Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firemní kultura: kroky k úspěchu

  12:00aktualizováno  12:00
Co všechno můžeme pod pojem firemní kultura zahrnout? V nejširším pojetí zastřešuje celkové klima ve společnosti, chování zaměstnanců k sobě navzájem, vzájemnou důvěru a jejich spokojenost.

Charakterizuje, jak se většina zaměstnanců firmy drží psaných, a zejména nepsaných pravidel. Firemní kultura ovlivňuje motivaci zaměstnanců i jejich fluktuaci.

Ideální kultura a nepsaná pravidla

Hledá-li společnost nového zaměstnance, měla by kromě jiného pečlivě zvážit, z jaké firemní kultury přichází a zda do společnosti svým chováním bezproblémově zapadne. Klima, pracovní postupy a zvyklosti malých i velkých firem, stejně jako zahraničních a českých, se velice liší.

Pro nového zaměstnance je pak nezbytné začít co nejdříve rozlišovat mezi tím, co hlásají firemní pravidla, a tím, jaký je skutečný obraz každodenního jednání zaměstnanců. Zaměstnanec si tak udělá obrázek o tom, jak to ve společnosti opravdu takzvaně chodí.

Jaké jsou základní charakteristiky firemní kultury úspěšných firem?

Kde a jak sehnat dočasnou práci? Jsou studenti konkurencí "běžným" zaměstnancům? Čtěte ZDE.

* Zaměstnanci respektují své manažery, a naopak.
* Ve firmě panuje otevřenost a dobrá vzájemná komunikace.
* Problémy se řeší společně se zaměstnanci.
* Zaměstnanci se cítí spoluodpovědni za úspěch.
* Panuje rovnováha mezi pracovním a soukromým životem.

Firma s rozvinutou firemní kulturou by měla také podporovat průběžné vzdělávání zaměstnanců, oslavovat úspěchy, odměňovat dosažené výkony, a tím dále zajišťovat vyšší kvalitu a produktivitu práce. Nedosahuje-li firma výkonnosti a chtěného rozvoje, je chyba nejen v technologii, marketingu a prodeji, ale i ve firemní kultuře. Problémem může být chování zaměstnanců k sobě navzájem - v atmosféře uvnitř firmy - ale i ve vnímání firmy navenek a chování pracovníků k zákazníkovi.

Často může platit, že zaměstnanec, který se neumí dohodnout s kolegou, nebude umět jednat lépe ani s klientem, což může značně pošpinit firemní reputaci.

Co udělat pro oživení firemní kultury?

*   Vytvořit v lidech potřebu změny.
*  Vysvětlit, co bude změna znamenat pro každého zaměstnance, o změnách průběžně mluvit.
*  Nechat firemní kulturu postupně vžít do vědomí zaměstnanců a mapovat všechny změny.
*  Pracovat pravidelně s týmy i jednotlivci a pravidelně dávat zpětnou vazbu.
* Nabírat vhodné zaměstnance a podporovat jejich vzdělávání, zvyšovat odpovědnost zaměstnanců za dosahování výsledků.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vojtěch Lanna mladší
Syn pracovitého pantáty, který peníze z rodinných firem dával do umění

Vojtěch Lanna mladší byl synem takzvaného vltavského admirála. A byť byl jeho otec mimořádně schopný podnikatel, rozhodně nestál v jeho stínu. Rodinné firmy...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!
4 scénáře amerického útoku na KLDR: Vedly by k totální zkáze!

Vztahy mezi KLDR a USA se za poslední týden vyostřily víc, než za několik let. Zdá se, že válka mezi zeměmi je na spadn... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.