Firemní ježíšek: odměny i kávovar

  • 51
Co nadělují svým lidem pod stromeček zaměstnavatelé? Někde dávají plat navíc a slevy na vlastní výrobky. Jinde diáře, hrnečky nebo trička.

Nejštědřejší jsou o Vánocích movité firmy. V bankách, pojišťovnách či telekomunikacích dostávají lidé několik platů navíc.

Vynikající zaměstnanec se může těšit z pozornosti i za tisíce korun. To jsou ale opravdu jen výjimečné případy.

Většinou jsou lidé rádi, že se jim koncem roku objeví na kontě alespoň měsíční prémie. Co se týká věcných pozorností, zaměstnavatelé dávají přednost užitečným dárkům - kancelářským potřebám, hrníčkům, čokoládovým kolekcím pro děti, oblečení. „Osobní dárek vyjadřuje zájem o zachování dobrých vztahů. Říkáme jím, že v naší spolupráci chceme pokračovat a že jsme s ní spokojeni,“ objasňuje psycholožka Radka Skorunková z katedry pedagogiky a psychologie Univerzity Hradec Králové.

Exkluzivní dárky pro nejlepší

Pozorností prosperujících firem je finanční odměna v podobě platu navíc. „U nás dáváme až čtyři celé platy navíc. Jinak vzhledem k počtu zaměstnanců nemáme žádný centrální dárek,“ říká mluvčí Siemensu Petr Sedláček. „Záleží na vedení každé divize, pro jaké další odměny se rozhodne.“ Nejlepší jednotlivci v Siemensu tak mohou dostat kávovar, videokameru či domácí kino.

Mezi exkluzivní odměny movitých společností patří například špičková psací pera v hodnotě od pěti do desítek tisíc korun. Nebo i placené zimní pobyty na horách. To jsou však odměny pro výjimečné pracovníky a obchodní partnery.

Hodnotnější dárky věnují zaměstnancům banky, pojišťovny a energetické závody. Jsou to třeba cestovní tašky na kolečkách, trika s límečkem, sportovní batohy, šusťákové bundy z kvalitního materiálu, často s logem firmy. „Ale doba, kdy se logo vyjímalo přes celá záda na tričku nebo přes celý výrobek, je již minulostí. Nyní se zmenšuje a umísťuje na nenápadná místa,“ tvrdí Eva Hudousková z reklamní agentury Reag. Podle ní se trend dárků pro zaměstnance v posledních letech posunuje směrem ke kvalitě a nápaditosti.

Víno ano, cigarety ne

Předměty, jako jsou zapalovače, popelníky, potřeby pro kuřáky, už se příliš nedávají. Firmy již nechtějí být spojovány s podporou kuřáctví. U alkoholických nápojů je situace trochu jiná. Kvalitní vína jsou stále rozšířeným dárkem. Stejně jako slevy na vlastní výrobky firmy -v pivovarech tak lidé před Vánocemi odcházejí domů s kartonem piva, vinaři s lahvemi sektu.

Mezi obchodními partnery se hojně používají propisovací tužky, lepicí bločky Speed-It, klíčenky s žetony do nákupních košíků. Hodiny, budíky jsou víceúčelově zaměřené, to znamená, že mají zabudovanou kalkulačku, barometr, teploměr. Dávají se finančně náročnější předměty z oblasti elektroniky, paměťové karty, počítačové myši. Oblíbené jsou stále více i přípravky podporující zdravý životní styl jako koupelnové, relaxační a masážní sady, vonné svíčky, léčebná kosmetika.

Co zaměstnanci obvykle dostávají

  • 1. Víno, čokoládové kolekce pro děti
  • 2. Vánoční ozdoby
  • 3. Jeden plat či několik navíc
  • 4. Sleva na vlastní výrobky
  • 5. Vánoční party
  • 6. Kosmetické přípravky
  • 7. Trička, bundy, batohy s logem firmy
  • 8. Permanentka do divadla, posilovny na příští rok
  • 9. Víkendový pobyt na horách
  • 10. Špičkové psací pero, numizmatické dárky

Sex na pracovišti? Návrat do původních kolegiálních vztahů bývá po skončení milostného románku velmi složitý. Čtěte ZDE.