Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exportu se blýská na lepší časy

aktualizováno 
V prosinci loňského roku vláda projednala novou proexportní strategii do roku 2010, která by měla představovat účinnou pomoc českým firmám při dobývání zahraničních trhů.
Auto, kamion, doprava

Auto, kamion, doprava | foto: Profimedia.cz

Ne že by exportní program již neexistoval - nově se však zaměřuje na podporu vývozu služeb. Češi totiž mají v této oblasti co nabídnout, ať už v  oblasti inženýringu, logistiky nebo informačních technologií. Vývoz služeb na obyvatele je totiž v Česku až osmkrát menší než třeba v územně srovnatelném Rakousku nebo Dánsku. Má to ovšem jeden háček – směrnici o službách musí schválit nová směrnice EU, která by firmám a živnostníkům odbourala bariéry ve stavebnictví, velkoobchodě, právních a účetních činnostech, zdravotnictví a sociálních službách nebo vzdělávání. Je tedy ale otázkou, zda se ji v Bruselu podaří prosadit.

Druhou, zcela novou oblastí, kam se strategie soustředí, je podpora vývozu investic. Měl by se vytvořit jasný systém, prostřednictvím kterého by se českým firmám předalo více příležitostí a informací kam investovat.
Malá firma to má těžké

Klíčovou prioritou nové podpory je zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních firem na zahraničních trzích. V roce 2004 se na tuzemském vývozu podílelo téměř 31 tisíc firem, z toho tři čtvrtiny představovaly firmy s ročním objemem exportu jen do 10 milionů korun. Na souhrnné hodnotě vývozu se však účastnily jen necelými dvěma procenty. Při expanzi do zahraničí právě menší firmy hůře získávají marketingové informace o vzdálených trzích. Obtížnější je pro ně rovněž proniknutí do distribučních kanálů i samotný přístup ke kapitálu pro financování expanze.

Proto je jedním z hlavních úkolů Strategie přinést domácím podnikatelům informace o zahraničních příležitostech. Připravená exportní strategie předpokládá také větší využití strukturálních fondů a prostředků Unie pro rozvojovou spolupráci. Rozšířeny mají být i služby Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP-www.egap.cz), agentury CzechTrade (www.czechtrade.cz) a České exportní banky (ČEB – www.ceb.cz), která by se měla například podílet na financování investic do společných podniků v zahraničí i dlouhodobých výrobních programů.

Manažerští úředníci budou reálem

Exportní strategie také vnáší do služeb státu nové prvky z hlediska manažerského přístupu řízení. Stát si totiž uvědomil, že firmy potřebují více konkrétní byznys a praktické informace od fundovaných expertů, než jen nic neříkající teoretické povídání úředníků. Model bude vycházet z aktivní asistence firmám přímo v zahraničí, z cílené propagace země a oborů a z efektivní práce lidí vysílaných státem ve prospěch podniků. Zastupitelské úřady v zahraničí by například českým exportérům měly věnovat pětkrát více času než dosud. Součástí plánu je také vytvoření klientského centra a jednotného systému poskytování informací a poradenství.

Jak financovat pořízení auta co nejvýhodněji se dočtete ZDE.

Druhý díl miniseriálu Exportu se blýská na lepší časy si přečtěte na stránkách podnikani.idnes.cz 6.1.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Co pomáhá hasit zbytečné střety osobností na pracovišti

Kolize různých povah na pracovišti nejsou nic výjimečného. Každopádně pro ty, kteří se do střetů dostávají, ani pro jejich okolí to není nic příjemného. Proč...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Simone Giovannozzi
Netradiční zaměstnání: Se psy hledá lanýže a slušně vydělává

Říkají mu Simone Tartufi, tedy Simone Lanýž. To proto, že se živí prodejem aromatických hub. Dodává lanýže do špičkových italských, francouzských, německých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.