Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Firmě se vzdělávání vyplácí

  11:09aktualizováno  11:09
Přestože je dnes pojem vzdělávání ve většině firem skloňován ve všech pádech, ne všichni zaměstnavatelé, majitelé, manažeři zcela doceňují, jak významná a návratná investice do vzdělávání může být.

Vzděláváním pracovníků se zvyšuje jejich osobní, profesní a odborný potenciál. Zvláště pro mladé pracovníky je pak možnost vzdělávání a dalšího profesního růstu významným motivačním nástrojem. Řada menších a středních firem řeší oblast vzdělávání pracovníků víceméně intuitivně a podle aktuální potřeby nebo spíše problému, který se vyskytne. Například několik obchodníků z prodejního týmu delší dobu neplní plán objemu prodeje - pošleme je na školení "Profesionální prodejce" a "Prodejní dovednosti". Na sekretářku si stěžovalo několik zákazníků, že je v telefonu nepříjemná a úsečná - pošleme ji na seminář "Profesionální sekretářka" a "Péče o zákazníky po telefonu". Obchodnímu řediteli se nedaří efektivně motivovat obchodní zástupce a řídit je v terénu - přihlásíme ho na seminář "Jak motivovat zaměstnance" a "Jak řídit prodejní tým"... Ale to už je jen "hašení požáru", napravování a odstraňování chyb.

Semináře pro pracovníky z různých firem

Vzdělávání pracovníků může vést i k usnadnění porad! Více informací naleznete ZDE

Mnohem efektivnější je, když si firma stanoví alespoň rámcový plán vzdělávání, vyčlení a stanoví výši prostředků, kterou bude do oblasti vzdělávání zaměstnanců investovat, a zpracuje plán vzdělávání pro každého zaměstnance. U jednotlivých pracovníků je možné kombinovat různé formy vzdělávání. Mohou absolvovat otevřené semináře, kterých se účastní lidé z různých firem, a to zejména u témat a oblastí, jež se úzce vztahují k pracovnímu zaměření či náplni práce jednotlivce, specifických dovedností a znalostí, změn v legislativě, manažerských dovedností... Výhodou otevřených seminářů je kromě získání informací či tréninku profesních dovedností i možnost účastníků předávat si mezi sebou zkušenosti, hledat vhodná řešení některých situací bez omezení takzvanou provozní slepotou. Nevýhodou je nemožnost úzce specifického zaměření semináře dle oboru, specifik firmy, typu vyráběných či prodávaných produktů a služeb.

Učení šité na míru

Další možností je naplánovat podle potřeb pracovního týmu či několika skupin pracovníků dle jejich pracovního zařazení a zaměření vnitrofiremní semináře takzvaně na míru, přesně přizpůsobené potřebám, podmínkám a vstupním znalostem dané skupiny účastníků. Tato forma vzdělávání je vhodná především pro oblast komunikace, budování týmu a týmové práce, posilování loajality a identifikace s firmou, motivace a další oblasti, které se týkají většiny pracovníků, pomáhají budovat firemní kulturu, vztahy a směřují ke společnému cíli. Například oblast péče o zákazníky, komunikace po telefonu, předcházení a řešení konfliktů se týká vesměs všech zaměstnanců firmy.

Všichni se přece podílejí na utváření profesionálního, důvěryhodného a solidního obrazu a image firmy vůči vnějšímu okolí a zákaznické veřejnosti. U seminářů na míru lze pak vybrat i vhodné místo či metody, kombinovat vzdělávací část s relaxační, doplnit je o různé poznávací techniky, psychologické hry a outdoorové programy, které vedou k lepšímu poznání a stmelení pracovního týmu a posílení vztahů mezi lidmi na pracovišti. Pokud je součástí semináře či tréninku i relaxační část, je možné využít žádoucí účasti pracovníků i jako formu odměny či součást hodnocení. Každému zaměstnavateli i jeho firmě se proto do budoucna vyplatí, zajímat se již při přijímání nových pracovníků kromě jiných předpokladů také o ochotu k dalšímu vzdělávání, osobnímu rozvoji a profesnímu růstu.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vladimír List
Průbojný profesor elektrifikoval Československo, metro chtěl již před válkou

Vladimír List byl univerzitním profesorem na České vysoké škole technické v Brně a inženýrem elektrotechniky, který se výraznou měrou zasloužil o elektrifikaci...  celý článek

Poldi Kladno
Vybudoval slavnou ocelárnu Poldi, úspěšný Karl však zůstal neznámý

Na konci 19. století ho znal snad každý ve střední Evropě. Karl Wittgenstein byl skvělý podnikatel a obchodník. Zároveň tvrdý šéf a otec, jehož život byl víc...  celý článek

Ilustrační snímek
Nikdy dříve se nám nežilo lépe, vzkazují čeští milionáři

Nahlédnout do života bohatých Čechů, kteří mají na svých kontech miliony, není snadné. Už po několik let se o to snaží unikátní průzkumy bank. Přímým...  celý článek

DUMREALIT
Nový obor podnikání - majitel nové pobočky

DUMREALIT
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.