Doporučení poradců - 1. modelová situace

Svobodná SŠ, 26 let, bez závazků, bydlí v nájemním bytě. Jejím cílem je pořídit si vlastní byt 1+1 v Praze. Má našetřeno 70 tisíc, které má na termínovaném vkladu, pracuje v obchodním oddělení, plat 15 tisíc, měsíčně dokáže ušetřit 3 000 Kč.
Fincentrum kromě samotného získání uvedených doporučení tyto rady také ohodnotilo. Naše hodnocení naleznete vždy v závorce za názvem společnosti v prvním sloupci, přičemž je uplatněn následující systém:
 
(-) záporné hodnocení
(0) neutrální hodnocení
(+) kladné hodnocení
(?) společnost neposkytla klientovi dostatek informací pro provedení hodnocení
 
 
Společnost Doporučení Zajímavosti

ZFP (-)

Kapitálové životní pojištění (2 800 Kč měs.), penzjiní připojištění (100 Kč měs.) a důchodové pojištění (100 Kč měsíčně). Úspory 70 000 Kč vložit do stavebního spoření k rodičům klientky, kteří mají již 3 roky trvající stavební spoření a klientka sama by si měla sjednat stavební spoření s cílovou částkou 700 000 Kč. (tzn., klientka by měla spořit na smlouvy rodičů).

Oficiální doporučení centrála nedodala ani po několikerých urgencích. *

Zástupkyně popsala možnosti a výhody stavebního spoření, avšak nedoporučila jej. Dále pak varovala před podílovými fondy pro jejich vysokou rizikovost. Zástupkyně striktně nedoporučuje sjednávat zvlášt důchodové pojištění a penzijní připojištění, protože tyto produkty k sobě jednoznačně patří. Klientce byla nabídnuta spolupráce při prodeji finančních produktů a účast na firemním školení za 1 750 Kč.
ROFIS (0) Stavební spoření (2 900 Kč měs.), penzijní připojištění (100 Kč měs.). Úspory by měla klientka vložit do dluhopisového otevřeného podílového fondu.

Oficiální doporučení centrála nedodala ani po několikerých urgencích. *

Společnost nenabízí vypracování finančních plánů. Zástupkyně chtěla rodičům klientky, o nichž věděla pouze to, že mají věk 55 a 57 let a sjednané stavební spoření,  nabídnout několik druhů pojištění (kapitálové životní, úrazové, majetkové, ...). Zástupkyně podala nepřesné informace o stavebním spoření (podle ní má tarif 40%/60% pouze jedna spořitelna) a také o tom, že dluhopisové podílové fondy klientce zajistí pozvolný stabilní růst (ve skutečnosti může hodnota investice v čase kolísat). Klientce byla  nabídnuta spolupráce za poplatek 500 Kč a sděleny její případné provize za prodej finančních produktů.

SLON (+) Nabídka vypracování finančního plánu zdarma, úspory 70 000 Kč vložit do fondu peněžního trhu, penzijní připojištění (do 500 Kč měsíčně).

Oficiální doporučení centrály naleznete zde. *

Zástupce měl dobrý přehled o podílových fondech a jejich rizikovosti. Stavební spoření nepovažoval v tomto případě za příliš výhodné, doporučil výměnu se stavebním spořením rodičů klientky. U hypoték mylně informoval o nutnosti mít hotovost ve výši 30% z ceny pořizované nemovitosti (ve skutečnosti některým bankám stačí pouze 10% hotovosti a na zbývajících 90% poskytnou úvěr).
OVB (?) Velmi obecně bez specifikací: penzijní připojištění, kapitálové životní pojištění, stavební spoření. Žádný produkt však nebyl doporučen s odkazem na finanční plán, který je vypracován zdarma.

Oficiální doporučení centrála nedodala ani po několikerých urgencích. *

První schůzka proběhla ve znamení sběru informací a konkrétní doporučení měla být obsažena ve finančním plánu. Na dotaz týkající se obsahu samotného plánu či možnosti nahlédnutí do vzorového plánu však byly poskytnuty velmi neurčité informace a zaznamenána snaha vyhnout se tomuto tématu. U hypoték zástupce mylně informoval o nutnosti disponovat hotovostí ve výši minimálně 30% z hodnoty pořizované nemovitosti.
MBI (-) Kapitálové životní pojištění 35 tis. ročně v rámci produktu Konto budoucnosti (nazvané spořící, s pojistnou částkou 810 tis. Kč. Za dva roky bude mít klient možnost získat od hypoteční banky hypotéku ve výši 810 tis. Kč)

Oficiální doporučení centrály naleznete zde. *

Ze slov zástupkyně vyplynulo, že lze získat hypoteční úvěr pouze za 3 000 Kč měsíčně, s tím, tato částka bude hrazena ze sjednaného spořícího programu a že samotné hypoteční bance se budou platit pouze úroky ve výši kolem 7% (tj. 210 Kč). Nevedla však již, že při této úrokové sazbě by se měsíční splátka hypotečního úvěru pohybovala ve výši cca. 5 800 Kč, tzn., že bance by klientka platila navíc dalších 2 800 Kč. Klientka byla rovněž pozvána na 2 denní prodejní školení o produktech firmy za 4 000 Kč

Winvest  finanční poradci (Winterthur pojišťovna) (?) Kapitálové životní pojištění (3000 Kč měs.), pojištění má sloužit jako jistina při následném hypotečním úvěru, doporučeno vytvoření krátkodobé finanční rezervy ve výši dvou měsíčních platů.

Oficiální doporučení centrála nedodala ani po několikerých urgencích. *

Při vytváření dlouhodobé rezervy považuje zástupce za nejdůležitější životní pojištění a penzijní připojištění, avšak jen okrajově zmiňuje stavební spoření. Příliš nedoporučuje podílové fondy, a to především vzhledem k jejich rizikovosti. Zástupce nabídnul pomoc při případném sjednávání produktů, které společnost nedistribuuje.

TriMan (-)

Stavební spoření, penzijní připojištění. Konkrétní specifikace by byla uvedena ve finančním plánu, jehož cena je 3 700 Kč (nebo 1 700 Kč) + průběžná roční aktualizace. Podpis dlouhodobé spolupráce za 240-400 Kč měsíčně. Společnost za tyto prostředky nabízí samotnou realizaci finančního plánu.

Oficiální doporučení centrály naleznete zde. *

Zástupce požadoval při akceptaci placeného finančního plánu kontakt na 8 lidí z okolí klienty, kterým by mohla být společnost TriMan doporučena. Klient se musí zavázat, že tuto společnost bude dále doporučovat.
Kapitol (-)

Kapitálové životní pojištění (minimálně 10 000 Kč ročně, pojistná částka nebyla uvedena), stavební spoření (cílová částka 440 tis. Kč, měsíčně spořit 2 500 Kč). Peníze ponechat na termínovaném vkladu.

Oficiální doporučení centrály naleznete zde. *

Zástupce nedoporučil hypotéku, z důvodu administrativní náročnosti a potenciálních problémů s bonitou klientky. Celá schůzka byla vedena ve znamení monotematických informací o kapitálovém pojištění, jiné produkty, jako by ani neexistovaly.  

* Fincentrum požádalo o oficiální doporučení centrály společností po skončení testu poradců. Doporučení poradců a centrál jejich společností se v mnohých případech značně liší.

Který poradce byl nejlepší a který byl naopak až moc ovlivněn při svých doporučeních výší provize? Jak vůbec poznat poctivého finančního poradce od obyčejného agenta? Čtěte téma, které se zabývá prvním testem finančních poradců v České republice.
TEST FINANČNÍCH PORADCŮ V ČR