Firemní výuka jazyka musí mít cíl

Využívání cizího jazyka je opravdu nutností a důležitým prostředkem komunikace zejména v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie a rozšířením běžné komunikace v mezinárodním měřítku.

Jazykové vzdělávání je v současné době běžnou součástí každé menší či větší firmy, organizace a státní instituce. Jeho zefektivnění během vývoje v posledních letech a přesně vymezené cíle za podpory dalších motivačních faktorů přinášejí zhodnocení zaměstnavateli i zaměstnanci. Vždyť aktivní používání cizí řeči poslouží při obchodních jednáních, uzavírání mezinárodních smluv, elektronické korespondenci v cizím jazyce i při běžné komunikaci v zahraničí. Jazyková výuka patří ve většině firem k zaměstnaneckým benefitům.

Cíle firemního jazykového vzdělávání
* dosažení vyšší jazykové úrovně
* složení mezinárodní jazykové zkoušky
Finanční spoluúčast na vzdělávání
* částečná - nenávratná
* částečná - vratná (po dosažení stanoveného cíle)
* částečná - při nesplnění cílů
* nulová finanční spoluúčast podmíněná výsledky
Z pohledu jazykové agentury není tento benefit vždy správně zacílen, aby byl prospěšný pro obě vzpomínané strany. Pokud je zaměstnancům umožněna výuka na pracovišti a zároveň na ni poskytnuta část pracovní doby, měl by být tento čas (běžně to činí kolem 180 využit. Vprvé řadě je nutné, zejména ze strany personalistů, studenty pro daný typ výuky motivovat a stanovit její cíle. Mezi ně patří dosažení určité úrovně v přesně vymezeném časovém období.

Jak to vypadá v praxi?

Student před vstupem do firemního kurzu absolvuje diagnostický test, na jehož základě jazyková škola stanoví jeho úroveň. Poté zástupce jazykové školy určí, v jakém časovém horizontu je student schopen zvládnout o stupeň vyšší znalosti. Průměrnému žáku se to podaří přibližně za 140 až 160 vyučovacích hodin (1 vyučovací hodina = 45 minut). Stanovením cílů však motivace zaměstnanců při výuce zdaleka nekončí. Jazyková agentura může zajistit průběžné testování v rámci jednotlivých lekcí a zejména závěrečné hodnocení práce každého studenta a dosažení stanovených cílů.

Motivace se spoluúčastí

Kromě zvýšení stupně jazykové úrovně může personalista motivovat zaměstnance k výuce také umožněním složení mezinárodně uznávané jazykové zkoušky. Přesto je motivace někdy velmi náročná. V praxi se osvědčuje kombinace stanovení cílů výuky

Firemní jazyková výuka. Čím dál více žádanější... 

se zavedením částečné finanční spoluúčasti, která je podmíněna výsledky. Tento způsob přináší velmi dobrý efekt, jak ukázaly průzkumy, které proběhly v českých i zahraničních společnostech. Zaměstnanci, kteří si výuku hradí, jsou vždy na hodiny připraveni, jejich postup je progresivní a dosahují stanovených cílů.