Boj, box

Boj, box | foto: Profimedia.cz

Držte si od podřízených odstup, jinak narazíte

  • 31
Sdělujete svým podřízeným informace ze svého soukromí, svěřujete se jim se svými problémy a starostmi? Takového počínání byste se měli raději vyvarovat, protože tak ztrácíte od podřízených profesionální odstup. K čemu je dobrý?

Řada šéfů má problém s rozlišením hranice, kde na jedné straně stojí vůči svým podřízeným jako jejich vedoucí (který má rozhodovací pravomoce, ale také zodpovědnost za chod týmu a plnění jeho cílů) a na straně druhé jako jejich rovnocenný kolega.

Rovnocenným kolegou ovšem dobrý šéf nikdy být nemůže, byť chce být vůči podřízeným maximálně empatický a maximálně s nimi komunikovat. Vždycky si musí držet od podřízených určitý odstup. Pokud tak nebude činit, nebudou ho logicky podřízení vnímat jako někoho, kdo jim má právo přidělovat úkoly, nastavovat termíny jejich plnění či nastavovat mantinely v jejich přístupu k práci (a to přeci činíte dnes a denně, stejně tak, jako chcete dnes a denně po svých podřízených kvalitní výstupy, včasně a přesně provedené úkoly, které se nakonec odrazí ve výsledcích celého týmu a nakonec i firmy).


Hlavně ne o majetku!

Za zmíněné neudržení si odstupu můžeme považovat například sdělování šéfa svým ovečkám novinek o jeho osobních vztazích, problémech v soukromém životě, o výši svého majetku (o drahých dovolených, novém autu, vile či bazénu), nebo třeba o zášti vůči svým nadřízeným a kolegům. Do těchto věcí vašim podřízeným vůbec nic není a pokud nebudete držet svůj „jazyk na uzdě“, může se vám příliš osobní přístup vůči nim dříve nebo později pořádně vymstít.

Nejen, že vás mohou podřízení přestat respektovat jako autoritu a vaše funkce šéfa týmu bude stále těžší a nastavené cíle týmu bude stále větší problém plnit. Snadno se mohou ve vašem týmu vylíhnout zárodky závisti, pomluv, šplhounství, přehnaného kariérismu a dalších neduhů, které se vám pak bude těžko eliminovat.

Naučte se volit neškodná témata

Máte-li potřebu se s podřízenými čas od času bavit o jiných než pracovních věcech (speciálně obědy a společné pracovní cesty jsou akce, kdy se bez neformálního rozhovoru neobejdete), chápejte se spíše neškodných témat. Těmi mohou být například vaše kulturní zájmy (filmy, knihy, hudba, dění ve světě apod.), ale také například vaše sportovní aktivity – ať už aktivní či pasivní.

Máte-li společné hobby s některým z podřízených, pak i to je k mimopracovnímu hovoru vhodné. Jen dejte pozor, abyste se svého kolegy při diskuzích na toto téma nedotkl. Respektujte jeho názory, nesnažte se jej za každou cenu „trumfnout“.