Manažerské hry, které pracují s prvky simulace, se běžně používají ve výukových programech pro vzdělávání dospělých. Jsou založeny na ověřené skutečnosti, že důležitou roli při učení sehrávají emoce. "Hráči" manažerské hry se pohybují v určitém simulovaném prostředí, v němž však řeší úkoly z reálné praxe. Získávají tak potřebné znalosti a dovednosti, které si v paměti upevňují prostřednictvím emocionálního prožitku - radostí z výhry, překvapením z výsledku, pocitem týmové soudržnosti apod.
Projekt SIMGAME, v jehož rámci se nová metoda výuky ekonomie na středních školách rozvíjí, poprvé využil manažerskou hru s prvky simulace pro studenty středních škol. "Podstata manažerské hry spočívá v simulování základních vztahů, do kterých vstupují podnikatelé nebo manažeři.
Studenti rozhodují o strategii firmy na modelovém trhu," říká Martina Kaňáková z Národního ústavu odborného vzdělávání, který projekt SIMGAME koordinuje. Cílem hráčů je podle Martiny Kaňákové dosáhnout vysokého tržního podílu a maximalizovat zisk.
Na začátku a na konci podnikání studenti provádějí finanční analýzu, průběžně sestavují rozvahu a výsledovku, porovnávají a vyhodnocují finanční výsledky firmy včetně plánu toku hotovosti.
Jako doopravdy
Základem hry je plán znázorňující koloběh majetku ve firmě. "Herní plán je velmi názorný, studenti z něj mohou zaznamenat veškeré hmotné a finanční toky ve
Nejdůležitější otázkou zůstává, zda vás škola dokáže připravit pro praktický život. Více se dovíte v přiloženém článku zde. |
Rozhodnutí je však na hráčích, kteří tvoří firemní týmy. "Tento modul nazýváme statický. Simuluje řízený model, v němž parametry výroby a prodeje stanovuje trenér - učitel. Hru lze zastavit a zopakovat poznatky či předjímat budoucí situace," tvrdí Martina Kaňáková.
Hrou ke znalostem
Projektový tým připravil také dynamickou verzi hry, kde trenér nechává hru bez přerušení. Jednotlivé firmy vytvářejí svou obchodní strategii a výrobní plán v podmínkách tržní konkurence včetně soutěže o získání zakázek. Hráči se buď v konkurenci spolužáků prosadí, či v krajním případě vyhlásí úpadek.
Statický modul prošel testováním na třinácti českých školách, na třech na Slovensku a po jedné škole v Rakousku, Německu a Itálii. Testování dynamické verze se uskuteční na konci tohoto školního roku. Pro studenty je hra příjemným vytržením ze stereotypu školního prostředí. "Je to něco jiného, než když sedím ve škole v lavici a učím se, co je to produktivita práce nebo likvidita," říká Jana Doležalová z třetího ročníku Českoslovanské akademie obchodní Dr. Edvarda Beneše v Praze 2. "Při hře si dokážu představit, co ten pojem vlastně znamená. Abych při hře došla k určitému cíli, musela jsem si dávat své ekonomické znalosti dohromady," dodává Doležalová.
Studenty zaujala i možnost soutěžit, předhánět ty druhé, konkurovat si. Někteří byli překvapeni tím, že musí pracovat v týmu s někým, koho si sami nevybrali, ale byl jim tak jako v reálné firmě - přidělen. "Studenty potěšila i káva, pro ně to není příliš obvyklé, ale v každém podniku je to i o té kávě," připomíná Josef Vozáb, učitel Obchodní akademie a Obchodní školy Národního odboje Ústí nad Labem-Střekov.