Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Etické podnikání: nový hit?

aktualizováno 
Jaké je podnikatelské prostředí v Česku? Jsou české firmy poctivé, nebo jsou s etikou spíše na štíru? To se snažil zjistit výzkum etiky podnikání. Na něj navázala iniciativa, která má dodržování etických principů vyzdvihovat a označit ty podniky, které hrají „fair play“. Může takovou „nálepku“ získat i vaše firma?
Podnikatel (c) profimedia.cz/corbis

Podnikatel (c) profimedia.cz/corbis | foto: Profimedia.cz

V roce 2003 byl Slezskou univerzitou v Opavě proveden na území ČR výzkum v oblasti etiky podnikání, kterého se zúčastnilo 1 425 firem. Z výzkumu realizovaného pomocí dotazníků vyplynulo, že přes 60 % oslovených podniků si přeje, aby byly při podnikání dodržovány etické principy a aby bylo jejich dodržování kontrolováno.

Na tento výzkum navazuje iniciativa v podobě programu nazvaného Podnik Fair Play, která startuje v prvních dnech letošního roku pod záštitou a vedením občanského sdružení Etické fórum ČR. Toto občanské sdružení při prosazování etického podnikání v ČR následuje cestu, kterou se již vydaly USA, Velká Británie či Polsko.

Byly zformulovány etické normy respektující světově uznávané etické principy a hodnotící kriteria, která umožňují objektivně posoudit a certifikovat chování firem v oblasti etiky v rámci takzvaného etického auditu. Cílem je vytváření tlaku na podnikatelskou sféru tvorbou sítě podniků s etickým auditem a propagace etického chování v hospodářské činnosti. Organizátoři programu Podnik Fair Play jsou přesvědčeni, že velmi brzy bude mít etický certifikát stejnou váhu jako kterýkoliv jiný audit.

V průběhu roku 2006 chce Etické fórum ČR provést etický audit u prvních desítek přihlášených českých firem a prostřednictvím partnerských médií propagovat jejich výsledky. Certifikát je udělen podnikům, které úspěšně projdou dvoufázovým hodnocením podle programu PFP s platností na jeden rok.

Jak hodnocení probíhá?

Hodnotící Komise PFP je jmenována předsednictvem Etického fóra ČR a tvoří ji auditoři - odborníci zabývající se etickou a hospodářskou problematikou. Samotné hodnocení probíhá ve dvou fázích. Program je veřejný a jeho účastníkem může být každý podnik, který splní následující požadavky.

Ceník k programu PFP naleznete zde, modelový příklad celkových nákladů spojených s programem ZDE.

První etapa hodnocení – certifikace a verifikace

Účastníci programu, kteří splnili požadavky, budou do dvou týdnů informování o přijetí do programu PFP a mohou postoupit do dalších kol. Po oznámení o přijetí do dalších kol je účastník povinen zaplatit druhou část účastnického poplatku ve výši 30 % z celkové částky pro účast v programu PFP. Spolu s oznámením o přijetí obdrží účastník k vyplnění dotazník, který je povinen pořadateli poslat v určeném termínu. Přihláškou poskytl souhlas se zpřístupněním svých dat potřebných k řádnému hodnocení podniku pro účely programu PFP. Organizátoři se oproti tomu zavazují chránit všechny získané údaje a neposkytnout je třetí osobě.

Co je předmětem hodnocení?

- vztahy k zákazníkům a dodavatelům;
- dodržování termínů plnění závazků vůči obchodním partnerům;
- dodržování finančních závazků vůči státním a veřejným institucím;
- poctivost reklamy a veřejné soutěže;
- způsob vyřizování reklamací, stížností a návrhů;
- vztah k životnímu prostředí;
- rozsah spolupráce s regionem;
-  společenská odpovědnost (charitativní činnost, sociální činnost, sponzorování apod);
-  personální vztahy v podniku (řešení konfliktů mezi pracovníky a mezi pracovníky a vedením);
- podmínky pro odborný rozvoj pracovníků;
- podmínky v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

Auditor pověřený Komisí PFP prověří správnost údajů vyplněných v dotazníků, a to po stránce formální i hodnotící. Vstupní hodnocení jsou předávána komisi ve formě doporučení postupu podniků do další etapy programu.

2 .etapa - etický audit

Po kvalifikaci podniků do druhé etapy bude u účastníků proveden etický audit, jehož cílem bude ověření informací uvedených ve vyplněných dotaznících a získání dodatečných informací spjatých s tématikou etického auditu. Předmětem hodnocení jsou také informace získané z pohovorů provedených auditory. Tyto informace budou ověřovány a projednávány se zástupcem podniku. Audity budou provedeny auditory akreditovanými organizátorem a v domluvených termínech.

Výsledky programu chtějí pořadatelé co nejvíce medializovat a ten podnik, který auditem úspěšně projde, dostane certifikaci platnou na jeden rok a bude moci využívat pro účely reklamy, propagace a v obchodním styku logo programu s nápisem: "Podnik Fair Play" (svou účast v programu může firma k povzbuzení obchodní činnosti zveřejnit i v průběhu auditu). Vyvrcholením programu bude ke konci roku slavnostní večer s předáváním etických certifikátů.

Komise si vyhrazuje možnost odebrat právo na titul "Podnik Fair Play" v případě zjištění chování nevhodného pro podnik, který je účastníkem programu "Podnik Fair Play", a to v jakémkoliv okamžiku účasti daného podniku v tomto programu nebo po jejím skončení.

Přijde vám myšlenka etického auditu užitečná, nebo si myslíte, že se je projekt zbytečný, případně že se v Česku neujme? Napište nám, těšíme se na vaše názory a zkušenosti.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Majitel vinařství v Kutné Hoře Lukáš Rudolfský
Obnovuje staré vinice a vyrábí naturální víno. Učí se od něj i cizinci

Lukáš Rudolfský je původně ajťák. K podnikání se dostal úplně náhodou, ale v zemědělství se našel. Vyrábí zcela přírodní nápoj, obnovuje středověké vinice a...  celý článek

Ilustrační snímek
Tři věci, které nejvíce vytáčejí zaměstnance v kancelářích

Někdy je to v kanceláři o nervy a o zdraví. Zvlášť, když vypuknou hádky mezi kolegy kvůli relativním maličkostem. Horko, hluk, vyrušování, co teď nejvíce vadí...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.