Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E-shopy motají zákazníkům hlavu cenami i smlouvami, ukázal průzkum

aktualizováno 
Právníci z poradny dTestu prozkoumali známé internetové obchody a soustředili se na správné uvádění cen, uzavírání kupní smlouvy a jednostranné změny cen. Bez výhrad ohodnotili jen dva z dvaceti pěti obchodů.
Internetové obchody, jejichž zákazníky jsou primárně spotřebitelé, by měly zvýrazňovat konečnou cenu, tedy i s daní a recyklačním poplatkem. Ilustrační snímek

Internetové obchody, jejichž zákazníky jsou primárně spotřebitelé, by měly zvýrazňovat konečnou cenu, tedy i s daní a recyklačním poplatkem. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zákazník má právo být informován o konečné ceně produktu, tedy se zahrnutím všech daní a recyklačních či jiných poplatků. Některé e-shopy ale výslednou, tedy nejvyšší cenu opticky potlačí ve prospěch nižší ceny, například bez daně z přidané hodnoty. "Takové jednání není vždy nezákonné, ale nepovažujeme ho za korektní vůči spotřebitelům," komentuje výsledek průzkumu vedoucí právní poradny Lukáš Zelený. 

Jak dopadl průzkum

"Často nakupuju na internetu elektroniku a občas mě překvapí vyšší cena zboží na objednávce. Je to právě tím, že jsem si nevšiml ceny s daní, která byla pod výrobkem daleko menším písmem," popisuje své zkušenosti Michal z Ostravy. K hříšníkům patří zejména obchody s elektronikou, například Alza,123shop či Mironet.  

"Myslím si, že obchod, jehož zákazníky jsou primárně spotřebitelé, by měl zvýrazňovat cenu včetně DPH," říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Navíc výsledná cena je výsledná cena a neměl by od ní být oddělen ani recyklační poplatek, byť je v řádu korun či desetikorun.

Kdy je vlastně uzavřena kupní smlouva

Právníci také zkoumali, jak obchody vnímají akt uzavření kupní smlouvy, tedy okamžik, od kterého prodejce nemůže jednostranně měnit cenu či jiné náležitosti smlouvy. Podle jejich názoru vzniká kupní smlouva okamžikem doručení objednávky kupujícího prodávajícímu, jsou-li v předchozím procesu shrnuty všechny nezbytné náležitosti kupní smlouvy, tedy co kupujeme a za kolik to kupujeme. Potvrzení o obdržení objednávky je sice povinností prodejce, na platnost smlouvy však již nemá vliv.

Občanský zákoník v § 53 odst. 5 říká, že podá-li spotřebitel objednávku prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku, je dodavatel povinen prostřednictvím některého prostředku komunikace na dálku neprodleně potvrdit její obdržení. Objednávka a potvrzení jejího obdržení jsou považovány za doručené, pokud se s nimi strany, jimž byly určeny, mohou seznámit. (Za prostředek komunikace na dálku je mimo jiné považován internet.)

Většina e-shopů se snaží toto ustanovení vykládat jinak, tedy spíše ve svůj prospěch, než ve prospěch spotřebitelů. "V některých případech jsme se setkali dokonce s tím, že za okamžik uzavření kupní smlouvy byl označen okamžik doručení či převzetí zboží kupujícím," vysvětluje Lukáš Zelený a dodává: "Některé e-shopy sdílí stejný názor jako máme my, jiné si ustanovení vykládají jinak. Bohužel zatím není žádné rozhodnutí soudu, které by říkalo, jaký názor je správný." Nárokům právníků vyhovělo osm z pětadvaceti zkoumaných e-shopů

"K tomuto bodu existuje několik právních výkladů, které bohužel nejsou jednotné. Popíšu-li náš výklad lidskou řečí, tak k uzavření smlouvy dochází ve většině případu v momentě potvrzení objednávky spotřebitele obchodníkem," přidává se s názorem Jan Vetyška.

Cena by se po uzavření smlouvy měnit neměla

Poslední oblastí, na kterou se průzkum zaměřil, byla možnost jednostranné změny ceny či zrušení smlouvy obchodníkem. Většina e-shopů si vyhrazuje na takovou změnu právo.

"Mnozí prodejci si nepřipouštějí, že ve smluvním vztahu nejsou sami, a již uzavřenou smlouvu si z rozličných důvodů, jako je změna směnných kurzů či špatně zadaná cena či změna cen od dodavatelů, rádi přizpůsobují či rovnou ruší," říká vedoucí právní poradny a vysvětluje: "Zde platí, že – snad až na jednu výjimku – může spotřebitel trvat na dodání zboží za smluvených podmínek. Touto výjimkou je zcela zjevný omyl v kupní ceně, kdy spotřebiteli při uzavírání smlouvy muselo být jasné, že něco není v pořádku." Právě tyto různé výhrady práv na změnu ceny, zrušení objednávky či rovnou zrušení smlouvy zachycuje poslední sloupec tabulky. Nárokům vyhovělo pouze pět obchodů.

"Opět ve výkladu českého a evropského práva ne úplně jasný bod," kontruje Jan Vetyška a dodává: "Podle mého názoru může mít při případném odstoupení od smlouvy obchodník stejné právo jako spotřebitel, pakliže se na tomto před uzavřením smlouvy dohodnou, je-li právo obchodníka na odstoupení od smlouvy definováno například v obchodních podmínkách." 

Může se zákazník nějak bránit?

Podle Lukáše Zeleného by si měly e-shopy upravit své obchodní podmínky. V případě změny ceny, musí spotřebitel trvat na svém a případně podat podnět na Českou obchodní inspekci (kvůli neoprávněné změně ceny a tedy špatnému informování o ceně).

"Myslím, že nejdůležitějším faktem pro zákazníka je, že si objedná zboží a to mu dorazí. Zcela upřímně si myslím, že vést debaty nad právními výklady a polemizovat, zda-li ten či onen e-shop má všechny formulace na webu v pořádku je zbytečné. Zákazníci, kteří nakupují u prověřených a solidních obchodů, nepotřebují dumat nad skutečností, kdy že vlastně uzavřeli smlouvu," poznamenal nakonec Jan Vetyška.

Je pro vás důležité, aby v internetovém obchodě byla zvýrazněná cena s daní?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. května 2012. Anketa je uzavřena.

Ano 2862
Ne 226


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

GONVARRI CZECH, s.r.o. - Andrea Gabrhelová
IT technik

GONVARRI CZECH, s.r.o. - Andrea Gabrhelová
Ústecký kraj
nabízený plat: 20 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.