Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Franchising: úspěch téměř zaručený

aktualizováno 
Franchising je podnikatelský systém, který se u nás začal v devadesátých letech pomalu, ale jistě prosazovat. Podnikání, které lze definovat jako metodu spolupráce mezi podnikem – franchisorem a jednou nebo více společnostmi - franchisanty na straně druhé, je v zahraničí velmi populární. Kde se u nás vzaly?
Interiér McDonald´s

Interiér McDonald´s - Restaurace McDonald´s v Praze na Černém mostě od Davida Marka (spolupráce Lubomír Zeman, Michaela Červenková /Ateliér PH 5). | foto: Prostor

Franchisor zaručuje příjemcům licence právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat činnost v souladu s jeho koncepcí. Franchisanti naopak mohou využívat obchodní jméno poskytovatele nebo jeho ochrannou značku, know-how, obchodní a technické metody. Opírá se tak o úzkou a nepřetržitou spolupráci právně a finančně samostatných a nezávislých podnikatelů – franchisora a jeho franchisantů. 

Malé dějiny franchisingu

Pojem franchisa se poprvé objevil ve Francii, kde tento termín znamenal osvobození od daní a mýtného. V 19. století se tento termín objevil v USA, kde výrobce šicích strojů Winter využíval franchising k jejich prodeji. V Evropě se první moderní franchising objevil ve Francii v roce 1927 při založení obchodů s přízí Pinguin.

Kde se u nás vzaly?

První systémy podnikání tohoto druhu k nám přišly v roce 1991. Vedle fast foodu Macdonald‘s to byly prodejny s francouzskou kosmetikou Yves Rocher a vše pro kutily OBI. Málokdo však ví, že franchisou jsou v současné době financovány například Švejkovy restaurace, Panerie, Ambiente, kadeřnictví Jacques Dessagne, NOVÁK MASO – UZENINY fungující jako specializované prodejny čerstvých potravin v oblasti masa a mastných výrobků, sýrů, salátů a pečiva, nebo dokonce i Barum Continental.

Statistiky ukazují, že ve franchisingu mají malí a střední podnikatelé šestkrát větší šanci uspět než podnikatelé nezávislí. V některých zemích, jako například ve Velké Británii, neuspěje z franchisových  prodejen pouze 1,5 %, v Rakousku jsou to 3 %. V České republice stojí 5 % neúspěšných franchisantů proti 30 % neúspěšných nezávislých podniků!

  • největší zastoupení u nás má kategorie konceptů z oboru restaurací, hotelů, kaváren, další velkou skupinou tvoří systémy z oboru bydlení a hobby. Početně jsou zastoupeny kooperativní maloobchodní koncepty COOP nabízející potravinářské i spotřební zboží.
  • výše vstupní investice se výrazně liší a pohybuje se mezi 10 000 Kč až mnoha desítkami milionu korun.

Výhodný systém

Velkým bonusem franchisingových systémů je větší kvalita propagace. Málokterý malý podnikatel si totiž může dovolit investovat nemalé peníze do televizní či jiné reklamy, která by mu přitáhla zákazníky. Franchisor vám navíc většinou zajistí prostory pro podnikání, můžete se spolehnout na fakt, že budete patřit do rozběhlé značky a dostanete odborné školení. Vaše provozovna navíc není anonymní, nikomu nic neříkající firma, do které zákazník vstupuje s napětím, co ho za dveřmi čeká.

Zákazník klasické franchisy ví, že se setká s interiérem, který očekává (klasický příklad McDonald‘s), nebo třeba s příjemnou obsluhou v dobových kostýmech a kvalitní staročeskou kuchyní (Švejk Restaurant). Zároveň na vás vaši dodavatelé nepohlížejí jako na malého neznámého podnikatele, ale na součást většího celku, se kterým se vyplatí obchodovat. Oceníte i rozšířené možnosti výměny zkušeností a nápadů, pořizování reklamních předmětů a zařízení s originálním logem, organizaci reklamních kampaní atd. 

Financování francisingu

Jednou z brzd rozvoje franchisingu u nás jsou problémy s financováním. Většina poskytovatelů licence totiž vyžaduje, aby její příjemce uhradil nejméně polovinu vstupní investice z vlastních zdrojů. Důvod je nasnadě - pokud podnikatel dá do svého podniku vlastní peníze, je dostatečně zainteresován na tom, aby firma fungovala.

Pokud má podnikatel dostatek vlastních peněz, může vše zafinancovat sám. Další cestou je spojení s poskytovatelem franchisy a využití jeho finančních služeb. Můžete získat peníze i od banky, banky však projevují vůči malým podnikatelům určitou ostražitost, a pokud jde o živnostníka "bez historie", je získání úvěru velmi problematické. Požadavek předložit dvě daňová přiznání prostě nemůže splnit člověk, který s firmou teprve začíná.

Zatím jediným finančním ústavem, který poskytuje přímé financování pro franchising, je Komerční banka v rámci svého speciálního úvěrového programu KB Franchising, který nabízí široký výběr z nabídky úvěrů jak krátkodobého rázu, tak i v rámci dlouhodobého financování. Franchisanti také mohou například využít stávajících produktů Českomoravské záruční a rozvojové banky – mezi nejdůležitější kritéria, která musíte splnit, je podmínka naplnění definice malých a středních podniků, oborového zaměření projektů či regionálního kritéria u některých programů. Například program Start je vhodný pro zahájení podnikatelských projektů a nabízí úvěr do výše 0,5 milionu korun, obchodním společnostem až do výše 1 milionu Kč.

Více na Česká asociace franchisingu:
http://www.czech-franchise.cz/

Peníze, euro, dolar

Jak zvládnout pohledávky? Dbejte na prevenci! Více ZDE.

 

Autor:


Můžete si ještě půjčit?

%
Vypočítat
Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Sazby hypoték se dál zvedají, rostou však i objemy a počty žadatelů

Rok 2017 je zatím ve znamení rostoucích úrokových sazeb u hypotečních úvěrů. Lidé ale předpokládají, že sazby ještě porostou. Navíc dostupnost hypoték bude...  celý článek

Ilustrační snímek
Hypotéky mírně zlevňují, stále se drží na hladině dvou procent

Hypotéky si daly letní pauzu a mírně zlevnily. Průměrná úroková sazba poklesla, a to na 2,02 procenta. V červenci klesl jak počet, tak i objem nových...  celý článek

Martin Mašát
NÁZOR: Kam zamíří sazby hypoték. Budeme platit 2,4 nebo 10 procent?

Ceny bytů rostou do nebe, sazby hypoték jsou stále nízké a úvěry si lidé berou jak housky na krámě. Nic ale netrvá věčně. Ceny nemovitostí se zaseknou nebo...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?
Sobotka: Minimální mzda bude od ledna 12.200 korun. Co na to ekonomové a firmy?

Minimální mzda v Česku se od ledna zvýší o 1200 korun na 12.200 korun, tedy o 11 procent. Rozhodl o tom dnes kabinet. N... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.