Tisíc korun stojí v průměru občerstvení pro jednoho účastníka vánočního večírku.

Tisíc korun stojí v průměru občerstvení pro jednoho účastníka vánočního večírku. | foto: Profimedia.cz

Firmy na vánočních večírcích šetří. Dárky zaměstnancům většinou nerozdávají

  • 16
Firemních večírků je sice víc než minulý rok, ale na dárečky od svých zaměstnavatelů mohou lidé zapomenout. Většinou se pořádají rauty a menší vánoční oslavy. Malé firmy na večírcích stále šetří.

Slavnost pro zaměstnance s občerstvením a hudbou, případně bavičem, si kvůli ekonomické krizi mohou dovolit jen velké firmy. Ostatní na firemních vánočních večírcích stále šetří.

Doba bombastických vánočních mejdanů, na nichž šampaňské teklo proudem a rozdávaly se dárky za tisíce, se do českých firem zatím nevrátila. Když už se podnik rozhodne předvánoční setkání pro zaměstnance a obchodní partnery uspořádat, zbytečně nerozhazuje.

"Oproti loňsku, kdy byl zájem o vánoční večírky kvůli krizi opravdu minimální, se letos situace trochu zlepšila. Zdaleka však nedosahuje úrovně, na niž jsme byli zvyklí do roku 2008," říká Marek Lichtenberk z agentury Gam, která zajišťuje podnikové akce. Podle něj mají letos o vánoční večírky zájem hlavně velké firmy. Například banky a farmaceutické společnosti se vánočních party rozhodně vzdát nehodlají. "Střední a malé podniky stále šetří, objednávek od nich máme minimum," dodává Marek Lichtenberk.

Lasershow a bohatý raut

Jak si firmy svůj vánoční večírek představují? Nejvíce požadavků je na velký, moderní prostor, dostupný hromadnou dopravou, slavnostní raut, kapelu, letos jsou v kurzu laserové show, digitální projekce a podobné moderní technologie.

"Kdo do toho chce dát více peněz, žádá ještě baviče, nejčastěji nějakou známou osobnost typu Leoše Mareše. V takovém případě však musí počítat s tím, že se rozpočet slavnosti zdvojnásobí," říká Marek Lichtenberk.

Ceny za předvánoční podnikové akce šplhají k milionu. V průměru se počítá tisícikoruna na osobu jen za catering. "Takže v případě firmy se stovkou zaměstnanců jste rázem na sto tisících - a to jen za jídlo. Pak se ještě platí za kapelu, případně za nějaké další vystoupení, někdy rozpočet zvýší pronájem prostoru, i když v dnešní době řada restaurací a hotelů poskytuje místo zdarma. Mají totiž peníze z útraty," dodává Marek Lichtenberk.

Víno v hlavní roli

Agentury zajišťující zábavné akce pro podniky se shodují v jednom -roste zájem o vína, jejich degustace a dražby. "Pořádáme pro firmy na vánočních večírcích řízené degustace vína a poptávka po takových službách stoupá. Firmy také objednávají víno jako dárek pro obchodní partnery, oproti loňskému roku zhruba o 15 až 20 procent častěji," říká degustátor a majitel internetové vinotéky Wine-bar.cz Petr Mikeska.

Klientela je podle něho rok od roku náročnější, protože Češi se ve znalostech vína zlepšují. "Vyšší zájem je letos především o exotická vína, například alžírská, nebo u nás stále často podceňovaná a dosud neobjevená rakouská vína," dodává Petr Mikeska.

Večírky stmelují kolektiv

Firmy považují akce pro zaměstnance za důležitou součást interní komunikace, která rozvíjí firemní kulturu. Pracovníci se lépe poznají, což jim pak pomůže v jejich následné spolupráci. Zvyšuje se tím i jejich loajalita k zaměstnavateli.

"Vánoční večírek je pro nás důležitou akcí, při které se mohou setkat všichni naši zaměstnanci. Během roku k tomu není mnoho příležitostí. Je to v podstatě přátelské setkání a forma poděkování všem za jejich práci. V době krize to neměli vůbec jednoduché. Letos tedy budeme slavit intenzivněji, protože doposud se nám situaci daří zvládat," říká Ladislav Pospíšil, obchodní a marketingový ředitel společnosti Expert Elektro. "Letošní vánoční akce bude mít bohatý program, zaměstnanci se mohou těšit na dobrou večeři a tombolu."