. Rovněž je tento produkt doplňkem některých samostatně prodávaných karet asistenčních služeb (např. ABA Lady). Nejběžněji se však s domácí asistencí můžeme setkat u pojištění domů a domácností.

V současnosti ji nabízejí tři pojišťovny: Generali, Allianz a ČSOB. Protože každá z těchto pojišťoven spolupracuje s jinou společností poskytující asistenční služby, lze mezi nabídkami uvedených pojišťoven nalézt řadu rozdílů.

Není nouze jako nouze

Prvním a zásadním rozdílem mezi uvedenými pojišťovnami je odlišné definování situace, se kterou je spojen nárok na plnění. V jakých situacích je tedy oprávněný zásah asistenční služby?

Pojišťovna Generali definuje stav nouze jako situaci vyžadující okamžité opatření zmírnění škody na pojištěných věcech, které jsou předmětem pojištění domácnosti. Nezabývá se příčinou vzniku této události, pouze stanovuje, že nesmí jít o hrubou nedbalost pojištěných osob nebo o důsledek úmyslné trestné činnosti členů domácnosti.

Klienti, chtějte víc! Máte na to nárok.
Více ZDE.

Zbývající dvě pojišťovny jsou v definování situace, se kterou je spojen nárok na pomoc asistenční služby, přísnější. U pojišťovny Allianz je stavem nouze označena situace vyžadující bezodkladné řešení, při které hrozí bezprostřední ohrožení pojištěného majetku nebo značné zvětšení rozsahu již vzniklé škody na pojištěném majetku, a kterou není pojištěný schopen vyřešit vlastními silami nebo jiným obvyklým způsobem.

Ještě dále jde v určení oprávněnosti využít asistenční službu ČSOB Pojišťovna, která definuje havarijní stav jako situaci, ke které došlo následkem nepředvídatelné a neočekávané škody v důsledku působení pojištěných rizik a nebo vznikem neočekávané škody na předmětu pojištění, která není prokazatelně ovlivnitelná lidským faktorem. Zároveň se musí jednat o situaci vyžadující bezodkladné řešení, při které hrozí bezprostřední ohrožení předmětu pojištění nebo značné zvětšení rozsahu již vzniklé škody na předmětu pojištění.

Pouze při kladném posouzení nastání uvedených nouzových situací, které zpravidla provádí operátor příslušné asistenční služby, má pojištěný nárok na úhradu nákladů za poskytované služby. Pro větší představu: stav nouze mohou znamenat například poruchy topení, vodovodního potrubí, rozvodu elektrické energie, poškození nebo zničení zámků, poškození dveří a oken apod. 

Hradí se hodina práce, materiál nikoliv

Více o Pojištění domu a domácnosti se dočtete ve speciální příloze Fincentra.

Pokud nastane nouzová situace, vzniká pojištěnému nárok na úhradu určitých služeb. Rozsah plnění se u jednotlivých pojišťoven odlišuje. Allianz pojišťovna i pojišťovna Generali hradí příjezd řemeslníka a první hodinu práce. U ČSOB Pojišťovny není práce řemeslníka v základní nabídce hrazena, ale je možné ji připojistit. Součástí asistenčních služeb je i zajištění řemeslníka (jací řemeslníci jsou součástí pohotovostní služby se u pojišťoven rovněž různí – např. u Generali chybí sklenář a pokrývač, u Allianz plynař), další službou je pak organizace a případná úhrada náhradního ubytování členů neobyvatelné domácnosti apod. O kvalitě nabízené asistenční služby však rozhoduje nejen rozsah nabídnuté úhrady, ale také schopnost služby rychle a kvalitně reagovat, kterou lze bohužel otestovat až v případě vzniku nouzového stavu.

 

Pojišťovna

Asistenční služba

Rozsah asistenčních služeb

Výluky

Allianz

ELVIA Assistance

informační služba a poradenství (tzv. Modré stránky Allianz - databáze řemeslníků), náklady spojené s příjezdem technické pohotovostní služby na místo pojištění i s následným odjezdem, náklady práce do jedné hodiny, úhrada přepravy členů neobyvatelné domácnosti a náhradní ubytování

pomoc při škodách způsobených jadernou energií, v souvislosti s válečnými událostmi, vnitřními nepokoji, teroristickými útoky nebo represivními zásahy státních orgánů, pomoc při škodách způsobených úmyslně, hrubou nedbalostí nebo pod vlivem alkoholu, omamných látek či drog pojištěným nebo osobami, které využívají předmět pojištění

ČSOB

AXA Assistance

základní - informační služba a zajištění řemeslníka, náklady spojené s příjezdem technika, úhrada odemknutí zabouchnutých dveří doplňkové A - 137 Kč ročně - navíc práce technika do 1800 Kč, přeprava členů neobyvatelné domácnosti (do 20 km) a náhradní ubytování (10 dní do 15 000 Kč), ochrana nezabezpečené budovy (72 hod.)  doplňkové B - 292 Kč ročně - navíc úhrada práce technika do 3 000 Kč, organizace souvisejících služeb

práce prováděné v prostorách, které slouží výhradně pro komerční využití; ve společných prostorách bytových, panelových nebo činžovních domů; v prostorách nezpůsobilých k obývání; při nedodržení doporučených pokynů asistenční služby při předchozím zásahu; při havarijní situaci způsobené neoprávněným nebo neodborným zásahem, při havarijní situaci způsobené v důsledku stavebních prací, pokud k havarijnímu stavu došlo prokazatelně úmyslným jednáním

Generali

Europ Assistance

informační služba a zajištění řemeslníka, hrazen příjezd a první hodina práce řemeslníka (nejvýše 3000 Kč), na náklady klienta možnost zajištění náhradního ubytování či ostrahy objektu

pomoc odborníka při škodách na elektrospotřebičích (nehrozí-li značné poškození pojištěné domácnosti, hrubá nedbalost pojištěných osob, úmyslný trestný čin členů domácnosti, zásahy řemeslníků mimo území ČR

Zdroj: pojišťovny

Nárok na zachraňovací náklady mají všichni

Úkolem asistenční služby je odstranění příčin vzniku nouzového stavu a pomoc s postupem řešení. Ačkoliv jde o užitečnou službu zvyšující komfort klienta, nelze její přínos přeceňovat. Proč? Nehledě na existenci asistenčních služeb má totiž pojištěný dle občanského zákoníku nárok na náhradu nákladů účelně vynaložených na odvrácení pojistné události, která pojištěnému majetku bezprostředně hrozila. Uplatnit toto právo je možné nehledě na asistenční služby, či dokonce nad rámec úhrad, které slibují.

Pokud by Kateřina z uvedeného příkladu zavolala nejbližšího opraváře v okolí, na odstranění vzniklé škody na potrubí byl použit materiál stejné kvality a doložené náklady byly úměrné rozsahu zachraňovanému předmětu pojištění domácnosti, měla by v souladu s občanským zákoníkem na jejich úhradu nárok. Přínosem asistenční služby u pojištění domácnosti tak v prvé řadě není získání větší náhrady, ale především rychlejší a snadnější způsob zábrany rozšíření vzniklé škody. Pokud se klient rozhodne pro bezplatné asistenční služby v domácnosti, největší rozsah asistence mu v současnosti poskytne pojišťovna Allianz. Více služeb lze sjednat pouze za příplatek u ČSOB Pojišťovny.

Pojistěte si domácnost. Pojistka je však až náplast na bolístku, proto předem raději domácnost dobře zabezpečte!
Více čtěte ZDE.

Považujete službu „Home assistance“ za pro vás atraktivní službu? Uzavřeli byste si pojištění domácnosti i bez této služby? Děkujeme za názory.