Aktivní používání cizí řeči poslouží všem při obchodních jednáních, uzavírání mezinárodních smluv, elektronické korespondenci v cizím jazyce i při běžné komunikaci v zahraničí. Využívání cizího jazyka je tedy opravdu nutností a důležitým prostředkem komunikace zejména v souvislosti s chystaným vstupem ČR do EU a rozšířením běžné komunikace v mezinárodním měřítku.
Aby byla jazyková výuka prospěšná
Jazykové vzdělávání patří ve většině firem k zaměstnaneckým benefitům. Z pohledu jazykové agentury mohu říci, že ne vždy je tento benefit správně zacílen, aby byl prospěšný nejen pro zaměstnance, ale zejména pro zaměstnavatele. Pokud je zaměstnancům umožněna výuka na pracovišti a zároveň poskytnuta část pracovní doby na výuku, měla by být tato doba (běžně to činí cca 180 min. týdně) řádně využita. V prvé řadě je nutno, zejména ze strany personalistů, studenty pro daný typ výuky motivovat a stanovit její cíle.
Mezi základní cíle výuky patří dosažení určité úrovně v přesně vymezeném časovém období. Pro názornost uvádím příklad. Student před vstupem do firemního kurzu absolv
Jak nejefektivněji motivovat zaměstnance při výuce jazyka se dovíte v přiloženém článku ZDE |
Motivace zaměstnanců při umožnění jazykové výuky na pracovišti je přesto někdy velmi náročná, a z pohledu manažera firemního vzdělávání proto mohu doporučit kombinaci motivačních faktorů, resp. stanovení cílů výuky se zavedením částečné finanční spoluúčasti, která je podmíněna výsledky. Tento způsob se osvědčil ve většině firem a přináší velmi dobré výsledky i vzhledem k průzkumům, které byly v českých i zahraničních společnostech učiněny. Zaměstnanci, kteří si výuku hradí, jsou vždy na hodiny připraveni, jejich postup je progresivní a úspěšně dosahují stanovených cílů. Firemní vzdělávání prošlo v několika letech svým vývojem. Zefektivnění jazykového vzdělávání a přesně vymezené cíle za podpory dalších motivačních faktorů přinášejí zhodnocení zaměstnavateli i samotnému zaměstnanci.