Obchodníkům hrozí za porušení zákona pokuta až do výše pěti milionů korun. Ilustrační snímek

Obchodníkům hrozí za porušení zákona pokuta až do výše pěti milionů korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

E-shopům, které poruší podmínky, hrozí pokuta až pět milionů

  • 64
Téměř žádný český internetový obchod nevrací zákazníkům peníze za poštovné. Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora na to ale mají zákazníci nárok. Za nepravdivé informace hrozí obchodníkům vysoké pokuty.

Také se vám stalo, že jste vraceli do 14 dnů zboží objednané přes internet a obchod vám sice nějaké peníze vrátil, ale bylo to méně, než jste mu zaplatili? Pak obchod porušil zákon. 

"Povinností e-shopů je vrátit nejen kupní cenu za zboží, ale i částku, kterou jste zaplatili jako poštovné, případně balné a další náklady za cestu zboží od prodejce," vysvětluje Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest. Naopak však platí, že poštovné, které zaplatíte při vracení zboží obchodníkovi, už zpátky nedostanete. Ale aspoň něco.

Práva zákazníka

  • Zboží rozbalit.
  • Vyzkoušet.
  • Do 14 dnů od převzetí  odstoupit od smlouvy*.
  • Vrátit i zboží rozbalené a vyzkoušené.
  • Do 30 dnů od doručení odstoupení obdržet od prodejce celou** kupní cenu plus náklady, které jste hradili za cestu zboží od prodejce k vám.

*Lhůta začíná běžet den následující po převzetí zboží (končí-li v den pracovního volna, prodlužuje se až do následujícího pracovního dne). Nejpozději poslední den lhůty je nutné odstoupení doručit prodávajícímu, nikoliv pouze odeslat.

**Netýká se případů, kdy je zboží spotřebitelem poškozeno, nebo ho zjevně užíval nad míru. 

Podle Jana Votočky však zákazníci většinou vůbec netuší, že takové právo mají a zatím se nijak aktivně nebrání. A e-shopy na to hřeší, posílají méně a porušují zákon.

Povinnosti zákazníka

  • Vrátit zboží v přiměřené lhůtě.
  • Hradit náklady za cestu zboží od vás zpět k prodejci*.

* Neplatí v případě, kdy i v rámci 14 dnů odstupujete proto, že doručené zboží trpí vadami (např. zásilka dorazila poškozená, zboží je padělkem či třeba má jinou barvu a velikost aj.)

Zdroj: www.dtest.cz

Když obchod informuje nepravdivě, dostane pokutu ...

Internetové obchody by měly rychle svou praxi změnit, jinak jim hrozí citelná sankce.

Pokud totiž budou obchodní podmínky internového obchodu, včetně určení práva na vrácení poštovného při odstoupení od smlouvy, v rozporu se zákonem a výkladem Evropského soudního dvora, posoudí jeho jednání Česká obchodní inspekce jako klamavou obchodní praktiku. "A za to může podle zákona o ochraně spotřebitele uložit pokutu až do výše pěti milionů korun," říká mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová. 

... zákazník se však musí obrátit na soud

Vy však z pokuty nebudete mít nic. Česká obchodní inspekce totiž nemůže internetovému obchodu přikázat, aby vám poštovné vrátil. Pokud vám tedy obchod odmítne poštovné uhradit, nezbude vám, než se obrátit na soud s návrhem na vydání platebního rozkazu.

"I v takovýchto situacích však doporučujeme Českou obchodní inspekci o takové situaci informovat, aby mohla za porušování zákona uložit pokutu a obchod donutit nezákonnou praxi změnit," upozorňuje Votočka.

Změní se internetový trh?

"Předpokládáme, že nyní bude využívat svého práva daleko více lidí, protože budou moci odstoupit od smlouvy a vrátit zboží s minimální finanční ztrátou," uvažuje právní poradce. Zároveň se podle něj dá očekávat, že internetoví prodejci zvýší ceny zboží, aby pokryli náklady vzniklé vracením poštovného.

Vraceli jste zboží koupené v internetovém obchodě?

celkem hlasů: 573

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 29. října 2011. Anketa je uzavřena.

Ano a dostal jsem zpátky jen peníze za zboží
Ano a dostal jsem zpátky jen peníze za zboží 240
Ne, ještě jsem této možnosti nevyužil
Ne, ještě jsem této možnosti nevyužil 222
Ano a dostal jsem zpátky peníze i poštovné
Ano a dostal jsem zpátky peníze i poštovné 74
Ano a nevrátili mi nic
Ano a nevrátili mi nic 37