Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firemní výuka jazyka musí mít cíl

  11:26aktualizováno  11:26
Využívání cizího jazyka je opravdu nutností a důležitým prostředkem komunikace zejména v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie a rozšířením běžné komunikace v mezinárodním měřítku.

Jazykové vzdělávání je v současné době běžnou součástí každé menší či větší firmy, organizace a státní instituce. Jeho zefektivnění během vývoje v posledních letech a přesně vymezené cíle za podpory dalších motivačních faktorů přinášejí zhodnocení zaměstnavateli i zaměstnanci. Vždyť aktivní používání cizí řeči poslouží při obchodních jednáních, uzavírání mezinárodních smluv, elektronické korespondenci v cizím jazyce i při běžné komunikaci v zahraničí. Jazyková výuka patří ve většině firem k zaměstnaneckým benefitům.

Cíle firemního jazykového vzdělávání
* dosažení vyšší jazykové úrovně
* složení mezinárodní jazykové zkoušky
Finanční spoluúčast na vzdělávání
* částečná - nenávratná
* částečná - vratná (po dosažení stanoveného cíle)
* částečná - při nesplnění cílů
* nulová finanční spoluúčast podmíněná výsledky
Z pohledu jazykové agentury není tento benefit vždy správně zacílen, aby byl prospěšný pro obě vzpomínané strany. Pokud je zaměstnancům umožněna výuka na pracovišti a zároveň na ni poskytnuta část pracovní doby, měl by být tento čas (běžně to činí kolem 180 využit. Vprvé řadě je nutné, zejména ze strany personalistů, studenty pro daný typ výuky motivovat a stanovit její cíle. Mezi ně patří dosažení určité úrovně v přesně vymezeném časovém období.

Jak to vypadá v praxi?

Student před vstupem do firemního kurzu absolvuje diagnostický test, na jehož základě jazyková škola stanoví jeho úroveň. Poté zástupce jazykové školy určí, v jakém časovém horizontu je student schopen zvládnout o stupeň vyšší znalosti. Průměrnému žáku se to podaří přibližně za 140 až 160 vyučovacích hodin (1 vyučovací hodina = 45 minut). Stanovením cílů však motivace zaměstnanců při výuce zdaleka nekončí. Jazyková agentura může zajistit průběžné testování v rámci jednotlivých lekcí a zejména závěrečné hodnocení práce každého studenta a dosažení stanovených cílů.

Motivace se spoluúčastí

Kromě zvýšení stupně jazykové úrovně může personalista motivovat zaměstnance k výuce také umožněním složení mezinárodně uznávané jazykové zkoušky. Přesto je motivace někdy velmi náročná. V praxi se osvědčuje kombinace stanovení cílů výuky

Firemní jazyková výuka. Čím dál více žádanější... 

se zavedením částečné finanční spoluúčasti, která je podmíněna výsledky. Tento způsob přináší velmi dobrý efekt, jak ukázaly průzkumy, které proběhly v českých i zahraničních společnostech. Zaměstnanci, kteří si výuku hradí, jsou vždy na hodiny připraveni, jejich postup je progresivní a dosahují stanovených cílů.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Čísla ČSSZ: Kolik platíme na důchod a na co se vybrané peníze použijí

Za první polovinu roku vybrala Česká správa sociálního zabezpečení od lidí na pojistném na sociální zabezpečení skoro 214 miliard korun. Ale na důchodech a...  celý článek

Martin Václavík
Před pěti lety se pustil do podnikání. Dnes dělá milionový byznys

Martin Václavík vystudoval geoinženýrství, ale podniká ve zcela odlišném oboru. Navrhuje a vyrábí dřevěné hodinky, brýle a další módní doplňky. Vypracoval se z...  celý článek

Ilustrační snímek
Vybalancujte čas mezi prací a soukromím. Psycholog radí, jak na to

Věnovat se naplno práci a osobní život potlačit na minimum? Nebo brát zaměstnání jen jako nutnost a žít až večer s rodinou? Ani jedno není správně. Je třeba...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?
Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?

Minimální mzda v Česku se od ledna zvýší o 1200 korun na 12.200 korun, tedy o 11 procent. Rozhodl o tom dnes kabinet. N... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.